Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
robin_dif

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av robin_dif »

Men om ni tänker efter? Hur stor chans är det att Linkan är kvar? Han har varit på väg till Ryssland i 3 år snart. Och känner man Linkan rätt så lockar nog pengarna i Ryssland.
Tråkigt att säga men Linkan är nog förlorad även om Djurgården slänger upp ett bra kontrakt.
Han säger ju att DIF är intressant OM vi kommer överens och med tanke på DIFs ekonomi så är det inte särskilt troligt att dom kommer överns!
Grrreat

Inlägg av Grrreat »

Om valet stod mellan Marcus Nilsson och Linkan så hade jag nocg valt Mackan i dagsläget.

Linkan har visat minst sagt tveksam karaktär... Allt som oftast handlar det minst sagt skumma kommentarer i tidningarna. Som i den senaste där han pratar om sin egna betydelse för laget och att alla lag är intressanta såväl svenska och utländska. Ursäkta, det är inte ärlighet, det är korkat. Lägg därtill det mer eller mindre oförlåtliga med rattfylla. Extremt korkat.

Slutligen kan jag säga att jag vet hur mycket han har betytt för det här laget och att han är nog den enskilt största anlednigen till att vi inte åkt ur. Men det skiter jag fullständigt i, är trött på Linkan helt enkelt...

Som sagt visst om båda var ett alternativ så "fine" men annars så säger jag Mackan före Linkan just nu.
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

Linkan går före Marcus Nilson för mig. Bara se hur Linkan presterat de senaste åren. Lite sämre nu i höst, men då har andra saker stört.

Helst vill jag dock se båda i alget. Offra då hellre Michael Holmqvist. Tyvärr har han ett år kvar.

Spelare med utgående kontrakt vi kan släppa är Schneider, Ölvestad, Printz. Sen kan vi spara in pengar om Falken och Ronnie lägger av. Falken har säkert en hygglig lön.
Jockmaniac
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Jockmaniac »

Printz??? Hoppas du skojar. Den enda med järnkaminanda denna säsongen? Han som bli bättre och bättre för varje år? Den bästa defensiva spelaren i Djurgården på mycket länge?

Skriv för fan ett så långt kontrakt det bara går med honom. Speciellt eftersom den andra defensiva kuggen Ronnie sjunger på sista versen.
100% DJURGÅRDSJ***L
rollejunior

Inlägg av rollejunior »

För mig är det ett givet val att släppa Bremberg, för det första är det gynnsamt ekonomiskt, och för det andra skriver han ALDRIG på för DIF igen. Marcus Nilsson ska hem.

Apropå folks åsikter om Printz, killen går från klarhet till klarhet och släpper vi honom släpper vi lite av våran själ. Han skrämmer slag på varenda forward i es.
Användarvisningsbild
warrant

Inlägg av warrant »

Bremberg är 35 år..Han har haft sin bästa tid bakom sig..
Marcus Nilson tillhör framtiden..
Användarvisningsbild
ludde-
Säsongskort: Ja

Inlägg av ludde- »

warrant skrev:Bremberg är 35 år..Han har haft sin bästa tid bakom sig..
Bremberg har nog max 2-3 säsonger kvar, Marcus Nilson har nog minst 3-4
Alltid oavsett - förevigt Djurgården.
Användarvisningsbild
Caveman
Säsongskort: Ja

Inlägg av Caveman »

sportfåne skrev:Om det som står i aftonbladet är sant så är det ju helt sjukt ! vi gräver våran grav djupare och djupare... Ska vi göra oss av med våran bästa lirare genom tiderna ? Jag hoppas Aftonbladet bara snackar skit som dom brukar göra ...
En artikel gripen helt ur luften med deras egna spekulationer. Angående Mackan Nilson så är han sugen på att spela i DIF, men när det skulle bli, är en anna fråga.
jensa85

Inlägg av jensa85 »

Förstår vad du menar, men vet inte om jag tycker att Marcus Nilson är en s.k "framtidsspelare". Men kan vi få han på ett 3 årskontrakt så har vi en renodlad Powerforward med hyfsat målsinne i några säsonger framöver.
Skulle vi tappa Linkan och han mot förmodan skulle gå till ett annat lag i ES behöver vi nog inte vara jätteoroliga att han ska göra storsuccé. Minns hans tid i Malmö bla.
Givetvis skulle det vara guld att behålla Linkan och även kunna ta in Mackan. Men tror det blir tufft ekonomiskt. Och måste jag välja så vettitusan om jag inte väljer Nilson, förutsatt att han signar ett flerårsavtal.

Angående Printz så vill jag också ha honom kvar egentligen, men något säger mig att han inte blir kvar efter säsongen.
Användarvisningsbild
Emil Svelander

Inlägg av Emil Svelander »

Jockmaniac skrev:Printz??? Hoppas du skojar. Den enda med järnkaminanda denna säsongen? Han som bli bättre och bättre för varje år? Den bästa defensiva spelaren i Djurgården på mycket länge?

Skriv för fan ett så långt kontrakt det bara går med honom. Speciellt eftersom den andra defensiva kuggen Ronnie sjunger på sista versen.
Men lugna ner dig. Printz är en extremt ojämn spelare, däremot har han en högstanivå i sitt defensiva spel som håller väl godkänd elitserierklass. Lägstanivån är Allsvenskan.
Sjunger avgå Johnny...
isolerad

Inlägg av isolerad »

Om man kan få Nilson istället för Linkan är det inget att fundera över - släpp Linkan.

1. Han kommer säkert ha för höga lönekrav för att stanna längre i DIF efter säsongen. Bättre att göra sig av med honom nu och få ut något av det.

2. Han fälldes för rattfylla. Har han fått någon reprimand från klubbledningen över huvudtaget? Han borde inte få vara kvar av bara den anledningen.
i
Grrreat

Inlägg av Grrreat »

jensa85 skrev:
Förstår vad du menar, men vet inte om jag tycker att Marcus Nilson är en s.k "framtidsspelare". ...text...
jensa85 skrev:
Förstår vad du menar, men vet inte om jag tycker att Marcus Nilson är en s.k "framtidsspelare"...text...
Tycker nog att Mackan är precis det, alltså en framtidsspelare. Idag är det väldigt vanligt att spelare kan hålla på tills dom är 36-37 år även med Mackans spelstil. Han är 30 år idag, han skulle kunna göra (om han vill) minst fem säsonger här. Det är väldigt lång tid i perspektivet av långsiktigt lagbygge exempelvis. Många tycker att dom unga spelarna vi har är "framtidsspelare", vilket inte riktigt är sant. Då man måste förstå att dom med 90% säkerhet kommer att lämna DIF någon gång i åldern 20-25-ålder uppskattningsvis. Sakta men säkert försvinner den "gamla" stommen av djurgårdsspelare; Ronnie, Falk, Bremberg är nog närmast att försvinna, de är alla 35+. En ny "stomme" måste därmed byggas, killar som man kan försöka ha kvar stora delar av deras resterande karriärer.

På väg ut - som man kanske vill ha kvar ändå
Falk - Trots allt 37
Bremberg - Pengarna lockar nog och även hans handleder är få förunnat så kan det nog vara läge att komma bort ett tag nu
Ronnie - Skadedrabbad och trots allt 37
Engqvist - tyvärr verkar han bli "för bra " för att stanna i DIF under tjugoårsåldern
A. Holmqvist - hade jag gärnat sett ingå i en stomme, men tyvärr även här är han lite för ung och har egenskaper som kommer göra honom för attraktiv och han kommer nog lämna
Figren - bara inlånad
Josefson - för bra för att vara kvar
Danielsson - är väl på gränsen för att attrahera utomstående intresse, men har är bara 24 år och vill säkerligen prova på när/om chansen ges

Befintliga stomspelare
Spelare som redan kan betraktas som "stomspelare" och varit hos oss ett par år
Otto
Fimpen
Ölvestad

Blivande stomspelare?
Printz - har rätt egenskaper för att bli en defensiv kugge för många år framöver, höjt sig i år. bör dock inte kräva alltför fett lönekuvert
Timmy - över 30 år och kommer nog kunna stanna framöver och såklart duktig oxå
Oscar - är väl på gränsen, bland backar är det svårt med unga spelare, "farligt" att ha unga backar i truppen som är på gränsen till att etablera sig i elitserien. Håller man inte så blir man en säkerhetsrisk, visar man sig tillräckligt bra så försvinner man gärna. Oscar tycker jag visat bra egenskaper den senaste tiden
Anger - eftersom man inte vet hur laget fungerar på riktigt så är det såklart jättesvårt att utifrån ge en korrekt bedömning huruvida folk är värda att satsa på längre sikt eller ej. Anger verkar dock vara viktig för gruppen och borde inte vara alltför svår att behålla för ett par år framöver
M. Holmqvist - typisk spelare som jag nog hade satsat på även om hans statistik är bedrövlig i år. Men verkar ha en bra vinnarskalle även om han är lite klantig ibland. "Bra" ålder annars och borde inte locka alltför stort intresse utifrån men ändå göra nytta här hemma i DIF för det tror jag han gör
Tim Eriksson - är egentligen för liten och precis på vippen under klassen för at tlocka till sig intresse svårt att motstå. Har bra fart, även om det ibland ser ut att gå lite för fort för honom själv. Hade jag satsat på iaf
Calle & Henrik - två unga rollspelare som precis som Tim Eriksson nog är på vippen för att attrahera intresse utomlands.

Summan av det hela är, även om Deilert inte är med t.ex i det hela då jag har för dålig koll på honom, att vi har en möjlighet att skapa en ny Djurgårdsstomme som vi kanske kommer se i 5-10 år framöver. Är det rätt killar? Hursomhelst så bör den stommen vara kanske 12-15 spelare ungefär, och den stommen är VIKTIG. Bara vi bygger rätt nu? Jo just det Mackan Nilson vore superviktig att ha med där ;)
Användarvisningsbild
bastis7

Inlägg av bastis7 »

Man offrar ju lätt linkan för Nisse och Marcus Nilsson: Men vet inte om vi ska göra det för bara Mackan?
Användarvisningsbild
reservjesus

Inlägg av reservjesus »

Varför skulle inte engqvist kunna va en stomme i DIF? Killen har väll kontrakt i 2 år till iaf? Sen A.Holmqvist har ju kontrakt som löper över nästa säsong med, vem vet han kanske vill förlänga efter säsongens slut :)
clowns to the left of me, jokers to the right
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

Hur kan man tro att vi kan få Nisse och Marcus Nilson bara för att vi släpper Linklan? Dessa båda herrar kommer kräva minst lika mycket betalt som Linkan har, förmodligen betydligt mer.

Tar lätt Linkan före Nisse Ekman. Linkan eller Nilson går väl på ett ut. Olika spelartyper där en sån som Nilson förmodligen är nyttigare i ett eventuellt slutspel, men där Linkan är mer produktiv i grundserien.

Drömmen är att vi kan ha både Linkan och Nilson i laget och skära ner på andra håll. Schneider och Printz lär väl knappast få nya kontrakt. Falken och Ronnie kanske slutar. Ölvestad presterar inte mycket (även om han var bra i går).

Sen vore ju drömmen om någon dum rysk klubb ville värva loss Michael Holmqvist. Även om Frölunda hjälper till ite med hans lön kostar han mer än han smakar.
Låst