Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Magnutz skrev:Många här är bara k*ta på sk stjärnspelare för att de haussar upp laget inför säsongen. De blir något att sitta och ordbajsa kring och hoppas på. När pucken släpps i september kommer i alla fall jag vara glad att Mathias Tjärnqvist är med i laget. Ingen annan verkar kunna det han gör så bra: Stå framför målvakterna och ta stryk/göra mål.
Det är inte Tjärnas fel att han värvades in sist. Han fyller helt klart en funktion i vårt lag. Problemet ligger i det övriga lagbygget med en del märkliga värvningar.

Helt klart är dock att vi aldrig vinner något guld med nuvarande lag oberoende om Tjärna sr kritar på. Det behövs ALLTID spets för att ta ett guld.

Surt då vi gått ut med att vara med och slåss om guldet.

Finns bara en Janne J, en Janne J, finns bara en Janne J ...... :(
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
pulverapa
Säsongskort: Ja

Inlägg av pulverapa »

Seriöst Tjärnqvist var ju vår bästa spelare förra säsongen. INGET fel i den värvningen, dessutom är jag övertygad om att det kommer att komma in en till forward av klass strax innan eller under säsongen. Det gör det nästan alltid.
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Inlägg av SkönaDjurgårn »

Vilken dag, tankarna bara snurrar. Klasen till Malmö?! Hahahahahahahahahahahaha... Största muppen någonsin - skönt att vi slapp honom.

Jahapp, nu sitter vi med en skittråkig, slätstruken trupp utan någon som helst spets någonstans. På ett sätt lite charmigt, jag hoppas de ger 110% i varje match. Isåfall kommer man ju mysa ändå. Men om de inte lyckas göra mål och är darriga bakåt då kan ju det här gå käpprätt åt h-vete.

Jaja, jag gillar Wesslau-värvningen och älskar även alla andra. Nu har vi den trupp vi har och det ska bli så JÄVLA kul med hockey sen igen!
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Jag hoppades innerligt efter säsongen att vi skulle satsa på det fina J20-laget och vår juniorverksamhet. Signa 2-3 spelare av spets där vi verkligen behövde det. Playmaker och tvåvägsback. Samt fylla ut med lovande billiga juniorer.

Nu valde DIF en annan väg. Att satsa på 3:e kedjespelare som Carlsson, Almtorp, Tjärnqvist. Som kostar 3-4 gånger så mycket som en juniorer. Men inte bidrar med så mycket mer.

Vi valde bort våra juniorer. Och valde bort spets. Med det kostade oss lika mycket om inte mer ekonomiskt.
Expert.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Men fantastiskt... Dyra jävla mediokra spelare som Carlsson, Almtorp, Tjärnqvist har nu gjort att värvningen av Daniel Tjärnqvist är tveksam.

– Frågan är om han får plats ekonomiskt. Vi har diskuterat lite fram och tillbaka, men vi har legat en bit ifrån varandra ekonomiskt hittills, säger Engström.

Men fantastiskt agerat DIF hockey. En dyr medioker satsning. Har fan aldrig hört något liknande... Det var ju PRECIS de här spelartyperna vi skulle undvika när vi har den juniorverksamheten vi har. Dyra tredjekedjespelare som inte bidrar med mer än en billig junior.

Vad håller dom på med?
Expert.
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

SirDIFalot skrev:Jag hoppades innerligt efter säsongen att vi skulle satsa på det fina J20-laget och vår juniorverksamhet. Signa 2-3 spelare av spets där vi verkligen behövde det. Playmaker och tvåvägsback. Samt fylla ut med lovande billiga juniorer.

Nu valde DIF en annan väg. Att satsa på 3:e kedjespelare som Carlsson, Almtorp, Tjärnqvist. Som kostar 3-4 gånger så mycket som en juniorer. Men inte bidrar med så mycket mer.

Vi valde bort våra juniorer. Och valde bort spets. Med det kostade oss lika mycket om inte mer ekonomiskt.
Tre spelare som tillsammans gjorde 39 mål förra säsongen. Vår tredjekedja blir grym!
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

SirDIFalot skrev:Men fantastiskt... Dyra jävla mediokra spelare som Carlsson, Almtorp, Tjärnqvist har nu gjort att värvningen av Daniel Tjärnqvist är tveksam.

– Frågan är om han får plats ekonomiskt. Vi har diskuterat lite fram och tillbaka, men vi har legat en bit ifrån varandra ekonomiskt hittills, säger Engström.

Men fantastiskt agerat DIF hockey. En dyr medioker satsning. Har fan aldrig hört något liknande... Det var ju PRECIS de här spelartyperna vi skulle undvika när vi har den juniorverksamheten vi har. Dyra tredjekedjespelare som inte bidrar med mer än en billig junior.

Vad håller dom på med?
HHahahahahahahahaha. Jag säger ju det, DIF har satsat stora pengar på dessa breddspelare. Jonas Ahnelöv blir nog sista backen in.

Är det här ett skämt?
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Man börjar ju undra hur mycket billigare denna trupp är jämfört med förra årets?

Det måste röra sig om miljontals kronor billigare.

Vidare undrar man ju lite smått om vi skall ha någon junirsatsning när man istället för att plocka upp lovande junisar väljer att spendera lönekakan på flera mediokra dyra spelare utifrån.
Användarvisningsbild
Remy Lebeau

Inlägg av Remy Lebeau »

Att Daniel T är ruskigt pengakåt kan väl inte vara någon överraskning för någon?

Någon direkt Djurgårdare är han inte, den gode Daniel. Frågan är bara om man inte får en bättre back för pengarna han verkar begära.
"Jag älskar Sverige och Djurgården" - José Theodore
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Remy Lebeau skrev:Att Daniel T är ruskigt pengakåt kan väl inte vara någon överraskning för någon?

Någon direkt Djurgårdare är han inte, den gode Daniel. Frågan är bara om man inte får en bättre back för pengarna han verkar begära.
Visst är Daniel en back som ska ha 200-250k. Det förstår jag att han begär. Om det är upp emot 300k förstår jag är man vill förhandla ner det. Men med tanke på den situationen som Djurgården satt sig i när man är fullständigt beroende av honom nästa säsong, så har man nog inte mycket val....
Expert.
jensa85

Inlägg av jensa85 »

Med tanke på våran totala avsaknad av spelfördelare och skickliga passningsspelare så lär det drabba målskörden betänkligt. Om man spelare för spelare "chansar" på en rimlig mål och poängskörd även fast det givetvis är omöjligt att spå i borde det bli ungefär så här om man är optimist.

Marcus Nilson 38 (15+23)
Josef Boumedienne 33 (9+24)
Mika Zibanejad 29 (15+14)
Mathias Tjärnqvist 26 (14+12)
Andreas Holmqvist 26 (7+19)
Kristofer Ottosson 24 (6+18)
Jonas Almtorp 22 (5+17)
Jimmie Ölvestad 20 (10+10)
John Norman 19 (7+12)
Mattias Carlsson 18 (11+7)
Victor Bartley 18 (4+14)
Patrick Cehlin 17 (8+9)
Mario Kempe 15 (10+5)
Tim Eriksson 15 (4+11)
Daniel Brodin 12 (7+5)
Christian Eklund 11 (5+6)
David Printz 8 (2+6)
Fredrik Claesson 6 (3+3)
Stefan Lassen 2 (0+2)
Philip Holm 1 (0+1)

= 142 mål framåt

Viket isf är 2 mål fler än fjolårets fiasko. Dock har jag som sagt varit oerhört optimistisk i dessa chansningar känner jag. Vårat försvarsspel och målvaktsspel måste vara SJUKT bra tror jag iaf att dom flesta är överens om för att inte detta ska sluta väldigt olyckligt.

Fullständigt onödigt inlägg för övrigt....
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Kall-El skrev:Man börjar ju undra hur mycket billigare denna trupp är jämfört med förra årets?

Det måste röra sig om miljontals kronor billigare.

Vidare undrar man ju lite smått om vi skall ha någon junirsatsning när man istället för att plocka upp lovande junisar väljer att spendera lönekakan på flera mediokra dyra spelare utifrån.
Jag har sagt det förut, och säger det igen; Djurgården la förmodligen allt krut på förra årets trupp utan att använda hjärnan - dvs. man brände alla pengar från finalåret och lite till för att nå en ny final. Som ju vi alla vet gick åt helvete.

Pengar till Widing, Mackan, Kronwall, Tjärnqvist, Ekman, Hannula... Det finns ingen rimlig chans att det kunde ha gått plus.

Man har skitit i det blå skåpet ytterligare en gång, utan att ha lärt sig ett enda dugg. Det är min högst rimliga gissning.
Säg den glädje som varar
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Ledningen har gått i den fetast av fällor; Betala dyra löner till medelmåttor.

Spelare som inte tillför spets bör plockas från juniorlaget.

Har man dessutom ett juniorlag som vi har skall detta inte vara något problem.

Det finns för övrigt inget dyrare än att överbetala för spelare.

Spets plockas utifrån.

Spets är Daniel Tjärnqvist, Linus Klasen, Staffan Kronwall.

Spets är INTE Almtorp, Carlsson eller Bartley.
Mindrocker

Inlägg av Mindrocker »

diftobbe89 skrev:Man borde ringa hem till Jan och fråga vafan han håller på med!!!!!!!!!!!!
Nä, det borde man inte. Sådant gör man när man håller på ajh. Gå på medlemsmötet den 9 juni i stället!
Avgå DJ Yes!
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Börjar tro på detta...

Det stämmer att DIF gjorde ett hyfsat bra ekonomiskt resultat ifjol. MEN att i år har flera externa finansiärer dragit sig ut när deras pengar inte bidrog med den spets de trodde ifjol. Ekman, Hannula osv. Så blev det bara kvartsfinal. Så i år får DIF förlita sig helt på eget kapital. Kan det vara så?
Expert.
Låst