Säsongen 20/21

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Praetori
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 20/21

Inlägg av Praetori »

mb81 skrev: Ja det är iaf konstigt att vi är så fruktansvärt bra hemma poängmässigt och så oerhört dåliga borta. För spelmässigt är det som sagt inte så stor skillnad. Kan det vara psykologiskt framförallt i slutet av matcherna när det ska avgöras att man darrar för mycket borta medans självförtroendet växer hemma. Jag har ingen aning. Sen är det alltid för nästan alla lag i alla sporter en fördel med hemmaspel. Men så stor ska skillnaden inte vara som det är för oss nu under denna och förra säsongen.
Skillnaden tycker jag man kan se i hållningen och tempot. Svansföringen är mycket högre hemmavid och respekten för motståndarna mindre vilket leder till högre press och lite mindre enkla inspel i zon från motståndarna.
När motståndarna har pucken på bortaplan backar våra spelare utan puck rättvända genom mittzon medan en pressar puckföraren. På hemmaplan är det liknande men spelarna utan puck lurar i vassen mer och står upp betydligt bättre mellan deras spelare och utmanar puckföraren att slå en dålig passning eller en som riskerar att brytas.

Annars är spelet i stort sett detsamma men de där små detaljerna tycker jag ändå att man kan se och att den lilla extra aggressiviteten gör att våra motståndare blir sämre på Hovet än vad de är när vi möter dem på deras hemmaplan.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Mattias_87 »

EspenK skrev:Ska det vara så himla svårt att uppdatera om skadeläget/ sjukläget i truppen?
Har ju fortsatt en del tunga namn borta som vi behöver få i spel.
Eklund tillbaka på torsdag?
Josefsson nästa vecka?
Ekberg???
Hedman Blir han frisk igen?
Haga petad eller skadad?
Har jag glömt nån?
Från Hockeynews:
Josefson spelklar
William Eklund tränar på onsdag
Haga skadad även denna vecka

Ingen info om övriga.
Avskaffa tre mot tre.
Donkels-2.0

Inlägg av Donkels-2.0 »

Mattias_87 skrev:
EspenK skrev:Ska det vara så himla svårt att uppdatera om skadeläget/ sjukläget i truppen?
Josefsson nästa vecka?
Ekberg???
Haga petad eller skadad?
Har jag glömt nån?
Från Hockeynews:
Josefson spelklar

Ingen info om övriga.
I samma artikel står det att Ekberg och Norell rehabtränade men tanken är att dom lirar på torsdag mot Örebro och att det inte blir spel för Haga denna vecka och med Hedman tror jag dom går fram ytterst varligt med tanke på att han har haft en svår hjärnskakning så jag skulle bli förvånad om vi ser honom i spel innevarande år
Ceterum censeo Solna esse delendam
mb81

Inlägg av mb81 »

Donkels-2.0 skrev:
Mattias_87 skrev:
Josefsson nästa vecka?
Ekberg???
Haga petad eller skadad?
Har jag glömt nån?
Från Hockeynews:
Josefson spelklar

Ingen info om övriga.
I samma artikel står det att Ekberg och Norell rehabtränade men tanken är att dom lirar på torsdag mot Örebro och att det inte blir spel för Haga denna vecka och med Hedman tror jag dom går fram ytterst varligt med tanke på att han har haft en svår hjärnskakning så jag skulle bli förvånad om vi ser honom i spel innevarande år
Ja det har verkligen ljusnat för perioden under JVM. Med Josefson och Wille tillbaka men med Bjerselius borta har vi 12 forwards. Sen flyttar vi upp någon junior som trettode. Inte alls lika akut som när Josefson var skadad och Wille skulle iväg på JVM. Bjerselius kan komma tillbaka efter denna vecka men JVM-laget är väldigt kort på centrar så inte helt överraskande om han ändå kommer med. Men vi ska klara oss på det vi har utan att behöva ta in någon på korttidskontrakt. Hedman ska väl vara hyfsat nära men som du säger hoppas jag man tar det väldigt försiktigt där. Hagas skada verkar vara ett mysterium dock. Vad har hänt och hur länge är han borta?

Backsidan är rätt lugn också som det verkar. Ekberg verkade det inte vara nåt allvarligt och vi har då sju backar. Sen kommer nog någon av Brännstam och Hedström(förmodlgen båda) tillbaka efter denna vecka och kan bredda vid eventuella skador. Så känns mycket lugnare nu än för typ 4-5 dagar sen.
Wilhelm Arwe

Inlägg av Wilhelm Arwe »

Nu blev ju Grewe hemskickad också efter att ha testat positivt. Det ger oss lite mer bredd. Men nog börjar det bli rätt parodiskt att genomföra turneringen. Vet någon om andra nationer har samma utmaning?
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Mattias_87 »

Wilhelm Arwe skrev:Nu blev ju Grewe hemskickad också efter att ha testat positivt. Det ger oss lite mer bredd. Men nog börjar det bli rätt parodiskt att genomföra turneringen. Vet någon om andra nationer har samma utmaning?
Tomas Montén har också testat positivt samt flera andra spelare. Bojkotta skiten.
Avskaffa tre mot tre.
mb81

Inlägg av mb81 »

Flytta JVM. Allt annat i världen har flyttats fram. Om EM i fotboll och OS går att flytta varför inte flytta fram JVM. Parodi.
Donkels-2.0

Inlägg av Donkels-2.0 »

mb81 skrev:Flytta JVM. Allt annat i världen har flyttats fram. Om EM i fotboll och OS går att flytta varför inte flytta fram JVM. Parodi.
...exakt jävla idioti att köra internationella mästerskap under dessa omständigheter så flytta JVM eller ställ in det för i år
Puckey

Inlägg av Puckey »

Jag vet att man investerat mycket i detta JVM, men det blir nog bara mer pengar i sjön ju längre man undviker att ta ett tufft beslut. Har någon koll på hur väl andra trupper klarat sig? Skulle tycka att det var en fantastisk nödlösning med JVM framåt slutet av maj/början av juni om fler än vi har denna smittkarusell i laget. Vaccinerade spelare och en förlängd hockeysäsong.
mb81

Inlägg av mb81 »

Puckey skrev:Jag vet att man investerat mycket i detta JVM, men det blir nog bara mer pengar i sjön ju längre man undviker att ta ett tufft beslut. Har någon koll på hur väl andra trupper klarat sig? Skulle tycka att det var en fantastisk nödlösning med JVM framåt slutet av maj/början av juni om fler än vi har denna smittkarusell i laget. Vaccinerade spelare och en förlängd hockeysäsong.
Synd de inte tog beslut tidigare. Nu känns det som de känner att det är för sent att ändra sig. Det är lite titanicorkestern över det.
Puckey

Inlägg av Puckey »

mb81 skrev:
Puckey skrev:Jag vet att man investerat mycket i detta JVM, men det blir nog bara mer pengar i sjön ju längre man undviker att ta ett tufft beslut. Har någon koll på hur väl andra trupper klarat sig? Skulle tycka att det var en fantastisk nödlösning med JVM framåt slutet av maj/början av juni om fler än vi har denna smittkarusell i laget. Vaccinerade spelare och en förlängd hockeysäsong.
Synd de inte tog beslut tidigare. Nu känns det som de känner att det är för sent att ändra sig. Det är lite titanicorkestern över det.
Ja, verkligen. Något av det svåraste som finns för den som sysslar med projektledning är att svälja en förlorad investering för att minimera framtida skada. Är det bara vi som kommer dit decimerade/faller bort kan det bli en ok turnering, men har svårt att se exempelvis USA lyckas med tanke på deras smittspridning.
daaviid

Inlägg av daaviid »

Läste precis att Lias Andersson förbereder sig för att åka på Camp med LA Kings. Någon som läst/hört något om ifall eventuellt Björnfot är på väg att lämna?

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -som-helst
mb81

Inlägg av mb81 »

daaviid skrev:Läste precis att Lias Andersson förbereder sig för att åka på Camp med LA Kings. Någon som läst/hört något om ifall eventuellt Björnfot är på väg att lämna?

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -som-helst
Vad hände med att det endast var tillåtet med spelare över hela säsongen om det inte var spelare som inte redan hade kontrakt. Lias hade inte ett underliggande kontrakt så som Björnfot Höndemark, Bromé med flera.

Vi kan räkna med att Björnfot har gjort sin sista match för denna gång. Tyvärr en besvikelse, eller hade jag för stora förväntningar?
Donkels-2.0

Inlägg av Donkels-2.0 »

Om Björnfot försvinner så måste en back till in - Simon J, Brämmstam och Hedström är för svaga kort i dagsläget
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

mb81 skrev:
Jag tycker det är anmärkningsvärt att folk gnäller på JVM, hur ansvarsfullt är det att SHL fortfarande är i gång? Hur solidariskt är det mot resten av samhället? Förstår ingenting hur det resoneras här faktiskt.

Spelare blir sjuka > risken är överhängande att sjuka spelare smittar andra (utanför rinken)> smittan eskalerar osv. Utöver det så har vi den enormt orättvisa aspekten i att corona kommer göra den här säsongen löjligt slumpartad. Vad händer om ett lag får spelare sjuka i ett slutspel, eller än värre i degraderingsmatcher?

Det enda rätta hade naturligtvis varit att lägga ner den här säsongen när smittan eskalerade lavinartat i oktober. Resten av samhället har fått anpassat sig, det är väl inte helt orimligt att hockeyn skulle få gå samma öde tillmötes..? Hur tråkigt det än är för oss hockeynördar.
Skriv svar