Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
John Terry
Djurgården Hockey

Re: Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlä

Inlägg av John Terry »

Almtuna
Erik Hanses
Marcus Lundell
Alexander Sahlin

Asplöven
Joel Lassinantti
Joni Puurula

BIK Karlskoga
Emil Kruse
Justin Pogge

Björklöven
Andrew Raycroft
Daniel Wälitalo

Malmö
Axel Brage
Pontus Sjögren

Karlskrona
Patrick Galbraith
Timo Leinonen

Mora
Mantas Armalis
Marcus Högberg

Oskarshamn
Oscar Sehlstedt
Michal Zajkowski

Rögle
Kevin Lindskoug
Brandon Maxwell

Södertälje
Sebastian Idoff
Niklas Lundström

Timrå
Jonathan Iilahti
Mika Norja

Troja-Ljungby
Christoffer Bengtsberg
Robin Johansson
Viktor Kokman

Västerås
Luca Boltshauser
Jonas Fransson

Ovanstående är alltså målvaktsuppsättningarna i Allsvenskan kommande säsong, kanske något lag som plockar in någon till, men känns som att alla är klara.

Angående diskussionen om hur våra målvakter står sig så kan jag på rak arm inte säga att så många har bättre uppsättningar. Tycker det rent generellt ser ganska skralt ut faktiskt. Visst Hanses, Raycroft och Pogge kanske skrämmer men Raycroft tror jag inte kommer vara en "mur" på något sätt. Hanses spelar i ett dåligt lag och brukar klappa ihop när det gäller. Pogge kan bli vad som helst. De två som jag direkt känner har det bra ställt är Västerås och Södertälje. Fransson är ganska duktig och Lundström detsamma tyvärr.

Med det vill jag inte säga att vi har topp tre för det, men snarare att konkurrensen inte är så mördande precis.
Användarvisningsbild
-daniel-
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av -daniel- »

Problemet (eller snarare ett potentiellt problem) som jag ser det är att vi har två så pass oerfarna målvakter som ingendera varit förstakeeper under någon längre period. Fördelen är naturligtvis att det finns en enorm uppsida i unga målvakter, men det är i mina ögon en relativt stor chansning. Om än ganska vettig chansning sett till förutsättningarna.
Användarvisningsbild
John Terry
Djurgården Hockey

Inlägg av John Terry »

-daniel- skrev:Problemet (eller snarare ett potentiellt problem) som jag ser det är att vi har två så pass oerfarna målvakter som ingendera varit förstakeeper under någon längre period. Fördelen är naturligtvis att det finns en enorm uppsida i unga målvakter, men det är i mina ögon en relativt stor chansning. Om än ganska vettig chansning sett till förutsättningarna.

Håller med och samtidigt sitter typ alla lag på målvakter som inte är vana vid att vara uttalade "ettor".
Användarvisningsbild
Mattebo

Inlägg av Mattebo »

Heaty skrev:Jag själv har lite svårt att ge pengar till Djurgårdshjälpen när man inte har något mål för hur mycket man behöver för att få Kalus. Känner mig inte lika glatt inställd till "möjliga förstärkningar" senare in på säsongen.
Det är lite som när folk slänger in pengar i någon sorts kassa och en av personerna får i uppdrag att gå iväg och köpa presenten som sen alla får stå för och betala för, utan att de kanske anser att den presenten var den rätta att köpa.

Hade man haft en barometer med ett cirka pris på Kalus så skulle i alla fall jag vara mer motiverad till att se att dem pengarna gick till honom.
Som det är nu känns det lite surt om man samlar ihop pengar och sen får man veta "Nä, pengarna var inte ens i närheten, men nu får dessa 80k gå till en månadslön för det nya nyförvärvet"

Känns som att pengarna jag skulle ge skulle vara en större förlust för mig än vad dem skulle bidra till ett möjligt nyförvärv.
Det stora problemet är ju att då kan andra klubbar se budet och matcha det osv. Vissa saker behövs hålla i smygundan. Jag köper förstås det du säger. Får inte säga egentligen, därför säger jag som det inte är. DIF-hjälpen var inte strax över 100k för över en månad sedan, om de kommer upp i 400 (för lön) helst 450 k så kommer inte Kalus erbjudas ett artistkontrakt. Challe kan inte skjuta till de extra 50 för lägenhet osv. Så där har ni vad som inte kommer att hända. Så pengarna du skjuter till är ett plus oavsett. Om insamlingen lyckas med målet så blir det Kalus, annars någon annan på artistkontrakt.
litto

Inlägg av litto »

Självklart kommer varje målvakt i HA göra sitt livs match när de möter oss. Som vanligt.
Niklas Wikegård till Fimpen: När jag säger att du ska vara på kuklängdsavstånd från motståndaren då menar jag inte Joaquin Gages utan din & det är VÄLDIGT nära.
mb81

Inlägg av mb81 »

Roade mig med att göra en jämförelse mellan årets och förra årets trupp. Räknar in Jocke Eriksson även fast det inte är klart. Annars lär väl nån annan liknande tillkomma. Jämför för kul den spelare jag tänker att de ska ersätta.
Jämför med hur våra spelare var förra säsongen.

Målvakter
In Johan Mattsson
Ut Chet Pickard

En försämring så här i förväg såklart. Chet var grym när han var som bäst såklart men ojämn och presterade inte på topp i playoff. På pappret sämre men ser en stor chans till att det ska bli bättre med två unga utvecklingsbara målvakter som förhoppningsvis kan sporra varandra.

Alltså en liten försämring på målvaktssidan.

Backar
In Sam Lofquist
Ut Erik Gustafsson

En klar förstärkning. Ut med en spelare som har hög potential men spelar med huvudet under armen alldeles för ofta. Snurrfinterna är väl kul att se men helt idiotiska. Sam känns som det som vårt pp kan behöva.

In
Nils Andersson(ja inget nyförvärv i ordets rätta mening)
Elias Granath

Känns som ett uppköp då Granaths defensiva kvalitéer inte vad var jag hoppades. Nils kan ju efter ett års skadefrånvaro bli en total flopp så ändå osäkert här.

De andra backarna vi tappat som Lennhammer och Bohman känns som juniorer kan ersätta.

Backsidan känns faktiskt bättre i år än förra året fast det inte hänt så mycket. Orolig för Timmy som inte lär bli bättre med åren(fast kan han vara sämre än ifjol?). De andra som Lidström, Holm, Arnesson, Falk borde kunna vara bättre än föregående säsong.

Forwards
In Måns Krüger
Ut Fredrik Bremberg

Linkan var väldigt bra i kanske två matcher. Måns är en supertalang som jag tror kommer prestera bra mycket bättre än vad Linkan gjorde förra säsongen.

In Steve Saviano
Ut Pontus Åberg

Borde vara ungefär lika. Skulle hellre ha Pontus iår såklart men Steve borde producera minst lika bra som Pontus förra året.

In Mikael Ahlén
Ut Jimmie Ölvestad

En stor försämring såklart men å andra sidan gjorde inte Jimmie någon av sina bättre säsonger förra året. Framförallt hans fart som saknas nu när Ahlén ersätter

In Mattias Sandberg
Ut Alex Wennberg

Tappar en av sveriges största talanger och får en duktig division1 lirare. Givetvis ett stort tapp.

In Nicklas Heinerö
Ut Tim Eriksson

Jag kommer sakna Tim. En av de mest sevärda spelarna men för lite händer ändå framåt. Heinerö borde kunna göra en hel del mål även i allsvenskan. En liten förbättring tippar jag på.

In Jocke Eriksson
Ut Kristoffer Ottosson

Liknande spelare. Jocke har producerat bra i finland senaste säsongerna och borde vara en bra ersättare men Otto var en av seriens bästa spelare förra säsongen när han väl kom igång. En liten försämring.

Fimpen kommer såklart saknas men han spelade inte så mycket heller. Han ersätts bra av Kalin tex.

I det stora hela en liten försämring men inte så farlig ändå i min mening. Många unga som dessutom kan ta större kliv än vad man tror.
Sen är det givetvis egentligen helt puckat att göra sådana här jämförelser då laget ska fungera som en enhet men hade lite semestertid att fördriva.

Vad tycks?
Användarvisningsbild
pulverapa

Sv: Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlä

Inlägg av pulverapa »

Vi har tappat våra tre bästa poängplockare och ersätter med Jocke Eriksson, Steve Saviano och Måns Krüger. Det känns som en klar försämring.

Samtidigt är jag spänd på vad Johner kan göra nu när Ottosson är borta...
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

John Terry skrev:
-daniel- skrev:Problemet (eller snarare ett potentiellt problem) som jag ser det är att vi har två så pass oerfarna målvakter som ingendera varit förstakeeper under någon längre period. Fördelen är naturligtvis att det finns en enorm uppsida i unga målvakter, men det är i mina ögon en relativt stor chansning. Om än ganska vettig chansning sett till förutsättningarna.

Håller med och samtidigt sitter typ alla lag på målvakter som inte är vana vid att vara uttalade "ettor".
Inte alla, men visst en del. Fast de flesta lagen (åtminstone av de som på förhand aspirerar på en top 7 placering) har väl ändå någon målvakt som sitter på lite mer erfarenhet än vårt målvaktspar?
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Säg what? Om Burakovsky:

"I Sverige är Malmö Redhawks, Rögle och även Djurgården i högsta graden med i bilden fortfarande."

http://www.expressen.se/kvp/sport/burak ... ler-malmo/

Är det här en tidningsanka månntro?
Användarvisningsbild
Mattebo

Inlägg av Mattebo »

-daniel- skrev:Säg what? Om Burakovsky:

"I Sverige är Malmö Redhawks, Rögle och även Djurgården i högsta graden med i bilden fortfarande."

Hm...? Visst sa Challe att den sista spelaren inte måste vara en center. Men att värva en till ung ytterforward? Trodde det var solklart Malmö för honom som gällde i Sverige.
Användarvisningsbild
Kungen
Medlem: Ja, ständig medlem
Kontakt:

Inlägg av Kungen »

Mattebo skrev:
-daniel- skrev:Säg what? Om Burakovsky:

Hm...? Visst sa Challe att den sista spelaren inte måste vara en center. Men att värva en till ung ytterforward? Trodde det var solklart Malmö för honom som gällde i Sverige.
Måste väl vara en tidningsanka. Challe sa ju att spelaren var "klar" t.o.m, Burakovsky har ju inte bestämt sig ännu.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Blir lack om vi tar in Burakovsky. Han är inte kapabel att göra massor med poäng som vi behöver.

Vem fan är snubben som skrivit artikeln? Aldrig hört talas om.
Expert.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Tror inte det stämmer, kanske mer än att man hört sig för (så som man gör med typ alla spelare... kan ju ha varit i ett tidigare skede också).

Skulle kännas extremt olustigt om den sista pusselbiten skulle bli Lill-Burra... :?
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

"Var Djurgården kom ifrån, det vet jag inte. Men det blir OHL. Vill Caps det så blir det så." MrMadhawk

Tror han har rätt. Burra är ju så grön så att han inte är redo att ta en framträdande roll i något lag på flera år. Varför skulle vi låna honom en säsong innan han drar vidare. No sense.
Expert.
mb81

Re: Sv: Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första

Inlägg av mb81 »

pulverapa skrev:Vi har tappat våra tre bästa poängplockare och ersätter med Jocke Eriksson, Steve Saviano och Måns Krüger. Det känns som en klar försämring.

Samtidigt är jag spänd på vad Johner kan göra nu när Ottosson är borta...
Ungefär det jag sa. Men Saviano borde väl ligga på samma poäng som Åberg. Jocke ungefär som Otto tycker jag. Måns borde väl kunna ligga på allt mellan 15 och 50 poäng. Känns som kan gå hursomhelst.

Är väldigt svårt att hitta ersättare till en kille som Wennberg som spelar med juniorlön och presterar bland de bästa i laget. Speciellt när man desutom måste sänka budgeten. Åberg hade väl ingen jättelön heller.

Finns det nån junior iår som kan få ett Wennberg genombrott? Lindberg kanske???
Låst