Silly season 2008/09 - nyförvärv, förluster och lagbygget
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Ritterwand
Jag skulle helst se att båda (och alla andra juniorer DIF plockar upp) får minst 20 matcher (helst en hel säsong, eller två) i Allsvenskan innan de spelar i DIF. Tvivlar starkt på att Josefsson eller Wallén skulle kunna gå in i elitserien nästa år och bidra till något positivt.Therocket1 skrev:Josefsson är dock center så jag ser hellre att Wallén får chansen som ytterforward än att Josefsson får chansen som ytterforward.
Frölunda har börjat fatta det där nu och skickar sina spelare till Borås, önskar att DIF kunde samma sak. Dessutom är ju båda 91:or och B-juniorer ett år till.. Men som sagt, vi blir nog av med minst en av våra duktiga 91:or innan sommaren är över.
-
Södergren sa i chatten att det är Calle G och Henrik Eriksson som ligger närmast till att flyttas upp nästa år. Jacob Josefsson och William Wallén kommer sannolikt att få göra några inhopp i samband med skador säsongen 08/09. Calle G och Henrik Eriksson är två starka och skridskoskickliga spelare, där den senare blev utsedd till årets bästa spelare i J20.Therocket1 skrev:Josefsson är dock center så jag ser hellre att Wallén får chansen som ytterforward än att Josefsson får chansen som ytterforward.
-
Riktigt, Eriksson är dock center och jag vill personligen att han ska få chansen i A-laget som just center. Calle G är en skicklig skridskoåkare och en frän lirare men jag vill se bättre puckbehandling från han innan han bör få chansen om att spela till sig en A-lags plats. Han har ju trots allt ett år kvar som junior.Östgöten skrev: Södergren sa i chatten att det är Calle G och Henrik Eriksson som ligger närmast till att flyttas upp nästa år. Jacob Josefsson och William Wallén kommer sannolikt att få göra några inhopp i samband med skador säsongen 08/09. Calle G och Henrik Eriksson är två starka och skridskoskickliga spelare, där den senare blev utsedd till årets bästa spelare i J20.

Därför ser jag gärna Eriksson som center i fjärdekedjan. Fördelen med Calle G framför Josefsson och Wallén är att han är fysiskt mer förberedd för elitseriespel. Josefsson rankar jag som DIF:s mest lovande spelare, men han och Wallén är sannolikt fysiskt inte mogna för en ordinarie plats i A-laget säsongen 08/09.Therocket1 skrev:Eriksson är center och jag vill personligen att han ska få chansen i A-laget som just center. Calle G är en skicklig skridskoåkare och en frän lirare men jag vill se bättre puckbehandling från han innan han bör få chansen om att spela till sig en A-lags plats. Han har ju trots allt ett år kvar som junior.
-
Det sas samma sak om Tedenby också, att han är för liten etc. Inte blev han manglad för det.
Personligen vill jag ha en ren checking line som 4e kedja som bara ska in o nöta sönder motståndarnas topplinor. Jag vill gärna använda en 3e kedja till att skola in potentiella lirare, t.ex. Wallén, Josefsson eller Eriksson.
Ett alternativ som 3e kedja skulle ju kunna vara: Anger - Josefsson/Eriksson - Engqvist
Personligen vill jag ha en ren checking line som 4e kedja som bara ska in o nöta sönder motståndarnas topplinor. Jag vill gärna använda en 3e kedja till att skola in potentiella lirare, t.ex. Wallén, Josefsson eller Eriksson.
Ett alternativ som 3e kedja skulle ju kunna vara: Anger - Josefsson/Eriksson - Engqvist

Helt ok, bara jag slipper se Ryno tappa pucken innanför egen blå. För övrigt är Ölvestad - Falk - Fimpen intressant som en checking line.Therocket1 skrev:Personligen vill jag ha en ren checking line som 4e kedja som bara ska in o nöta sönder motståndarnas topplinor. Jag vill gärna använda en 3e kedja till att skola in potentiella lirare, t.ex. Wallén, Josefsson eller Eriksson.
-
Therocket1 skrev:Vi behöver få in en spelskicklig back, helst en högerfattad. Mitt förslag är Peter Podhrádský. Landslagsman för Slovakien (Spelat VM), han har spelat i AHL där han har tillhört ligans bästa backar spelmässigt. Med andra ord så har han bra meriter.
Killen är högerfattad, bra skridskoåkare, smidig och besitter fina offensiva egenskaper samtidigt som han inte gör bort sig i den defensiva zonen. Är även en tuff (på gränsen till otillåtet) lirare.
Uppskattningsvis så vill Peter nog ha ca 150000 kronor i månaden, plus då de förmåner som andra DIFare har.
Inga tjecker eller slovaker till DIF tack! Föredra Finnar Norrmän och svenskar! Det finns ler misslyckade slovaker och tjecker i elitserien än riktigt bra spelare! Anders Bastiansen (om Mora åker ur) Juha Lind om Leksand inte går upp! Daniel Widing ifall (Brynäs inte går upp!
-
Det gäller ju att ta in rätt tjecker och slovaker och inte ta det som blir över. Procentuellt sett så är det fler misslyckade finnar i ES än slovaker och tjecker tillsammans.
Országh var väl inte så dålig, eller?
Senast redigerad av Therocket1 den 2008-03-19 20:25:24, redigerad totalt 1 gånger.

Re: ang att Ölvestad stannar
Ölvestad opererade axeln före säsongstart och har spelat med mer eller mindre skador hela säsongen. Att han inte har presterat är väl inte så konstigt?rikkard skrev:Ölvestad har varit usel i år och har på tok för mycket betalt. Varför väljer vi att förlänga med honom? Han krigar och kämpar, men han saknar ett större spelsinne och jag har svårt att se honom i annat än en fjärdekedja. hans motivation har dessutom inte direkt varit hög under grundserien. Det här är inte ett steg i rätt riktning om ni frågar mig.
Vi behöver målskyttar och spelskickliga spelare. Värvar de Hagos måste han ersätta Falk. Vi kan inte ha båda de spelarna i laget. Vem Blomdahl skulle ersätta förstår jag inte. Vi måste ha in spets, minst tre spelare som kan fylla ut de två förstakedjorna.
LETA EFTER MÅLSKYTTAR,
vi har inte en enda naturlig målskytt!!
Therocket1 skrev:Det gäller ju att ta in rätt tjecker och slovaker och inte ta det som blir över. Procentuellt sett så är det fler misslyckade finnar i ES än slovaker och tjecker tillsammans.
Men Pardavy var en katastrof!
Hoppas DIF släpper David Printz oxå! Han är för långsam och drar på sig korkade utvisningar precis som jag skrev när DIF värvade honom! Alla kritiserade mig då!
jag tycker Printz varit bra. backar som borde vara kvar är Ossi(försök iaf) Timmy, Printz och Oskar EklundTomyMörth skrev:Therocket1 skrev:Det gäller ju att ta in rätt tjecker och slovaker och inte ta det som blir över. Procentuellt sett så är det fler misslyckade finnar i ES än slovaker och tjecker tillsammans.
Men Pardavy var en katastrof!
Hoppas DIF släpper David Printz oxå! Han är för långsam och drar på sig korkade utvisningar precis som jag skrev när DIF värvade honom! Alla kritiserade mig då!