Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg
Det tyngre vore ju i så fall att få behålla Lilja, Josefson och Bemström. Om vi blir av med någon av dom tror jag vi landar något välmeriterat.
Nu är ju 32 p i SHL riktigt bra, även om det är låg sample size på Hagas utveckling.
Nu är ju 32 p i SHL riktigt bra, även om det är låg sample size på Hagas utveckling.
Expert.
14 mål i 5 mot 5 är imponerande. Fyra andra lyckades med detta. Nygård gjorde flest på 15 (Bema gjorde 13).SirDIFalot skrev:Det tyngre vore ju i så fall att få behålla Lilja, Josefson och Bemström. Om vi blir av med någon av dom tror jag vi landar något välmeriterat.
Jag skulle vilja att vi signar Alsing på ett riktigt långtidskontrakt. Viss risk för NHL även om jag inte tycker han är bra nog och kommer han då hem igen (från AHL) så ska han till oss. Är riktigt imponerad över hans spel. Den där långa passen är det känsla i
Varför är alla så imponerade av backar som spelar som forwards?crike skrev:Jag skulle vilja att vi signar Alsing på ett riktigt långtidskontrakt. Viss risk för NHL även om jag inte tycker han är bra nog och kommer han då hem igen (från AHL) så ska han till oss. Är riktigt imponerad över hans spel. Den där långa passen är det känsla i
Jag ser inte samma effekt med forwards som spelar som backar, då är man inte bra, inte. Nej nej.
Det är på något sätt inne med backar som inte är så starka i defensiven, bara man slår ett elegant pass då och då.
Det var bara en observation, carry on
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Jag tror många har insett att en försvarare måste kunna så mycket mer än vad man ansåg förr.sensei skrev:Varför är alla så imponerade av backar som spelar som forwards?crike skrev:Jag skulle vilja att vi signar Alsing på ett riktigt långtidskontrakt. Viss risk för NHL även om jag inte tycker han är bra nog och kommer han då hem igen (från AHL) så ska han till oss. Är riktigt imponerad över hans spel. Den där långa passen är det känsla i
Jag ser inte samma effekt med forwards som spelar som backar, då är man inte bra, inte. Nej nej.
Det är på något sätt inne med backar som inte är så starka i defensiven, bara man slår ett elegant pass då och då.
Det är helheten som räknas. Sen tycker jag inte Alsing brister i försvarsspelet direkt. Pålitlig.
Expert.
Tänk på att allt går i cykler, om några år så är Ronnie-Petterson-backen sjukt poppis igenSirDIFalot skrev:Jag tror många har insett att en försvarare måste kunna så mycket mer än vad man ansåg förr.sensei skrev:Varför är alla så imponerade av backar som spelar som forwards?crike skrev:Jag skulle vilja att vi signar Alsing på ett riktigt långtidskontrakt. Viss risk för NHL även om jag inte tycker han är bra nog och kommer han då hem igen (från AHL) så ska han till oss. Är riktigt imponerad över hans spel. Den där långa passen är det känsla i
Det är helheten som räknas. Sen tycker jag inte Alsing brister i försvarsspelet direkt. Pålitlig.

Skämt åsido, jag är mer lagom här, Ragge, Tom Nilsson osv. Grymma backar som ändå inte är helt ofarliga framåt.
Obs: Jämför bara spelartyper, inte det faktumet att Ragge har 700-någoting matcher i NHL i bagaget.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Jag tycker inte alls Alsing är en ”forward”. Visst har har mer att utveckla (över hela banan) men han spelar med en hög intensitet i sitt försvarsspel och den där långa passen jag nämner är inte bara ett hot offensivt utan den löser väldigt ofta prekära situationer i egen zon.sensei skrev:Varför är alla så imponerade av backar som spelar som forwards?crike skrev:Jag skulle vilja att vi signar Alsing på ett riktigt långtidskontrakt. Viss risk för NHL även om jag inte tycker han är bra nog och kommer han då hem igen (från AHL) så ska han till oss. Är riktigt imponerad över hans spel. Den där långa passen är det känsla i
Modern hockey handlar i första hand om att tillverka många målchanser och att äga mycket puck. Datoriserade statistiskt djuplodande verktyg i NHL (på en nivå som får Corsi och Fenwick att se ut som pekböcker i förskolan) de senare åren har bäddat för en mindre revolution inom hockeyn som vi bara sett början på (med det sagt så hjälper inte tekniken för allt och fenomenala lag som Tampa kan fortfarande bli utslagna i första rundan genom hederlig taktik och mentala övertag).sensei skrev:Varför är alla så imponerade av backar som spelar som forwards?crike skrev:Jag skulle vilja att vi signar Alsing på ett riktigt långtidskontrakt. Viss risk för NHL även om jag inte tycker han är bra nog och kommer han då hem igen (från AHL) så ska han till oss. Är riktigt imponerad över hans spel. Den där långa passen är det känsla i
Spelande backar som aktivt bidrar till att tillverka målchanser är därför heta idag medan defensiva diton som inte gör avtryck i den "framåtlutade" statistiken lever en något tynande tillvaro.
Självklart finns det trender även inom hockeyn MEN man skall inte göra misstaget att tro att det är någon "cykel" eller "hajp" som ligger bakom utvecklingen. Trenderna sätts snarare av regeländringar och omtolkningar över flera säsonger. När man tex flyttade blålinjer och krympte mittzonen nu senast till förmån för den offensiva delen så visste man precis vad man gjorde. Den ändringen gynnar inte långsammare defensiva pjäser utan har bara bidragit till att dra upp tempot i spelet ytterligare (positivt för underhållningsvärdet men kanske i förlängningen dåligt om man kopplar ihop högt tempo med hjärnskakningar. Bara som exempel.).
Större målvakter, större målvaktsskydd, mer anfallsyta, ingen red-line offside mm mm har tagit hockeyn till en utveckling där hypertempo och ett stort antal skottförsök är vägvinnande.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
****edit****
Inser att jag är sist på pucken, my bad
****edit****
Moras Haga på ingående?
https://hockeynews.se/articles/8621/
Han var rätt bra i dom DIF vs Mora matcher jag sett i vinter.
Inser att jag är sist på pucken, my bad
****edit****
Moras Haga på ingående?
https://hockeynews.se/articles/8621/
Han var rätt bra i dom DIF vs Mora matcher jag sett i vinter.
-
Bra inlägg. Vi brukar inte alltid tycka lika har jag märkt. Men det här var intressanta och bra reflektioner / faktaPraetori skrev:Modern hockey handlar i första hand om att tillverka många målchanser och att äga mycket puck. Datoriserade statistiskt djuplodande verktyg i NHL (på en nivå som får Corsi och Fenwick att se ut som pekböcker i förskolan) de senare åren har bäddat för en mindre revolution inom hockeyn som vi bara sett början på (med det sagt så hjälper inte tekniken för allt och fenomenala lag som Tampa kan fortfarande bli utslagna i första rundan genom hederlig taktik och mentala övertag).sensei skrev:Varför är alla så imponerade av backar som spelar som forwards?crike skrev:Jag skulle vilja att vi signar Alsing på ett riktigt långtidskontrakt. Viss risk för NHL även om jag inte tycker han är bra nog och kommer han då hem igen (från AHL) så ska han till oss. Är riktigt imponerad över hans spel. Den där långa passen är det känsla i
Spelande backar som aktivt bidrar till att tillverka målchanser är därför heta idag medan defensiva diton som inte gör avtryck i den "framåtlutade" statistiken lever en något tynande tillvaro.
Självklart finns det trender även inom hockeyn MEN man skall inte göra misstaget att tro att det är någon "cykel" eller "hajp" som ligger bakom utvecklingen. Trenderna sätts snarare av regeländringar och omtolkningar över flera säsonger. När man tex flyttade blålinjer och krympte mittzonen nu senast till förmån för den offensiva delen så visste man precis vad man gjorde. Den ändringen gynnar inte långsammare defensiva pjäser utan har bara bidragit till att dra upp tempot i spelet ytterligare (positivt för underhållningsvärdet men kanske i förlängningen dåligt om man kopplar ihop högt tempo med hjärnskakningar. Bara som exempel.).
Större målvakter, större målvaktsskydd, mer anfallsyta, ingen red-line offside mm mm har tagit hockeyn till en utveckling där hypertempo och ett stort antal skottförsök är vägvinnande.
-
Bra inlägg. Vi brukar inte alltid tycka lika har jag märkt. Men det här var intressanta och bra reflektioner / faktaPraetori skrev:Modern hockey handlar i första hand om att tillverka många målchanser och att äga mycket puck. Datoriserade statistiskt djuplodande verktyg i NHL (på en nivå som får Corsi och Fenwick att se ut som pekböcker i förskolan) de senare åren har bäddat för en mindre revolution inom hockeyn som vi bara sett början på (med det sagt så hjälper inte tekniken för allt och fenomenala lag som Tampa kan fortfarande bli utslagna i första rundan genom hederlig taktik och mentala övertag).sensei skrev:Varför är alla så imponerade av backar som spelar som forwards?crike skrev:Jag skulle vilja att vi signar Alsing på ett riktigt långtidskontrakt. Viss risk för NHL även om jag inte tycker han är bra nog och kommer han då hem igen (från AHL) så ska han till oss. Är riktigt imponerad över hans spel. Den där långa passen är det känsla i
Bra inlägg som vanligt, mycket hockeykunnande hos PraetoriPraetori skrev:Modern hockey handlar i första hand om att tillverka många målchanser och att äga mycket puck. Datoriserade statistiskt djuplodande verktyg i NHL (på en nivå som får Corsi och Fenwick att se ut som pekböcker i förskolan) de senare åren har bäddat för en mindre revolution inom hockeyn som vi bara sett början på (med det sagt så hjälper inte tekniken för allt och fenomenala lag som Tampa kan fortfarande bli utslagna i första rundan genom hederlig taktik och mentala övertag).sensei skrev:Varför är alla så imponerade av backar som spelar som forwards?crike skrev:Jag skulle vilja att vi signar Alsing på ett riktigt långtidskontrakt. Viss risk för NHL även om jag inte tycker han är bra nog och kommer han då hem igen (från AHL) så ska han till oss. Är riktigt imponerad över hans spel. Den där långa passen är det känsla i

Vi kan väl räkna in Haga helt nu. Konstigt gjort av Mora att offentliggöra det. Det brukar ändå nya klubben få göra.
https://www.moraik.se/lagbygget-2019-2020
-
Ja, det var lite osnyggt gjort!mb81 skrev:Vi kan väl räkna in Haga helt nu. Konstigt gjort av Mora att offentliggöra det. Det brukar ändå nya klubben få göra.
Mora? Det är den där Allsvenska klubben va?mb81 skrev:Vi kan väl räkna in Haga helt nu. Konstigt gjort av Mora att offentliggöra det. Det brukar ändå nya klubben få göra.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.