Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Robinhansen
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Robinhansen »

Billx skrev:
Robinhansen skrev:
-daniel- skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:
Betalar vi över 200k för MT är det skandal. Visst, han var nyttig i pp i år. Men fem mot fem finns juniorer som gör/ skulle göra lika bra ifrån sig. I det spelet är han trög och intetsägande.
Jag tror MT tjänade mellan 210-220K/månad de föregående säsongerna. Man gav antagligen ett kontraktsförslag som för honom var mer lukrativt efter den gångna säsongen...så 230K/månad tjänade han nog som minst. Kvalificerad gissning, skulle jag vilja påstå.

Håller helt med dig i analysen om hans egenskaper.
Jag skulle verkligen vilja se någon som helst källa på att han ens tjänade 210 K månad det tror jag verkligen inte skulle kanske tro på 140-150 någonstans och en ny höjning till detta år.

" Jag tror " skrev han vad jag lyckats se.. kan bli svårt med källa på det.

Förresten Hansen har du gjort en comeback här ? tur att vi inte han hissa tröjjan din.
För när tjärnqvist komtillbaka till oss så hade han inte precis gjort någon succé i rögle så att man tror att han tjänade runt 200 000 första året är ju jätte löjligt.
isolerad

Inlägg av isolerad »

Att DIF inte ens har lagt ett bud på Möller tycker jag är ruskigt konstigt. I värsta fall får man ett nej. Nu har man inte ens försökt.

Ungefär samma som med Tellan.
i
stolpskott

Inlägg av stolpskott »

isolerad skrev:Att DIF inte ens har lagt ett bud på Möller tycker jag är ruskigt konstigt. I värsta fall får man ett nej. Nu har man inte ens försökt.

För att inte tala om Linkan, dock föregående säsonger.
Senast redigerad av stolpskott den 2011-05-17 17:13:46, redigerad totalt 1 gånger.
Robinhansen

Inlägg av Robinhansen »

isolerad skrev:Att DIF inte ens har lagt ett bud på Möller tycker jag är ruskigt konstigt. I värsta fall får man ett nej. Nu har man inte ens försökt.

Kanske att inte herr Möller ville komma till oss heller? tänkt den tanken? bara för han spelade i vår juniorlag betyder ju inte per automatik att han vill spela med oss om han vänder tillbaka.
stolpskott

Inlägg av stolpskott »

Robinhansen skrev:

Kanske att inte herr Möller ville komma till oss heller? tänkt den tanken? bara för han spelade i vår juniorlag betyder ju inte per automatik att han vill spela med oss om han vänder tillbaka.
Som isolerad skrev - DIF försökte inte ens. Fullständigt obegripligt.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

-daniel- skrev:
JiWe skrev:
Kall-El skrev:Att ha en hårt arbetande forwardsbesättning utan egenlig spets KAN fungera, MEN då krävs det följande faktorer uppfylls:

* Ruskig bra målvakt.

* Ruskigt bra backar / försvarsspel.

* Riktigt bra PP.
Att Wesslau är en ganska medioker keeper och att han bara har dansat en vår osv är ju en aspekt. Men vad är det som säger att han inte skulle kunna prestera en riktigt bra säsong? Hans slutspel visade att han har rätt mycket mer än mediokert spel i sig.

Försvarsspel handlar ju om bra mycket mer än bara försvarsspelare. Kan laget underkasta sig ett disciplinerat försvarsspel över hela banan så kommer vi kunna skära bort ett antal mål från kolumnen insläppta. samspelet Wesslau och backar blir såklart viktigt men bara det att vi antagligen slipper många av Owuyas returer som ju var ett kärt ämne ifjol borgar för en tryggare defensiv.

PP är grymt viktigt men jag tror mycket handlar om självförtroende och lite flyt helt enkelt. går puckarna in med jämna mellanrum behövs inga genier eller magiska handleder på banan. Zibbe och Mackan kan göra det oväntade, Tjärnas betydelse behöver vi inte ens nämna, Holmqvists bössa från blå men även nye Carlsson som ju ska ha ett vasst skott. Det finns med andra ord kvaliteer i laget som kan funka i ett PP.

Nu spekulerar och spånar jag men det anser jag att du också gör till stor del Kall-El- skillnaden är väl att jag försöker se optimistiskt på det :D
Bra post, håller med i allt.
NU vill jag bara nämna att jag inte skrev att Wesslau var en medioker målvakt. Däremot tror jag INTE han har förmågan att likt Fasth på egen hand ordna 15 pinnar eller så under seriespelet. Har inte heller sett Wesslau vara kapabel att någon säsong vara så stabil att han hållit en första spade. Ställer mig alltså frågande till om killen har jämheten som krävs för att vara den toppmålvakt vi verkligen skulle behöva. Om man ser tillbaka över de två säsonger han lirade hos oss var han snarast rätt ojämn med en ruskig topp i slutspelet.

Beträffande backsidan har alla rätt att tycka vad de vill i den frågan, men jag har då frukstansvärt svårt att med objektiva ögon se att denna lagdel skulle kunna bli brutalt bra till nästa säsong. För många av backarna är lite för ojämna och slagsidan mot offensiva backar som tenderar att få små hjärnsläpp varje gång de sätts under press i egen zon är helt enkelt för mycket för att få till en riktigt bra defensiv. Ni som tycker backbesättning känns bra, det skulle vara intressant att se hur ni vill att backparen skall formeras till nästa säsong?

Bra PP har inte bara med självförtroende att göra. Det har också med skicklighet att göra. Tycker det var uppenbart redan förra säsongen att det saknades en uppenbar ledare i PP. En som drog upp tempot och styrde PP-spelet. Att vi dessutom i vissa matcher hade brutalt svårt att ens komma in i offensiv zon gör det inte bättre. Inte nog med att det saknades en tydlig ledare i PP-spelet, dessutom var avsaknaden av en spelare som kunde göra det där lite överraskande påtaglig. I PP bör man kunna hitta en hel del öppnande passningar, men man kan väl lugnt påstå att vi inte var direkt framstående här heller. Med befintliga spelare har i alla fall jag svårt att se hur PP-spelet skall bli direkt bättre. En spelare som Klasen eller Möller hade verkligen kunnat göra skillnad här, men JJ och Hardy tyckte det var viktigare att slänga ut lönebudgeten på spelare som Almtorp och Carlsson.

Skillnaden på de sätt vi ser på saker och ting är att jag väljer att dra slutsatser från hur det såg ut förra säsongen kombinerat med vilka spelare som försvunnit och anslutit och utifrån detta dragit mina slutsatser. Ditt inlägg verkar snarast vara baserat på att du hoppas att vissa saker skall bli bättre, jag ställer mig bara lite frågande till hur detta skall gå till?

Jag ser snarast framför mig ett spel nästa säsong där vi kommer att få kriga som små idioter för varje målchans, vi kommer ha ett halvknackigt PP och vårt försvarsagerande kommer innebära att en hel del billiga mål släpps in.

Avslutningsvis; Om Lassen går till MIF är det det bästa JJ lyckats göra denna sommar. Det näst bästa var att ordna ny adress till Deilert.
isolerad

Inlägg av isolerad »

Robinhansen skrev:

Oj, vad spydigt! Du kanske ska öva upp läsförståelsen innan du spyr ut galla över andra? Jag har inte uttalat mig om vad Möller vill. Det jag uttalade mig om var att vi inte ens verkar ha försökt att få hit honom.

Stolpskott: Ja, det var samma sak med Linkan. Jag förstår inte. Det vore intressant att få en inblick i hur de värvningsansvariga tänker. Kanske något kan ställa frågan på mötet i juni?
i
JiWe

Inlägg av JiWe »

Kall-El skrev:
-daniel- skrev:
JiWe skrev:
Kall-El skrev:Att ha en hårt arbetande forwardsbesättning utan egenlig spets KAN fungera, MEN då krävs det följande faktorer uppfylls:

* Ruskig bra målvakt.

* Ruskigt bra backar / försvarsspel.

* Riktigt bra PP.
Att Wesslau är en ganska medioker keeper och att han bara har dansat en vår osv är ju en aspekt. Men vad är det som säger att han inte skulle kunna prestera en riktigt bra säsong? Hans slutspel visade att han har rätt mycket mer än mediokert spel i sig.

Försvarsspel handlar ju om bra mycket mer än bara försvarsspelare. Kan laget underkasta sig ett disciplinerat försvarsspel över hela banan så kommer vi kunna skära bort ett antal mål från kolumnen insläppta. samspelet Wesslau och backar blir såklart viktigt men bara det att vi antagligen slipper många av Owuyas returer som ju var ett kärt ämne ifjol borgar för en tryggare defensiv.

PP är grymt viktigt men jag tror mycket handlar om självförtroende och lite flyt helt enkelt. går puckarna in med jämna mellanrum behövs inga genier eller magiska handleder på banan. Zibbe och Mackan kan göra det oväntade, Tjärnas betydelse behöver vi inte ens nämna, Holmqvists bössa från blå men även nye Carlsson som ju ska ha ett vasst skott. Det finns med andra ord kvaliteer i laget som kan funka i ett PP.

Nu spekulerar och spånar jag men det anser jag att du också gör till stor del Kall-El- skillnaden är väl att jag försöker se optimistiskt på det :D
Bra post, håller med i allt.
NU vill jag bara nämna att jag inte skrev att Wesslau var en medioker målvakt. Däremot tror jag INTE han har förmågan att likt Fasth på egen hand ordna 15 pinnar eller så under seriespelet. Har inte heller sett Wesslau vara kapabel att någon säsong vara så stabil att han hållit en första spade. Ställer mig alltså frågande till om killen har jämheten som krävs för att vara den toppmålvakt vi verkligen skulle behöva. Om man ser tillbaka över de två säsonger han lirade hos oss var han snarast rätt ojämn med en ruskig topp i slutspelet.

Beträffande backsidan har alla rätt att tycka vad de vill i den frågan, men jag har då frukstansvärt svårt att med objektiva ögon se att denna lagdel skulle kunna bli brutalt bra till nästa säsong. För många av backarna är lite för ojämna och slagsidan mot offensiva backar som tenderar att få små hjärnsläpp varje gång de sätts under press i egen zon är helt enkelt för mycket för att få till en riktigt bra defensiv. Ni som tycker backbesättning känns bra, det skulle vara intressant att se hur ni vill att backparen skall formeras till nästa säsong?

Bra PP har inte bara med självförtroende att göra. Det har också med skicklighet att göra. Tycker det var uppenbart redan förra säsongen att det saknades en uppenbar ledare i PP. En som drog upp tempot och styrde PP-spelet. Att vi dessutom i vissa matcher hade brutalt svårt att ens komma in i offensiv zon gör det inte bättre. Inte nog med att det saknades en tydlig ledare i PP-spelet, dessutom var avsaknaden av en spelare som kunde göra det där lite överraskande påtaglig. I PP bör man kunna hitta en hel del öppnande passningar, men man kan väl lugnt påstå att vi inte var direkt framstående här heller. Med befintliga spelare har i alla fall jag svårt att se hur PP-spelet skall bli direkt bättre. En spelare som Klasen eller Möller hade verkligen kunnat göra skillnad här, men JJ och Hardy tyckte det var viktigare att slänga ut lönebudgeten på spelare som Almtorp och Carlsson.

Skillnaden på de sätt vi ser på saker och ting är att jag väljer att dra slutsatser från hur det såg ut förra säsongen kombinerat med vilka spelare som försvunnit och anslutit och utifrån detta dragit mina slutsatser. Ditt inlägg verkar snarast vara baserat på att du hoppas att vissa saker skall bli bättre, jag ställer mig bara lite frågande till hur detta skall gå till?

Jag ser snarast framför mig ett spel nästa säsong där vi kommer att få kriga som små idioter för varje målchans, vi kommer ha ett halvknackigt PP och vårt försvarsagerande kommer innebära att en hel del billiga mål släpps in.

Avslutningsvis; Om Lassen går till MIF är det det bästa JJ lyckats göra denna sommar. Det näst bästa var att ordna ny adress till Deilert.
Visst, förnekar inte alls att det är något av en förhoppning men jag vidhåller den som fullt möjlig. Det är ju omöjligt att veta på förhand.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Jag förutsätter att spelarbudgeten sänks med ganska många miljoner kroner jämfört med förra säsongen.

Det är den enda rimliga förklaringen som jag kan se till varför värvningar ser ut some de gör.

Är budgeten intakt bli man nästan mörkrädd över vart pengarna har tagit vägen.

Om man beslutar sig för att sänka denna budget bör man kanske i rättvisans namn gå ut och meddela detta innan man börjar kränga säsongskort för kommande säsong.
Robinhansen

Inlägg av Robinhansen »

Kall-El skrev:Jag förutsätter att spelarbudgeten sänks med ganska många miljoner kroner jämfört med förra säsongen.

Det är den enda rimliga förklaringen som jag kan se till varför värvningar ser ut some de gör.

Är budgeten intakt bli man nästan mörkrädd över vart pengarna har tagit vägen.

Om man beslutar sig för att sänka denna budget bör man kanske i rättvisans namn gå ut och meddela detta innan man börjar kränga säsongskort för kommande säsong.
vart pengar att vägen? tänk på att vi dras med skulder sedan om tyngre tiderna, bra att både veta och tänka på.
kaminor

Inlägg av kaminor »

Helt befängt att DIF inte ens gjort ett försök att knyta till sig Möller. FAN!
Varför!?! Idioti.

Att bli av med Lassen skulle vara denna silly seasons överlägset bästa nyhet och JJ:s bästa bidrag.
stolpskott

Inlägg av stolpskott »

isolerad skrev: Stolpskott: Ja, det var samma sak med Linkan. Jag förstår inte. Det vore intressant att få en inblick i hur de värvningsansvariga tänker. Kanske något kan ställa frågan på mötet i juni?
Hade gärnat medverka på mötet. Men är inte bosatt i stockholm, så får dra snylt information av forumskillarna här.

Det är ingen tvekan om att motvationen i DIF kommer vara absolut toppskick. Motivation slår klass - men inte i längden. Det som vi kommer sakna iår är kreativitet, någon som brytet mönstret. Från början kan vi nog överaska med ett väldigt taktiskt hårt arbetande lag, men efter några matcher kommer vi vara sönderlästa. Får hoppas Hardy kommer upp med ett nytt spelsystem ganska fort.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Läs mitt inlägg en gång till, läs det sedan ytterligare en gång så kanske du inser att det jag är mörkrädd över är ett scenario som säger att spelarbudgeten är likvärdig med förra säsongens. Alltså att man helt enkelt har smällt upp massa pengar på dyra medelmåttor.

Hade du läst första meningen så står det där att jag förutsätter att lönebudgeten måste vara sänkt. Om den är sänkt kan det mycket väl bero på ekonomiska bekymmer, men det var inte detta som mörkräddheten hade med att göra.

Jag tolkar denna silly season som att vi måste spara och om så är fallet är det helt okej, men då bör man också gå ut öppet med detta faktum och inte hålla inne med informationen och hoppas att ingen bryr sig.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Tyvärr kändes Hardy rätt "trött" förra säsongen och just bristen på en plan B kändes uppenbar.

Att detta bara skulle ändras över en sommar känns inte direkt realistiskt.
Användarvisningsbild
AMMC
Säsongskort: Ja

Inlägg av AMMC »

Kall-El skrev: Om man beslutar sig för att sänka denna budget bör man kanske i rättvisans namn gå ut och meddela detta innan man börjar kränga säsongskort för kommande säsong.
Hur tänkte du nu? I rättvisans namn?

Menar du att man gjort sig skyldiga till falsk marknadsföring? Blev du lovad något särskilt som inte uppfyllts?
Låst