Utköpsklausul alltså. KHL klubbar kan köpa honom för en viss summa.
Han går inte gratis till KHL.
Så mycket fattade jag. Och jag hoppas alla fattade det när jag skrev Ut. Men bra att du klargjorde.
Vem ersätter man Brodin med egentligen?
Jag fattade inte helt.
Engvall eller Karlkvist kan väl vara bra ersättare till Brodin? Mycket lägre lön(och dessutom Brodins utköpsklausul) som vi kan lägga på en back och målvakt.
Lämnar Brodin har vi väl plats för en center och två vingar in. Ante/Zacke och två av Dahlén/Engvall/Cehlin/Karlkvist(i nämnda ordning, Cehlin så lågt pga skadehistorik) så tycker jag ändå det ser bra ut.
mb81 skrev:
Vi gjorde väl två "chansvärvningar" förra sillyn med tvåårskontrakt. Linus Johansson och Adam Reideborn. Båda slog väl ut.
Ja det gjorde det tycker jag.
Han var en av seriens bättre andramålvakter. Det var inte hans fel att Tellan inte kunde prestera bättre.
Baserat på vad?
Räddningsprocent.
Johannes Jönsson, Jacob Joahnsson och Stefan Steen är de andramålvakter med bättre räddningsprocent.
Räknar man insläppta mål/match(men det gör man inte) är han så högt som femma av alla målvakter.
Antar att du inte såg en enda av Adams matcher. Förlorade dussintals matcher åt oss på egen hand när han släppte puckar som vilken junior som helst skulle plockat. När laget spelade upp sig på slutet gjorde han några bra matcher, men när det blev allvar i slutspelet blev han sig själv igen. Adam är ingen bra målvakt. Han släpper mängder av enkla mål, från dåliga vinklar, långa avstånd med fri sikt osv. Dessutom släpper han fruktansvärt många okontrollerade returer. En bra reserv hade steppat upp och vunnit matcher åt oss när Tellan svajade. Adam gick in och förlorade dem.
Adams statistik den här säsongen kan jämföras lite med Linus i HV. HV har ruskigt bra backar och försvarsspel och i väldigt många matcher under säsongen så hade det kvittat vilken målvakt de haft framför kassen.
Vi hade ruskigt dåligt försvarsspel under första halvan av säsongen, därav såg våra siffror ut som de gjorde eftersom vi hade två målvakter som tyvärr inte kan avgöra matcher själva. När spelet i egen zon bättrade på sig lite (läs: inte totalt värdelöst) så såg även siffrorna bättre ut. MEN - om vi ska titta till vunna matcher tack vare enbart våra målvakter den här säsongen så vill jag påstå att de går att räkna på en näve.