SHL 26/27 Djurgårdens IF - Färjestad 1/10

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
förevigtdjurgården
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av förevigtdjurgården »

Manijock skrev: ↑2026-10-01 21:20:48
BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2026-10-01 21:16:16 Tänkte skriva några rader, ge min analys av matchen och läget i tabellen.
Gissar att mina åsikter skulle få forumet att bli ännu mer irriterat.
Respekterar frustrationen ikväll, avstår därför, klart som fan det känns tungt att förlora, ingen Djurgårdare är glad ikväll.

Nöjer mig med att skriva att jag tycker Färjestad ser otroligt starka ut. De ser ut att ha bestämt sig, saknar möjligen någon back.
Färjestad ser absolut starka ut. Men Timrå? Rögle? Vi var ju utspelade stora delar av dessa matcher också, och parkerade i egen zon.

Hade köpt hela skiten om det inte var så att den enda perioden vi varit bättre än motståndarna, var första perioden mot Växjö. I övrigt är vi inte ens nära. Och nej Kimby, sista perioden idag räknas inte, då Fbk står bokstavligen och packar bussen med ena handen, samtidigt som de spelar av matchen med den andra.
Helt enig. En period av femton.

Då har vi mött nykomlingarna, ett Timrå som torskade 9 raka från oss 25/26 till oss 26/27, ett bra Färjestad, ett Rögle som spelade final i våras och ett Växjö som fick smaka av Björklöven idag.

En period av femton är vi bättre. Slå spelarbudget mot övriga lag i serien… då ska vi nog vara bättre minst i hälften.
25/4-2025
Döden

Inlägg av Döden »

Praetori skrev: ↑2026-10-01 20:50:48
Döden skrev: ↑2026-10-01 20:45:20 Jag är så.jävla anti tränarbyte överlag, men jag ser fan ingen annan lösning just nu. Hur? HUR?! Ska detta kunna.vändas??
Gnugg. Som i alla lag, genom alla tider.

Så länge det inte finns något knas inom truppen eller mellan trupp och tränare är det bara hugga i. Det är så idrott fungerar.
Jag vet inte om folk fått tiktok-hjärnor/psyken men i den normala verkliga världen är motgångar något normalt och nånting man skakar av sig och övervinner.
Jojo, jag vet hur idrött fungerar och nu har vi gnuggat det här två säsonger, borde vara helt utnött vid det här laget, och ska det vara så att der behövs en halv säsong för att gnugga in nya spelare så vet jag inte riktigt om det är tanken.
Användarvisningsbild
fryppe

Inlägg av fryppe »

Harmageddon skrev: ↑2026-10-01 21:17:36
Limp skrev: ↑2026-10-01 21:09:59
Harmageddon skrev: ↑2026-10-01 20:57:54
Döden skrev: ↑2026-10-01 20:45:20 Jag är så.jävla anti tränarbyte överlag, men jag ser fan ingen annan lösning just nu. Hur? HUR?! Ska detta kunna.vändas??

Så länge det inte finns något knas inom truppen eller mellan trupp och tränare är det bara hugga i. Det är så idrott fungerar.
Jag vet inte om folk fått tiktok-hjärnor/psyken men i den normala verkliga världen är motgångar något normalt och nånting man skakar av sig och övervinner.
Risk för att låta som en broken record men vi tog ju in Säcken och var ju skillnaden att man tog sig upp till SHL igen. Ska du lyfta upp negativa sidor får du lyfta upp positiva sidor också. Man ska absolut förändra om man inte har gruppen med sig och man inte får ut max av truppen.
Men måla inte fan på väggen om man vill förändra!
Fast det där vet vi ju inte. Laget under Zabel och Nyman var inne i en positiv trend när Zabel fick kicken och Säcken själv har alltid varit noga med att påpeka att han kom till ett dukat bord och att Nyman mer eller mindre skötte större delen av all coachning.
Jag säger absolut ingenting om att Säcken absolut hade positiv påverkan på laget, men det finns ändå en ganska god chans att vi tagit oss upp ändå.
Nej, vi kommer aldrig få veta om hur det skulle gått om vi inte tog in Säcken vid det läget. Men vi gjorde en förändring och gav oss den energi vi behövde. Det är nog ingen tillfällighet att Visby/Roma tog sig upp till Allsvenskan även om han är assisterande tränare där. Han bidrar med erfarenhet.

Men om Kimby har gruppen, köper hans spelidé, brinner för hans spelidé, etc ja då borde det visas på isen också.

Det jag säger att förändring inte är en garanti på att det går dåligt el. bra.

Sverige ersätter ju Tomasson och tog in Potter. Det ledde ju till något positivt på väldigt kort tid dessutom. Tydligen verkar byta tränare el. ta in en ny tränare i staben vara något synonymt med något negativt. Vilket jag blir irriterad av.
men just nu kan det inte bli sämre faktiskt ? vi helt utspelade varje match finns inget att ta med sig inför nästa match.
Praetori

Inlägg av Praetori »

antondahlback skrev: ↑2026-10-01 21:16:39
Praetori skrev: ↑2026-10-01 21:05:06
Vikas skrev: ↑2026-10-01 20:55:59

När så många väletablerade spelare som har varit riktigt bra innan de kom hit underpresterar något brutalt samtidigt så finns det bara en gemensan nämnare kvar att peka på.

Det säger en del när kommentatorer kallar Zirath "oförstörd" när han är bättre än alla andra "sjärnspelare" på isen.
Fystränare? Målvakter? Spelmodellsansvarig? Målvaktstränare? Powerplaycoach? Sportchef?
Det är ju en del av alla orsakaförklaringar på forumet genom åren. Utövar diverse utsedda hackkycklingar bland spelarna.

Det enda som aldrig någonsin kritiserats är bristen på kontinuitet. Never ever.
Personligen är jag helt för kontinuitet på tränarsidan men det ska också förtjänas. Kimby har egentligen aldrig visat upp något överdrivet bländande spel varken i HA eller i SHL. Han överpresterade i Almtuna och tycker det är helt rätt att man plockade in honom som ung spännande hungrig när vi skulle göra resan tillbaka. För att få just tålamod krävs det ju också en matleverans.

Jag hade hundra procent tagit att vi torskar matcher om vi visade på några som helst framsteg. Kimby, MDB, Wiken (alla sportsligt ansvariga) pratar om att vi måste utveckla vårt egna spel i år. Tycker det är helt uppenbart att kimby och co inte har verktygen för shl ännu. När inte Hellberg står på huvudet och vi är äckligt effektiva så ser det ut så här. Kunde lika gärna varit så här desperat förra året men då kunde alla köpa in sig på ideen om att vi behöver en monster Hellberg och effektivt PP för att plocka treor. Nog måste vi våga ställa högre krav i år eller tycker du vi ska köra en lex blomqvist, stoppa huvudet i sanden och tänka att bara vi ger kimby nog många år så lossnar det?
Där tycker jag delvis tvärt om.
Om en tränare konstant torskat jämna matcher kontra om laget inte är 'där' än är vitt skilda saker.
Om spelet skulle stämma men ändå inte räcka till pga saker som coachning skulle jag vara mer kritisk. Om spelet, när det väl fungerar räcker till men att det gör det på tok för sällan betyder det att tränaren är på rätt väg men inte är där än.

Kravställningen får stå för var och en men jag förväntar mig inga underverk år2. Det tar flera år att bygga upp en stabil grund och identitet. Om målsättningen är att bygga långsiktigt dvs.

Visst går det att göra en Vilda Väsby och dansa en säsong enbart på eufori och fingertoppskänsla men det är inte en stabil grund för en dynasti.

Färjestad är ett par säsonger in på sin nya resa. Vi har precis börjat vår.
Sen vill hockeydinosaurien i mig se något helt annat med grit och proppar och blodvite och höga känslor men hockeyn har förändrats. Vi ligger i undre halvan i näringskedjan just nu och kan välja mellan att agera som ett bytesdjur eller en opportunistisk asaätare i det utvecklingsläge vi befinner oss i. Svansföring kan vi syssla med som komplement.
Senast redigerad av Praetori den 2026-10-01 21:50:23, redigerad totalt 1 gånger.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Vikas

Inlägg av Vikas »

Dick går ut och hånar lagbygget i media.

Det osar verkligen positivitet kring den här föreningen.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Stockholmimitthjärta skrev: ↑2026-10-01 21:19:30
BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2026-10-01 21:16:16 Tänkte skriva några rader, ge min analys av matchen och läget i tabellen.
Gissar att mina åsikter skulle få forumet att bli ännu mer irriterat.
Respekterar frustrationen ikväll, avstår därför, klart som fan det känns tungt att förlora, ingen Djurgårdare är glad ikväll.

Nöjer mig med att skriva att jag tycker Färjestad ser otroligt starka ut. De ser ut att ha bestämt sig, saknar möjligen någon back.
Utveckla gärna vi kan inte bli mer irriterade. Gillar att höra ny vinklar och kanske lyckas se saker annorlunda
Ok, varning för positivism.....

I matchen mot Tik hade vi svårt med kontrollerade ingångar i offensiv zon.
Jag tycker vi har klart mer av den varan i första perioden. Vi kommer vid flertal tillfällen in i offensiv zon med pucken under kontroll. Syns att vi jobbat på den biten tycker jag.
Vi är däremot mycket svaga på puck, vi klarar exempelvis knappt av en enda frånvändning för att skapa yta/ tid.
Vi håller trean högt och det är säkert med en stor respekt för motståndet och hur de startat serien.
Det gör att vi får en passiv matchbild, från båda håll, men där deras styrka på puck klart vinner över vår förmåga.
Fbk är totalt något bättre i första men jag är inte emot vår gameplan där.

I andra startar vi bäst första minuterna, sedan tar Fbk över helt med ett par långa byten. Här visar de upp en nivå som vi har en bra bit kvar till.
I tredje försöker vi, får tyvärr inget att gå på.

Så, delar i spelet såg bättre ut, men tyvärr har vi inget att hämta mot Fbk i högform.
Men betydligt fler lag än oss kommer se dåliga ut mot Fbk delar av matchen.

Kort om Kimby. När han tappar omklädningsrummet är det över. Om han inte gjort det vore det fel att inte ge honom minst en fjärdedel av serien först.

Torsk hemma mot Örebro och jag lovar att Due Boje kommer dra ned på sömnen och kolla mer på tränarnamn, såklart.
Men allt kommer hänga på om Kimby har Kruger och gänget på sin sida eller inte.
Och det oroar att Kruger är borta, vi saknar någon som kan leda laget på isen. Vi har inte fått träff på någon förstakedja.
Någon behöver kliva fram. Blir det Åman eller Vejdemo? Ingen av dem verkar just nu kunna kliva ut ur kön och ställa sig längst fram.

Åk nu ned och kriga till er en seger i götet, det går att vinna enstaka matcher på ren och skär vilja. Sedan tar vi Örebro hemma och bygger vidare på det.
För att vara en felbyggd trupp av Bosse måste man ju ändå säga att han gjort det jävligt bra.
Skriv svar