Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
kaminor
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av kaminor »

-daniel- skrev:
starvin_marwin skrev:Finns det någon substans i ryktet om Kyle (utöver att en hängiven Rögle-bloggare skriver att han ska ersätta Lassen som ska till Malmö). Ingen annan som hört något om detta?
Undrar samma sak, MrMadHawk nämnde ju lite om Lassen. Men stämmer fallet med Lassen så tror jag faktiskt att man försöker plocka in en back till, och då ligger väl Klubertanz bra till (om han inte är alltför dyr).
Engström sa ju så här till Marie Hallman den 18 april i alla fall:
Djurgården har just nu fyra platser kvar att fylla i truppen. En målvakt, en back och två forwards ska in.
-Det är så som det ser ut, utifrån det budgeten som ligger i dagsläget ja. Och när vi har fått in folk på de här fyra posterna så är det fullt. Om då ingen skadar sig eller försvinner oväntat till NHL eller så, säger Engström.

Men helt tvärkört att ta in nya spelare även efter att de fyra ovannämnda platserna är fyllda är det inte.
-Nej man kan aldrig säga att det är helt stängt. För det är det inte, men utifrån den budget vi har I DAG så är det en målvakt, en back och två forwards som ska in.

En annan spelare som är sugen på att återvända till Djurgården är Kyle Klubertanz, backen som gjorde succé i DIF säsongen 2009-2010 och som i säsongen som var har spelat i Montreal. Han har via sin agent låtit meddela att han helst vill spela i NHL, men... om det inte dyker upp ett bra kontrakt där så är han intresserad av Djurgården:

-Om jag förstått rätt så ligger vi bäst till i det läget. Men han vill ju till att börja med spela klart slutspelet i Hamilton först innan han tar några beslut,säger Tommy Engström.

Vad händer om Daniel Tjärnqvist tackar ja nu då? Är det kört med Klubertanz då? Det lär ju ta tid innan han vet om det finns något bra NHL-alternativ eller inte?
-Ja precis, så det får man se då. Hur länge vi kan vänta på hans svar beror ju dels på om vi får klart med en annan spelare som till exempel Tjärnqvist innan det men det går inte att svara på nu utan det är en fråga man får ta ställning till om det blir aktuellt då i så fall.
Edit: Engström, inte Järlefelt.
Senast redigerad av kaminor den 2011-05-18 12:13:16, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
starvin_marwin
Säsongskort: Ja

Inlägg av starvin_marwin »

kaminor skrev:
-daniel- skrev:
starvin_marwin skrev:Finns det någon substans i ryktet om Kyle (utöver att en hängiven Rögle-bloggare skriver att han ska ersätta Lassen som ska till Malmö). Ingen annan som hört något om detta?
Undrar samma sak, MrMadHawk nämnde ju lite om Lassen. Men stämmer fallet med Lassen så tror jag faktiskt att man försöker plocka in en back till, och då ligger väl Klubertanz bra till (om han inte är alltför dyr).
Järlefelt sa ju så här till Marie Hallman den 18 april i alla fall:
Djurgården har just nu fyra platser kvar att fylla i truppen. En målvakt, en back och två forwards ska in.
-Det är så som det ser ut, utifrån det budgeten som ligger i dagsläget ja. Och när vi har fått in folk på de här fyra posterna så är det fullt. Om då ingen skadar sig eller försvinner oväntat till NHL eller så, säger Engström.

Men helt tvärkört att ta in nya spelare även efter att de fyra ovannämnda platserna är fyllda är det inte.
-Nej man kan aldrig säga att det är helt stängt. För det är det inte, men utifrån den budget vi har I DAG så är det en målvakt, en back och två forwards som ska in.

En annan spelare som är sugen på att återvända till Djurgården är Kyle Klubertanz, backen som gjorde succé i DIF säsongen 2009-2010 och som i säsongen som var har spelat i Montreal. Han har via sin agent låtit meddela att han helst vill spela i NHL, men... om det inte dyker upp ett bra kontrakt där så är han intresserad av Djurgården:

-Om jag förstått rätt så ligger vi bäst till i det läget. Men han vill ju till att börja med spela klart slutspelet i Hamilton först innan han tar några beslut,säger Tommy Engström.

Vad händer om Daniel Tjärnqvist tackar ja nu då? Är det kört med Klubertanz då? Det lär ju ta tid innan han vet om det finns något bra NHL-alternativ eller inte?
-Ja precis, så det får man se då. Hur länge vi kan vänta på hans svar beror ju dels på om vi får klart med en annan spelare som till exempel Tjärnqvist innan det men det går inte att svara på nu utan det är en fråga man får ta ställning till om det blir aktuellt då i så fall.
Just det, den intervjun hade jag glömt. Känns det inte troligare att det blir antingen Kyle eller DT snarare än båda signar?
Användarvisningsbild
Remy Lebeau

Inlägg av Remy Lebeau »

starvin_marwin skrev: Just det, den intervjun hade jag glömt. Känns det inte troligare att det blir antingen Kyle eller DT snarare än båda signar?
Det känns snarare att det blir båda två. Tjärnqvist är väl mer eller mindre självskriven, och försvinner Lassen behövs det en ersättare. Dessutom lär Lennhammer bli utlånad kommande säsongen med.
Senast redigerad av Remy Lebeau den 2011-05-18 10:59:08, redigerad totalt 1 gånger.
"Jag älskar Sverige och Djurgården" - José Theodore
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Den enda som hoppas på att inte både DT och Kyle ansluter borde vara Claesson. Måste kännas tämligen surt att mer eller mindre spelat till sig en ordinarie plats förra säsongen och sen då eventuellt få se sig som 7:e back. Nog ganska hämmande för utvecklingen.... men grabben är väl iofs bara 18 år så han har många år kvar.

EDIT: en annan grej som verkligen talar för att DIF borde leta efter 2 backar är att möjligheten att spela Falk på backen när det krisar inte finns där längre ( :cry: ).
Senast redigerad av -daniel- den 2011-05-18 11:03:59, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Billx

Inlägg av Billx »

-daniel- skrev:Den enda som hoppas på att inte både DT och Kyle ansluter borde vara Claesson. Måste kännas tämligen surt att mer eller mindre spelat till sig en ordinarie plats förra säsongen och sen då eventuellt få se sig som 7:e back. Nog ganska hämmande för utvecklingen.... men grabben är väl iofs bara 18 år så han har många år kvar.
Lite tråkigt då jag tycker att Claesson gjorde riktigt bra ifrån sig också... på det defensiva planet. Men Kyle och DT kan man inte tacka nej till om så är fallet.
– Finns bara Djurgården eller ingenting, säger Douglas Murray säkert.
Användarvisningsbild
Enbom

Inlägg av Enbom »

Jag har lite svårt att formera backparen, ifall Kyle och DT kommer. Jag vill gärna lira DT och Honken tillsammans, och Kyle - Printz fungerade så bra senast... men att spela Bartley och Claesson i samma backpar verkar lite av en chansning, med tanke på Claessons brist på rutin och lite dumdristiga juniorspel ibland, och Bartley, som jag antar kommer vara den sämsta backen vi har i defensiv zon.

Hur skulle ni ställa upp backarna?

edit: Jag räknar ju inte med Bombom... hoho. Klantigt. Då blir det genast lättare.
Honken - DT
Bombom - Bartley
Printz - Kyle
Claesson
Senast redigerad av Enbom den 2011-05-18 11:06:12, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Enbom skrev:Jag har lite svårt att formera backparen, ifall Kyle och DT kommer. Jag vill gärna lira DT och Honken tillsammans, och Kyle - Printz fungerade så bra senast... men att spela Bartley och Claesson i samma backpar verkar lite av en chansning, med tanke på Claessons brist på rutin och lite dumdristiga juniorspel ibland, och Bartley, som jag antar kommer vara den sämsta backen vi har i defensiv zon.

Hur skulle ni ställa upp backarna?
Du glömmer en back.... BomBom skulle isf gå med Bartley och Claesson som 7:e.

håller med om DT och Honk, sen Printz och Kyle som var grymma sist.

Men BomBom och Bartley låter...... läskigt!
Expert.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Solklart enligt mig:

Tjärnqvist - Holmqvist
Boumedienne - Klubertanz
Printz - Bartley

En allround (DT och BomBom) eller defensiv back (Printz) i varje backpar och mer offensiva förmågor i resten.

EDIT: vad man kan säga är att backuppsättningen - på förhand - ser ruskigt stark ut om det blir de här spelarna. Välbalanserad.
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Inlägg av SkönaDjurgårn »

Om man nu ska ha in DT och en till back...varför är ni då så säkra på att det blir Kyle och inte t.ex. Timmy? Vore ju helt klart en grym back att få in tycker jag. För dyr?

Jag tycker att Claesson var riktigt, riktigt bra i vintras och med ett års ytterligare mognad hoppas jag att han får spela en hel del. Även om han står som sjundeback inför säsongen så kommer det ju alltid skador och sånt, så Fredrik får nog sina chanser även i år. Han är ju dessutom mer defensivt lagd jämfört med många andra i backbesättningen.

Jaså du skriver texter om villaområden, Mäklaren. Fan vad kul det vore om du råkade mixa ihop texterna någon gång - så vi fick läsa dina förskönande ord om fina villor, bra lågstadieskolor, närheten till mataffärer och fina blomrabatter...och dina kunder fick läsa dina bittra djurgårdstankar! Kaoz. :lol:
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Spontant gissar jag på att Timmy vill försöka få till något år till utomlands innan han vänder hem till något lag i ES. Kyle ser ju kanske DIF som ett bättre skyltfönster ut mot NHL än att harva runt i AHL over there.

Men som vanligt är allt spekulationer.
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

-daniel- skrev:Spontant gissar jag på att Timmy vill försöka få till något år till utomlands innan han vänder hem till något lag i ES. Kyle ser ju kanske DIF som ett bättre skyltfönster ut mot NHL än att harva runt i AHL over there.

Men som vanligt är allt spekulationer.
Ja, är Timmy smart så tar han ett år till i Ryssland. "Fina pengar", som de säger.

Daniel, om du fick välja på Timmy eller Kyle - vem tar du? Säg att de kostar lika mycket.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

För jag svara? :)

Jag tycker Timmy blivit LIIIITE överromantiserad sedan han flyttade till Ryssland. Likt många spelare som dragit utomlands. Han var ju ingen toppback direkt. Perfekt i ett tredje backpar. Men alla var ju överens om att släppa honom utan "Struggle" när han skulle till Ryssland för att ta in en riktigt bra back (blev BomBom som inte levde upp till det dock).

Kyle har nog en betydligt högre nivå i sig. 12+19 här sist och hans defensiv har nog bara blivit bättre under ett helt år i AHL. Tror lätt han skulle vara en av seriens bästa backar om han kom hit.
Expert.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

SkönaDjurgårn skrev:
Daniel, om du fick välja på Timmy eller Kyle - vem tar du? Säg att de kostar lika mycket.
Känns lite hugget som stucket; tyckte iofs Klubertanz gjorde en riktigt bra säsong framåt men vek ner sig lite för lätt i egen zon emellanåt. Sen tyckte jag faktiskt han försvann i rätt många slutspelsmatcher. Men bägge är naturligtvis förstärkningar som har en bra speluppfattning vilket bitvis saknades oerhört den gångna säsongen... Håller dock med SirDifAlot om att Timmy kanske överskattats en aning ibland. Kändes som allt fungerade den där säsongen och då är det ganska mycket enklare att framstå som en kanonlirare.

Däremot har jag ingen koll på någon av dem efter "silversäsongen", vet bara att Timmy inte hade spelat så värst många matcher i sin ryska klubb när jag kollade tidigare. Kan han ha varit skadad, månntro? Bänkad?
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

-daniel- skrev:
SkönaDjurgårn skrev:
Känns lite hugget som stucket; tyckte iofs Klubertanz gjorde en riktigt bra säsong framåt men vek ner sig lite för lätt i egen zon emellanåt. Sen tyckte jag faktiskt han försvann i rätt många slutspelsmatcher. Men bägge är naturligtvis förstärkningar som har en bra speluppfattning vilket bitvis saknades oerhört den gångna säsongen... Håller dock med SirDifAlot om att Timmy kanske överskattats en aning ibland. Kändes som allt fungerade den där säsongen och då är det ganska mycket enklare att framstå som en kanonlirare.

Däremot har jag ingen koll på någon av dem efter "silversäsongen", vet bara att Timmy inte hade spelat så värst många matcher i sin ryska klubb när jag kollade tidigare. Kan han ha varit skadad, månntro? Bänkad?
Sen även, åldern! Kyles karriär pekar nog mer uppåt än vad Timmys gör.
Expert.
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Haha, klart du får svara, Sir. :P

Ja, Timmy är nog lite romantiserad. Men jag förstår också varför. Dels för att man under fjolåret förstod hur stabil och bra Timmy alltid varit (nu när han saknades), och dels för att hans senaste DIF-säsong var sjukt bra.

Jag har själv oerhört svårt att välja vem av de här två jag skulle vilja se i DIF. I nuläget blir jag väldigt glad om någon av dem återvänder, men om jag måste välja, hmmmm...
Det beror väl på om man vill ha mer stabilitet eller om man vill ha en lite giftigare offensiv back. Och visst, Kyle är lite yngre och det talar ju för honom, tycker jag. Han kanske inte nått sin fulla potential än?
Låst