Säsongen 20/21

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Praetori
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 20/21

Inlägg av Praetori »

DIF_Soldier skrev:Herregud, LHC:s sista minut mot HV. Forumet här hade gått lös :lol:

Peppe och Gordon bränner öppet mål, spelare ramlar, sen tvålhandske från keepern och kvitterat.

HV och LHC splittar poängen, bra för oss antar jag.
Cmore hade en fin summering.

- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Praetori

Inlägg av Praetori »

mb81 skrev:
Praetori skrev:
mb81 skrev:Intressant!

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... ara-pengar

Hur kommer trupperna se ut då? Känns ännu viktigare att ha bra juniorer som kan ersätta vid skador då. Man bör ligga på max 2 målvakter, 6-7 backar och 13 forwards i truppen.
Jag tycker faktiskt det är ett bra förslag.
För egen del så tror jag att det skulle höja nivån i SHL något. Det är ju samma modell som i NHL man sneglar på. Konsekvenserna är dock rätt stora för Svensk hockey eftersom det innebär att man inte kan ha 4 fulla kedjor och därmed blir det "annorlunda" jämfört med serierna nedanför.
Med direktnedflyttning blir det ju också galet om man måste värva fler spelare vid nedflyttning och tvärtom kan göra sig av med spelare vid uppflyttning.

Tåls att tänkas på.
Men man menar 18 utespelare och 2 målvakter. Alltså 4 kedjor och 3 backpar.Så 4 fulla kedjor går det att spela med. Men logiskt sett borde man skra truppen med en back och en forward tycker jag.

https://hockeynews.se/articles/17207/

Hockeynews är lite tydligare.
Menade fulla femmor, men det skrev jag ju inte ser jag. :lol:
Det är rätt tungt att rulla match efter match på 3 backpar på europeisk rink (alla backar skall då logga istid som Högga i princip) och får du en skada under match är du rätt illa ute. Men kör de ett lite högre roster-tak än NHLs 23 så kanske det kan funka.

MEN om man ser det i ljuset av att det lämnar utrymme att utöka ligan till fler lag så tycker jag att det skulle vara intressant.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Praetori

Inlägg av Praetori »

Nu har jag vevat lite video och funderat kring statistiken och detta är inte alls underbyggt mer än vad jag fått ihop i huvudet.

HV verkar vara på väg ner i källaren. Statistiken ser oroväckande ut för deras del. Lite samma sak med Oskarshamn. Växjö kan vara på väg att vända men det återstår att se.
Luleå och Örebro borde hamna en bit upp på den övre halvan sett till snittet på FA/FF, CA/CF och PDO. Färjestad blir jag inte klok på. De borde ligga sämre än vad de gör men sen gör de sällan en riktigt dålig säsong så det är nog som med de där humlorna som inte borde kunnat flyga men gör det ändå.
Svårast att sia om är Frölunda, Brynäs och Rögle. Brynäs måste förargat hockeygudarna då statistiken faktiskt talar för att de verkar rent otursförföljda men det kan vara målvakterna som spökar där (lite på samma sätt för Frölunda som inte fått Mattsson eller Rubin att glänsa direkt). Frölunda verkar ha tappat det fullständigt. Någonting är inte som det skall men Roger har visat tidigare att de kan vända på steken när de får såna här bottennapp som på senare.
Rögle har spelat enormt bra men de har så pass få spelade matcher och så pass hackigt i kontinuitet att det inte går att säga något med säkerhet (men troligtvis topp 3).

Själva har vi överpresterat lite sett till säsongsinledningen och målsnittet är nästan galet högt. Det är bra målvakter och ett par galna målskyttar som fått det att se ut som det gör. Senaste matcherna dock betydligt bättre jämnhet så kurvan kan möjligen peka uppåt mot topp 6 (med det handlar ju helt och hållet om vad andra lag tar sig för).
mb81
Säsongskort: Ja

Inlägg av mb81 »

Praetori skrev:Nu har jag vevat lite video och funderat kring statistiken och detta är inte alls underbyggt mer än vad jag fått ihop i huvudet.

HV verkar vara på väg ner i källaren. Statistiken ser oroväckande ut för deras del. Lite samma sak med Oskarshamn. Växjö kan vara på väg att vända men det återstår att se.
Luleå och Örebro borde hamna en bit upp på den övre halvan sett till snittet på FA/FF, CA/CF och PDO. Färjestad blir jag inte klok på. De borde ligga sämre än vad de gör men sen gör de sällan en riktigt dålig säsong så det är nog som med de där humlorna som inte borde kunnat flyga men gör det ändå.
Svårast att sia om är Frölunda, Brynäs och Rögle. Brynäs måste förargat hockeygudarna då statistiken faktiskt talar för att de verkar rent otursförföljda men det kan vara målvakterna som spökar där (lite på samma sätt för Frölunda som inte fått Mattsson eller Rubin att glänsa direkt). Frölunda verkar ha tappat det fullständigt. Någonting är inte som det skall men Roger har visat tidigare att de kan vända på steken när de får såna här bottennapp som på senare.
Rögle har spelat enormt bra men de har så pass få spelade matcher och så pass hackigt i kontinuitet att det inte går att säga något med säkerhet (men troligtvis topp 3).

Själva har vi överpresterat lite sett till säsongsinledningen och målsnittet är nästan galet högt. Det är bra målvakter och ett par galna målskyttar som fått det att se ut som det gör. Senaste matcherna dock betydligt bättre jämnhet så kurvan kan möjligen peka uppåt mot topp 6 (med det handlar ju helt och hållet om vad andra lag tar sig för).
HV är verkligen på väg nedåt på riktigt. Skärper de inte till sig kan de faktiskt få kvala.

Vad talar för att Brynäs är otursförföljda? De snodde en del poäng i början av säsongen som de inte riktigt var värda men kanske tappat tillbaka det nu i slutet. Sämst corsi sett över hela säsongen men de har en uppåtgående trend men inte fått med sig poängen då.

Färjestad har en förmåga att alltid ha högst skotteffektivitet fast de oftast har rätt dåliga underliggande siffror. Så har det varit sen Pennerborn tog över. Det är faktiskt väldigt intressamt och undrar vad det beror på.

Vi ligger väl ungefär där vi borde om vi ser till corsi. Sjunde bäst och kollar man snittabellen ligger vi sexa. Så speciellt högt målsnitt ar vi väl inte? 2,88 mål/match är bra men inget spektakulärt. Sex lag låg ifjol på ett högre målsnitt än så ifjol till exempel.

Roligt at du nämner Frölunda, Brynäs och Rögle som de som är svårast att sia om medans jag nog skulle säga att det är lättast att sia om de. Rögle är på riktigt. De kommer hamna topp-4, Frölunda är riktigt bra fast de haft en del resultat mot sig på sistone. Till och med imponerande 60% i corsi i dagens storförlust. Men sånt som händer även ett bra lag. Och Brynäs som sagt är ett bottenlag på riktigt inte bara poängmässigt utan även spelmässigt. Dock har de som sagt steppat upp lite på slutet.
Praetori

Inlägg av Praetori »

mb81 skrev: HV är verkligen på väg nedåt på riktigt. Skärper de inte till sig kan de faktiskt få kvala.
Ja och de riskerar väl också att tappa Alnefelt under JVM. Vet inte varför de inte lirar Gunnarsson mer eller är han skadad eller nåt? De har ju även Svensson som backup men jag misstänker att raset kan fortsätta om Alnefelt försvinner nästa vecka eftersom de inte har matchvarma backuper.
mb81 skrev: Roligt at du nämner Frölunda, Brynäs och Rögle som de som är svårast att sia om medans jag nog skulle säga att det är lättast att sia om de. Rögle är på riktigt. De kommer hamna topp-4, Frölunda är riktigt bra fast de haft en del resultat mot sig på sistone. Till och med imponerande 60% i corsi i dagens storförlust. Men sånt som händer även ett bra lag. Och Brynäs som sagt är ett bottenlag på riktigt inte bara poängmässigt utan även spelmässigt. Dock har de som sagt steppat upp lite på slutet.
Tänkte mest på Brynäs PDO (eller SPSV-procent jämfört med ligan i övrigt). De "borde" få en rejäl statistisk kompensationsstreak förr eller senare och då torde poängen trilla in. Men risken är väl stor att turbulensen och de dåliga resultaten spökar så pass mycket att deras övriga stats ramlar ner tills de mostvarar bottenplaceringen.

Rögle är svåra att sia om eftersom man inte sett dem spela så mycket och att de fram till igår bara hade 14 spelade. Statistik i all ära men 14 matcher och dessutom med ett längre avbrott gör att jag inte är beredd att placera dem i förarsätet än (även om jag tycker att de såg bra ut när jag sett dem spela).

Frölunda har en riktigt bajsmacka att bita i för att komma tillrätta med målvaktssidan som jag tycker är deras akilleshäl (samma med Brynäs för övrigt). Det är nog inte målvaktsmaterialet det är fel på heller utan spelet i övrigt och kanske något med målvaktstränarna. Vi får väl se nu när Brynäs har bytt om det rätar upp sig.
mb81

Inlägg av mb81 »

Praetori skrev:
mb81 skrev: HV är verkligen på väg nedåt på riktigt. Skärper de inte till sig kan de faktiskt få kvala.
Ja och de riskerar väl också att tappa Alnefelt under JVM. Vet inte varför de inte lirar Gunnarsson mer eller är han skadad eller nåt? De har ju även Svensson som backup men jag misstänker att raset kan fortsätta om Alnefelt försvinner nästa vecka eftersom de inte har matchvarma backuper.
mb81 skrev: Roligt at du nämner Frölunda, Brynäs och Rögle som de som är svårast att sia om medans jag nog skulle säga att det är lättast att sia om de. Rögle är på riktigt. De kommer hamna topp-4, Frölunda är riktigt bra fast de haft en del resultat mot sig på sistone. Till och med imponerande 60% i corsi i dagens storförlust. Men sånt som händer även ett bra lag. Och Brynäs som sagt är ett bottenlag på riktigt inte bara poängmässigt utan även spelmässigt. Dock har de som sagt steppat upp lite på slutet.
Tänkte mest på Brynäs PDO (eller SPSV-procent jämfört med ligan i övrigt). De "borde" få en rejäl statistisk kompensationsstreak förr eller senare och då torde poängen trilla in. Men risken är väl stor att turbulensen och de dåliga resultaten spökar så pass mycket att deras övriga stats ramlar ner tills de mostvarar bottenplaceringen.

Rögle är svåra att sia om eftersom man inte sett dem spela så mycket och att de fram till igår bara hade 14 spelade. Statistik i all ära men 14 matcher och dessutom med ett längre avbrott gör att jag inte är beredd att placera dem i förarsätet än (även om jag tycker att de såg bra ut när jag sett dem spela).

Frölunda har en riktigt bajsmacka att bita i för att komma tillrätta med målvaktssidan som jag tycker är deras akilleshäl (samma med Brynäs för övrigt). Det är nog inte målvaktsmaterialet det är fel på heller utan spelet i övrigt och kanske något med målvaktstränarna. Vi får väl se nu när Brynäs har bytt om det rätar upp sig.
Rögle tycker jag ändå visat tillräckligt under dessa 14 matcher för att jag ska vara hyfsat säker på att det är ett topplag. Men som du säger lite för liten sample size. Men imponerande att gå ut och köra över HV efter ett sånt långt brejk.

Frölunda tror jag faktiskt det mest är otur i storförlusterna mot Växjö och Brynäs. Deras siffror är imponerande så jag tror de är ett topplag när säsongen summeras.

Brynäs har rätt låg PDO men inte anmärkningsvärd låg. Även om de skulle fått upp den till runt 100 skulle de varit ett bottenlag. Men som sagt så är de ändå inne i en positiv trend spelmässigt. Inte lika katastrofalt som i början av säsongen. Men orkar spelarna och Peter A fotsätta nu när de ändå inte tar några poäng. Det tär nog ordentligt på moralen i laget att inte få utdelning.
daaviid

Inlägg av daaviid »

Jag och en arbetskollega tippade vart guldet hamnar redan innan säsongen startade. Han sa Frölunda, jag sa Rögle. Har inte ändrat åsikt efter vad jag sett så här långt.
mb81

Inlägg av mb81 »

daaviid skrev:Jag och en arbetskollega tippade vart guldet hamnar redan innan säsongen startade. Han sa Frölunda, jag sa Rögle. Har inte ändrat åsikt efter vad jag sett så här långt.
De två känns som favoriter just nu. Men mycket kan förändras under en lång säsong.
gaspo

Inlägg av gaspo »

Ställ in JVM
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Ställ in allt, Avgå alla, Allt ska bort!
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
mb81

Inlägg av mb81 »

Lee Harvey Oswald skrev:Ställ in allt, Avgå alla, Allt ska bort!
Jag rear ut min själ! Allt skall bort!!!
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Mattias_87 »

Tyvärr blev det som förväntat.
Avskaffa tre mot tre.
Puckey

Inlägg av Puckey »

mb81 skrev:
Lee Harvey Oswald skrev:Ställ in allt, Avgå alla, Allt ska bort!
Jag rear ut min själ! Allt skall bort!!!
Många stora tankar i lilla berg och dalbanan idag.
mb81

Inlägg av mb81 »

Mattias_87 skrev:Tyvärr blev det som förväntat.
Ingen Bjerselius väl? Det är bra för vår bredd under JVM iaf. Sen vet jag inte hur stor trupp de skickar till Edmonton men Brännstam och Hedström ligger runt åttonde back. Så får hoppas att inga backar får corona under tiden.

Däremot skulle det vara passande om Holtz och Wille råkar ha corona nästa vecka och friska lagom till efter jul.
Praetori

Inlägg av Praetori »

En kul grej är att DIFs verksamhet levererar! 6 spelare till JVM-samlingen.
En mindre kul grej är att vi tappar 6 spelare till JVM-samlingen.
Skriv svar