Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Jerka
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av Jerka »

JA, Tim är antagligen en av de bästa i Sverige på kroppsfinter
JA, Tim är väldigt bra på att hålla i puck och snurra i hörnen
JA, Tim har väldigt bra kondition
Ja, Tim har hög arbetskapacitet

...men vad åstadkommer han på planen? vad bidrar han till laget som vi behöver så mycket att det tar upp en plats från en potentiell målskytt för förstafemman och i PP?

Kommer Tim vara den som är skillnaden till det bättre i ett PP? Nej
Kommer Tim stänka in 20+ mål? Nej
Hade Tims kapaciteter kunnat ersatts av någon annan? Nej för vi har redan utfyllnadsspelare

Tror helt seriöst att Blomstrand är lika bra på att hålla i puck, han har bättre skridskoåkning, knappast sämre skott.

Hela våran forwardsbesättning förutom Wennberg, Ölvestad, Linkan och Johner består av 3:e-kedja spelare. Varför införskaffa en till?
Manijock
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Manijock »

Finns hopp för forumet ser jag. Salas, Bouchard mfl: Tack :)

Satans dubbelmoral härinne, och att påstå att Eriksson inte är kreativ är bara rent kvalificerat bullshit. Den enda förra säsongen som kunde göra sin gubbe, och that's a fact!
DIFRobbex

Inlägg av DIFRobbex »

Jerka skrev:JA, Tim är antagligen en av de bästa i Sverige på kroppsfinter
JA, Tim är väldigt bra på att hålla i puck och snurra i hörnen
JA, Tim har väldigt bra kondition
Ja, Tim har hög arbetskapacitet

...men vad åstadkommer han på planen? vad bidrar han till laget som vi behöver så mycket att det tar upp en plats från en potentiell målskytt för förstafemman och i PP?

Kommer Tim vara den som är skillnaden till det bättre i ett PP? Nej
Kommer Tim stänka in 20+ mål? Nej
Hade Tims kapaciteter kunnat ersatts av någon annan? Nej för vi har redan utfyllnadsspelare

Tror helt seriöst att Blomstrand är lika bra på att hålla i puck, han har bättre skridskoåkning, knappast sämre skott.

Hela våran forwardsbesättning förutom Wennberg, Ölvestad, Linkan och Johner består av 3:e-kedja spelare. Varför införskaffa en till?
Kommer vi få så mycket mer spelare då?

Vad gör en spelare som tex Mackan då? Förutom att dra ner tempot, tappa pucken 9/10 PP, fiskar på offensiva blå och tar knappt 2 skär på match?

Iofs så gör väl mackan 10-15 poäng mer, men Mackan får ju tom Linkan att se ut som en powerforward.

Nu handlade ditt inlägg inte om Mackan, men tog bara en jämförelse. Tim är en bra spelare och med rätt spelare bredvid säg kan han nog utgöra ett ordenligt hot i HA.
Användarvisningsbild
Jerka

Inlägg av Jerka »

DIFRobbex skrev:Kommer vi få så mycket mer spelare då?
Det är det jag är rädd för att vi inte kommer få, därav gillar jag inte att Tims kontrakt förlängdes.
Annat hade det varit om vi inte värvat Holmqvist eller Sörensen. Då hade jag varit positiv till Tim. Nu blir det för mycket av spelare som inte ska ha en ledande roll.
DIFRobbex skrev:Vad gör en spelare som tex Mackan då? Förutom att dra ner tempot, tappa pucken 9/10 PP, fiskar på offensiva blå och tar knappt 2 skär på match?

Iofs så gör väl mackan 10-15 poäng mer, men Mackan får ju tom Linkan att se ut som en powerforward.

Nu handlade ditt inlägg inte om Mackan, men tog bara en jämförelse. Tim är en bra spelare och med rätt spelare bredvid säg kan han nog utgöra ett ordenligt hot i HA.
Jag tycker inte att Mackan spelade bra i år. Jag håller med dig på samtliga punkter. jag har heller (som du säger) inte snackat gott om honom.
Nu har vi en spelfördelare i PP, Linkan. Nu behöver vi någon som tar tillvara på hans flippassningar, och det känn som att den platsen gick till Tim
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Inlägg av SkönaDjurgårn »

Manijock skrev:Finns hopp för forumet ser jag. Salas, Bouchard mfl: Tack :)

Satans dubbelmoral härinne, och att påstå att Eriksson inte är kreativ är bara rent kvalificerat bullshit. Den enda förra säsongen som kunde göra sin gubbe, och that's a fact!
I mittzon ja! :) Finns lite mer ytor där och blir ännu lite enklare när han åker både framåt, bakåt och sidledes. Vore vääääldigt kul att se honom göra sin gubbe i anfallszon och ta sig in på mål nån gång också! :wink:

Nåja, jag tycker att Tim är rätt skön men hade jag fått välja hade jag siktat högre. Men det blir ju som för alla andra - upp till bevis, heja Tim!
Senast redigerad av SkönaDjurgårn den 2012-05-04 21:32:51, redigerad totalt 1 gånger.
DIFRobbex

Inlägg av DIFRobbex »

Jerka skrev:
DIFRobbex skrev:Kommer vi få så mycket mer spelare då?
Det är det jag är rädd för att vi inte kommer få, därav gillar jag inte att Tims kontrakt förlängdes.
Annat hade det varit om vi inte värvat Holmqvist eller Sörensen. Då hade jag varit positiv till Tim. Nu blir det för mycket av spelare som inte ska ha en ledande roll.
DIFRobbex skrev:Vad gör en spelare som tex Mackan då? Förutom att dra ner tempot, tappa pucken 9/10 PP, fiskar på offensiva blå och tar knappt 2 skär på match?

Jag tycker inte att Mackan spelade bra i år. Jag håller med dig på samtliga punkter. jag har heller (som du säger) inte snackat gott om honom.
Nu har vi en spelfördelare i PP, Linkan. Nu behöver vi någon som tar tillvara på hans flippassningar, och det känn som att den platsen gick till Tim
Själv tycker jag Tim behövs. Han kan lösa upp ett försvarande lag med sin teknik. Just nu har vi ingen spelare som har någorlunda teknik och bra skridskoåkning.

Jag tror inte vi kommer få in så många fler spelare och vi har till stor del fyllt upp laget med juniorer. Vi behöver äldre, rutinerade herrar i laget.

Vill vi satsa på att gå upp direkt? eller vill vi harva i HA x antal säsonger?
Användarvisningsbild
Jerka

Inlägg av Jerka »

DIFRobbex skrev:Själv tycker jag Tim behövs. Han kan lösa upp ett försvarande lag med sin teknik. Just nu har vi ingen spelare som har någorlunda teknik och bra skridskoåkning.

Jag tror inte vi kommer få in så många fler spelare och vi har till stor del fyllt upp laget med juniorer. Vi behöver äldre, rutinerade herrar i laget.

Det jag först och främst argumenterar om är att vi nu antagligen inte kommer få in en gedigen målskytt. det behövers verkligen. Det kommer vara väldigt svårt att ta oss upp direkt utan någon som är tilldelad rollen som skyttekung. Vem i nuvarande laget är såpass bra i just den aspekten att vi kan gå upp? Jag skulle påstå att Ölvestad är närmast, och det säger en del.

Om vi mot förmodan får in en målsytt så lägger jag ner mina argument, lutar mig tillbaka och inväntar med spänning kommande säsong.
Just nu kan jag inte riktigt slappna av.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Jerka skrev:
DIFRobbex skrev:Själv tycker jag Tim behövs. Han kan lösa upp ett försvarande lag med sin teknik. Just nu har vi ingen spelare som har någorlunda teknik och bra skridskoåkning.

Det jag först och främst argumenterar om är att vi nu antagligen inte kommer få in en gedigen målskytt. det behövers verkligen. Det kommer vara väldigt svårt att ta oss upp direkt utan någon som är tilldelad rollen som skyttekung. Vem i nuvarande laget är såpass bra i just den aspekten att vi kan gå upp? Jag skulle påstå att Ölvestad är närmast, och det säger en del.

Om vi mot förmodan får in en målsytt så är lägger jag ner mina argument, lutar mig tillbaka och inväntar med spänning kommande säsong.
Det är det som stör mig också främst. Tim tog nu förmodligen platsen i top 6 istället för en spetsvärvning utifrån. Hade inte gråtit över att få in Tim tidigare. Nu känns det som det blir på bekostnad av en målskytt. Som behövs.
Expert.
DIFRobbex

Inlägg av DIFRobbex »

Jerka skrev:

Om vi mot förmodan får in en målsytt så lägger jag ner mina argument, lutar mig tillbaka och inväntar med spänning kommande säsong.
Det har du rätt i. Men hade vi fått in någon om Tim inte fått förlängt?

Åberg kanske kritar på nu och blir den stora målskytten?
Vill hellre se 3-4 spelare som kan göra många mål än att vi bara tar in 1 spelare utifrån som ska producera mål.

Bara kolla hur det gick med Widing. Det låste sig totalt för honom. Vill hellre ha som finalåret, då målskörden var utdelad på 5-6 spelare.
Tror faktiskt Johner, Tim, Linkan, Åberg( om han kritar på), Ölvestad samt Sörensen kan spotta in en del kassar.
Användarvisningsbild
Jerka

Inlägg av Jerka »

DIFRobbex skrev:
Jerka skrev:

Vill hellre se 3-4 spelare som kan göra många mål än att vi bara tar in 1 spelare utifrån som ska producera mål.

Bara kolla hur det gick med Widing. Det låste sig totalt för honom. Vill hellre ha som finalåret, då målskörden var utdelad på 5-6 spelare.
Tror faktiskt Johner, Tim, Linkan, Åberg( om han kritar på), Ölvestad samt Sörensen kan spotta in en del kassar.
Absolut, det vill jag också. Ser nästan hellre att vi har fler som kan göra mål än 1 som gör många, men jag hoppas bara det inte blir som förra säsongen då vi inte hade någon. varenda match blev ju uddamålsförlust eller straffvinst. Bevisligen funkar det inte i längden.

Men som du säger, om vi lyckas få igång de du nämner så är det självklart skitbra, men det är inget man bör räkna med.
DIFRobbex

Inlägg av DIFRobbex »

Jerka skrev:
DIFRobbex skrev:
Jerka skrev:

Absolut, det vill jag också. Ser nästan hellre att vi har fler som kan göra mål än 1 som gör många, men jag hoppas bara det inte blir som förra säsongen då vi inte hade någon. varenda match blev ju uddamålsförlust eller straffvinst. Bevisligen funkar det inte i längden.

Men som du säger, om vi lyckas få igång de du nämner så är det självklart skitbra, men det är inget man bör räkna med.
Linkan får igång alla till skillnad från Mackan :wink:

Det vi behöver mest nu är 1-2 riktigt bra backar samt en målvakt. Gärna Tellan.
Användarvisningsbild
Jerka

Inlägg av Jerka »

DIFRobbex skrev:Linkan får igång alla till skillnad från Mackan :wink:

Det vi behöver mest nu är 1-2 riktigt bra backar samt en målvakt. Gärna Tellan.
Får hoppas på det, han har ju en del spelares löneökning på sitt samvete :)

Jag hoppas att Challe har några ess på rockärmen som inte har läckt ut än. Någon som kommer som en chock för de flesta (på ett positivit sätt). En defensiv och rejälv back samt en klok 2-vägsback skulle jag vilja se.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

SirDIFalot skrev:Spontant känns inte Bonsaken som den tvåvägsback vi behöver.... :/
Fast han kan omöjligtvis vara tänkt att ingå i första backpar... det måste ändå vara 3 nya backor som är på ingång.

Dvs:

X1 - X2
Bonsaksen - Lidström
Gustafsson - Holm / Lennhammer

I sådana fall tycker jag det känns bra för att vara på allsvensk nivå, och speciellt om vi får in någon stabil förstaback.

I övrigt är det fantastiskt underhållande att läsa alla onyanserade poster om Tim Eriksson, det är verkligen antingen eller på det här forumet. Som vanligt. :lol:
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

-daniel- skrev:
SirDIFalot skrev:Spontant känns inte Bonsaken som den tvåvägsback vi behöver.... :/
Fast han kan omöjligtvis vara tänkt att ingå i första backpar... det måste ändå vara 3 nya backor som är på ingång.

Dvs:

X1 - X2
Bonsaksen - Lidström
Gustafsson - Holm / Lennhammer

I sådana fall tycker jag det känns bra för att vara på allsvensk nivå, och speciellt om vi får in någon stabil förstaback.

I övrigt är det fantastiskt underhållande att läsa alla onyanserade poster om Tim Eriksson, det är verkligen antingen eller på det här forumet. Som vanligt. :lol:
Då tror jag du är orealistisk. Tror det ser ut såhär.

Lidström - X
Gustafsson - X
Holm - Lennhammer
Arnesson

Gällande Tim så borde ju du som ligger mittemellan de som gillar honom och de som inte gillar honom, vara rätt så missnöjd med att vi tog in honom igen? Vet att du ville ha in en målskytt och dom två sista platserna jag kan se i vår uppställning går nog till Ljungh och Åberg.

Linkan - Johner - (Åberg)
Ölvestad - (Ljungh) - Tim
Hank -Weigel - Sörensen
Honk - Fimp - Blomstrand

Du var ju lite tveksam till att Åberg inte var så meriterad. Känns VERKLIGEN som vi hade behövt en till renodlad målskytt på Tims plats.
Expert.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Känns katastrofalt tunt med den backuppsättningen, jag orkar inte göra någon beräkning nu eftersom det mestadels blir spekulationer men känns som vår trupp borde vara ganska så billig so far..? Ryktas om riktigt dåligt med betalt för trotjänarna Jimmie, Fimpen. Sen billigt kontrakt på Holmqvist. Linkan & Johner kostar en slant men annars har vi inga dyra spelare hittills, vi kommer väl ändå ha top 3 dyraste truppen i Allsvenskan och jag tycker det känns väldigt märkligt om man tar för givet att hela trion Holm / Gustafsson och Lennhammer skall vara ordinarie. Åtminstone om vi har ambitioner att ta oss upp till ES...

Jag är småskeptisk till Tim i det här läget, ja. Precis som jag skrev tidigare. Ser inte riktigt vart han skall få plats i laget, jag antar man ser honom som en spelare i någon av de första två linorna och det gillar jag inte alls. Men samtidigt tror jag han kan göra en del poäng och framförallt skapa ytor åt andra i Hockeyallsvenskan. Jag är lite kluven, men i nuläget hade jag UTAN TVEKAN hellre sett en målskytt in i laget. Sen tror jag förvisso inte Tim är jättedyr i sammanhanget.
Låst