Kan få drömchans att gå till SM-final
Hans Särkijärvi är formellt sparkad från Djurgården.
Ändå fortsätter han att leda ett av SHL:s hetaste lag.
Efter 2-1 mot Frölunda handlar det inte om att ta den sista slutspelsplatsen längre.
Nu slåss Djurgården om tredjeplatsen och ett perfekt utgångsläge i ett slutspel.
Jag såg Djurgården ta en ny imponerande seger, den sjunde på de nio senaste matcherna då de bara förlorat en enda vid full tid.
Stjärnorna har börjat skina på en nivå där man riskerar att få solskador.
Patrick Thoresen var starkt kritiserad i höstas, men har lyft till SHL:s just nu hetaste spelare.
Han är på väg att vinna SHL:s poängliga, där han tog in ytterligare en poäng på ledande Ryan Lasch i matchen i matchen.
En avgörande målpass, som nästan kändes värd två poäng, då han frispelade Matt Anderson till matchavgörande 2-1 i tredje perioden.
Amerikanen som gör mål på det mesta och gjorde båda mot Frölunda.
Och i Djurgårdens bås står Hans Särkijärvi och coachar som om ingenting hänt, trots att klubben rev hans kontrakt för två veckor sedan.
"För att vi ska ta nästa steg och nå vår långsiktiga målsättning är det nu viktigt med ett utökat fokus på anfallsspelet och spelet med puck", förklarade sportchefen Joakim Eriksson.
Hade jag varit "Säcken" hade det känts som en spark i skrevet.
Och apropå nästa steg:
Det känns som som Djurgården tagit ett jättekliv bara de senaste veckorna.
Med Hans Särkijärvi i båset.
LHC kan öka marginalen
Det märkliga i situationen var extra påtaglig mot Frölunda, då Säckens ersättare Robert Ohlsson stod som förlorare i motståndarbåset.
Nu har jag inga åsikter i övrigt om Djurgårdens vägval i tränarfrågan. Men jag tror inte den sportsliga ledningen såg den här utvecklingen komma.
Det som tidigare handlade om att komma sexa och ta den sista direkta kvartsfinalplatsen, handlar nu om en realistisk chans att komma trea och garanterat slippa Skellefteå i en eventuell semifinal.
Slutar det så har Djurgården alla chanser att gå till SM-final redan den här säsongen.
Jag säger inte att det blir så, men med den form de har är de definitivt med i diskussionen.
Det är bara tre poäng upp till Luleå på tredjeplatsen just nu, ett lag som Djurgården ska möta två gånger på de sex matcher som är kvar.
Det är väl Linköping som talar emot Djurgårdens chanser att bli trea, då östgötarna kan öka marginalen till fyra poäng om de slår Rögle hemma på onsdagskvällen. I så fall passerar de Luleå.
Men ändå.
För en månad sedan hade de flesta djurgårdare varit nöjda med en PlayIn-plats.
Förlust för Frölunda samtidigt som Skellefteå krossar Modo med 5-0.
Det gjorde att Skellefteå blev första lag att passera hundra poäng den här säsongen och för den fjärde säsongen i rad.
Marginalen ner till tvåan Frölunda växte till nio poäng, men totalt 18 kvar att spela om. Fjärde raka seriesegern känns redan klar.
Och Skellefteå hade även råd att skicka fram en ny junior i 18-årige Linus Lindström, som gjorde rena drömmålet då han liggande på isen styrde in 5-0.
Tala om talangfabrik.
Skellefteå är allt det Modo en gång var.
Modo såg helt uppgivet ut, trots att självförtroendet borde ha växt efter 3-1 borta mot Luleå senast.
Det är nog bara för tränaren Andreas Johansson att börja kolla in lag som AIK, Tingsryd, Oskarshamn och Leksand.
De mest troliga motståndet i kvalet om några veckor.
Rögle är den enda möjliga räddningsplanka de har kvar, då Malmö bara fortsätter att vinna. Imponerande 5-3 mot HV71 var fjärde raka segern.
Luleå studsade upp ur sin svacka och krossade Örebro hemma med 7-0.
Finländaren Toni Rajala vaknade ur sin dvala med två mål och en assist.
Precis vad Luleå behövde.