Silly season 2008/09 - nyförvärv, förluster och lagbygget
Nu kommer denna tråden explodera av realisktiska och orealisktiska förslag, hoppas ni inser att vi fortfarande inte har obegränsat med pengar utan måste vara smarta när det gäller värvningarna.
Bolmdahl låter som en ok värvning och förslaget (Therocket1) om en ren checkingline gillar jag. Men då måste de två första kedjorna verkligen kunna gå för att prestera offensivt. Hoppas vi kan fynd hit lite spelare och behålla stommen.
Bolmdahl låter som en ok värvning och förslaget (Therocket1) om en ren checkingline gillar jag. Men då måste de två första kedjorna verkligen kunna gå för att prestera offensivt. Hoppas vi kan fynd hit lite spelare och behålla stommen.
ang att Ölvestad stannar
Ölvestad har varit usel i år och har på tok för mycket betalt. Varför väljer vi att förlänga med honom? Han krigar och kämpar, men han saknar ett större spelsinne och jag har svårt att se honom i annat än en fjärdekedja. hans motivation har dessutom inte direkt varit hög under grundserien. Det här är inte ett steg i rätt riktning om ni frågar mig.
Vi behöver målskyttar och spelskickliga spelare. Värvar de Hagos måste han ersätta Falk. Vi kan inte ha båda de spelarna i laget. Vem Blomdahl skulle ersätta förstår jag inte. Vi måste ha in spets, minst tre spelare som kan fylla ut de två förstakedjorna.
LETA EFTER MÅLSKYTTAR,
vi har inte en enda naturlig målskytt!!
Vi behöver målskyttar och spelskickliga spelare. Värvar de Hagos måste han ersätta Falk. Vi kan inte ha båda de spelarna i laget. Vem Blomdahl skulle ersätta förstår jag inte. Vi måste ha in spets, minst tre spelare som kan fylla ut de två förstakedjorna.
LETA EFTER MÅLSKYTTAR,
vi har inte en enda naturlig målskytt!!
Blir oerhört nervös när sportchefen går ut och säger att vi ska köra på Montén och Johansson. Johanssons kompetens som spelare var mycket hög, men som ledare tvekar jag högst påtagligt. Han har ansvarat för vårt powerplay, se hur det har gått.
Montén är på tok för orutinerad.
Att inte fortsätta med säcken, utan låta andre och tredjetränaren ta över är i mina ögon ett rejält steg bakåt.
Montén är på tok för orutinerad.
Att inte fortsätta med säcken, utan låta andre och tredjetränaren ta över är i mina ögon ett rejält steg bakåt.
-
Blomdahl är väl bara något att ha i slutspel. Presterar inget i grundserien. Hagos känns sådär. Vi behöver en mer kreativ center.
Har tre realistiska drömförvärv:
Daniel Tjärnqvist - om han är hel och frisk
Marcus Nilson
Daniel Rudslätt
kan tänka mig att en sån som Oscar Steen kan bli aktuell. Strockholmare med utgående kontrakt med Modo. Dessutom center. Tar nog hellre honom än Hagos.
Har tre realistiska drömförvärv:
Daniel Tjärnqvist - om han är hel och frisk
Marcus Nilson
Daniel Rudslätt
kan tänka mig att en sån som Oscar Steen kan bli aktuell. Strockholmare med utgående kontrakt med Modo. Dessutom center. Tar nog hellre honom än Hagos.
Detta är våra klara forwrds inför nästa säsong:
Kristofer Ottosson
Niklas Anger
Jimmie Ölvestad
Christian Eklund
Andreas Engqvist
Fredrik Bremberg
Carl Gustafsson
Nicklas Danielsson
Det är ganska uppenbart att Blomdahl inte erbjuder det vi behöver. Vi kommer inte att ha problem att fylla tredje och fjärdekedjan.
Kristofer Ottosson
Niklas Anger
Jimmie Ölvestad
Christian Eklund
Andreas Engqvist
Fredrik Bremberg
Carl Gustafsson
Nicklas Danielsson
Det är ganska uppenbart att Blomdahl inte erbjuder det vi behöver. Vi kommer inte att ha problem att fylla tredje och fjärdekedjan.
Innan vi börjar rapa ur oss förslag på värvningar borde vi fundera på vad vi behöver. Här är min take:
Bremberg - X - X
Axelsson - Ottosson - Anger
Ölvestad - Engqvist - Danielsson
Gustavsson - x - Eklund
x - x
Pettersson - x
Frylén - Printz
Eklund - x (Ronnie)
* Klart är att Johansson och Bäcker inte erbjuds nytt kontrakt.
* Med 95 % sannolikhet kommer Hörnqvist, Ossi få NHL kontrakt och Ryno fullfölja sitt Grand Rapids kontrakt.
* Förmodligen kommer inte Falk få förlängt och om han får förlängt borde det vara som farfar i 4:e linen. Marusak borde inte heller vara i närheten av ett kontrakt. Frylén borde lägga av men det är knappast troligt med ett år kvar på kontraktet.
Utbud:
Vi har en bra 2:a kedja i Ottossons lina. Om Ölvestad eller big Dick (som väl borde signa) är tredje part känns som det kvittar.
Vi har en bra defensiv 3:e center i Engqvist (som borde göra Falk till hockeypensionär) och bra komplement till den kedjan i någon av Ölvestad, Eklund, Danielsson, Gustavsson.
Vi har talangfulla juniorer som väntar på att få komma upp.
Behov:
* 2/3 delars förstakedja: En förstakedjes center värd namnet och en klon av Hörnqvist som kan göra mål men kanske framförallt skapa utrymme. Det är dags att avlasta Linkan i första kedjan. Se hur enkelt Linköping fick bort hans kedja enbart genom att plocka bort Linkan. Bäcker/Hörnqvist var inga hot utan Linkan
* Ersättare för Ossi, Marusak och Jangler: En riktigt bra PP back. En allround skridskoskicklig back och ytterligare en utfyllnadsback (om inte Oskar Eklund orkar fylla den rollen?).
* Fler hungriga juniorer
Bremberg - X - X
Gustavsson - x - Eklund
x - x
Pettersson - x
Frylén - Printz
Eklund - x (Ronnie)
* Med 95 % sannolikhet kommer Hörnqvist, Ossi få NHL kontrakt och Ryno fullfölja sitt Grand Rapids kontrakt.
* Förmodligen kommer inte Falk få förlängt och om han får förlängt borde det vara som farfar i 4:e linen. Marusak borde inte heller vara i närheten av ett kontrakt. Frylén borde lägga av men det är knappast troligt med ett år kvar på kontraktet.
Utbud:
Vi har en bra 2:a kedja i Ottossons lina. Om Ölvestad eller big Dick (som väl borde signa) är tredje part känns som det kvittar.
Vi har en bra defensiv 3:e center i Engqvist (som borde göra Falk till hockeypensionär) och bra komplement till den kedjan i någon av Ölvestad, Eklund, Danielsson, Gustavsson.
Behov:
* 2/3 delars förstakedja: En förstakedjes center värd namnet och en klon av Hörnqvist som kan göra mål men kanske framförallt skapa utrymme. Det är dags att avlasta Linkan i första kedjan. Se hur enkelt Linköping fick bort hans kedja enbart genom att plocka bort Linkan. Bäcker/Hörnqvist var inga hot utan Linkan
* Ersättare för Ossi, Marusak och Jangler: En riktigt bra PP back. En allround skridskoskicklig back och ytterligare en utfyllnadsback (om inte Oskar Eklund orkar fylla den rollen?).
* Fler hungriga juniorer
- Bruno Sammartino
http://www.hockeyexpressen.se/Nyheter/1 ... t-kontraktFricke skrev:Förmodligen kommer inte Falk få förlängt...
Falken är riktigt viktig för oss, se http://www.difhockey.se/difforum/viewtopic.php?t=2173
Nästefter Ossi framröstad som vår viktigaste spelare!
Att Falk skulle vara viktigare för DIF än vad Bremberg och Ottosson är gör bara att jag antingen vill uttala mig nedsättande om de som röstat eller börja arbeta för att avskaffa demokratin i stort.Bruno Sammartino skrev: Falken är riktigt viktig för oss, se http://www.difhockey.se/difforum/viewtopic.php?t=2173
Nästefter Ossi framröstad som vår viktigaste spelare!
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
/Friedrich Nietzsche
-
Fricke skrev:Innan vi börjar rapa ur oss förslag på värvningar borde vi fundera på vad vi behöver. Här är min take:
Bremberg - X - X
Gustavsson - x - Eklund
x - x
Pettersson - x
Frylén - Printz
Eklund - x (Ronnie)
Utbud:
Behov:
* Fler hungriga juniorer
För det första så e jag glad över att Dif försöker få hem Blomdahl.
Gillar det stuket.
för det andra så skulle jag villja att klubben försöker kontakta
Santala 1-2 center en stjärnspelare till anfallet

och för det tredje tycker jag vi borde behålla Falk.
Bremberg, Santala, Anger
Axelsson, Ottosson, Blomdahl
Ölvestad, Engqvist, Danielsson
Gustafsson, Falk, Eklund
Ossi måsste behållas på backen..
och en ny finsk back in eller tjärna

- Bruno Sammartino
Nu ska du inte vara sur över att det finns vissa som är mer kunniga inom den ädla sporten ishockey än vad du är...Kagen skrev:Att Falk skulle vara viktigare för DIF än vad Bremberg och Ottosson är gör bara att jag antingen vill uttala mig nedsättande om de som röstat eller börja arbeta för att avskaffa demokratin i stort.
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Vi behöver få in en spelskicklig back, helst en högerfattad. Mitt förslag är Peter Podhrádský. Landslagsman för Slovakien (Spelat VM), han har spelat i AHL där han har tillhört ligans bästa backar spelmässigt. Med andra ord så har han bra meriter.
Killen är högerfattad, bra skridskoåkare, smidig och besitter fina offensiva egenskaper samtidigt som han inte gör bort sig i den defensiva zonen. Är även en tuff (på gränsen till otillåtet) lirare.
Uppskattningsvis så vill Peter nog ha ca 150000 kronor i månaden, plus då de förmåner som andra DIFare har.
Killen är högerfattad, bra skridskoåkare, smidig och besitter fina offensiva egenskaper samtidigt som han inte gör bort sig i den defensiva zonen. Är även en tuff (på gränsen till otillåtet) lirare.
Uppskattningsvis så vill Peter nog ha ca 150000 kronor i månaden, plus då de förmåner som andra DIFare har.
Senast redigerad av Therocket1 den 2008-03-19 18:08:23, redigerad totalt 2 gång.

-
- Säsongskort: Ja
Det är ju jävligt mycket om och men här, men jag tycker Fricke är inne på rätt spår med sitt resonemang.
Bremberg - x - Danielsson.
Det är synd om Bremberg. Han måste få en likvärdig lekkamrat, just nu känns det som att Linkan lägger energi på att bli frustrerad över att hans medspelare inte spelar samma fiol. Prio 1 på nyförvärsfronten ska ligga här, vi behöver en offensivt skicklig klasscenter. Danielsson är ju ett tänkbart namn som vinge i denna kedja då han är lite av en målskurk.
Dick Otto Anger.
Här får vi verkligen hoppas att Dicken signar.
Fimpen Falk Ölvestad
Med ledningen av den länkade intervjun med Falk där han säger att han är relativt nära kontrakt, så får denna kedja se ut såhär. Falken börjar bli gammal, visst, men han och fimpen får framförallt fortsätta utnyttjas i BP. Det är ju 1:a och 2:a kedjans uppgift att producera!!! Detta belyser också ännu en gång hur viktigt det är med nyförvärven till förstakedjan med Linkan.
Calle G Engvist - X ?
Med DIF:s ekonomiska sits, bör man heller inte förvänta sig stora överraskningar, men detta ger vid handen att det i princip behövs 2 nyförvärv, varav klasscentern är prio 1. Sista krysset behöver ju nödvändigtvis inte vara en 4:e formationsspelare heller.....
Detta är iaf realistiskt. Ponera t.ex Nisse Ekman och en center i 1:a, men där har jag inget förslag....
Backar:
Ossi ( hm...realistiskt?) - Timmy P
Printz - Frylen (lånar dock helst ut Frylen, Prinz sköter sig alldeles utmärkt, bortsett från en del korkade utvisningar) Printz är t.o.m duktig med klubba å puck, till skillnad från majoriteten av våra backar.
X - X
Oscar Eklund
Thomas J, Marusak, Ronnie P får ej förlängt.
Det ena krysset behövs ju såklart fyllas med en riktigt skicklig pp-back.
Bremberg - x - Danielsson.
Det är synd om Bremberg. Han måste få en likvärdig lekkamrat, just nu känns det som att Linkan lägger energi på att bli frustrerad över att hans medspelare inte spelar samma fiol. Prio 1 på nyförvärsfronten ska ligga här, vi behöver en offensivt skicklig klasscenter. Danielsson är ju ett tänkbart namn som vinge i denna kedja då han är lite av en målskurk.
Dick Otto Anger.
Här får vi verkligen hoppas att Dicken signar.
Fimpen Falk Ölvestad
Med ledningen av den länkade intervjun med Falk där han säger att han är relativt nära kontrakt, så får denna kedja se ut såhär. Falken börjar bli gammal, visst, men han och fimpen får framförallt fortsätta utnyttjas i BP. Det är ju 1:a och 2:a kedjans uppgift att producera!!! Detta belyser också ännu en gång hur viktigt det är med nyförvärven till förstakedjan med Linkan.
Calle G Engvist - X ?
Med DIF:s ekonomiska sits, bör man heller inte förvänta sig stora överraskningar, men detta ger vid handen att det i princip behövs 2 nyförvärv, varav klasscentern är prio 1. Sista krysset behöver ju nödvändigtvis inte vara en 4:e formationsspelare heller.....
Detta är iaf realistiskt. Ponera t.ex Nisse Ekman och en center i 1:a, men där har jag inget förslag....
Backar:
Ossi ( hm...realistiskt?) - Timmy P
Printz - Frylen (lånar dock helst ut Frylen, Prinz sköter sig alldeles utmärkt, bortsett från en del korkade utvisningar) Printz är t.o.m duktig med klubba å puck, till skillnad från majoriteten av våra backar.
X - X
Oscar Eklund
Thomas J, Marusak, Ronnie P får ej förlängt.
Det ena krysset behövs ju såklart fyllas med en riktigt skicklig pp-back.
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Ser gärna att vi formerar våran forwardsuppsättning på detta vis:
Bremberg - Ny center av klass - Ny högerfattad målskytt av klass
(Linkan behöver få in nya lekkamrater av klass, annars tror jag att han är förlorad. Den nya centern får gärna vara högerfattad.)
Axelsson - Ottosson - Danielsson
(Tre offensivt duktiga spelare, frågetecken för kedjans totala defensiv.)
Wallén - Engqvist - Anger
(En kedja som har stor potential, Wallén är en riktig pucktrollare och tillsammans med Engqvist och Anger så kan det nog hända en hel del framåt. Sätter ett litet ? för Walléns defensiv men Engqvist och Anger är skickliga nog bakåt för att kunna hjälpa Wallén i den egna änden.)
Ölvestad - Fimpen/Falk - Fimpen/Blomdahl
(Blir Blomdahl klar så vill jag gärna se en ren checking line som bara ska gå in o kötta sönder motståndarna, och dessa tre herrar är inte helt ofarliga i offensiv zon.)
Bremberg - Ny center av klass - Ny högerfattad målskytt av klass
(Linkan behöver få in nya lekkamrater av klass, annars tror jag att han är förlorad. Den nya centern får gärna vara högerfattad.)
Axelsson - Ottosson - Danielsson
(Tre offensivt duktiga spelare, frågetecken för kedjans totala defensiv.)
Wallén - Engqvist - Anger
(En kedja som har stor potential, Wallén är en riktig pucktrollare och tillsammans med Engqvist och Anger så kan det nog hända en hel del framåt. Sätter ett litet ? för Walléns defensiv men Engqvist och Anger är skickliga nog bakåt för att kunna hjälpa Wallén i den egna änden.)
Ölvestad - Fimpen/Falk - Fimpen/Blomdahl
(Blir Blomdahl klar så vill jag gärna se en ren checking line som bara ska gå in o kötta sönder motståndarna, och dessa tre herrar är inte helt ofarliga i offensiv zon.)

- Ritterwand
Jag älskar riktiga checkinglines. Maltby - Draper - McCarty, Moen - Påhlsson - Niedermeyer etc.. men för att såna kedjor ska tillföra laget något så måste coacherna använda en sån kedja på rätt sätt. Jag tror att paret Johansson/Montén är alldeles för europeiska i sitt tankesätt för att få ut det mesta ur en sån kedja. Sen så vet man ju aldrig om spelarna själva vill underkasta sig en sån roll. När t.om en sån som Morten Ask ser sig själv som "lirare" så undrar man ju..
Sen så är ju både Hagos & Blomdahl fd. råttor (med allt det innebär), och nu när både Ölvestad & Falk stannar så tycker jag inte att någon av de där exgnagarna passar in nånstans i laget.
TheRocket: Tror nog att det är mer realistiskt att Jakob Josefsson får chansen, om han stannar i DIF. (DIF tappar alltid sina bästa j20-spelare över sommaren, känns det som)
Sen så är ju både Hagos & Blomdahl fd. råttor (med allt det innebär), och nu när både Ölvestad & Falk stannar så tycker jag inte att någon av de där exgnagarna passar in nånstans i laget.
TheRocket: Tror nog att det är mer realistiskt att Jakob Josefsson får chansen, om han stannar i DIF. (DIF tappar alltid sina bästa j20-spelare över sommaren, känns det som)