Silly season 2008/09 - nyförvärv, förluster och lagbygget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
stolpskott

Inlägg av stolpskott »

Kanske HV är påväg emot samma misstag som vi gjorde? Om några år kanske det är dom som får backa sig ur en uppförsbacke...
janne08

Inlägg av janne08 »

Kall-El skrev:
whygeorgia skrev:
OskarLevinson skrev:Skulle han inte få ngn plats i NHL kommer han väl tyvärr få den lön han begär i Ryssland och KHL :(
Fan va ja hatar att ryssarna startar KHL.
Alla de bästa kommer gå dit.

Elitserien bör ingå som en conference i KHL , då skulle säkert ryska miljonärer lägga pengar i svenska lag + att det skulle bli en fet konkurrant till NHL.
Ryssarnas liga är det bästa som kan hända. De respekterar våra kontrakt och detta är enormt viktgit för vår framtid. Själv hoppas jag att ryska ligan börjar hota NHL på allvar.
Där har du helt Rätt ! ! !
Jag tror att det kommer bli precis så. Glöm inte bort att trots allt elände där borta så finns det snuskigt med pengar, och det är ju med pengar man betalar löner !
espen21

Inlägg av espen21 »

Om vi är lite smarta kan vi faktiskt tjäna på att Ryssland konkurrerar md NHL. Ingen spelare vill ju spela där mer än nåt år då det är pissiga förhållanden i Ryssland utanför hockeyn. Det är ju bara lyssna på vad Ekman sa i hockeykväll.

Men vem som helst kan ju tänka sig att åka över till Ryssland en säsong och tjäna pengar så man blir i stort sett ekonomsikt oberoende för resten av livet, det kommer vi aldrig ifrån. Men om man då gör som Linköping, de ska nu låna ut Mårtensson i ett år och som jag förstått det så kommer så Linköping få pengar för honom eftersom han har 2 år på kontraktet. Efter 1 år kommer han sen han och kör i Linköping resten av karriären. Snacka om bra affär (tyvärr i det här fallet).

Då kan vi uttnyttja Ryssarnas pengar på ett sätt alla tjänar på, utom ryssarna vilket vi skiter fullständigt i.
robin_dif

Inlägg av robin_dif »

Kom at tänka på Jonas Almtorp som va aktuell mitt i säsongen.
Undra om han är aktuell til lnästa säsong eller om det bara va en "panik" ersättare för Ask.
Användarvisningsbild
blocco

Inlägg av blocco »

robin_dif skrev:Kom at tänka på Jonas Almtorp som va aktuell mitt i säsongen.
Undra om han är aktuell til lnästa säsong eller om det bara va en "panik" ersättare för Ask.
Då ser jag betydligt hellre att vi förlänger med Ryno.
rikkard

Inlägg av rikkard »

Vi behöver minst en kreativ center, två målskyttar och några stabila backar. Inga kortsiktiga lösningen, satsa istället på att signa svenska stjärnor på uppgång. Vi måste fortsätta bygga på egen hand, inte fixa snabba lösningar.

Signa ej upp Johansson, Falk (om han inte går med på en rejäl lönesänkning) och Ölvestad (jag vet att han var bra i förra matchen) inför nästa säsong. De är tre av våra högst betalda spelare. Vi behöver andra spelartyper. Vi saknar spets och finess framåt. Det är ganska uppenbart i den pågående kvartsfinalen.

Även om vi lyckas få in en del pengar på bolagiseringen, så hoppas jag att vi satsar dem smart. Jag tycker att vi ska gå samma väg som Timrå (dock utan att satsa finskt). De bygger ett slagkraftigt lag utan att förhäva sig ekonomiskt. De lever i kölvattnet av de större klubbarna och ger sig inte in i kampen om samma spelare.

Vill absolut inte tillbaks till 90-talets (mitten) Dif med massa stjärnor som underpresterar när det väl gäller. Jag vill definitivt inte att vi ska gå samma väg som LHC och köpa förra säsongens elitseriestjärnor. LHC saknar totalt själ (bara ett smartare Mif).

Det gör oss gott att kämpa i motvind och bygga underifrån. Jag tror och hoppas på några bra år framöver...
Användarvisningsbild
tdk
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av tdk »

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=304

Här är en spelare som jag tycker att Djurgården skulle lägga ner lite energi i att värva till nästa år..
Alltid Oavsett - För evigt Djurgården
fd skuggan

Inlägg av fd skuggan »

tdk skrev:http://www.eliteprospects.com/player.php?player=304

Här är en spelare som jag tycker att Djurgården skulle lägga ner lite energi i att värva till nästa år..
Du skojar va? En Frölunda-skolad fd talang som aldrig blev nåt, med "medioker skridskoåkning och puckteknik"?

Nej tack.
TomyMörth

Inlägg av TomyMörth »

espen21 skrev:Om vi är lite smarta kan vi faktiskt tjäna på att Ryssland konkurrerar md NHL. Ingen spelare vill ju spela där mer än nåt år då det är pissiga förhållanden i Ryssland utanför hockeyn. Det är ju bara lyssna på vad Ekman sa i hockeykväll.

Men vem som helst kan ju tänka sig att åka över till Ryssland en säsong och tjäna pengar så man blir i stort sett ekonomsikt oberoende för resten av livet, det kommer vi aldrig ifrån. Men om man då gör som Linköping, de ska nu låna ut Mårtensson i ett år och som jag förstått det så kommer så Linköping få pengar för honom eftersom han har 2 år på kontraktet. Efter 1 år kommer han sen han och kör i Linköping resten av karriären. Snacka om bra affär (tyvärr i det här fallet).

Då kan vi uttnyttja Ryssarnas pengar på ett sätt alla tjänar på, utom ryssarna vilket vi skiter fullständigt i.

Ni verkar aldrig ha varit i Ryssland! Det beror på vilken stad och Vilken klubb man tillhör! Vissa splare kommer att trivas i ryssland vissa inte precis som utländska spelare i elitserien! De svenska spelare som kommer till Moskva eller St:Petersburg kommer att trivas förträfligt där! det är lite tuffare att spela med klubbarna från Sibirien!

Jag skulle vilja säga att lenadsstandarden i dessa städer är högre än i sverige! Jag berättade om den nya ryska ligan för ett år sedan! nu börjar ni att reagera! Man räknar med att 15-25 spelare från elitserien kommer att välja ryssland nästa år!
Användarvisningsbild
Boråsaren

Inlägg av Boråsaren »

Jens har gjort en jättebra säsong i Borås HC, även om det ligger några steg under DIF. Men han har verkligen fått en nytändning och han har redan fått ett antal kontraktserbjudanden från Elitserieklubbar, dock kan han bli kvar i BHC också.
Saknar Kung Wikegård!
Fritiof

Inlägg av Fritiof »

DIF har ett antal spelare vars kontakt löper ut efter denna säsong och där jag anser att vi INTE skall förlänga kontraktet.

Thomas Johansson
Ronnie Pettersson
Jiri Marusak
Pär Bäcker
Johan Ryno

De två förstnämnda har ju visserligen en otrolig rutin, men det går alltför långsamt. Det känns samtidigt trist att gör sig av med två gamla trotjänare.
Vad gäller Marusak, så är jag helt övertygad om att vi kan hitta en bättre spelare för pengarna. En förutsättning för att DIF skall lyckas bättre inför nästa säsong blir att hitta en skicklig center som gärna skall spela ihop med Bremberg. M.a.o. så finns det inte längre plats för Pär Bäcker.
Johan Ryno har tyvärr inte imponerat på mig, och bör inte få en förlängning
Fritiof

Inlägg av Fritiof »

Följande har den Djurgårdsfostrade Douglas Murray sagt i en intervju med Marie Hallman:

Murray om Tre Kronor: ”Jag hoppas att det kommer med tiden även för mig. Det vore otroligt stort att få spela för Tre Kronor. Och någon gång ska jag spela i Djurgården också innan jag lägger av.”
Användarvisningsbild
DIForever

Inlägg av DIForever »

Fritiof skrev:Murray om Tre Kronor: ”Jag hoppas att det kommer med tiden även för mig. Det vore otroligt stort att få spela för Tre Kronor. Och någon gång ska jag spela i Djurgården också innan jag lägger av.”
Tror inte det blir nästa säsong i så fall. Han är väl ordinarie i San José nu?
Lite finare, lite bättre

Bloggen
Användarvisningsbild
blocco

Inlägg av blocco »

DIForever skrev:
Fritiof skrev:Murray om Tre Kronor: ”Jag hoppas att det kommer med tiden även för mig. Det vore otroligt stort att få spela för Tre Kronor. Och någon gång ska jag spela i Djurgården också innan jag lägger av.”
Tror inte det blir nästa säsong i så fall. Han är väl ordinarie i San José nu?
Japp, det lär nog dröja några år. Dock väldigt kul att få höra att han vill spela här hemma igen innan han slutar.
Fritiof

Re: Silly season 2008/09 - nyförvärv, förluster och lagbygge

Inlägg av Fritiof »

Östgöten skrev:Tittar framåt mot nästa år och gör följande reflektion om laget nästa säsong. För att öka trovärdigheten i reflektionen har jag prisatt spelarna med en uppskattad månadslön, där måttenheten i representerar 50 000 kr (inklusive skatter). För varje i ökas spelarens lön med 50 000 kr (inklusive skatter).

Föregående spelarbudget beräknas ligga på 30 600 000 kr (inklusive skatter), något som bedömts utifrån vad DIF:s ledning har antytt i media. För nästa år beräknas summan uppgå till 31 800 000 kr (inklusive skatter).

Föregående års summa fördelas på följande sätt:
Målvakter: 3i (150 000 kr per månad och 1 800 000 kr per år)
Backar: 23i (1 150 000 kr per månad och 13 800 000 kr per år)
Forwards: 25i (1 250 000 kr per månad och 15 000 000 kr per år)

Nästa år räknar jag med följande upplägg.

Målvakter
Daniel Larsson (ii)
Stefan Ridderwall (i)
Mark Owuya (i)

Alternativ:
Eddie Läck (i)

Kommentar: Viktigast för nästa år att Larsson stannar! Om han flyttar till NHL är Eddie Läck (tidigare i DIF), som spelar i Leksand, ett alternativ som andremålvakt bakom Stefan Ridderwall.

Backar
Oscar Eklund (i) - KLASSBACK (iiii)
Timmy Pettersson (iii) - Jiri Marusak (iiii)
David Printz (iii) - Linus Kjell (i)
Ronnie Pettersson (ii) - Alexander Deilert (i)

Alternativ på klassbackar:
Ossi Väänänen (iiii), som spelar på artistkontrakt
Jyri Marttinen (iiii), som spelar hela säsongen
Nicholas Angell (iiii), som spelar hela säsongen

Ej nytt kontrakt:
Dennis Persson (i)
Fredrik Ericson (i)
Thomas Johansson (ii)
Edvin Frylén (iii), om det går att bryta kontraktet i annat fall ersätter han Ronnie Pettersson i fjärde backpar ovan.

Kommentar: Viktigt nästa säsong är att påbörja ett nödvändigt generationsbyte för backbesättningen med att Oscar Eklund ersätter Thomas Johansson i första backpar. Jiri Marusak erbjudas ett kontrakt för hela säsongen 09/10, något som innebär att han får acceptera en lönesänkning efter skatt. Vidare bör Linus Kjell ersätta Edvin Frylén bredvid David Printz, eftersom han är en bättre skridskoåkare. Avslutningsvis bör Alexander Deilert flyttas upp i A-laget bredvis stabile Ronnie Petersson, som får göra sitt sista år i DIF.

Om Ossi inte stannar nästa säsong är Nicholas Angell (Brynäs) och Jyri Marttinen (Skellefteå) intressanta alternativ, där jag föredrar Nicholas Angell som är högerskytt.

Forwards
Niklas Anger (ii) - Kristofer Ottosson (iii) - Nicklas Danielsson (ii)
Fredrik Bremberg (iiii) - KLASSCENTER (iiii) - Andreas Engqvist (ii)
Jimmie Ölvestad (ii) - Nichlas Falk (iii) - Christian Eklund (ii)
Carl Gustafsson (i) - Henrik Eriksson (i) - Tobias Lindström (i)

Vid skador:
Jacob Josefsson alternativt William Wallén från J20

Ej nytt kontrakt:
Dick Axelsson (i)
Johan Ryno (ii)
Patric Hörnqvist (ii)
Pär Bäcker (ii)

Alternativ på klasscentrar:
Yared Hagos (iii), som spelar hela säsongen
Tommi Santala (iiii), som spelar hela säsongen

Kommentar: DIF måste prioritera att behålla de lovande spelare som slagit igenom under 07/08 nämligen Danielsson och Engqvist. Det är troligt att Dick Axelsson kommer att kräva en rejäl slant nästa år, något som gör att han väljer ett annat lag framför DIF. Ett tänkbart alternativ till Dick är Mats Zuccarello Aasen från Norge.

Lovande spelare bör slussas in från J20 för att underlätta utfasningen av gamla trotjänare 09/10. Från J20 hämtas Carl Gustafsson, Henrik Eriksson och Tobias Lindström.

Avslutningsvis är det viktigt nästa säsong att ersätta Pär Bäcker med en högerfattad klasscenter, där jag föredrar Tommi Santala. Yared Hagos är på förslag ovan, som tyvärr inte är ett huvudalternativ eftersom han är för ojämn i sitt spel. I sina bästa stunder är Yared Hagos mycket bra, tyvärr har han en tendens att dölja sin förmåga i långa perioder.

Kommande års budget fördelas på följande sätt:
Målvakter: 4i (200 000 kr per månad och 2 400 000 kr per år)
Backar: 19i (950 000 kr per månad och 11 400 000 kr per år)
Forwards: 30i (1 500 000 kr per månad och 18 000 000 kr per år)

Kommentar: Ovanstående lag håller sig inom snåla ekonomiska ramar, något som öppnar för att inför säsongsstarten värva en (1) klasspelare såsom Nils Ekman, Daniel Tjärnqvist, Marcus Nilson, Tommi Santala och att eventuellt behålla Ossi Väänänen. Nämnda spelare kommer in i det längsta avvakta utveckllingen i NHL innan de skriver på för någon klubb. Tommi Santala skulle ge DIF en riktigt bra centerstomme relativt lagets konkurrenter.

Mitt realistiska huvudförslag:

Forwards
Niklas Anger - Kristofer Ottosson - Nicklas Danielsson
Fredrik Bremberg - Tommi Santala - Andreas Engqvist
Jimmie Ölvestad - Nichlas Falk - Christian Eklund
Carl Gustafsson - Henrik Eriksson - Tobias Lindström

Backar
Oscar Eklund - Nicholas Angell
Timmy Pettersson - Jiri Marusak
David Printz - Linus Kjell
Ronnie Pettersson - Alexander Deilert

Detta är väl förmodligen det bästa inlägget som gjorts under det senaste året, och Östgöten kommer mycket väl få rätt i sina antaganden. Det enda jag har att invända emot är väl egentligen den svaga backuppsättningen som är nämnd ovan. För att lyckas nästa år så måste DIF ha ytterligare en klassback till nästa säsong, och då gärna Daniel Tjärnqvist alternativt Marcus Ragnarsson.
Låst