Silly-Season 2022/23 uppdateras i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
EspenK
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av EspenK »

schampo skrev: 2023-02-10 19:11:29 [urlhttps://www.expressen.se/sport/hockey/hockeyall ... rva-honom/][/url]
Någon som vet vem det surras om?

Precis. +1 på den frågan.
Difjs

Inlägg av Difjs »

EspenK skrev: 2023-02-10 21:19:36
schampo skrev: 2023-02-10 19:11:29 [urlhttps://www.expressen.se/sport/hockey/hockeyall ... rva-honom/][/url]

Nicklas Danielsson som back i Djurgården 22/23 – det var en mening man inte såg framför sig i somras. Men så har det blivit.
Veteranen har efter att han värvades i höstas fått kliva ned ett steg i banan. Ni vet positionsbytet som alla åldrande spelare i division 5-fotbollen. Livets gång, helt enkelt.
Danielsson har heller inte gjort bort sig på blålinjen, tvärtom. Hans spelskicklighet har Djurgården mått bra av.

Ändå framstår det bra märkligt att han går före killar som Calle Odelius och Kevin Karlsson när Djurgården skriker efter spelskickliga backar (som Odelius och Karlsson faktiskt är) och dessutom har skadekris på forwardssidan. Det vore naturligt att låta Danielsson kliva tillbaka som ytterforward och i stället lasta tyngre minuter på Odelius – som inte alls gjorde bort sig i SHL med Färjestad, som matchade honom hårdare än vad Djurgården gjort i HA – eller Karlsson, som under stora delar av säsongen faktiskt varit den back som vågat mest i spelet med puck och därför hjälpt Djurgården i offensiv väg.
Ringde huvudtränaren Johan Garpenlöv i veckan för att prata om just det här och fick förklarat för mig att matchningen av Danielsson beror på två saker: 1. Hans spelskicklighet. 2. Han anses vara bättre än Odelius och Karlsson just nu.
– Han gör ett bra jobb, han är rightare och spelar på backen i powerplay. Vi känner att han ska få möjligheten att jobba vidare där. Jag tror att han kommer växa in i det mer och mer. Vi har också haft problem i spelet från egen zon och framåt, där kan han hjälpa oss. Vi låter honom köra på.
Med tanke på skadorna på forwardssidan och att Odelius samt Karlsson är utanför topp sex, det är inte läge för ett nytt positionsbyte för honom?

– Det kanske blir så. Det får vi se.
Vad är anledningen att han går före Odelius och Karlsson just nu?
– Vi tycker att han varit bättre än dem.
Användarvisningsbild
schampo

Inlägg av schampo »

Difjs skrev: 2023-02-10 21:26:11
EspenK skrev: 2023-02-10 21:19:36

Nicklas Danielsson som back i Djurgården 22/23 – det var en mening man inte såg framför sig i somras. Men så har det blivit.
Veteranen har efter att han värvades i höstas fått kliva ned ett steg i banan. Ni vet positionsbytet som alla åldrande spelare i division 5-fotbollen. Livets gång, helt enkelt.
Danielsson har heller inte gjort bort sig på blålinjen, tvärtom. Hans spelskicklighet har Djurgården mått bra av.

Ändå framstår det bra märkligt att han går före killar som Calle Odelius och Kevin Karlsson när Djurgården skriker efter spelskickliga backar (som Odelius och Karlsson faktiskt är) och dessutom har skadekris på forwardssidan. Det vore naturligt att låta Danielsson kliva tillbaka som ytterforward och i stället lasta tyngre minuter på Odelius – som inte alls gjorde bort sig i SHL med Färjestad, som matchade honom hårdare än vad Djurgården gjort i HA – eller Karlsson, som under stora delar av säsongen faktiskt varit den back som vågat mest i spelet med puck och därför hjälpt Djurgården i offensiv väg.
Ringde huvudtränaren Johan Garpenlöv i veckan för att prata om just det här och fick förklarat för mig att matchningen av Danielsson beror på två saker: 1. Hans spelskicklighet. 2. Han anses vara bättre än Odelius och Karlsson just nu.
– Han gör ett bra jobb, han är rightare och spelar på backen i powerplay. Vi känner att han ska få möjligheten att jobba vidare där. Jag tror att han kommer växa in i det mer och mer. Vi har också haft problem i spelet från egen zon och framåt, där kan han hjälpa oss. Vi låter honom köra på.
Med tanke på skadorna på forwardssidan och att Odelius samt Karlsson är utanför topp sex, det är inte läge för ett nytt positionsbyte för honom?

Tack.. de lurade mig på det sättet de skrev.
Djurgår'n tills jag dör,
jag é Djurgår'n tills jag dör.
Jag vet, jag är säker,
jag é Djurgår'n tills jag dör
Praetori

Inlägg av Praetori »

Difjs skrev: 2023-02-10 21:26:11
Tror helt klart att med skadesituationen på backsidan så är nivån på konkurrensen för låg och NickyD behöver logga istid för att spela upp sig inför ett slutspel och inte lira vart fjärde byte som forward. Jag tycker att valet känns klokt.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Osten östlund

Inlägg av Osten östlund »

5 dgr kvar.... vad/vem kommer tror ni? Eller nöjer vi oss med nuvarande trupp?
EspenK

Inlägg av EspenK »

Osten östlund skrev: 2023-02-11 11:10:11 5 dgr kvar.... vad/vem kommer tror ni? Eller nöjer vi oss med nuvarande trupp?
Nöjer oss mer vad?

7 skadade spelare och en på väg in som inte spelat på ett år och är i svag fysisk form?

En backsida där en fw bedöms vara bättre back än två ordinarie backar? Ett försvarsspel som släpper till näst flest skott framför mål?

Ser man inte det som ett problem som borde leda till omedelbar värvningspanik( eller ännu hellre klok inlåning från SHL) så måste ju ekonomin vara totalt i botten.

De backar som håller i ett slutspel:
Schilling, Glad(tvek efter svajig match igår men sample size är ju liten) , Hammarlund,Arne och Elliott.

Odelius? Förstår mig inte på karln. Alla som spelar med honom blir sämre. Vi behöver dock lite storlek på back som ska in. Alm räknar jag inte med. Han var lika vilsen som Odelius de sista matcherna innan uppehållet.

Vi kan inte köra med en förstakedja där det är nytt folk varje match.

Gnäll gnäll men snälla gör nåt!

På fw sidan behövs också lite mer storlek

Odelius blandar och ger
Knickedick

Inlägg av Knickedick »

Stenkollsåklart skrev: 2023-02-09 23:46:02
Knickedick skrev: 2023-02-09 22:01:06
Stenkollsåklart skrev: 2023-02-09 21:54:57
Knickedick skrev: 2023-02-09 21:34:59 Linus Högberg på unconditional waivers.... är han vår back?
Herregud. Han kan välja i princip varje SHL-klubb, men av någon anledning skulle han landa på hovet i Allsvenskans 6:e bästa lag (just nu) 👍🏻
Det kunde väl Krüger med, men han ville spela i Sveriges finaste förening och det vill väl alla??
Älta är DIF, men det har du stenkollpåsåklart :lol:
Anknytningen till DIF är kanske inte glasklar i detta fall… men visst. Du har en poäng. Men i det här fallet så lär det knappast bli så ☺️ Lär hamna någonstans där han kan vinna SM-guld…
Ja jag erkänner att det var mer önsketänkande från min sida :)
Användarvisningsbild
Vikas

Inlägg av Vikas »

Med tanke på att halva laget är konstant skadat så kanske vi behöver värva in 10 spelare till.
Användarvisningsbild
klintan85

Inlägg av klintan85 »

Det här är risken tyvärr när man värvar gammalt. Keilin var bra igår hoppas man fortsätter att låna honom. Det verkar som på uppställningen att man har Danielsson som back och Kevin Karlsson som forward. :?
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Osten östlund

Vasa sport början släppa spelare (Hanks lag). Rögle plockade en back därifrån för 500k.
GULD
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av GULD »

Osten östlund skrev: 2023-02-11 17:42:04 Vasa sport början släppa spelare (Hanks lag). Rögle plockade en back därifrån för 500k.

Emil Johansson vill vi ha
The DIF ONE
Dusinator

Inlägg av Dusinator »

GULD skrev: 2023-02-11 19:31:18
Osten östlund skrev: 2023-02-11 17:42:04 Vasa sport början släppa spelare (Hanks lag). Rögle plockade en back därifrån för 500k.

Värva alla svenskar från det laget :P
Praetori

Inlägg av Praetori »

Dusinator skrev: 2023-02-11 19:39:09

Värva alla svenskar från det laget :P
Hank kan vi ta in, även om han är skadad kan han surra och köra rehab med grabbarna och sitta på läktaren och utstråla DIF-pondus.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Osten östlund

Ryktas om Brynäs.
Användarvisningsbild
klintan85

Inlägg av klintan85 »

Ja Hank är verkligen en man behöver nu. :roll: . Man har både bättre och spelare med DIF-hjärta. Och även nog med skadade.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Låst