Säsongen 2024/25

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Buford

Säsongen 2024/25

Inlägg av Buford »

Min känsla är att vi straffas jävligt hårt med utvisningar, hårdare än vad andra lag gör vid exakt samma situationer. Är det bara jag som har ett känsloregister som är helt felkalibrerat eller har jag till viss del rätt?
Flawless
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 2024/25

Inlägg av Flawless »

Buford skrev: 2024-10-10 09:42:06 Min känsla är att vi straffas jävligt hårt med utvisningar, hårdare än vad andra lag gör vid exakt samma situationer. Är det bara jag som har ett känsloregister som är helt felkalibrerat eller har jag till viss del rätt?
Jag håller med. Men också att domarna är allmänt kass åt båda håll. Lite som att stå med en lott o hoppas på vinst
Flawless

Säsongen 2024/25

Inlägg av Flawless »

Hockeynews har tydligen en panel som uttalat sig om DIF har målvaktsproblem. Någon som läst vad som står där? Jag har inte deras plus-tjänst.
Vore intressant att se vad opartiska tycker om ”hålet i målet” :)

Kan iofs gissa att de säger ja, baserat på att de ens gör en artikel om det.

https://hockeynews.se/nyheter/panelen-h ... ktsproblem
Senast redigerad av Flawless den 2024-10-10 09:51:12, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Vikas

Säsongen 2024/25

Inlägg av Vikas »

Buford skrev: 2024-10-10 09:42:06 Min känsla är att vi straffas jävligt hårt med utvisningar, hårdare än vad andra lag gör vid exakt samma situationer. Är det bara jag som har ett känsloregister som är helt felkalibrerat eller har jag till viss del rätt?
De senaste säsongerna talar klarspråk när det gäller PP-statistiken. Trots att vi varit topplag så har vi alltid varit i botten när det gäller antal PP.

Svårt att inte bli konspiratorisk. Man behöver inte vara ekonom för att inse att Hockeyallsvenskan tjänar enormt på att vi spelar här. Och vi har ingen central domarbas i svensk hockey utan Hockeyallsvenskan har sina egna domare och de tjänar därmed också på att vi spelar här.

Ingen bra situation för opartiska domare när de bidrar till en sämre löneutveckling om de ger oss ett PP.
Användarvisningsbild
Andspe

Säsongen 2024/25

Inlägg av Andspe »

Vikas skrev: 2024-10-10 09:50:43
De senaste säsongerna talar klarspråk när det gäller PP-statistiken. Trots att vi varit topplag så har vi alltid varit i botten när det gäller antal PP.

Svårt att inte bli konspiratorisk. Man behöver inte vara ekonom för att inse att Hockeyallsvenskan tjänar enormt på att vi spelar här. Och vi har ingen central domarbas i svensk hockey utan Hockeyallsvenskan har sina egna domare och de tjänar därmed också på att vi spelar här.

Ingen bra situation för opartiska domare när de bidrar till en sämre löneutveckling om de ger oss ett PP.

Tror mer att det har att göra med Stockholmsförakt och Djurgårdsförakt i synnerhet. Inte att det avsiktligt dömmer enligt det, utan mer att det är en underliggande faktor.
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Praetori

Säsongen 2024/25

Inlägg av Praetori »

Flawless skrev: 2024-10-10 09:50:20 Hockeynews har tydligen en panel som uttalat sig om DIF har målvaktsproblem. Någon som läst vad som står där? Jag har inte deras plus-tjänst.
Vore intressant att se vad opartiska tycker om ”hålet i målet” :)

Kan iofs gissa att de säger ja, baserat på att de ens gör en artikel om det.

https://hockeynews.se/nyheter/panelen-h ... ktsproblem
Det är lite blandade meningar i artikeln. Egentligen bara Persson som inte tror på upplägget men han tittar främst bakåt. Hanson menar att underliggande statistik visar att Andrén räddat enligt förväntat och både han och Ek menar att även om det svajat är det är en process och ingen panik och att Andreasson måste få tid att jobba med målvakterna.

Alla tycker dock att det kommer komma en kritisk punkt när det behövs mer pondus på sista utposten och då måste Andrén och/eller Hävelid ha höjt sig eller så måste det in en stabil förstaslips.

Överlag en ganska rimlig artikel och bra analys.
Jag misstänker precis som fler nämnt att det kommer hända något kring omgång 15-20 om de inte tycker sig se något som liknar en stabilt ökande kurva.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Pelle1

Säsongen 2024/25

Inlägg av Pelle1 »

Alla som har spelat någon lagidrott vet att är någon del osäker (dålig) så blir spelet i de andra delarna mycket osäkrare.

Det är det vi ser nu.
Nu tycker jag att vi inte ska enbert hänga ut Andren utan spelet hör ihop.

Tycker faktiskt att Viken byggt ett helt fel lag som är sminkat med gamla glassiga namn.
tobijoh

Säsongen 2024/25

Inlägg av tobijoh »

Andspe skrev: 2024-10-10 09:53:46
Vikas skrev: 2024-10-10 09:50:43

Tror mer att det har att göra med Stockholmsförakt och Djurgårdsförakt i synnerhet. Inte att det avsiktligt dömmer enligt det, utan mer att det är en underliggande faktor.
Kan säkert ha med Stockholmsförakt att göra, kombinerat med ekonomisk vinning för HA. För mig som inte följer AIK nånting, hur har statistiken sett ut för dem i HA? Iofs inte Stockholm ( :D ) men tillräckligt nära iaf?
Användarvisningsbild
DRC

Säsongen 2024/25

Inlägg av DRC »

Pelle1 skrev: 2024-10-10 10:15:06 Alla som har spelat någon lagidrott vet att är någon del osäker (dålig) så blir spelet i de andra delarna mycket osäkrare.

Det är det vi ser nu.

Tycker faktiskt att Viken byggt ett helt fel lag som är sminkat med gamla glassiga namn.
Fast jag vet inte… offensivt skapar vi mer än någonsin (well i HA) och defensivt släpper vi till mindre farliga lägen än någonsin. Är bättre laget kväll efter kväll (möjligen Karlskoga undantaget). Konstiga puckar ramlar in kväll efter kväll. Skulle ändå säga att det är 75% ett målvaktsproblem.

Sen är vi 6 poäng efter Löven. De kommer naturligtvis gå in i sämre faser - och förstaplatsen är naturligtvis inte körd.
benganfs

Säsongen 2024/25

Inlägg av benganfs »

DRC skrev: 2024-10-10 10:56:03
Pelle1 skrev: 2024-10-10 10:15:06 Alla som har spelat någon lagidrott vet att är någon del osäker (dålig) så blir spelet i de andra delarna mycket osäkrare.

Det är det vi ser nu.

Fast jag vet inte… offensivt skapar vi mer än någonsin (well i HA) och defensivt släpper vi till mindre farliga lägen än någonsin. Är bättre laget kväll efter kväll (möjligen Karlskoga undantaget). Konstiga puckar ramlar in kväll efter kväll. Skulle ändå säga att det är 75% ett målvaktsproblem.

Sen är vi 6 poäng efter Löven. De kommer naturligtvis gå in i sämre faser - och förstaplatsen är naturligtvis inte körd.
Tycker också vi spelar bra hockey just nu. Inget snack. Defensiven har blivit mycket bättre.
DjurgårdareiNorrland

Säsongen 2024/25

Inlägg av DjurgårdareiNorrland »

benganfs skrev: 2024-10-10 11:50:47
DRC skrev: 2024-10-10 10:56:03

Det är det vi ser nu.

Tycker också vi spelar bra hockey just nu. Inget snack. Defensiven har blivit mycket bättre.
Håller med. Rapporterna från journalisterna är lite för snälla åt SSK tycker jag. Det var stundtals ren dominans i 5v5 av oss. Riktigt kul att se.
Men man får det att låta som att det vore en jämn match, det var det verkligen inte.
Användarvisningsbild
fryppe

Säsongen 2024/25

Inlägg av fryppe »

Ingen av dom vi har mött hittills har varit bättre en oss jag är mycket nöjd med 5 mot 5 spelet igår, vi kör över dom stundtals.
Manijock

Säsongen 2024/25

Inlägg av Manijock »

Frågan är ju dock hur länge vi orkar hålla denna höga nivå, och hur länge vi kan motivera oss att köra röven av oss, utan poängutdelning.....

Ska vi invänta 15-20 omgångar som Svartvadet spekulerade i så tror jag vi halkat efter REJÄLT! Kan vara svårreparerat.
Användarvisningsbild
DRC

Säsongen 2024/25

Inlägg av DRC »

Manijock skrev: 2024-10-10 12:00:55 Frågan är ju dock hur länge vi orkar hålla denna höga nivå, och hur länge vi kan motivera oss att köra röven av oss, utan poängutdelning.....

Ska vi invänta 15-20 omgångar som Svartvadet spekulerade i så tror jag vi halkat efter REJÄLT! Kan vara svårreparerat.
Kanske. Men förra året hade vi sämre lag, offensiv och defensiv men med lika dåliga målvakter och dessutom ett bättre bästa motstånd i Brynäs…
benganfs

Säsongen 2024/25

Inlägg av benganfs »

Manijock skrev: 2024-10-10 12:00:55 Frågan är ju dock hur länge vi orkar hålla denna höga nivå, och hur länge vi kan motivera oss att köra röven av oss, utan poängutdelning.....

Personligen tycker jag att man ska agera direkt. Sen ska man inte ta var som helst men ja har tillit till Wiken att han redan nu kollar runt vad som finns. Vi har fortfarande "bara" 6 poäng till Björklöven och matchen hemma mot dom hemma blir viktig.
Skriv svar