Säsongen 22/23

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Nattuggla_ skrev: 2022-11-20 11:08:11 Tycker mig läsa mellan raderna här att spelet ska sitta snart annars får vi agera.
Sen håller jag inte med om att det behöver sitta ”snart”. Vi har spelat 18 omgångar, det skulle suttit för några matcher sedan, oavsett om spelare kommit in eller inte.

https://hockeynews.se/articles/26450/
Gillade det jag läste. Nykter analys.

Några förluster till i rad och Fagervall ryker. Mest troligt lär vi ändå vinna ett par matcher till innan jul och han köper sig tid. Gissar att AIK matcherna i mellandagarna samt bortamatchen mot Löven strax efter nyår är den absoluta deadline.
Sitter inte spelet då är det över.
Men saker kan som sagt ske mycket tidigare än så.

Kan Fagervall trixa sig ur denna knipa kommer han bli en ikon.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Magnutz

Säsongen 22/23

Inlägg av Magnutz »

Det vore mycket intressant att bena lite i vad forumet menar när uttrycket spelidé används. Vad är säsongens spelidé? Förklara vad som menas.

Det vore vidare mycket intressant att reda ut vad forumet menar när uttrycket grundspel används. Vad är säsongens grundspel?

Anledningen till varför jag undrar är att det sägs att vi saknar spelidé och vi har inget grundspel.

Så, hjälp mig förstå vad ni menar! :)
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Säsongen 22/23

Inlägg av SirDIFalot »

Magnutz skrev: 2022-11-21 00:04:58 Det vore mycket intressant att bena lite i vad forumet menar när uttrycket spelidé används. Vad är säsongens spelidé? Förklara vad som menas.

Det vore vidare mycket intressant att reda ut vad forumet menar när uttrycket grundspel används. Vad är säsongens grundspel?

Anledningen till varför jag undrar är att det sägs att vi saknar spelidé och vi har inget grundspel.

Det är väl just det som saknas? Vad är säsongens grundspel och vad är säsongens spelidé är väldigt svårt att definiera då det verkar saknas tydliga linjer i hur vi agerar därute.
Expert.
sensei
Kontakt:

Säsongen 22/23

Inlägg av sensei »

Spelidé:

1. Vinn pucken i en närkamp
2. Spela bågande fw med fart
3. Skott på mål
4. Gå på mål
5. Avsluta alla checks

Det är inte direkt schack det här..
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Magnutz

Säsongen 22/23

Inlägg av Magnutz »

sensei skrev: 2022-11-21 17:32:20 Spelidé:

3. Skott på mål
4. Gå på mål
5. Avsluta alla checks

Det verkar ändå vara det. Schack. Svårt. Öppna med Bonde till D4. Sen då? Skulle vara kul att läsa fler inlägg om vad folk tror att begreppen betyder.

Jag diskuterade säsongen så här långt med en rutinerad spelare och tränare och han sa:

Det saknas kvalité på passningsspelet. Många situationer rinner ut i sanden pga slarviga passningar/mottagningar.
Pucken spelas till spelare utan fart. Spelet stannar upp.
Pucken spelas ofta i sidled i uppspelsfasen vilket gör att laget blir långt eftersom forwards sticker medan pucken dröjer sig kvar.
Dubbeldropp i PP. EN spelare släpper puck till en till som släpper puck till en tredje.
Spel med små marginaler när marginalerna inte finns. T ex slarv på blålinjerna och puckar som spelas bakom rygg.
Spelet i anfallszonen hamnar ofta ute vid sargerna. Där finns inget mål

Dessa moment ingår i grundspelet.
sensei
Kontakt:

Säsongen 22/23

Inlägg av sensei »

Magnutz skrev: 2022-11-21 18:16:42
sensei skrev: 2022-11-21 17:32:20 Spelidé:

3. Skott på mål
4. Gå på mål
5. Avsluta alla checks

Pucken spelas ofta i sidled i uppspelsfasen vilket gör att laget blir långt eftersom forwards sticker medan pucken dröjer sig kvar.
6. Undvik sidledspassningar

Och sen favoriten:

7. Stör motståndaren med ett resolut fysiskt spel. Det enklaste sättet att vara bättre är att göra motståndaren sämre.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
dr111DIF

Säsongen 22/23

Inlägg av dr111DIF »

Magnutz skrev: 2022-11-21 00:04:58 Det vore mycket intressant att bena lite i vad forumet menar när uttrycket spelidé används. Vad är säsongens spelidé? Förklara vad som menas.

Spelidé är väl hur man vill spela, grundspel kan vara hur väl det omsätts till verkligheten alternativt samma sak.

Spelidén, vad vi man vill göra, är relativt tydligt ändå tycker jag. Problemet är väl hur det omsätts och kanske vad det kräver av spelarna. I synnerhet delen med puck från egen zon upp till rödlinje (samtliga senaste 4,35 säsonger) tycker jag skapar väldigt ojämna insatser. I början av säsongen var det snarare dåligt och osäkert genomförande i offensiv zon 5v5 men där lyckas man bättre med vad man vill göra på sistone.
Magnutz

Säsongen 22/23

Inlägg av Magnutz »

dr111DIF skrev: 2022-11-21 18:52:18

Spelidé är väl hur man vill spela, grundspel kan vara hur väl det omsätts till verkligheten alternativt samma sak.

Spelidén, vad vi man vill göra, är relativt tydligt ändå tycker jag. Problemet är väl hur det omsätts och kanske vad det kräver av spelarna. I synnerhet delen med puck från egen zon upp till rödlinje (samtliga senaste 4,35 säsonger) tycker jag skapar väldigt ojämna insatser. I början av säsongen var det snarare dåligt och osäkert genomförande i offensiv zon 5v5 men där lyckas man bättre med vad man vill göra på sistone.
Kloka tankar! Hoppas att fler som har tankar om detta och som använder sig av begreppen dyker in här och berättar om sin syn på dessa. Det kan, ganska snabbt, get ett renare snack i matchtrådarna om av som upplevs som skevt och orent i spelet.
Leksand

Säsongen 22/23

Inlägg av Leksand »

Det ser en del ut som Leksand under de år vi storsatsade i AS. Ett spel som inte riktigt flyter, men som döljs av individuell skicklighet. Frågan är om det håller i ett kval. För oss gjorde det aldrig det, men den klass som dagens DIF har på spelarna är något unikt.

Angående spelidén så är det väl ingen här som vet exakt hur den ser ut och hur den skiljer sig från andra, men jag tycker är att det finns en tveksamhet i hur spelarna agerar och det är nog det supportrar brukar menar när det pratar om avsaknad av spelidé. Det ser inte ut som att det går på automatik som för till exempel MoDo.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Säsongen 22/23

Inlägg av Jim Morrison »

Vi släpper fortfarande till mycket(mest) skott från egen skottsektor. Måste åtgärdas.

Bild
Senast redigerad av Jim Morrison den 2022-11-22 22:05:02, redigerad totalt 2 gång.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
klintan85

Säsongen 22/23

Inlägg av klintan85 »

Tappar en två målsledning för tredje matchen i rad. Något är det som inte stämmer eller är det så enkelt att man saknar Alm och Ytterell så mycket. Men de ligger fortfarande 2:a så det är inge fara på taket än! Björklöven verkar också ha lite små problem att få ihop ett konsekvent spel. Man trodde ju för några omgångar sen att Björklöven hade hittat rätt, men de har glidit tillbaka lite igen till den dåliga spelet de hade i början av säsongen.

Sen är ju grundserien bara en transportsträcka som man ska få så många poäng som möjligt så man blir så högt seedad som möjligt. Och jag tror att dessa storspelare gillar när det blir slutspel och kommer höja sig några snäpp när det gäller mer.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Bogart

Säsongen 22/23

Inlägg av Bogart »

Jag har en outsider som jag skulle vilja se som ny tränare för Djurgården om vi sparkar Fagervall någon gång men det är en klar chansning. Dennis Hall som är tränare för Hudiksvall verkar rejält vettig. Också stockholmare som man vet att flera tycker är viktigt (jag tycker väl personligen inte det ska spela någon roll så länge tränaren är bra men lättare att relatera till någon från Stockholm samt att de vet om hur Djurgården funkar oftast). Nackdelen är väl bristen på erfarenhet på den högre nivån men han var en sväng i Schweiz som ass.tränare och har gjort flera år med bra resultat i Hockeyettan.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Säsongen 22/23

Inlägg av Jim Morrison »

Bogart skrev: 2022-11-23 00:20:12 Jag har en outsider som jag skulle vilja se som ny tränare för Djurgården om vi sparkar Fagervall någon gång men det är en klar chansning. Dennis Hall som är tränare för Hudiksvall verkar rejält vettig. Också stockholmare som man vet att flera tycker är viktigt (jag tycker väl personligen inte det ska spela någon roll så länge tränaren är bra men lättare att relatera till någon från Stockholm samt att de vet om hur Djurgården funkar oftast). Nackdelen är väl bristen på erfarenhet på den högre nivån men han var en sväng i Schweiz som ass.tränare och har gjort flera år med bra resultat i Hockeyettan.
Bra förslag!
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Nattuggla_

Säsongen 22/23

Inlägg av Nattuggla_ »

Magnutz skrev: 2022-11-21 18:16:42
Jag diskuterade säsongen så här långt med en rutinerad spelare och tränare och han sa:

Det saknas kvalité på passningsspelet. Många situationer rinner ut i sanden pga slarviga passningar/mottagningar.
Pucken spelas till spelare utan fart. Spelet stannar upp.
Dubbeldropp i PP. EN spelare släpper puck till en till som släpper puck till en tredje.
Spel med små marginaler när marginalerna inte finns. T ex slarv på blålinjerna och puckar som spelas bakom rygg.
Spelet i anfallszonen hamnar ofta ute vid sargerna. Där finns inget mål

Dessa moment ingår i grundspelet.
Tycker nästan allt detta ovan är spot on.
Man känner igen så mycket om man tittar på Djurgårdens matcher och läser det här.
Bogart

Säsongen 22/23

Inlägg av Bogart »

Kedjor är inte allt men jag skulle vilja se en förändring. Jag älskar juniskedjan (ÖÖL-kedjan?) men jag tror nästan man kommer få ut mer om man splittrar på dem. Så klart att sätta spelsättet och faktiskt spela bra #1 och jag är med på tåget att byta ut Fagervall om vi får chansen.

Tänker något sånt här kring kedjorna:

Öhgren-Östlund-Brodin
De tre forwards som har störst skillnad i skott mot motståndarnas mål jämfört med skott mot eget mål (Corsi-% helt enkelt). Tror också kombinationen mellan dessa tre skulle kunna vara väldigt stark.

Lekkerimäki-Krüger-Klasen
Sätt Lekkerimäki med två spelare där han enbart behöver vara på rätt plats vid rätt tillfälle och ge honom möjligheten att spela med två oerhört skicklig spelare men som är lite annorlunda från hans juniskompisar. Tror Klasen och Lekkerimäki kan vara ett ordentligt radarpar. Jag gillar Jonathan men han har inte fått ut allt som han kan och jag tror mer på att försöka hjälpa honom ur krisen snarare än att bänka honom.

Liss-Rensfeldt-Norman
Liss och Rensfeldt har funkat bra tillsammans spelmässigt den här säsongen tycker jag trots att de inte spelat så mycket ihop. Norman är en favorit för mig men jag tycker att han kanske inte varit sitt bästa jag senaste tiden men tror att han i en roll i denna kedja får mycket mer puckinnehav och får en bärande roll som pucktransportör.

Söderlund-Nilsson-Berglund
Kan ju tyckas vara en petning av Söderlund men han funkar som bäst i fjärdekedjan tycker jag. Där får han utrymme att trumma på och bära extremt mycket puck. Tycker för övrigt att Berglund får alldeles för mycket skit, han lägger ner ett hästjobb varje match och är ruskigt stark defensivt. Också väldigt bra på att alltid göra sig tillgänglig för sina backar i speluppbyggnaden.

Blomgren och Forsberg extra.

Backsida behöver inte så mycket snack men:

Schilling-Elliott
Tycker Cam börjar hitta den fysiska formen nu och ser inte alls så långsam och trög ut som han gjorde första månaden. Elliott har varit bra hittills även om det märks att han inte spelat på ett tag. Ge denna duo en månad till så kan de vara extremt bra resten av säsongen.

Odelius-Karlsson
En duo som funkar väldigt bra även om båda tenderar att kladda lite väl mycket ibland så blir resultatet alltid detsamma när de är på isen: Vi släpper till färre skott och skapar fler framåt. Vill man splitta dessa kan man köra Arnesson-Odelius och Karlsson-Ytterell.

Arnesson-Ytterell
En duo som har funkat hyfsat hittills. Tycker Arnesson är genomgående stabil medan Ytterell pendlar en del men båda är väldigt bra backar på den här nivån och vi borde kunna sprida ut tiden på detta par och Odelius-Karlsson rätt jämnt.

Alm och Hedström extrabackar.
Använd Alm i defensiva zonstarter, boxplay m.m. Kan lasta bra med tid på honom i defensiva situationer där hans skridskoåkning inte sätts på prov så mycket. Hedström finns där vid skador osv.
Skriv svar