Du kan ju lämna tråden direkt som fokuserar på helt fel saker.Andy skrev:Jag säger inte att ett snitt på runt 6.000 i Allsvenskan är bra även om det är betydligt mycket mer än många andra klubbar i både SHL och Allsvenskan kan drömma om.android skrev:Fast 234 pers á 200 per match. Rätt mycket stålar va? Även om det kommer mer publik kommande månaderna lär det ju inte komma MER än förra säsongen? Hoppas inte styrelsen resonerar som du.Andy skrev:Vad menar du med att vi tappar publik i tusental?Daniel942 skrev:
Om det en gång funkade i fotbollen att byta Säk. chef för att få upp förtroendet - varför kan inte hockeyn göra samma sak? Det har ju testats innan och det har visat sig funka riktigt bra.
Men istället sitter Jenny S och håller om EN rygg så att vi tappar publik i tusentals.
I år snittar vi 5950 hemma.
Förra året låg vi på 6184.
Det är en skillnad på 234 personer och då vet vi av erfarenhet att publikintresset brukar öka ju längre sässongen lider. Håller den trenden i sig är publik intresset oförändrat eller kanske till och med ökande.
Eller missar jag något i ditt resonemang?
Poängen med mitt inlägg var bara att ifrågasätta påståendet att vi plötsligt tappade tusentals besökare. När det i själva verket är ungefär lika många som i fjol som kommer till Hovet.
Jämför man med år tidigare än i fjol beror eventuella minskningar säkert mer på det faktum att vi spelar i Allsvenskan och inte i Elitserien/SHL snarare än något annat.
Dåligt spel i Allsvenskan mot Troja och Almtuna drar garanterat mindre publik än derbyn mot AIK och briljant spel i SHL/Elitserien.
Skulle vara intressant att jämföra tappet för fotbollen när vi ramlade ner i norrettan. Min känsla är att det tappet var mycket större än vad tappet för Hockeyn varit efter degraderingen. Som jag minns det kände jag och polarna oss rätt ensamma på fotbolls läktarna då.
Självklart ska vi snitta 7.000 och inte 6.000 - vi är ju ändå DIF och självklart borde draget vara bättre på Hovet och självklart skulle det vara bättre om UCS ville vara på plats på Hovet och stötta laget. Men att måla upp en bild av att vi tappar tusentals besökare på våra matcher i år är inte rätt väg att gå (givet att jag inte missat något i Daniel 942s resonemang). Vad vi behöver, i föreningen och här på forumet, är mer fakta och mer dialog snarare än "plakatpolitik" och ovarsamt använda siffror.
Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrigt
- Daniel942
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Re: Klacktråden - Järnkaminerna
DIF!
- minalman
Klacktråden - Järnkaminerna
Apropå siffror. Hur många är det som inte går på Hovet idag och som har för avsikt att börja gå på ishockey och bidra med positiv stämning i klacken så fort Abbe försvinner?
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
- MartinDIF51
Ökningen skulle isf vara smått successiv, behövs långt mer från nuvarande styrelse för att injuta förtroende. Vår potential är större än tidigare med framgångarna på läktaren i fotbollen så ....minalman skrev:Apropå siffror. Hur många är det som inte går på Hovet idag och som har för avsikt att börja gå på ishockey och bidra med positiv stämning i klacken så fort Abbe försvinner?
"Finaste mackorna görs av Bremberg"
- Andy
Oj då...Daniel942 skrev:Du kan ju lämna tråden direkt som fokuserar på helt fel saker.Andy skrev:Jag säger inte att ett snitt på runt 6.000 i Allsvenskan är bra även om det är betydligt mycket mer än många andra klubbar i både SHL och Allsvenskan kan drömma om.android skrev:Fast 234 pers á 200 per match. Rätt mycket stålar va? Även om det kommer mer publik kommande månaderna lär det ju inte komma MER än förra säsongen? Hoppas inte styrelsen resonerar som du.Andy skrev:Vad menar du med att vi tappar publik i tusental?Daniel942 skrev:
Om det en gång funkade i fotbollen att byta Säk. chef för att få upp förtroendet - varför kan inte hockeyn göra samma sak? Det har ju testats innan och det har visat sig funka riktigt bra.
Men istället sitter Jenny S och håller om EN rygg så att vi tappar publik i tusentals.
I år snittar vi 5950 hemma.
Förra året låg vi på 6184.
Det är en skillnad på 234 personer och då vet vi av erfarenhet att publikintresset brukar öka ju längre sässongen lider. Håller den trenden i sig är publik intresset oförändrat eller kanske till och med ökande.
Eller missar jag något i ditt resonemang?
Poängen med mitt inlägg var bara att ifrågasätta påståendet att vi plötsligt tappade tusentals besökare. När det i själva verket är ungefär lika många som i fjol som kommer till Hovet.
Jämför man med år tidigare än i fjol beror eventuella minskningar säkert mer på det faktum att vi spelar i Allsvenskan och inte i Elitserien/SHL snarare än något annat.
Dåligt spel i Allsvenskan mot Troja och Almtuna drar garanterat mindre publik än derbyn mot AIK och briljant spel i SHL/Elitserien.
Skulle vara intressant att jämföra tappet för fotbollen när vi ramlade ner i norrettan. Min känsla är att det tappet var mycket större än vad tappet för Hockeyn varit efter degraderingen. Som jag minns det kände jag och polarna oss rätt ensamma på fotbolls läktarna då.
Självklart ska vi snitta 7.000 och inte 6.000 - vi är ju ändå DIF och självklart borde draget vara bättre på Hovet och självklart skulle det vara bättre om UCS ville vara på plats på Hovet och stötta laget. Men att måla upp en bild av att vi tappar tusentals besökare på våra matcher i år är inte rätt väg att gå (givet att jag inte missat något i Daniel 942s resonemang). Vad vi behöver, i föreningen och här på forumet, är mer fakta och mer dialog snarare än "plakatpolitik" och ovarsamt använda siffror.
På vilket sätt fokuserar jag på fel saker?
Jag bara frågade dig i all vänlighet om det var något jag inte förstod i det resonemang som ligger bakom ditt påstående om att vi plötsligt förlorat tusentals åskådare på grund av vår VD när verklighetens siffror visar på något helt annat.
Är det att jag undrar vad du fått dina siffror ifrån eller är det faktumet att jag skriver de verkliga siffrorna som är att fokusera på fel saker?
Eller är det min jämförelse om det logiska i att publiksnittet blir högre av briljant spel i SHL/Elitserien än av en lång serie kryss i Allsvenskan? Tyvärr är det så att intresset, passionen och kärleken till vår förening hos vissa i hög grad tycks ha att göra med vilken serie vi spelar i och hur resultatet är på isen. Är det fel fokus att konstatera det?
Eller är det måhända min historiska jämförelse med fotbollens publiktapp efter det att man åkte ur Allsvenskan och att jag tycker att det skulle vara intressant att jämföra detta publiktapp och ställa det i proportion till avsaknaden av tapp på Hockeyn i år?
Som sagt - har jag missuppfattat ditt resonemang om de försvunna tusentalen på läktarna? Jag försöker bara förstå vad det är du menar. Är verkligen intresserad av att förstå vad det är du menar och hur du har räknat.
Jag vill också ha ett bättre drag på Hovet, jag vill också ha TIFO och jag vill också att UCS ska stötta våra hockeykrigare (även om jag har full respekt för deras beslut att inte stötta DIF hockey). Jag tror dock att vägen dit är mer fakta och inte lösa påståenden om masflykt i tusental från Hovet när det inte stämmer. Jag tror också att dialog och samtal är bättre än att någon - i detta fall du - självpåtaget tar sig rätten att bestämma vad man får tycka och säga samt vad som är rätt fokus. Är det inte just den typen av beteenden - fast den gången från DIF-säks sida - som en gång för länge sedan var roten till det onda vi nu talar om?
Du tar dig rätten att avvisa mig och säga åt mig att dra från ett forum där jag var en av de första skribenterna och där jag har all rätt att vistas och uttrycka min mening på samma sätt som DIF-säk tog sig rätten att på ett kränkande sätt avvisa vissa DIF supportar från Hovet för att DIF-säk tyckte att deras fokus var fel och at de inte hade rätt att vara där.
Om du låter mig - i all ödmjukhet - beskriva vad jag tycker är fel fokus så säger jag att fel fokus är att försöka inskränka den här diskussionen till att tvinga andra supportrar att välja mellan att stötta DIF hockey eller UCS.
Självklart kan man önska sig UCS tillbaks utan att ställa sig bakom kraven på att bojkotta DIF hockey. Självklart kan man vara för en bra läktarkultur och samtidigt tro att föreningsdemokrati, påverkan och att använda sin demokratiska möjlighet att tillsätta styrelse och påverka i viktiga frågor är en mer konstruktiv väg att gå jämfört med gatstenarnas parlament och plakatpolitik.
Fel fokus är också - om jag har din tillåtelse att uttrycka min mening - att slänga sig med påståenden och siffror som i detta fall dina tusentals förlorade Hovet-besökare och sedan inte vilja svara när någon vänligt ber dig att utveckla i syfte att denna någon bättre ska förstå hur du räknat då slutsatsen inte tycks stämma med den Svenska Hockeyförbundets statistik över besökare på Hovet.
Utveckla som sagt gärna ditt resonemang och dina beräkningar av de försvunna tusentalen. Jag vill verkligen försöka förstå. Tack på förhand!
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
- MartinDIF51
Du har själv inte vidare utvecklat ditt resonemang kring hur stämningen ska bli bättre? Du antog tidigare att det mesta hänger på medgång när det tydligt inte behöver vara så. Likaså verkar du inte lyssna på alla oss som påminner dig om att mängder med möten och samtal har hållits mellan DIF och JK. JK har varnat DIF om deras sätt att arbeta och informerat de i styrelsen på vad som behövs göras för att skapa bra stämning och tillströmning av fans.Andy skrev: TEXT
Ingen tar på sig rätten till något att tycka, men att anse att det inte existerar ett problem värt att reagera på är helt otroligt. Supporterkulturen är redan nu nästan död!
- minalman
Klacktråden - Järnkaminerna
Jag förstår.MartinDIF51 skrev:Ökningen skulle isf vara smått successiv, behövs långt mer från nuvarande styrelse för att injuta förtroende. Vår potential är större än tidigare med framgångarna på läktaren i fotbollen så ....minalman skrev:Apropå siffror. Hur många är det som inte går på Hovet idag och som har för avsikt att börja gå på ishockey och bidra med positiv stämning i klacken så fort Abbe försvinner?
Klick skapar Klack. Klick-klack. Det borde nog styrelsegubbarna fatta.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
- Andy
Jag har gång på gång utvecklat mitt resonemang och sagt att jag tror stämningen skulle bli bättre om UCS valde att återvända till Hovet, om fler valde att stötta DIF och om vi återigen hade en aktiv TIFO-grupp. Hur mycket mer detaljer vill du ha?MartinDIF51 skrev:Du har själv inte vidare utvecklat ditt resonemang kring hur stämningen ska bli bättre? Du antog tidigare att det mesta hänger på medgång när det tydligt inte behöver vara så. Likaså verkar du inte lyssna på alla oss som påminner dig om att mängder med möten och samtal har hållits mellan DIF och JK. JK har varnat DIF om deras sätt att arbeta och informerat de i styrelsen på vad som behövs göras för att skapa bra stämning och tillströmning av fans.Andy skrev: TEXT
Ingen tar på sig rätten till något att tycka, men att anse att det inte existerar ett problem värt att reagera på är helt otroligt. Supporterkulturen är redan nu nästan död!
Min stora poäng är att jag inte är för bojkotter eller aktioner riktade mot DIF. Få jag inte tror att det blir bättre stämning av att färre går på Hovet eller att spelarna i DIF hockey gör bättre ifrån sig på isen av banderoller riktade mot DIF hockey.
Jag anser att vi har ett problem, men jag tror inte att lösningen är mindre stöd till våra hockey krigare, färre besökare på Hovet eller att arbeta mot DIF hockey. Det är trots allt vi alla här inne som är DIF hockey (för jag utgår från stt alla är medlemmar) och det är vi som tillsatt styrelsen på årsmötet och som kan avsätta den på nästa.
- MartinDIF51
Andy skrev:Jag har gång på gång utvecklat mitt resonemang och sagt att jag tror stämningen skulle bli bättre om UCS valde att återvända till Hovet, om fler valde att stötta DIF och om vi återigen hade en aktiv TIFO-grupp. Hur mycket mer detaljer vill du ha?MartinDIF51 skrev:Du har själv inte vidare utvecklat ditt resonemang kring hur stämningen ska bli bättre? Du antog tidigare att det mesta hänger på medgång när det tydligt inte behöver vara så. Likaså verkar du inte lyssna på alla oss som påminner dig om att mängder med möten och samtal har hållits mellan DIF och JK. JK har varnat DIF om deras sätt att arbeta och informerat de i styrelsen på vad som behövs göras för att skapa bra stämning och tillströmning av fans.Andy skrev: TEXT
Min stora poäng är att jag inte är för bojkotter eller aktioner riktade mot DIF. Få jag inte tror att det blir bättre stämning av att färre går på Hovet eller att spelarna i DIF hockey gör bättre ifrån sig på isen av banderoller riktade mot DIF hockey.
Jag anser att vi har ett problem, men jag tror inte att lösningen är mindre stöd till våra hockey krigare, färre besökare på Hovet eller att arbeta mot DIF hockey. Det är trots allt vi alla här inne som är DIF hockey (för jag utgår från stt alla är medlemmar) och det är vi som tillsatt styrelsen på årsmötet och som kan avsätta den på nästa.
Det som är problemet. Vi har flera personer här tydligt förklarat att möten har hållits men att de varit resultat lösa. Sedan så vill inte folk som du göra någonting åt det, mer än att referera till andra typer av lösningar som redan prövats.
Banderoller, protester eller aktioner mot DIF kan ge stor effekt -> förändring -> förtroende ökar -> förbättring i relationen -> högre publiksiffror, publiktillströmning -> bättre stämning.
Men om ens en effekt eller förändring ska ske så måste man gå igenom tuffa val. Att skriva här på forumet 3 år efter att allt negativt satts i rullning är lite sent, försök har redan gjorts flera gånger om. Är som som sagt ingen slump att JK letar andra alternativ just nu!
- BaronVonDif
Sv: Re: Klacktråden - Järnkaminerna
Om ni vill ordnar jag ett möte med DIF där alla kan närvara och ventilera sina åsikter? Är ej insatt i tidigare möten ni haft och ni säger en sak och DIF en annan, viktigt då är att så många som möjligt kommer, allt från JK,USC.Ni kommer säkert säga att 'det är ingen ide för DIF lyssnar inte' men jag vill se det med egna ögon.MartinDIF51 skrev:Andy skrev:Jag har gång på gång utvecklat mitt resonemang och sagt att jag tror stämningen skulle bli bättre om UCS valde att återvända till Hovet, om fler valde att stötta DIF och om vi återigen hade en aktiv TIFO-grupp. Hur mycket mer detaljer vill du ha?MartinDIF51 skrev:Du har själv inte vidare utvecklat ditt resonemang kring hur stämningen ska bli bättre? Du antog tidigare att det mesta hänger på medgång när det tydligt inte behöver vara så. Likaså verkar du inte lyssna på alla oss som påminner dig om att mängder med möten och samtal har hållits mellan DIF och JK. JK har varnat DIF om deras sätt att arbeta och informerat de i styrelsen på vad som behövs göras för att skapa bra stämning och tillströmning av fans.Andy skrev: TEXT
Det som är problemet. Vi har flera personer här tydligt förklarat att möten har hållits men att de varit resultat lösa. Sedan så vill inte folk som du göra någonting åt det, mer än att referera till andra typer av lösningar som redan prövats.
Banderoller, protester eller aktioner mot DIF kan ge stor effekt -> förändring -> förtroende ökar -> förbättring i relationen -> högre publiksiffror, publiktillströmning -> bättre stämning.
Men om ens en effekt eller förändring ska ske så måste man gå igenom tuffa val. Att skriva här på forumet 3 år efter att allt negativt satts i rullning är lite sent, försök har redan gjorts flera gånger om. Är som som sagt ingen slump att JK letar andra alternativ just nu!
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
- MartinDIF51
Re: Sv: Re: Klacktråden - Järnkaminerna
Jag är ingen representant från JK så jag ska absolut inte ta på mig friheter jag inte har! Viktor(y) har skrivit här många gånger, har du också frågor kan du ju alltid mejla honom eller Joel?BaronVonDif skrev:Om ni vill ordnar jag ett möte med DIF där alla kan närvara och ventilera sina åsikter? Är ej insatt i tidigare möten ni haft och ni säger en sak och DIF en annan, viktigt då är att så många som möjligt kommer, allt från JK,USC.Ni kommer säkert säga att 'det är ingen ide för DIF lyssnar inte' men jag vill se det med egna ögon.MartinDIF51 skrev:Andy skrev:Jag har gång på gång utvecklat mitt resonemang och sagt att jag tror stämningen skulle bli bättre om UCS valde att återvända till Hovet, om fler valde att stötta DIF och om vi återigen hade en aktiv TIFO-grupp. Hur mycket mer detaljer vill du ha?MartinDIF51 skrev:Du har själv inte vidare utvecklat ditt resonemang kring hur stämningen ska bli bättre? Du antog tidigare att det mesta hänger på medgång när det tydligt inte behöver vara så. Likaså verkar du inte lyssna på alla oss som påminner dig om att mängder med möten och samtal har hållits mellan DIF och JK. JK har varnat DIF om deras sätt att arbeta och informerat de i styrelsen på vad som behövs göras för att skapa bra stämning och tillströmning av fans.Andy skrev: TEXT
-
Jag undrar vad du har att bidra med i ett möte som gör att det skulle vara produktivt? För inte vill du väl ha till ett möte bara för att du skall få se det med egna ögon and thats it....
- "Det finns bara två slags kvinnor här i världen. Kvinnor som alltid talar och kvinnor som aldrig tiger"
- MartinDIF51
Exakt! Vad gör Djurgårdshjälpen till den part som ska lösa frågor som rör DIF m. JK och UCS, vilka är i sig helt andra typer av organisationer än vad ni är. Varför ragga möte på ett forum istället för att kontakta UCS eller JK om just du kan göra något för det, eller var du bara ute efter att få se det med egna öron då JK och UCS inte verkar vara trovärdiga för många här på forumet.Pogue Mahone skrev:Jag undrar vad du har att bidra med i ett möte som gör att det skulle vara produktivt? För inte vill du väl ha till ett möte bara för att du skall få se det med egna ögon and thats it....
- Andy
Blanda inte in Djurgårdshjälpen i detta.MartinDIF51 skrev:Exakt! Vad gör Djurgårdshjälpen till den part som ska lösa frågor som rör DIF m. JK och UCS, vilka är i sig helt andra typer av organisationer än vad ni är. Varför ragga möte på ett forum istället för att kontakta UCS eller JK om just du kan göra något för det, eller var du bara ute efter att få se det med egna öron då JK och UCS inte verkar vara trovärdiga för många här på forumet.Pogue Mahone skrev:Jag undrar vad du har att bidra med i ett möte som gör att det skulle vara produktivt? För inte vill du väl ha till ett möte bara för att du skall få se det med egna ögon and thats it....
Djurgårdshjälpen som är förlängningen av kampanjen "Rädda Otto" är en insamlingskampanj som kan driva kampanjer och projekt till stöd för olika sektioner och föreningar inom Djurgårdsalliansen.
Just nu driver vi en kampanj som syftar till att ge Djurgården Hockey så bra sportsliga förutsättningar som möjligt genom att möjliggöra en eller flera spelarvärvningar utöver budget.
Djurgårdshjälpen är inte, har inte ambitionen och kommer aldrig att bli någon supporterorganisation, sektion eller fraktion.
Det är inte Djurgårdshjälpens roll att göra något annat än att genom sina olika kampanjer och initiativ samla in pengar till olika ändamål till stöd för Djurgårdens olika verksamheter (just nu hockeyn).
I detta arbete och genom ekonomiska bidrag har Djurgårdare i alla åldrar, medlemmar i alla möjliga supportergrupper, fraktioner och sektioner tillsammats bidragit för Djurgårdens bästa.
I fjol ledde denna kollektiva kraftansträngning med bidrag från alla möjliga delar av Djurgårdsfamiljen till att en av våra största hockeyprofiler någonsin - Kristofer Ottosson - kunde ge oss ytterligare en säsong.
Djurgårdshjälpen är inte en organisation - Djurgårdshjälpen är en insamling som skapas, drivs och ägs av de som skänker tid och pengar.
Det finns redan två officiella Supporterföreningar - Djurgårdens Supporters Club bildad 1947 och den nyare Järnkaminerna. Dessutom finns det mängder av fraktioner, initiativ med olika inriktning på sin verksamhet men alla syftande till att organisera olika delar av föreningenssupportar. Djurgårdshjälpen har inte som ambition att ytterligare en av dessa. Vi kommer att fokusera på vår huvuduppgift - att samla in pengar till Djurgården.
Flera aktiva personer eller personer som bidrar på andra sätt till Djurgårdshjälpens arbete har dock varit eller är aktiva i Djurgårdens olika supporterorganisationer/fraktioner/initiativ.
Baronens erbjudande om att ordna ett möte skall nog ses som ett erbjudande från en person djup rotad i vår läktarkultur, men också med väldigt goda relationer till föreningen och flera personer i dess ledning.
Om situationen mellan två (eller flera) parter har låst sig så är det i mina ögon jättebra om en utomstående part som inte har någon del i situationen kan gå in och försöka lösa upp det.MartinDIF51 skrev:Exakt! Vad gör Djurgårdshjälpen till den part som ska lösa frågor som rör DIF m. JK och UCS, vilka är i sig helt andra typer av organisationer än vad ni är. Varför ragga möte på ett forum istället för att kontakta UCS eller JK om just du kan göra något för det, eller var du bara ute efter att få se det med egna öron då JK och UCS inte verkar vara trovärdiga för många här på forumet.Pogue Mahone skrev:Jag undrar vad du har att bidra med i ett möte som gör att det skulle vara produktivt? För inte vill du väl ha till ett möte bara för att du skall få se det med egna ögon and thats it....
Håller du inte med?
”Den grad av kränkthet människor känner, är precis den mängd de förtjänar.”
- BaronVonDif
Sv: Re: Klacktråden - Järnkaminerna
Jag skrev aldrig att vi ska lösa problemet eller medla i konflikten.Ett möte för att främja en bra läktarkultur är ju i alla fans intresse och det finns många frågor säkert många vill ha svar på. Jag skrev också 'om intresse finns'. Jag tror att ett möte där folk får ge råd, kritik, ventilera och debattera är ett steg i rätt riktning för att närma sig ett slut på konflikten, och med folk menar jag så många som möjligt, men visst, jag kan ha fel?MartinDIF51 skrev:Exakt! Vad gör Djurgårdshjälpen till den part som ska lösa frågor som rör DIF m. JK och UCS, vilka är i sig helt andra typer av organisationer än vad ni är. Varför ragga möte på ett forum istället för att kontakta UCS eller JK om just du kan göra något för det, eller var du bara ute efter att få se det med egna öron då JK och UCS inte verkar vara trovärdiga för många här på forumet.Pogue Mahone skrev:Jag undrar vad du har att bidra med i ett möte som gör att det skulle vara produktivt? För inte vill du väl ha till ett möte bara för att du skall få se det med egna ögon and thats it....
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson