Jenny Silfverstrand skrev:Som jag tidigare skrev, händelserna i fredags kommer att noggrant utredas. Men vill bara kort redogöra hur användningen av kameror sker kring våra matcharrangemang.
Att det är kameraövervaktning inne på Hovet är inget konstigt, så har det varit i flera år och finns även på Tele2 och Stockholms Stadion. Gäller de flesta arenorna i Sverige.
De Go-Pro kameror som vissa OV är utrustade med är bland annat viktiga ur ett rättsäkerhetsperspektiv, både vad det gäller för besökaren/supportern och ordningsvakterna. Det finns ofta två versioner av vad som har hänt. De filmar dock inte ständigt utan endast när man anser att det finns fog för det. Detta är en stor tillgång för oss när det kommer till att bl a säkerhetsställa vår kravbild mot säkerhetsbolaget.
Om någon känner sig övervakad på ett trakasserande sätt så är det något vi självklart ser över.
Jenny, jag skulle vilja ha ett direkt svar och inga luddigheter till varför är Abbe kvar. Är det för att han inte går att flyttas på pga av olika arbetsavtal, eller är det helt enkelt för att ni inte tycker han misskött sina åtaganden och är en bra säkerhetsansvarig?
Jag är en sån där vanlig, tråkig sittplatsare som klappar takten o sjunger med ibland, dvs ingen som skapar stämning direkt. Jag har gått lika mycket för att se hockey som av njuta av den underbara stämningen vi haft. Nu blir man verkligen gråtfärdig när man tittar på klacken. En liten trogen skara försöker, men de flesta sitter ned med armarna i kors eller håller på med sina telefoner.
För mig är det helt främmande varför ingenting har lösts fast det gått år sen det hela startade.
Så i fredags fick vi se en otrolig förvandling av klacken. Och vad får man då höra efteråt?
Jo, att dessa killar som stod för stämningen har blivit förföljda och filmade av OV. För vad? Kom ordern från Abbe, eller kom den från DIF? Fanns det fog för det mot självaste Oskarshamn, med sina 50 bortafans? När läget varit så jäkla kritiskt med UCS och några av de är på plats en kväll så det måste förstöras på en gång. Fy fan, vad besviken jag är.
Jag vill inte höra att det ska ses över, det hade ni kunna gjort för länge, länge sen.
Tex vid polismassakern i Globenderbyt. Varför har ni inte sett över det? Jag var där med mina två barn, första raden sektionen ovanför så jag såg allt det hemska som hände supportrarna.
Det var väl där allt började? Börja med att se över Abbes agerande från det derbyt.
Den här konflikten håller på att ta död på DIF hockey. Som Adam sa i intervjun efter matchen "det var fansens förtjänst att det blev mål för de hejade på så att vi fick energi". Tänk då att ha så varje match, hur mycket publiken skulle kunna hjälpa laget, men som det varit senaste tiden kommer det förstöra hela hockeyn. Det är väl fan bara att anlita en professionell medlare om ni inte kan hitta en lösning själva. Kan sådana medlare medla framgångsrikt i krigshärjande länder bör de väl kunna hitta en lösning i Djurgårdskonflikten.