Silly-Season 2021/22 uppdateras i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Manijock
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Manijock »

MARRUS9010 skrev: 2021-12-27 12:47:02
EspenK skrev: 2021-12-27 11:50:34 Tyckte man såg bra intentioner i 1: a och 2:a mot Rögle. 3:e är ett mentalt haveri där vi är 95% i egen zon utan att ligga nära eller vinna närkamper. Tappade 1 poäng på det.
Positivt igår var Carey och Lekkerimäki.

Kan vi snälla värva en toppback efter nyår? En extremt skicklig center och en Dick(eller liknande)?

Då finns en chans att överleva kval.
En André Pettersson tror jag skulle kunna vara ett nyttigt nyförvärv, han är väl klubblös?
Säkert på G till Hv. Betydligt starkare trupp än vad vi har!
Användarvisningsbild
supreme

Inlägg av supreme »

MARRUS9010 skrev: 2021-12-27 12:47:02
EspenK skrev: 2021-12-27 11:50:34 Tyckte man såg bra intentioner i 1: a och 2:a mot Rögle. 3:e är ett mentalt haveri där vi är 95% i egen zon utan att ligga nära eller vinna närkamper. Tappade 1 poäng på det.

Kan vi snälla värva en toppback efter nyår? En extremt skicklig center och en Dick(eller liknande)?

En André Pettersson tror jag skulle kunna vara ett nyttigt nyförvärv, han är väl klubblös?
Ja, tror han är på väg tillbaka från skada och tränar f.n. med HV. Men det verkar som Dinamo Minsk är intresserade av att signa honom.

Användarvisningsbild
-daniel-
Säsongskort: Ja

Inlägg av -daniel- »

Jim Morrison skrev: 2021-12-27 12:24:55

Det verkar vara ett tydligt direktiv från Falk och Aaro att när vi är ledning så ska vi försvara den. Slå bort pucken så fort vi får den och bara freda framför eget mål. Detta leder ju självklart till att motståndare gång på gång kan skölja över oss med anfall och till slut ringer det. Så otroligt ohållbart och vi kommer bara förlora på den strategin. Laget kan ju lira när vi ligger lika eller ligger under.

Men....det är uppenbarligen inte strategin. Det här är ett klassiskt psykologiskt fenomen; laget har gång på gång hamnat i sådana här situationer vid ledning att det sätter sig i skallarna. Helt plötsligt har man något att förlora och motståndarna inget att förlora och så vrids momentumet fullt ut till den som jagar.

Vi skulle behöva klara av att hålla ledningen ett par, tre gånger för att man skall få bort de där hemska minnesbilderna av att "nu kommer vi fan tappa det här....IGEN!".
Senast redigerad av -daniel- den 2021-12-27 13:03:35, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

-daniel- skrev: 2021-12-27 13:01:22

Det verkar vara ett tydligt direktiv från Falk och Aaro att när vi är ledning så ska vi försvara den. Slå bort pucken så fort vi får den och bara freda framför eget mål. Detta leder ju självklart till att motståndare gång på gång kan skölja över oss med anfall och till slut ringer det. Så otroligt ohållbart och vi kommer bara förlora på den strategin. Laget kan ju lira när vi ligger lika eller ligger under.

Men....det är uppenbarligen inte strategin. Det här är ett klassiskt psykologiskt fenomen; laget har gång på gång hamnat i sådana här situationer vid ledning att det sätter sig i skallarna. Helt plötsligt har man något att förlora och motståndarna inget att förlora och så vrids momentumet fullt ut till den som jagar.
Medvetet eller ej - det är ännu mer anledning att ta in en tränare som kan stärka spelarna mentalt och inte få dom att hamna där.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Jim Morrison skrev: 2021-12-27 13:03:18
-daniel- skrev: 2021-12-27 13:01:22

Medvetet eller ej - det är ännu mer anledning att ta in en tränare som kan stärka spelarna mentalt och inte få dom att hamna där.
Jag vet inte om det kommer hjälpa med en ny tränare, eller det är klart det kan göra om det är en lugn och sansad rutinerad pjäs som varit med förr vid liknande situationer...

Oavsett tycker jag återigen man skall börja jobba med en mental coach som kan få spelarna att släppa på eländiga tankar och fokusera på nuet istället för det som varit.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

-daniel- skrev: 2021-12-27 13:07:14 Jag vet inte om det kommer hjälpa med en ny tränare, eller det är klart det kan göra om det är en lugn och sansad rutinerad pjäs som varit med förr vid liknande situationer...

Oavsett tycker jag återigen man skall börja jobba med en mental coach som kan få spelarna att släppa på eländiga tankar och fokusera på nuet istället för det som varit.
Det tror jag. Jag tror det har varit det stora problemet hela säsongen - Jockes spelidé har inte fungerat och sen fick Falk ta över och han är inte kompetent nog. Spelarmaterialet tillsammans med en helt vanlig tränare som huserat i SHL innan och vet hur ligan fungerar tror jag skulle räcka. Att på det få in någon som är bra på att motivera och få bort hjärnspöken ser jag som en stor bonus. Tränare och mental coach i en. Men nu tror jag tyvärr inte DIF är intresserade av exempelvis Hånberg, annars hade han nog varit på plats redan.

Jag tror att det är många krafter kvar som håller det här laget tillbaka.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Jim Morrison skrev: 2021-12-27 13:12:41
-daniel- skrev: 2021-12-27 13:07:14 Jag vet inte om det kommer hjälpa med en ny tränare, eller det är klart det kan göra om det är en lugn och sansad rutinerad pjäs som varit med förr vid liknande situationer...

Det tror jag. Jag tror det har varit det stora problemet hela säsongen - Jockes spelidé har inte fungerat och sen fick Falk ta över och han är inte kompetent nog. Spelarmaterialet tillsammans med en helt vanlig tränare som huserat i SHL innan och vet hur ligan fungerar tror jag skulle räcka. Att på det få in någon som är bra på att motivera och få bort hjärnspöken ser jag som en stor bonus. Tränare och mental coach i en. Men nu tror jag tyvärr inte DIF är intresserade av exempelvis Hånberg, annars hade han nog varit på plats redan.

Tror det är så satans många olika beståndsdelar i den här illaluktande soppan så det är svårt att pinpointa en enskild orsak. Grundproblematiken tror jag fortfarande var J.Erikssons något naiva förhoppning om det här som ett mellanår där de verkliga ambitionerna skulle komma nästa säsong. Kortsiktiga spelarvärvningar och en tränarvärvning som bara var märklig redan från början.

Nåja, man kan säkert analysera innuendo men jag nöjer mig så.

När det gäller tränare har jag rätt dålig koll på Hånberg, mer än att jag förstått att han varit uppskattad av diverse spelare och att han verkar sympatisk i intervjuer. Har ingen inblick i hur hans samarbete med Aaro var i KHK, exempelvis.
Användarvisningsbild
Buford

Inlägg av Buford »

Jim Morrison skrev: 2021-12-27 13:12:41

Tror inte heller Falken är kompetent nog! Här behövs en tränare med rutin och erfarenhet, inte att prova nytt och "fräscht". Jag menar, situationen vi är i är redan svårt för en topp-tränare, hur ska då en oerfaren duett klara detta? Dessutom kan det vara så att Falk är för personligt och känslomässigt påverkad, men vad vet jag...
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Buford skrev: 2021-12-27 13:28:22 Tror inte heller Falken är kompetent nog! Här behövs en tränare med rutin och erfarenhet, inte att prova nytt och "fräscht". Jag menar, situationen vi är i är redan svårt för en topp-tränare, hur ska då en oerfaren duett klara detta? Dessutom kan det vara så att Falk är för personligt och känslomässigt påverkad, men vad vet jag...
Det är lite lustigt. Känslan är att Falken blev inslängd i sista sekund för att fylla någon slags DIF-kvot och man räknade nog inte med att han skulle ha något vidare ansvar. Nu har han stått som huvudansvarig majoriteten av säsongen och det är ett sånt oerhört underbetyg till hela föreningen och dom sportsligt ansvariga. Galet misskött klubb just nu.
Användarvisningsbild
diftobbe89

Inlägg av diftobbe89 »

Jim Morrison skrev: 2021-12-27 13:58:24
Buford skrev: 2021-12-27 13:28:22 Tror inte heller Falken är kompetent nog! Här behövs en tränare med rutin och erfarenhet, inte att prova nytt och "fräscht". Jag menar, situationen vi är i är redan svårt för en topp-tränare, hur ska då en oerfaren duett klara detta? Dessutom kan det vara så att Falk är för personligt och känslomässigt påverkad, men vad vet jag...
Det är lite lustigt. Känslan är att Falken blev inslängd i sista sekund för att fylla någon slags DIF-kvot och man räknade nog inte med att han skulle ha något vidare ansvar. Nu har han stått som huvudansvarig majoriteten av säsongen och det är ett sånt oerhört underbetyg till hela föreningen och dom sportsligt ansvariga. Galet misskött klubb just nu.
Ja alltså det är en skrämmande nivå på hur föreningen skötts den här säsongen. Obegripligt att man står med Falk som huvudansvarig, en tränare som inte ens var tillräckligt bra för Södertälje uppenbarligen, hur mycket man än gillar Falk så är det tyvärr så. Vi förtjänar faktiskt att åka ur, med huvudet före.
Spela fult
Användarvisningsbild
klintan85

Inlägg av klintan85 »

Man behöver värva två nya klass spelare nu när Holland och Videll har försvunnit och en bra back. Man behöver också en tränare som har kunskap av jobbiga situationer och kanske dick som en reserv eller utfyllnad spelare om han är väldigt billig.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Videll verkar äntligen borta. Tweet från Metallurg i KHL.

Maken till mer oprofessionell och självisk människa har jag aldrig varit med om. Fyfan.
AlltidoavsettDIF

Inlägg av AlltidoavsettDIF »

Jim Morrison skrev: 2021-12-27 19:53:54 Videll verkar äntligen borta. Tweet från Metallurg i KHL.

Maken till mer oprofessionell och självisk människa har jag aldrig varit med om. Fyfan.
Fan va skönt att bli av med den surdegen, hoppas han kan återvända till ssk nästa säsong så man får chansen att visa vad man tycker om snorungen.
Momentumet

Inlägg av Momentumet »

Herregud vilken jävla soppa detta med Videll. Önskar KG stort lycka till med att trolla fram en helt ny 1:a kedja, för det är precis vad som saknas i nuläget...

Ja just det, höll på att glömma Head coach också! Som sagt lycka till, lär behövas!
Låst