Elitserien 2011/2012

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Skriv svar
Metal Machine

Re: Elitserien 2011/2012

Inlägg av Metal Machine »

Nu påstod väl iofs aldrig Nyström att Modo hade den bästa publiken - han skriver uttryckligen att han inte anser så vara fallet - utan att Modo har den bästa ES-arenan när det kommer till att skapa tryck. I största allmänhet tycker jag att han gör en ganska bra bedömning av Modo. Att han sedan tycks ha en övertro på AIK och dess fans är väl dock något som får stå för honom, där är vi inte eniga.
Användarvisningsbild
Kentta
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Kentta »

Kommer med facit till slutliga tabellen:

1. Färjestad

Helt enkelt den bästa truppen i dagsläget enligt mig, en bra blandning. Kan nog i vissa matcher få problem med målskyttet, men Färjestad kommer vara starka i vinter.

2. Luleå
Jo, ni ser rätt, Luleå kommer hamna på andra plats. Rönnbergs tråkspel (som går ut på att jobba stenhårt och inte ta några utvisningar alls) kommer ge resultat. Har fått in bra spets i Harju, som nog kommer stänka in några baljor. Backsidan ser oerhört bra ut, och om nu även Niinima ansluter så har de den bästa backsidan i Elitserien. Tror att Gustavsson kommer konkurrera ut Rautio.

3. Djurgården
Tredjeplatsen kan egentligen gå till både LHC och HV71 istället, men tror att vi kommer fajta oss till den. Vi har en enorm kämpaglöd, en bra backsida och en stabil Wesslau i mål. Vi får slita arslet av oss i varje match, ingen match kommer bli en enkel resa i årets Elitserie.

4. Linköping
Svårt att veta var man har Linköping just nu, har inte sett en enda match dom lirat. Har en bra trupp, en stabil trupp. Kommer knappast utmärka sig i serien, utan göra sitt jobb i varje match.

5. HV71
HV kommer göra en riktig "skitsäsong" i deras ögon. Har inte gått så bra på försäsongen, och jag tror inte att det kommer gå så mycket bättre i serien. Rätt svag backsida, och nyförvärven på forwardssidan tror jag kommer göra en ganska dålig säsong.

6. Frölunda
Frölunda har tror jag äntligen fått någon ordning på sitt lagbygge. I år ser det ganska bra ut, och laget har även gått bra på försäsongen. Dom kan överraska och komma högre upp i tabellen.

7. Modo
Tror att Tuffe Uffe kan få ordning på det här laget, och motivera "stjärnorna" i laget. Med spelare som Axelsson, Hannula och Schremp kan det nog bli lite snygga mål från Modo i vinter. Tar sig i alla fall till slutspel, garanterat.

8. Skellefteå
Kommer få kämpa in i det sista för att ta den där sista slutspelsplatsen. Spelarflykten i våras och somras tog hårt på laget, och tycker inte att dom har fyllt på luckorna i laget speciellt bra. Finns risk för att norrlandslaget kan missa slutspel.

9. Brynäs
En ung och oerfaren backsida, i alla fall på pappret. På forwardssidan ser det dock lite bättre ut. Brynäs kommer göra en halvknackig säsong, och missa slutspel. Svedberg kommer få stå fler matcher än Honken, som är slut.

10. aik
Inget lag kommer underskatta aik i vinter, så som vissa kanske gjorde förra säsongen.. Videll och Fasth kommer stundtals få bära laget på sina axlar. Kan gå lite hur som helst för aik, mest beroende på hur Fasth spelar.

11. Växjö
Växjö känns lite svår att tippa. Det beror mycket på hur dom kan få ihop laget. Tror ändå att det blir kvalserie för dom, men väl där klarar dom sig.

12. Timrå
Tror som alla andra, Timrå kommer helsist.. Tycker inte att det finns mycket som pekar på annat. Dock så kan dom göra en "aik" och visa alla att dom minsann inte alls ska spela kvalserie.
Användarvisningsbild
Kentta

Inlägg av Kentta »

Ja Växjö kommer ju inte vara något topplag direkt, 1-0 mot Örebro efter halva andra perioden. Oerhört dåligt spel hittills.

Dennis Rasmussen kan bli en väldigt nyttig spelare för Växjö.
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Inlägg av SkönaDjurgårn »

Färjestad - Frölunda 0-4 efter halva matchen, wtf?! Har inte sett någonting av matchen men kanske kollar lite nu.
Metal Machine

Frölunda svenska mästare 2012?
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Metal Machine skrev:Frölunda svenska mästare 2012?
Vem vet, Magnus Hellberg i mål ser ut att vara minst tre meter lång. :P
Metal Machine

Tror i alla fall inte att det är något svenskt lag som har presterat i närheten av så bra som feskarna på försäsongen. Iofs har Timrå haft en rätt hyfsad försäsong också ;)
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

En sak är jag säker på: Timrå kommer inte sist. Varför? För att alla tippar dem sist.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Kentta

Inlägg av Kentta »

http://1.bp.blogspot.com/-TNsz3-aeET0/T ... 3803_o.jpg

Vad tänkte dom med? Fy satan vad fult.
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Kentta skrev:http://1.bp.blogspot.com/-TNsz3-aeET0/T ... 3803_o.jpg

Vad tänkte dom med? Fy satan vad fult.
Haha. ja den där 3:an var ej okej...
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

1. Frölunda
Ja, faktiskt. Frölunda blir livsfarliga. Göteborg får tillbaka 2005-vibbar med Tolsa, Joel och Kahnberg tillsammans igen. Man har Fredrik Pettersson som var den enda som drog loket Frölunda sist han var där. Hans injektion väcker de övriga. Olimb blir poängkungen. En Dragan i medvind är en bra poängplockare, och många av forwards är dessutom jobbiga att möta.

Vidare har man enligt mig Elitseriens intressantaste målvaktspar. Hellberg är så pass bra att han kan bli årets målvakt. Antingen i år eller nästa. Andersen utmanar också för den delen. Var riktigt stabil i VM.

Backarna är väl inte de mest skrämmande, men ändå har man Pierre Johnson som jag gärna hade sett i DIF. Underskattad härförare. Tömmernes och Bäckman även de riktigt bra backar.

Frölunda blir att räkna med.

2. Linköping
Här är det egentligen skaderisken som kan sätta stopp. På gränsen till uråldrigt lag, men är alla friska blir man farliga. Än fler har anslutit för att säkra rutinen. Mange slipper dra Lasset själv.

Tjeckerna gör som vanligt sitt, men viker nog ned sig i slutspelet. Jobbiga spelare att möta i Jämtin, Laumann och Petterström. Bra centerlinje. För LHCs del krävs dock att Söderberg klippt navelsträngen.

Med Norrena längst bak och utan längre skador går LHC minst till semi.

3. Djurgården
Allt är uppdukat för succé. Hardys sista år på kontraktet, bröderna Tjärnqvist tillbaka. Bästa backsidan sen Micke Magnusson och Nord härjade. Diskussionen om vårt lag har pågått i evigheter. Jag kan inget annat än att säga;

Jag har det på känn - i år är det fanimig vår tur!

4. Färjestad
Alltid ett hot, alltid i toppen. Färjestad har ett bra lag, inget snack. Man har kanske ligans bästa kapten och en supertalang på backsidan. Men jag tror helt enkelt att det blir gold hangover. Det finns tre lag som vill mer i år helt enkelt.

5. Luleå
Hamnar på samma poäng som Färjestad, men med sämre målskillnad. Forwardssidan är helt enkelt lite för tunn. Men Luleå kommer vara ligans jobbigaste lag att möta, och deras tråkhockey kommer reta gallfeber på samtliga, speciellt på oss. Har dock snuskigt bra backar, men det räcker inte högre.

6. HV71
Oj, HV... Sviterna efter Stefan Liv kommer sitta som en stor slöja över hela HV. Det är känslan. Ovanpå det har man det svagaste laget på många år. I år blir ett jävla skitår för HV. Synd, hade sett fram mot ytterligare en fight til death.

7. Skellefteå
Kan inte se storheten i detta lag. Backsidan känns för anonym, vilket jag kanske får äta upp. Ett aggressivt psykfall på dekis på backsidan och en lovande junis från Lulle skrämmer inte.

Någon gång måste Hadelöv dippa - jag tror det blir i år. Emellertid har man en intressant backup-keeper.

Vidare har man handlat in legoknektar från utlandet och en råtta som inget annat vill än att åka därifrån så fort som möjligt, vilket kanske kan vara till deras fördel. Erik Forsell dock underskattad.
Men nä, det här bygget håller inte.

8. Modo
Vilket plastbygge, jag tror inte alls på det här. Som vi har skanderat förr - halva laget kommer från Djurgårn, och andra halvan från världens alla hörn. Sveriges "plantskola" har handlat för varenda veckopeng de har sparat, och Foppa/Näslund vill bygga ett eget NHL-lag. Tyvärr kommer de inse för sent att det inte riktigt fungerar så. Man kravlar sig dock upp på slutspelsplats i de sista omgångarna.

Nya Frölunda.

9. Brynäs
Valde mellan Brynäs och AIK på kvalplats, men jag känner att Brynäs har mer entusiasm, offervilja och talang än AIK. Dessutom är Gunderson intressant, även om han inte verkat så bra på försäsongen.
Juniorerna bär Brynäs i år igen och Widing får en nytändning. Guldvibbar från 99 håller Brynäs vid liv.

10. Timrå
Timrå klarar sig undan kvalserien enbart för att alla säger tvärtom. Enkel matematik.

11. AIK
Bättre, skickligare, starkare. På papperet. Och nej, de är inte placerade här för att det är AIK.

AIK har en riktigt bra målvaktssida. Inte bara Fasth, utan också Svensson, kan bli ett utropstecken. Vi kommer emellertid ha öronen borttjatade om Viktor Fasth när säsongen är över, tro mig.

Mot oss kan AIK bli överjävliga, och jag fruktar att de vinner derbykampen. Men utöver 55 omgångar, mot normalt motstånd, går det dock sämre. Maken till stabbiga backar får man leta efter. Tärnström kommer få det jobbigt att städa upp efter Viklund.

Förra året underdogs. I år är de som Djurgården och tar sig själva för på stort allvar. Bara att vi hade bättre grundmaterial att underprestera med, vilket gjorde att vi slapp den stora skammen. Något lag ska överraska positivt, och något negativt. AIK blir det sistnämnda.

12. Växjö
Tror på en pangstart för Växjö som håller sig på sluspelsplats långt in i mitten på säsongen. Men när lugnet och vanan satt sig slutar nykomlingarna att tänka på att de är nykomlingar, och dalar.

Känns som ett hopplock utan hjärta som kan slå väl ut. Jag tror inte det. Eller jo, i början.
Alsenfelt konkurrerar ut Gerber. Kanadensarna tappar sugen, Växjö kvalar. Båda lagen håller sig dock kvar (Nej, jag tror inte på Malmö).
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
-daniel-
Säsongskort: Ja

Inlägg av -daniel- »

Aldrig har det varit så svårt att tippa, känns som ett lotteri.... men något sånt här tror jag att jag kan stå för:

1) HV71
Tror inte alls att Stefan Livs bortgång kommer påverka prestationen på isen på längre sikt. HV är ruskigt revanschsugna från förra säsongen, och kommer snarare sluta upp mer som ett lag och spela för Stefan (kanske inte till en början men säsongen är lång). Backsidan är det enda orosmomentet men anfallsmässigt har dom ES i särklass bästa center-uppställning, och ytterforwards som verkligen kan leverera. Blir också oerhört spännande att följa Jason Krog; kommer han leverera även på stor is? Daniel Larsson har ju också naturligtvis potential att göra en betydligt bättre säsong än den föregående. Det kommer nog ta ett tag för HV i år, och krisrubrikerna kommer hagla men så småningom kommer maskineriet igång och framåt vårkanten så står de där med 1:a platsen i serien ändå.

2) Färjestad
Färjestad är alltid ett lag som på något krångligt vis lyckas få ihop det. Målvakterna ser stark ut, backuppställningen väldigt stark och på forwardssidan har de fått behålla de flesta de velat (och blivit av med grinolle-Dick) och fått in Sjöström som jag tror har potential att få visa lite mer offensiva kvalitéer än vad han har visat i nordamerika. Tror inte alls det finns något mättnad efter förra guldet, så fungerar inte folket i Karlstad.

3) Luleå
LHF tar ytterligare kliv den här säsongen. Backsidan är skrämmande bra, tycker även forwardsdelen ser riktigt bra ut och vi vet att Rönnqvist är en jävligt bra coach som ofta verkar få ut max av sitt lag. Målvakterna är väl det enda orosmomentet och här är jag osäker. Känns lite som Luleå, på målvaktssidan, är i samma situation som vi var efter 09/10.

4) Linköping
LHC har bra spelarmaterial, och på pappret ser backsidan stark ut. Men håller alla gamla gubbar? Forwardsmässigt är jag inte så imponerad över värvningarna, Figren, Arlbrandt och Söderberg tycker jag inte känns superhett men samtidigt vet vi att laget kommer höja sig X antal snäpp när tjeckerna kommer in. Målvakterna är det stabilaste paret i serien, utan tvekan.

5) Djurgården
Vi kommer vara bättre än förra säsongen men tror tyvärr fortfarande ojämnheten från förra säsongen stundtals kommer hålla i sig. Tycker det redan visats på försäsongen i European Trophy. I slutspelet kan vi dock bli jävligt farliga. Lagdelarna har vi redan diskuterat och analyserat till världens ände så det räcker så.

6) Frölunda
Frölunda tar sig utan större besvär till slutspel, och håller unga målvkaterna tror jag helt klart de kan vara med och kriga högre upp. Ser väldigt intressant ut på de flesta lagdelar även fast backarna inte riktigt skrämmer. Forwardsmässigt ser det vasst ut och äntligen för sillstryparna så finns det lite hunger i laget.

7) Skellefteå AIK
Att tappa så många bra spelare som SAIK har gjort kan omöjligtvis sluta bra. Visst har de fått in en del bra nya pjäser men tror inte riktigt de kommer få ihop det. Det blir som flera tippat ett mellanår för Skellefteå.

8) Brynäs
På forwardsidan ser BIF riktigt starka ut, Widing kommer säkert leverera igen (även om jag inte tror på 20+ baljor) men framförallt IronHook och Silfverberg kommer göra kanonsäsonger. Backsidan ser väl lite halvskakig ut (håller verkligen Gunderson i ES?) men får de tillbaka Ekholm så tror jag även att det ser OK ut bakåt. Honken i mål tror jag dock inte ett dugg på med Svedberg kan säkert kliva fram ytterligare.

9) AIK
Marginellt bättre trupp än tidigare, men nu kommer alla lag ta Solna på allvar. Gratispinnar kan de glömma. Seriens bästa keeper i Fasth, några vassa anfallare (McDonell och Videll framförallt, några tämligen OK i Sandberg & Bång) men backuppställningen är riktigt risig tycker jag. Kommer dock fortsätta jobba som ett lag och Fasth håller dem med god marginal borta från kvalspel.

10) Timrå
Håller lite med föregående talare här; Timrå kommer pga att ALLA tippar dem toksist överraska. Kommer kriga hårdare än många andra lag. Sen kommer kanske Ridderwall äntligen få ett litet genombrott (eller...?). Slätstruket lag på i praktiken alla poster med enbart rejects (förutom Vampola som skall bli intressant att följa) men kommer kriga stenhårt och undvika kvalet.

11) Modo
På pappret är det fullständigt skandalöst att tippa Modo på kvalplats, anfallsmässigt har de spelare för att kriga i toppen av ES men hela laget känns som ett hopplock utan dess like. Ser ingen röd tråd. Backuppsättningen är väl sådär, men Tellqvist kommer väl säkert rädda en och annan poäng åt laget. Tycker spontant det känns konstigt agerat att sätta Tollefsen som lagkapten när han så sent som i somras deklarerade att han ville göra allt för att utnyttja någon klausul i kontraktet för NHL-spel men nekades. Tror dessutom Modo kommer lida oerhört av att inte ha Svartvadet med, och Timander är också en stor förlust. NHL-nyförvärven ser ju dock intressanta ut men kommer de lyckas få ihop ett lag? Med ES-största crybaby i form av Dick Axelsson så kan det gå lite hursomhelst.... Nä, plast var ordet.

12) Växjö
Imponerande nyförvärv på forwardsplatserna men VARFÖR har man inte istället tagit 2 etablerade bra backar istället för att bara satsa på spets framåt? Seriens i särklass sämsta backuppställning. Bra målvakt i Gerber men håller det verkligen i ES bakåt? Kommer säkert, som flera varit inne på, plocka en hel del poäng i början men kommer säkerligen dala neråt när verkligheten kommer ikapp de orutinerade spelarna.

Slutspelet blir så här (då vi börjar trampa igång på allvar i Djurgården):
Kvartsfinaler:
HV71 vs BIF
FBK vs SAIK
Luleå vs Frölunda
LHC vs DIF

Semifinaler:
HV71 vs DIF
FBK vs Luleå

Final:
FBK vs DIF

SM-guldet går dess värre till Karlstad igen efter en klassisk finalserie.

Jaha, nu behöver ni ju inte följa serien när vi redan vet hur det slutar. Vassegó.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

1. Djurgårdens IF Hockey
Det kommer släppas in väldigt få mål bakom G Wesslau denna säsong. Detta tillsammans med mål från dessa: Carlsson, Cehlin, Norman, Nilson, Tjärna Jr med flera kommer DIF vinna serien med 10+ poäng ner till tvåan.

2. Frölunda

3. Färjestad

4. HV71

5. Linköping

6.Brynäs

7.

8. MODO

9. Aik

10. Växjö

11.

Återkommer med resten av allt... fick annat att göra helt plötsligt,.....,
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
B.I.B.A

Inlägg av B.I.B.A »

Det var länge sedan det var så här svårt att tippa hur tabellen kommer att se ut, men jag gör ett försök!

1 Hv71
Hv71:s säsong var oviss redan innan Stefan Livs bortgång. Nu känns det ännu svårare att bedöma Hv, men eftersom laget inte nämns bland favoriterna så har de goda möjligheter att smyga ostört ett tag. Man ska dock inte glömma att spelare som Johan Davidsson (och flera andra) mår väldigt dåligt för tillfället och därmed finns risken att laget inleder säsongen svagt.

2 Linköpings HC
Linköping är också svåra att sätta fingret på. En väldigt rutinerad trupp som sitter med en hel del intressanta spelare. Carl Söderberg och Per Arlbrandt kommer att bli viktiga. Risk för ålderstecken på Johan Åkerman, Magnus Johansson, Niclas Hävelid, Fredrik Norrena och Mikael Håkansson.

3 Färjestads BK
Färjestad känns inte lika vassa och hungriga som ifjol. De besitter dock en stabil och bra trupp och jag är ganska säker på att de kommer bli väldigt giftiga mot seriens slut. Frågetecken på Niklas Czarnecki som jag anser är en ganska medelmåttlig tränare.

4 Djurgårdens IF
Satte först Djurgården som tvåa, men ångrade mig sedan. Försvaret ser fruktansvärt bra ut och Wesslau har imponerat så här långt. Frågan är hur sammansvetsat laget kommer vara och hur Hardy kommer att agera under säsongen. Djurgården kan sluta vart som helst mellan plats 1 och 8. Flopprisk på Daniel Tjärnqvist.

5 Skellefteå AIK
Har, precis som de senaste åren, ett lag som kommer nå slutspel med god marginal och som också kan ta sig en bra bit när man väl är där. Oscar Möller ska bli väldigt intressant att se. Femteplats för Skellefteå känns rimligt. Flopprisk på Hannu Pikkarainen.

6 Frölunda HC
Någonstans känns det som att Frölunda har mer press på sig än vad man tror. Snacket går mycket i stil med "De har ingen press på sig så därför tar de SM-guld.". Frölunda kan gå riktigt bra om de får alla bitar att falla på plats, men en mittenplacering känns mer rimligt. Fredrik Pettersson kommer att vara värdefull för Frölunda. Känns som en möjlig slutspelsmotståndare för Djurgården om tabellen faller ut så här.

7 Luleå HF
Många nämner Luleå som ett topplag. För mig finns det dock ingen anledning att vara rädd för norrlänningarna. En högst tveksam målvaktsuppsättning känns inte som ett vinnande koncept för Luleås defensiva hockey. En sjundeplats blir det, men jag tror inte de behöver oroa sig för den jämna bottenstriden. Luleå kommer vara en bit före de fem sista lagen. Flopprisk på Johan Harju. Niclas Wallin och Johan Fransson kommer att bli viktiga.

8 Växjö Lakers HC
Här kanske ni höjer på ögonbrynen. Men Växjö är ett lag som har en tendens att prestera över förväntningarna. De är oerhört duktiga på att svetsa samman sitt köpelag och mycket cred för det skall ges till tränaren Janne Karlsson. Kampen mellan de fem sista lagen tror jag kommer bli jämn, men Växjö tar den sista slutspelsplatsen.

----------
9 Modo Hockey
Modo vill så gärna komma på fötter igen efter att föreningen hållt på att rasa samman under några år. Tyvärr är inte dyra stjärnor vägen att gå och det är väl Frölunda ett levande bevis på. Tellqvist kommer att vara bra och hålla laget kvar, men i övrigt tror jag inte Samuelsson får det att funka. Modo missar slutspelet. Flopprisk på Mika Hannula och Rob Schremp.

10 Timrå IK
Någon journalist/bloggare skrev om en "vi mot världen"-känsla som ofta uppkommer i nederlagstippade lag. De blir ofta väldigt sammansvetsade och kommer långt på ren vilja. Jag tror inte att Timrå hamnar i kvalserien, utan ser dem snarare som en utmanare om den sista slutspelsplatsen. Flopprisk på Stefan Ridderwall och Jonte Hedström. Max Friberg kan bli ett utropstecken.

----------
11 Brynäs IF
Brynäs blir offret i den extremt jämna serien. Målvakterna har en en hög högstanivå men försvaret ser ganska blekt ut och forwardssidan bjuder på en del osäkra kort. Brynäs kommer att slåss för sitt liv och kanske klarar de sig undan kvalserien eller till och med kniper sista slutspelsplatsen? På min ranking hamnar de dock elva. Mycket press på Jacob Silfverberg, Calle Järnkrok och Daniel Widing.

12 AIK
Bara för att jag är Djurgårdare? Nja lite kanske, men solnagänget kommer att vara ett lag som får slåss i botten och sistaplatsen känns inte orimlig. De kommer dock inte vara många poäng från sista slutspelsplatsen. Viktor Fasth är ovärdelig för AIK och mycket hänger på hur han spelar. Stackars den fan som får städa upp efter Tobias Viklund. Flopprisk på Linus Videll, som annars är det enda bra nyförvärvet.
Avgå Jocke.
Användarvisningsbild
Remy Lebeau

Inlägg av Remy Lebeau »

Vart inte imponerad när jag såg Frölunda - Växjö.

Alla spelarna i Växjö såg otroligt sega ut och kom aldrig med fart. Frölunda helt bedrövliga i PP.
Lite för tidigt att gissa egentligen, men det kändes helt klart som två lag som kommer hålla till på undre halvan av tabellen.

J. Lundqvist. Elitseriens mest överskattade spelare alla kategorier.
"Jag älskar Sverige och Djurgården" - José Theodore
Skriv svar