Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Morwin skrev:Tim var ju en av väldigt få som fick in pucken i zonen och behöll den inte som alla andra riksmongon som bara dumpa o åkte iväg. Utan tvekan en av våra bästa spelare förra året
Absolut. I kvalserien bildade han vår bästa enhet med Kempe och Eklund.
Hoppas och tror att även Challe gillar Tim. Det lär vi få veta snart.
Tim var som bäst i Kvalserien, kanske passar AS honom bättre än Elitserien?

Jag är faktiskt förvånad att han vill vara kvar hos oss. Har fått ytterst tveksam behandling av Hardy. Har förtjänat betydligt mer istid och även bättre sällskap.

Jämför med Mackan som var slö i princip hela säsongen och ändå prenumererade på en plats i förstafemman.

DIF har haft alldeles för svårt att skilja på sak och person. Namnet på ryggen har spelat väldigt stor roll senaste åren, oavsett om du varit tränare, spelare, ledare osv.
Viktigast har varit att du har en gedigen bakgrund som Djurgårdare.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Inlägg av SkönaDjurgårn »

Daniel942 skrev:
Bjurre skrev:
Jaha och? Ignorera mig då kan väl inte vara så svårt eller?
Jo, för du spammar ner forumet med din skit. Ingen vill ha dig här.
Håller med. Seriöst Bjurre, hur fan orkar du vara så sjukt dryg i 99% av allt du skriver?
Rådgivaren

Inlägg av Rådgivaren »

jensa öhling skrev:Fimpen och Tim kan skatta sig lyckliga att vi åkte ur, annars hade de aldrig fått förlängt. Nu tycker jag det är rätt att de får vara kvar.
Jaså, hade vi varit kvar i elitserien hade vi alltså gjort oss av med två tredjedelar av den enda kedja som fungerade under säsongen. Fullt logiskt.
Rådgivaren

Inlägg av Rådgivaren »

Tycker det ser lovande ut detta. Visst, man kanske är lite nostalgisk i fallet Linkan men det känns förbannat bra att han är tillbaka.

Tycker David Lidström känns som en spännande värvning.

Tycker till skillnad från många andra att Micke Holmqvist är ett intressant drag. Kom ihåg att killen så sent som för ett drygt år sedan gjorde sju poäng på sju slutspelsmatcher i Linköping. Även om han inte är värvad som en poängmaskin tror jag det finns ett rejält sparkapital i Honken om han får en bra försäsong.

Så forwardssidan ser bra ut. Tim Eriksson är en klockren förlängning. Jag hoppas fortfarande på Otto också.

Ska bli spännande att se vad som händer på backsidan. Ett par kloka rävar skulle behövas.

Och så Tellqvist förstås, en förstamålvakt måste in.
B.I.B.A

Inlägg av B.I.B.A »

DIFRobbex skrev:
Magnutz skrev:
Robin.H skrev:
DIFRobbex skrev:
rigelone skrev:Kommer fimpen verkligen orka en hel match efter att konkat runt på linkans + sin egen trunk ute på vishan ..
Ganska uttjatat det där nu.

Undra om vi verkligen får se Tellan i DIF. Som det verkar på honom så verkar han ju vilja tillbaka till DIF till varje pris. Varför har han då inte signat ännu?

För han kanske har semester?! och han har säkert pratat med challe att han skriver på när han lkommer tillbaka?!
Tellan är i USA ett tag till. Jag vet att kontakt är tagen men de kan inte träffas förrän mitten av maj då Micke kommer hem. Om det blir Tellan som ställer sig i vår kasse? Ingen aning...
Okej, skönt höra någon som vet än som gissar.
Bara vänta och se ifall det blir Tellan då.
Har hört att Tellan och DIF har ett avtal, men Tellqvist ville vänta och se vad Otto, Mackan, Jimpa mfl. beslutade sig för, så att han kunde känna att DIF gör en seriös satsning för att gå upp direkt igen. Osäker källa på det dock.
Avgå Jocke.
Lugnet

Inlägg av Lugnet »

BOMBOM BOUCHARD skrev:
Morwin skrev:Tim var ju en av väldigt få som fick in pucken i zonen och behöll den inte som alla andra riksmongon som bara dumpa o åkte iväg. Utan tvekan en av våra bästa spelare förra året
Absolut. I kvalserien bildade han vår bästa enhet med Kempe och Eklund.
Hoppas och tror att även Challe gillar Tim. Det lär vi få veta snart.
Tim var som bäst i Kvalserien, kanske passar AS honom bättre än Elitserien?

Jag är faktiskt förvånad att han vill vara kvar hos oss. Har fått ytterst tveksam behandling av Hardy. Har förtjänat betydligt mer istid och även bättre sällskap.

Jämför med Mackan som var slö i princip hela säsongen och ändå prenumererade på en plats i förstafemman.

DIF har haft alldeles för svårt att skilja på sak och person. Namnet på ryggen har spelat väldigt stor roll senaste åren, oavsett om du varit tränare, spelare, ledare osv.
Viktigast har varit att du har en gedigen bakgrund som Djurgårdare.
Ungefär så, sedan finns det omständigheter som gör att vissa saker inte fungerar i en grupp, behöver inte bero på en sak. Tim var bättre men Mackan gjorde fler poäng av olika orsaker.

Om man tittar på nyförvärven så blir det intressant i fortsättningen. Har ingen koll på löner nu men helt klart är väl att Johner, Ölvestad och Linkan bär på de tyngsta? Stor Honken kanske också fick en hög? Frågan är hur ledningen tänker nu. Jag hade gärna sett Ottosson och i en drömvärld även Ante, samtidigt bör vi ha en eller helst två tunga backar. Hur går detta i hop ekonomiskt?

Hur mycket är kvar av budgeten? Skall man "skippa" Otto (Ante) för en topp målvkat och två starka backar? Det är den typen resonemang jag grubblar på.
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

Forwardssidan börjar ta form, nu måste vi börja bygga upp backsidan också. Behöver ju åtminstone 2 rutinerade pjäser där. Allrahelst är Daniel Tjärnqvist en av dom, men han verkar ju lämna. Bland övriga kandidater kan man kanske hoppas på Timmy Pettersson och/eller Daniel Josefsson, som nu vill lämna MIF. Men båda dom bör ju får Elitseriekontrakt. Challe hade ju Josefsson i Modo, kanske kan det vara positivt. Där hade han ju också Per Hållberg som står utan kontrakt.

Andra backar utan kontrakt: Mads Bödker från Leksand. Peter Nolander Mora (fd AIK).

Ljungh nära DIF enligt vlt.se förresten
Användarvisningsbild
-daniel-
Säsongskort: Ja

Inlägg av -daniel- »

Lugnet skrev:
Om man tittar på nyförvärven så blir det intressant i fortsättningen. Har ingen koll på löner nu men helt klart är väl att Johner, Ölvestad och Linkan bär på de tyngsta? Stor Honken kanske också fick en hög? Frågan är hur ledningen tänker nu. Jag hade gärna sett Ottosson och i en drömvärld även Ante, samtidigt bör vi ha en eller helst två tunga backar. Hur går detta i hop ekonomiskt?

Hur mycket är kvar av budgeten? Skall man "skippa" Otto (Ante) för en topp målvkat och två starka backar? Det är den typen resonemang jag grubblar på.
Holmqvist lyfter enligt alla uppgifter en väldigt, väldigt modest lön den här gången, precis som jag misstänkte från början. Så det känns skönt.

Jag tror inte vi skall räkna bort Ottosson, trots att Ljungh mer eller mindre verkar klar. Ante vore ju naturligtvis drömmen men det kommer sluta med just en dröm.

Vad vi behöver, utom det uppenbara (minst en klassback och andra stabila backar + "en Tellqvist") är naturligtvis en målskytt. Vi har ingen naturlig sådan i laget som det ser ut. Vi behöver en Soares eller Fleury, och jag är övertygad om att Challe tänker i samma banor. Tror man kommer satsa en del slantar på just en spelare av den karaktären.
Användarvisningsbild
Kentta

Inlägg av Kentta »

Linkan skrev:Nä men jag har snackat med Jimpa (Jimmie Ölvestad), Fimpen (Christian Eklund) och några till och förhoppningsvis kommer vi få ihop ett skönt gäng, det spelade in också, säger Fredrik ”Linkan” Bremberg.
Tycker att just det fetstilta låter oerhört positivt!
Lugnet

Inlägg av Lugnet »

-daniel- skrev:
Lugnet skrev:

Holmqvist lyfter enligt alla uppgifter en väldigt, väldigt modest lön den här gången, precis som jag misstänkte från början. Så det känns skönt.

Jag tror inte vi skall räkna bort Ottosson, trots att Ljungh mer eller mindre verkar klar. Ante vore ju naturligtvis drömmen men det kommer sluta med just en dröm.

Vad vi behöver, utom det uppenbara (minst en klassback och andra stabila backar + "en Tellqvist") är naturligtvis en målskytt. Vi har ingen naturlig sådan i laget som det ser ut. Vi behöver en Soares eller Fleury, och jag är övertygad om att Challe tänker i samma banor. Tror man kommer satsa en del slantar på just en spelare av den karaktären.
100%, det var en sak som verkligen saknades förra säsongen (eller snarare en playmaker som kunde mata en målskytt). Hur som helst ett jäkla pussel detta.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Lugnet skrev:
-daniel- skrev:
Lugnet skrev:

100%, det var en sak som verkligen saknades förra säsongen (eller snarare en playmaker som kunde mata en målskytt). Hur som helst ett jäkla pussel detta.
Japp, men vad saknades inte den gånga säsongen?

Du har dock helt rätt, det är ett pussel. Men jag tror Challe njuter av att verkligen få chansen att till 100% sätta sin egen prägel på laget.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Om Tim signar är det väldigt viktigt att man får in en offensiv kraft i kedja 1 eller 2.
Just nu är känslan att vi har 3 spelare för top 6

Linkan
Johner
Ölvestad

Man jobbar (förmodligen) ganska hårt med Otto och Åberg, men jag är inte så säker på att man letar en sista spetsforward utifrån.

3 av 6 spelare för kedja 3-4:

Hank
Fimpen
Honken

Rykten gör ju gällande Ljungh, som jag tror är tänkt som vinge bland top 6 eller center i en tredjelina om man förlänger med Otto och väljer Fimpen på kanten.

Med Tim och Ljungh blir det en spelare kvar för de nedre sex, där det låter ganska troligt med Blomstrand.

Magkänslan säger att detta ser ut som en mycket realistiskt uppställning 12/13, om ryktena med Tim stämmer:

Linkan-Johner-Åberg
Ölvestad-Otto-Ljungh
Hank-Fimpen-Tim
Blomstrand-Honken-Junior (Persson?)

Om det räcker för att gå upp ska jag dock låta vara osagt - tror att man lägger mycket tilltro till #23 och Ljungh.
Säg den glädje som varar
Morwin
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Morwin »

är ju bara och vänta och se om conny, Fleury eller någon annan random typ josj soares kommer :p
- Espen Knutsen våran gud - Djurgårdens IF Hockey, 1994–1998, 1999–00, 2004–05
Lugnet

Inlägg av Lugnet »

-daniel- skrev:
Lugnet skrev:
-daniel- skrev:
Lugnet skrev:

Japp, men vad saknades inte den gånga säsongen?

Du har dock helt rätt, det är ett pussel. Men jag tror Challe njuter av att verkligen få chansen att till 100% sätta sin egen prägel på laget.
Det var mycket som saknades dock kändes Wessalu som rena väggen. Vi torskade många matcher med 1-2, 2-3. Hade vi haft en playmaker+målskytt så hade vi klarat oss...om bara om fanns.
Yes! Det verkar så. Det här kommer lösa sig :)
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

DIF_Soldier skrev: men jag är inte så säker på att man letar en sista spetsforward utifrån.
Det skulle så fall vara om Challe ser Ljungh som en "naturlig målgörare", en chansning så fall dock med tanke på att han inte har producerat på den nivån vi kommer behöva. Jag vet att Challe verkligen vill ha in en naturlig målskytt så jag tror faktiskt man letar efter en utifrån, skulle förvåna mig annars faktiskt.

Ser ingen annan i laget som har potential att ösa in puckar, Johner har absolut potential för en del kassar men vi behöver någon till med "näsa för målet" som det så fint heter.
Låst