Sant,ett problem förra säsongen dock var att vi ofta spelade bra mot bra motstånd och dåligt mot sämre,därför hade några matcher mot sämre lag under försäsongen gett en bra mix.seppuko skrev:Fast det är mer "match" och aningens mer "tempo" i ET-matcherna jämfört med våra riktiga motståndares träningsmatcher mot klart sämre motstånd. Och vi vinner våra, de förlorar sina. Att inte sätta en favoritstämpel då vore att döda sin egen karriär som journalist eller expert.
Sen vill jag självklart att vi ska tippas någonstans där svenskaspel satt oss, nämligen 4:e plats. Lite mindre press. Men vi vet ju oavsett vad så kommer alla lag vilja spöa oss detta år också.
Allsvenskan 2013/2014
- BaronVonDif
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Re: Allsvenskan 2013/2014
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
- Lee Harvey Oswald
Precis så.BaronVonDif skrev:
Sant,ett problem förra säsongen dock var att vi ofta spelade bra mot bra motstånd och dåligt mot sämre, därför hade några matcher mot sämre lag under försäsongen gett en bra mix.
Skillnaden denna säsong är dock att flera spelare kommer från allsvenskan/ från junior-leden.
Så vi kanske slipper det där tänket jag tyckte mig se hos de äldre ES-gardet förra säsongen, typ:
-Vad gör dom/vad håller dom på med??! så där ska man ju inte spela, hålla på att kasta puck & åka på allt & alla, den här serien är ju jobbig..... & inte särskilt kul heller
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Allsvenskan 2013/2014
Kan tänkas att detta också riktades mot egna lagkamrater, i vart fall genom lite suckar och huvudskakningar.Lee Harvey Oswald skrev:Precis så.BaronVonDif skrev:
Sant,ett problem förra säsongen dock var att vi ofta spelade bra mot bra motstånd och dåligt mot sämre, därför hade några matcher mot sämre lag under försäsongen gett en bra mix.
Skillnaden denna säsong är dock att flera spelare kommer från allsvenskan/ från junior-leden.
Så vi kanske slipper det där tänket jag tyckte mig se hos de äldre ES-gardet förra säsongen, typ:
-Vad gör dom/vad håller dom på med??! så där ska man ju inte spela, hålla på att kasta puck & åka på allt & alla, den här serien är ju jobbig..... & inte särskilt kul heller
Sv: Re: Allsvenskan 2013/2014
Men hur bra är egentligen Liberec och de schweiziska lagen? TPS och Tappara är de bästa lagen vi mött hittills.BaronVonDif skrev:Sant,ett problem förra säsongen dock var att vi ofta spelade bra mot bra motstånd och dåligt mot sämre,därför hade några matcher mot sämre lag under försäsongen gett en bra mix.seppuko skrev:Fast det är mer "match" och aningens mer "tempo" i ET-matcherna jämfört med våra riktiga motståndares träningsmatcher mot klart sämre motstånd. Och vi vinner våra, de förlorar sina. Att inte sätta en favoritstämpel då vore att döda sin egen karriär som journalist eller expert.
Sen vill jag självklart att vi ska tippas någonstans där svenskaspel satt oss, nämligen 4:e plats. Lite mindre press. Men vi vet ju oavsett vad så kommer alla lag vilja spöa oss detta år också.
-
Hur bra är Brynäs egentligen? Ett givet bottenlag i ES. Vilka av deras spelare skulle vi, ärligt talat, ha nytta av?
Re: Sv: Re: Allsvenskan 2013/2014
Ja men hur bra är de lagen våra motståndare möter då? Vårat motstånd är garanterat aningens bättre, det enda vi inte för öva på är att föra spelet vilket vi kommer tvingas till att göra mot hälften av lagen i HA. Jag menar på att det inte är så stor skillnad på försäsong och försäsong när allt kommer omkring. Dock kan ju ET generera pengar, vilket en lökig försäsongsmatch mot Troja inte hade gjort.pulverapa skrev:Men hur bra är egentligen Liberec och de schweiziska lagen? TPS och Tappara är de bästa lagen vi mött hittills.BaronVonDif skrev:Sant,ett problem förra säsongen dock var att vi ofta spelade bra mot bra motstånd och dåligt mot sämre,därför hade några matcher mot sämre lag under försäsongen gett en bra mix.seppuko skrev:Fast det är mer "match" och aningens mer "tempo" i ET-matcherna jämfört med våra riktiga motståndares träningsmatcher mot klart sämre motstånd. Och vi vinner våra, de förlorar sina. Att inte sätta en favoritstämpel då vore att döda sin egen karriär som journalist eller expert.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
- Lee Harvey Oswald
Givetvis stämmer det du säger med den ekonomiska fördelen, ET kontra vanligt försäsongsmotstånd typ Troja, Karlskrona osv.seppuko skrev:
Ja men hur bra är de lagen våra motståndare möter då? Vårat motstånd är garanterat aningens bättre, det enda vi inte för öva på är att föra spelet vilket vi kommer tvingas till att göra mot hälften av lagen i HA. Jag menar på att det inte är så stor skillnad på försäsong och försäsong när allt kommer omkring.
Dock kan ju ET generera pengar, vilket en lökig försäsongsmatch mot Troja inte hade gjort.
Men förra säsongen det tog ett stort antal matcher innan DIF ens var i närheten av att förstå/anpassa sig till den allsvenska spelstilen, då hade redan stress & små paniktendenser smugit sig in i DIF.
Det gick allt bättre ju längre säsongen led, men energin tog slut där strax efter vi tagit ikapp ett snudd på hopplöst läge i tabellens nedre skikt, varpå vi rök i förkvalet.
Kanske var det i just dessa 10-15 första omgångar som alla realistiska planer på att gå upp direkt till ES raserades.
Då hade jag hellre betat av dessa och "vant in sig" under försäsongen och skippat ET.
Egna rent hypotetiska grubblerier, jag vet.
Men det tar tid att bearbeta denna sorg som kallas hockeyallsvenskan
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Känns som två viktiga matcher i helgen, riktigt gott med de €25 000 för divisionsvinst.
Jag tror det är bra att möta bra lag på försäsongen, tror helt klart att "iron sharpens iron". Att matcherna dessutom har ett uns av tävlingsnerv i sig tror jag också är positiv.
En stor del av att vi måste anpassa oss för spelet i HA stämmer utmärkt. För som Joakim Eriksson sa i intervju med sportbladet så har ju faktiskt inte DIF varit det spelande laget i ET matcherna, utan vi har kontrat in en hel del mål och haft bra PP.Lee Harvey Oswald skrev:Givetvis stämmer det du säger med den ekonomiska fördelen, ET kontra vanligt försäsongsmotstånd typ Troja, Karlskrona osv.seppuko skrev:
Ja men hur bra är de lagen våra motståndare möter då? Vårat motstånd är garanterat aningens bättre, det enda vi inte för öva på är att föra spelet vilket vi kommer tvingas till att göra mot hälften av lagen i HA. Jag menar på att det inte är så stor skillnad på försäsong och försäsong när allt kommer omkring.
Dock kan ju ET generera pengar, vilket en lökig försäsongsmatch mot Troja inte hade gjort.
Men förra säsongen det tog ett stort antal matcher innan DIF ens var i närheten av att förstå/anpassa sig till den allsvenska spelstilen, då hade redan stress & små paniktendenser smugit sig in i DIF.
Det gick allt bättre ju längre säsongen led, men energin tog slut där strax efter vi tagit ikapp ett snudd på hopplöst läge i tabellens nedre skikt, varpå vi rök i förkvalet.
Kanske var det i just dessa 10-15 första omgångar som alla realistiska planer på att gå upp direkt till ES raserades.
Då hade jag hellre betat av dessa och "vant in sig" under försäsongen och skippat ET.
Egna rent hypotetiska grubblerier, jag vet.
Men det tar tid att bearbeta denna sorg som kallas hockeyallsvenskan
Enorm stor skillnad på det spelet jämfört med en mörk oktober/november match mot Troja (28/10) på bortais när Troja ställer upp sig som en köttmur med 5 spelare och vill att vi ska anfalla så dem får kontra på våra misstag.
Jag tycker att ET är bra för DIF att vara med i, rent ekonomiskt och framför allt bra motstånd. Men spelmässigt hade det kunna varit bra att spelat mot en del HA konkurrenter, för då hade spelet sätt ut på ett helt annat sätt. Sen är det såklart inte lika kul för oss i publiken om DIF hade spelat matcher mot Troja Ljungby, Asplöven etc på försäsongen. Men faktum är att det är ju de vi möter i HA oavsett vi vill eller inte.
Sen får man inte glömma att förra säsongen var första säsongen i Allsvenskan för oss.
I år är alla mer förberedda på vad som väntar oss till hösten och alla vet vad som krävs för att vinna matcher i allsvenskan.
Att vi sedan kommer in i allsvenskan med en "vinnande trend" gör nog inte saken sämre.
Jag tror inte man ska lägga allt för stor fokus på vilka vi möter utan hur vi genomfört matcherna på försäsongen.
Att vi sedan spelat ihop både boxplay och powerplay linor och fått det att fungera mot bättre motstånd än vad vi antagligen kommer möta i Allsvenskan bådar gott!
Just my 5 cents...
I år är alla mer förberedda på vad som väntar oss till hösten och alla vet vad som krävs för att vinna matcher i allsvenskan.
Att vi sedan kommer in i allsvenskan med en "vinnande trend" gör nog inte saken sämre.
Jag tror inte man ska lägga allt för stor fokus på vilka vi möter utan hur vi genomfört matcherna på försäsongen.
Att vi sedan spelat ihop både boxplay och powerplay linor och fått det att fungera mot bättre motstånd än vad vi antagligen kommer möta i Allsvenskan bådar gott!
Just my 5 cents...

- -daniel-
- Säsongskort: Ja
Ärligt talat är jag skeptisk till att ET är en speciellt stor plusaffär ekonomiskt. Om man går till slutspelet är det förmodligen det, men resor till Finland respektive Schweiz för ett helt lag med hotellnätter osv kostar pengar. Mycket pengar.
Nu tycker jag personligen European Trophy känns helfräscht och ett roligt koncept, men kan samtidigt förstå invändningarna mot DIFs uppladdning. Speciellt förra säsongen, tror faktiskt det kommer ge en mindre negativ effekt i år då flertalet spelare i laget är mer vana vid HA-spel.
Nu tycker jag personligen European Trophy känns helfräscht och ett roligt koncept, men kan samtidigt förstå invändningarna mot DIFs uppladdning. Speciellt förra säsongen, tror faktiskt det kommer ge en mindre negativ effekt i år då flertalet spelare i laget är mer vana vid HA-spel.
- BaronVonDif
Sv: Re: Allsvenskan 2013/2014
Bra skrivet, men förstår inte varför det ena utesluter det andra, det är ju en dryg vecka mellan ET omgångarna så att klämma in en match mot tex Almtuna en onsdag borde inte vara omöjligt?-daniel- skrev:Ärligt talat är jag skeptisk till att ET är en speciellt stor plusaffär ekonomiskt. Om man går till slutspelet är det förmodligen det, men resor till Finland respektive Schweiz för ett helt lag med hotellnätter osv kostar pengar. Mycket pengar.
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
Haha, skämtar du eller? Om du inte ser spelare i Brynäs som vi skulle ha nytta av, då vet jag inte vad jag ska tro.Metal Machine skrev:Hur bra är Brynäs egentligen? Ett givet bottenlag i ES. Vilka av deras spelare skulle vi, ärligt talat, ha nytta av?
Vad sägs om: Lukas Kilström, Ryan Gunderson, Simon Bertilsson och Jörgen Sundqvist? Samtliga av dessa fyra backar hade petat vilken back som helst i årets upplaga av Djurgården.
Offensivt har vi Sebastian Enterfelt, Johan Harju, Andreas Thuresson, Sebastian Lauritzen, Anton Rödin och ett antal spelare utöver detta som i sömnen hade platsat i Djurgården.
Brynäs må vara ett lag för den nedre halvan av elitserien, men att kalla dom ett givet bottenlag är ju bara löjligt. aik, leksand och Örebro, det är tre givna bottenlag. Brynäs kommer slåss om en slutspelsplats in i det sista.
Däremot är Brynäs hårt skadedrabbade just nu, vilket bör öka våra chanser till poäng mot dom rejält. Jonathan Granström, Sebastian Lauritzen, Bill Sweatt, Lukas Kilström, Jesper Ollas och Alexander Larsson saknas, vilket är rätt tunga avbräck.
- 136_Djurgårdare
- Kontakt:
Det lär väl alla lag göra den här säsongen i och med dom nya reglerna där 10 av 12 spelar slutspel.Salas skrev:Brynäs kommer slåss om en slutspelsplats in i det sista.Metal Machine skrev:Hur bra är Brynäs egentligen? Ett givet bottenlag i ES. Vilka av deras spelare skulle vi, ärligt talat, ha nytta av?
Jimmie Ölvestad är Djurgår'n Hockey.