Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
-daniel-
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av -daniel- »

Billx skrev:
Christopher J skrev:
Billx skrev:Äntligen! det här har jag längtat efter länge!

Äntligen har vi en forwardsuppsättning som består av riktigt krigare där ingen är avsevärt bättre än den andra!

Äntligen så har vi ingen " 23 målsskytt som känner pressen att näta inför varje match"

Nu har vi ett lag som kommer köra över alla andra på vilja och attityd!

Kom igen DIF! 11/12 är vårat år!

När vann ett lag SM-Guld senast med riktiga krigare och ingen spets? Dessutom så är det inget negativt att ha spelare under press. Linkan gjorde ju 64 poäng på en säsong för några år sedan.
23-målskytt menar jag ju såklart Widing...

Jämför inte Widing med Linkan... gör inte det.
Hum, tror inte han jämförde med Linkan. Det var väl snarare ett exempel på en spelare som klarade att leverera under press.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Att ha en hårt arbetande forwardsbesättning utan egenlig spets KAN fungera, MEN då krävs det följande faktorer uppfylls:

* Ruskig bra målvakt.

* Ruskigt bra backar / försvarsspel.

* Riktigt bra PP.

En ruggig målvakt kombinerat med ett ruggigt försvar gör att det helt enkelt räcker med att kämpa in 2-3 puckar per match för att plocka hem poängen.

Det trista för vår del är att ingen av dessa tre faktorer uppfylls just nu av vår trupp i alla fall.

Wesslau torde ligga närmast OM han kan komma upp till sin slutspelsnivå och hålla den under en hel grundserie, men sannolikheten för detta torde inte vara så stor.

Med tillgängliga backar kommer försvarsspelet knappast att bli annat än just upp och ner. Att vi dessutom har för få skickliga defensiva backar gör det inte bättte och frågan måste återigen ställas om det verkligen finns ett behov för Bartley då vi redan har Bombom och Holmqvist som offensiva backar och dessutom med största säkerhet får in Tjärnqvist som är bra i den spelformen också.

PP, jaru utan uppenbar "spelfördelare" kan man ju undra hur PP-spelet skall fungera.

Summan kan enbart bli att detta lagbygge rimligtvis måste kosta mindre än det föregående samtidigt som det tyvärr är lika galet felbyggt som det förra.
Antie

Inlägg av Antie »

Vad som inte är positivt heller är att Hardy såg ruskigt trött ut förra året och oengagerad under matcherna. Frågan är varför det skulle vara annorlunda iår?
kaminor

Inlägg av kaminor »

SirDIFalot skrev: M.Carlsson. Han tjänade tydligen över 200 000 kr i SSK. Och vi vet att Tjärnqvist ligger ungefär på samma nivå... Hockeyspelare brukar sällan vara villiga att gå ner i lön.

Jag försöker fortfarande koppla ihop det här med ordet logik.
Jag börjar fan gråta.

Hej då Möller.
http://hockeysverige.se/article/1179605 ... t-sitt-val

In med Tjärna Sr OCH Timmy P. Basta. Skänk bort Lassen för att göra plats (nån måste ju vilja ha honom!).
Användarvisningsbild
Billx

Inlägg av Billx »

Satt här och tänkte vem som har den absolut största potentialen att bli en storstjärna i årets lagbygge.

Zibanejad säger många, även jag då han är fruktansvärt bra för att vara 17.

Sen måste jag nog säga Patrick Cehlin, han har ju alla verktyg i lådan för att bli en etablerad stjärna. Rätt omgivning och mycket istid så tror jag många mål kan komma från den klubban.
– Finns bara Djurgården eller ingenting, säger Douglas Murray säkert.
kaminor

Inlägg av kaminor »

Billx skrev:Satt här och tänkte vem som har den absolut största potentialen att bli en storstjärna i årets lagbygge.

Sen måste jag nog säga Patrick Cehlin, han har ju alla verktyg i lådan för att bli en etablerad stjärna. Rätt omgivning och mycket istid så tror jag många mål kan komma från den klubban.
Efter förrförra säsongen trodde jag att Cehlin skulle bli dominant, men sen stannade han helt i utvecklingen förra säsongen. Brodin och Norman gick ikapp och förbi. Men visst, Cehlin är fortfarande ung och han kan säkert överraska positivt i år. Zibbe är bättre dock.
Senast redigerad av kaminor den 2011-05-17 15:00:54, redigerad totalt 1 gånger.
stolpskott

Inlägg av stolpskott »

Billx skrev:Satt här och tänkte vem som har den absolut största potentialen att bli en storstjärna i årets lagbygge.

Cehlin med sin oerhört fina skridskoåkning och teknik borde kunna ta ett extra steg iår. "Sillen" saknar dock samma pondus och fränesi som Zibanejad utstrålar!

Vill se mer sånt här från Cehlins klubba!
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

Cehlin är alldeles för klen i närkamperna och verkar ha för dålig kondition. Tycker han var helt horribel förra säsongen.

Men det kan ju bli bättre till denna säsong.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Användarvisningsbild
-daniel-
Säsongskort: Ja

Inlägg av -daniel- »

Det är dags för Cehlin att ta ett steg till, den gångna säsongen var mer 2 steg tillbaka (förutom i JVM där han stundtals var briljant). Jag är rädd för Patriks del att det är lite "do or die" den här säsongen, åtminstone om han har storslagna planer på en framtida NHL-karriär.

Han har liksom alla verktygen som krävs men verkar bråka med det mentala. Tror han lider av prestationsångest.

/Hobbypsykologen
JiWe

Inlägg av JiWe »

Kall-El skrev:Att ha en hårt arbetande forwardsbesättning utan egenlig spets KAN fungera, MEN då krävs det följande faktorer uppfylls:

* Ruskig bra målvakt.

* Ruskigt bra backar / försvarsspel.

* Riktigt bra PP.
Att Wesslau är en ganska medioker keeper och att han bara har dansat en vår osv är ju en aspekt. Men vad är det som säger att han inte skulle kunna prestera en riktigt bra säsong? Hans slutspel visade att han har rätt mycket mer än mediokert spel i sig.

Försvarsspel handlar ju om bra mycket mer än bara försvarsspelare. Kan laget underkasta sig ett disciplinerat försvarsspel över hela banan så kommer vi kunna skära bort ett antal mål från kolumnen insläppta. samspelet Wesslau och backar blir såklart viktigt men bara det att vi antagligen slipper många av Owuyas returer som ju var ett kärt ämne ifjol borgar för en tryggare defensiv.

PP är grymt viktigt men jag tror mycket handlar om självförtroende och lite flyt helt enkelt. går puckarna in med jämna mellanrum behövs inga genier eller magiska handleder på banan. Zibbe och Mackan kan göra det oväntade, Tjärnas betydelse behöver vi inte ens nämna, Holmqvists bössa från blå men även nye Carlsson som ju ska ha ett vasst skott. Det finns med andra ord kvaliteer i laget som kan funka i ett PP.

Nu spekulerar och spånar jag men det anser jag att du också gör till stor del Kall-El- skillnaden är väl att jag försöker se optimistiskt på det :D
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Är nog rätt många spelare som står inför do or die nästa säsong:

Cehlin
Kempe
Brodin
Lassen
Lenhammer
Bartley

för att nämna tre yngre.

Skall vi plocka ut lite äldre spelare känns det också som do or die för:

Tim E
Almtorp
Carlsson
Användarvisningsbild
Billx

Inlägg av Billx »

-daniel- skrev:

Det är dags för Cehlin att ta ett steg till, den gångna säsongen var mer 2 steg tillbaka (förutom i JVM där han stundtals var briljant). Jag är rädd för Patriks del att det är lite "do or die" den här säsongen, åtminstone om han har storslagna planer på en framtida NHL-karriär.

Han har liksom alla verktygen som krävs men verkar bråka med det mentala. Tror han lider av prestationsångest.

/Hobbypsykologen
Ja känns också lite som att det är mer mentalt då han verkligen har alla verktyg..

Tror att det är viktigt för en spelare som honom att hamna i en bra kedja...

Carlsson - Norman - Cehlin ?

Norman spelskicklig som han är får lägga upp det för C&C.
zpy64

Inlägg av zpy64 »

Helvete vad vissa personer pissar och dizzar våra älskade Djurgårdsspelare, Faan vänta å se.
Det finns bara ett DJURGÅRDEN.
Användarvisningsbild
Billx

Inlägg av Billx »

zpy64 skrev:Helvete vad vissa personer pissar och dizzar våra älskade Djurgårdsspelare, Faan vänta å se.
Detta är ett forum där man disskuterar lagbygget och försöker komma fram till om det kommer hålla eller inte, därmed alla har sin åsikt och har rätt att uttrycka den.

avd. dra något gammalt över dig
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

zpy64 skrev:Helvete vad vissa personer pissar och dizzar våra älskade Djurgårdsspelare, Faan vänta å se.
Om man tjänar mellan 60 och 300 TUSEN i månaden på att syssla med ishockey och när dessutom vi supportrar betalar deras löner, ja då anser i alla fall jag att vi har rätt till att kritisera och konstruktivt diskutera lagbygget.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Låst