Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvakter mm

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvaker mm

Inlägg av SirDIFalot »

Kricke skrev:
SirDIFalot skrev:
Kricke skrev:Dags att uppdatera denna nu när truppen är full sånär som på två målvakter.
Tråkigt att laget inte blev bättre än såhär, främst på backsidan. Man hade ju hoppats på LITE större namn än nobodys som Alexander Falk, Erik Gustafsson Kim Lenhammer och Philip Holm. Jag är tveksam till om backsidan ens håller för att ta oss till playoff...

Vi kan ju glädja oss åt att ha två bra kedjor av elitserieklass i alla fall och en halvskaplig kedja som borde hålla rätt bra i hockeyallsvenskan.

Laget just nu:
Förstemålvakt: xxx
Andremålvakt: xxx
Tredjemålvakt: Adam Reideborn.

Första femman:
Timmy Pettersson
Elias Granath

Jimmie Ölvestad
Dustin Johner
Fredrik Bremberg

Andra femman:
Erik Gustafsson
David Lidström

Michael Holmqvist
Christian Eklund
Tim Eriksson

Tredjefemman:
Alexander Falk
Kim Lenhammer

Henrik Eriksson
Fredric Weigel
Pontus Åberg

Fjärdefemman:
Philip Holm
Linus Arnesson

Ludvig Blomstrand
Alexander Wennberg
Marcus Sörensen
Reideborn är fortfarande inte tredjemålvakt.

Honken är tänkt för fjärdekedja. Samma sak gäller Fimpen.

Falk är på sin höjd 8:e back. Kommer inte gå in i något 3:e par.

Alexander Falk, Erik Gustafsson Kim Lenhammer och Philip Holm är alla naturliga värvningar. Alla fyra kommer knappast vara ordinarie. MAX två av dessa.

En backplats är fortfarande vakant.
Nej, Råttan Reideborn är just nu inte tredjemålvakt. Han är etta men kommer att vara trea när två mer dugliga keepers har kontrakterats.

Rätt lustigt då att Falk, Lenhammer, Holm och Gustafsson alla har presenterats av klubben som A-lagsspelare och inte juniorlagsspelare. I och med att de är A-lagsspelare har de en plats i truppen. Och då det nu finns åtta backar, vart ser du då den vakanta backplatsen? Mig veterligt är det inte tillåtet att använda sig av fem backpar i matcherna.
Men dom behöver fortfarande inte spela allihopa samtidigt för att alla har kontrakt? Kolla på vilken jävla ishockeyklubb du vill de närmaste 30 åren, vilken säsong du vill.
Expert.
Kricke

Inlägg av Kricke »

Glory1 skrev:Ryktas ju om en ny back från Schweiziska ligan. Så jag utgick från det, och en offensivt skicklig back behövs imo
Ja men var har du plats för den som sagt? Truppen är full som den ser ut just nu - fyra backpar och fyra kedjor. Bara två målvaktsplatser kvar att fylla.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Kricke skrev:
Glory1 skrev:Ryktas ju om en ny back från Schweiziska ligan. Så jag utgick från det, och en offensivt skicklig back behövs imo
Ja men var har du plats för den som sagt? Truppen är full som den ser ut just nu - fyra backpar och fyra kedjor. Bara två målvaktsplatser kvar att fylla.
Asså... hur många gånger tänker du säga det där? Det är inte sant.
Expert.
Staten

Inlägg av Staten »

Kricke skrev: Nej, Råttan Reideborn är just nu inte tredjemålvakt. Han är etta men kommer att vara trea när två mer dugliga keepers har kontrakterats.
Råtta? Lägg av för helvete.
isolerad

Inlägg av isolerad »

Kricke skrev:
Det är inte ovanligt att spelare med a-lagskontrakt spelar med j20. Så har det varit länge.
i
Användarvisningsbild
reservjesus

Inlägg av reservjesus »

Jag får panik på kricke, är han seriös eller trollar han bara?
clowns to the left of me, jokers to the right
Användarvisningsbild
android
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av android »

reservjesus skrev:Jag får panik på kricke, är han seriös eller trollar han bara?
Trollar bara.

Sluta quota vad han skriver. Ignore funktionen fungerar inte lika bra då.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
crike

Inlägg av crike »

Hållit mig borta med flit några dagar då man behöver paus från detta forum ibland :wink:

Kul med Timmy och Granath, har egentligen inga åsikter om Granath men med vårat sikte på att vara ett topplag i nästa års kvaliserie tror jag (utifrån vad jag läst) att han kan vara en viktig pusselbit.

När det kommer till backarna finns det en person som jag är orolig för, det är Erik Gustafsson. Ja jag vet att han är ung och jag tänker därför inte vara så hård mot honom men...han lirade rätt mycket förra året och (lite beroende på om det kommer in en till back och vad det är för typ) kommer han få dra ett rätt tungt lass i år, klarar han det? Jag har många av hans incidenter förra säsongen färskt i minnet och får kalla kårar när jag tänker på dom. Han "hade" samma förmåga som Claesson att spela väldigt svårt i egen zon. Försöker gärna finta bort checkande motståndare genom att vända hem igen vilket alldeles för ofta resulterade i tappad puck i egen zon. Han har ett skott som sällan träffade mål. Vet inte hur många ggr vi kom in i anfallszon i KS och Erik då valde att dra ett slagskott i kortsargen som motsåndarbackarna kunde ta hand om och vi förlorade vårat momentum.

Detta är nu kanske saker som ett år äldre fixar men jag vill att Erik blir bättre på att avväga situationerna och på så sätt minimera riskerna i sitt spel.

Bland forwardsen finns det en spelare jag däremot verkligen ser fram emot att följa och det är Blomstrand. Tyckte han gjorde väldigt bra insatser när han fick spela förra året och hoppas att han kan fortsätta med sitt spel även kommande säsong och förhoppningsvis med mer istid.
Användarvisningsbild
Tobyaxelsson

Inlägg av Tobyaxelsson »

Vet att detta kanske inte tillhör denna tråden men tänkte skriva av mig lite när man är lite berusad. Har spenderat sista timman och kollat på lite finalklipp på youtube ifrån 09/10 och jag förstår verkligen inte vad som kan ha lett till att vi nu ska spela i AS. I början när vi blev degrederade så försökte jag att intala mig själv att det kunde vara en bra nystart att få bort virusen i våran älskade förening, men när man tittar på schemat och vilka hallar som det skall spelas i så blir man f*n deprimerad. Det var ju för helvete bara 2 år sen vi spelade i SM-Final! Att vi har blivit degraderade leder iof sig till att jag längtar ännu mer till nästa säsong då vi kan visa vad vi går för.

Med det sagt så tycker jag att lagbygget ser bra ut än så länge, på pappret så tycker jag att vi har bättre lag än dom flesta AS lagen, om vi kan få in en någurlunda målvakt och några spetsvärvningar, och även Timrå som vi ska slå i en eventuell kvalserie, då jag tycker att vi har bra spelare med grym karaktär som kan leverera mycket bra i AS. Som många har sagt innan mig så gäller det att öka formen och bli ännu bättre lagom till kvalserien, spelar ju ingen roll om man vinner AS med 40 poäng eller om man kommer trea så länge man har en tendens till att vinna när KS väl börjar( titta på örebro och rögle den gångna säsongen tex).

Drömmen om dagen då vi firar 17e guldet! Guldet hör hemma hos oss!
För det är Djurgården som får mig att le!
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Gustafsson har bytt från #33 till #56. Timmy får sitt nummer ånyo? :)
Sörensen #66, haha.
Säg den glädje som varar
Staten

Inlägg av Staten »

I artikeln om Granat står det att han ansluter lagom till lägret som börjar idag, någon som vet vad det är för läger?
Glory1

Inlägg av Glory1 »

Var precis ute på en liten löprunda och började då tänka på hur våra fyra kedjor kommande säsong kunde se ut, eller ja. Snarare hur jag vill att de ska se ut och vad man kan ha för förväntningar på dom. Om man räknar med nuvarande trupp + Otto och Ljungh..

Åberg-Johner-Linkan
Ölvestad-Otto-Sörensen
Weigel-Ljungh-Tim
Blomstrand-Fimpen-Hank
Holmqvist, Wennberg

Förstakedjan blir ju väldigt offensiv där Johner kanske får ta lite mer ansvar defensivt och tänka en gång extra. Kom fram till att ungefär 1 poäng i snitt per match per spelare kanske kan vara en lagom förväntning inför våra kommande 52 matcher. Där Åberg blir målkungen, Linkan asskungen och Johner blandar mellan mål och assist. Åberg blir ju lite av en chansning, men med Johner och framförallt Linkan bredvid säg och sämre motstånd är det inte alls omöjligt med hans bössa.

Andra kedjan då, 30-40 poäng, låter det som en möjligt målsättning poängmässigt? Övestad och Ottosson vet man ju vad man får av. 17 poäng på cirka 30 matcher av Sörensen förra året. Med Ottosson och Ölvestad bredvid sig och att han tar ett litet steg till i sin utveckling tror jag att både Sörensen och Kedjan kan producera bra.

Om de andra två kedjorna har jag inte så mycket att säga förutom det att 25-30 poäng känns rimligt. Fimpenlinan hade jag inte direkt tänkt som en producerande kedja i första hand, utan mer tre spelare som ska vara jävligt jobbiga att möta.

Slutsats: Holmqvist känns såhär på förhand som en väldigt onödig värvning, hoppas jag har fel 8)

Har inte kollat någon statistik på vad man kan förvänta sig ungefär poängmässigt per kedja för ett lag i toppen. Kan hända att jag glädjekalkylerat lite men försökte inte dra iväg för långt, precis som jag kanske har underskattat linorna när jag räknat ;)

bra eller anus?
nevyn

Inlägg av nevyn »

Glory1 skrev: Åberg-Johner-Linkan
Ölvestad-Otto-Sörensen
Weigel-Ljungh-Tim
Blomstrand-Fimpen-Hank
Holmqvist, Wennberg
Åberg rankas knappast före Ölvestad. En center från ett ES-lags 1:a-kedja kommer inte att petas från den kedjan av en center från HA: Otto blir förstacenter. Holmqvist tror jag kommer vara en kille som kan ta flera positioner, allt från defensivt till forward till, tyvärr, center, beroende på lagets dagsbehov. Dock främst i en fjärdekedja.
mb81

Inlägg av mb81 »

Om nu Otto och Ljungh kommer så skulle jag nog vilja ha kedjorna såhär.
Linkan-Otto-Åberg
Ölvestad-Johner-Tim
Hank-Ljungh-Sörensen
Honken-Fimpen-Blomstrand

Weigel, Wennberg som extra. Skulle gärna ha in Weigel också men inte i en fjärdekedja, kanske om man flyttar ner Hank i fjärde och petar Honken men det här var det bästa jag har tänkt ut. 3 producerande kedjor och en bra checking line! Weigel kommer ändå få mycket speltid med skador osv. Hoppas iaf han kan få sitt genombrott.

I de två första kedjorna bör alla ligga på minst 40 poäng men några måste upp på minst 50-55 poäng!
Även den tredje ska producera en del. Gärna 30+/spelare! Borde vara realistiskt iaf!
HomeOfSvenTumba

Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvaker mm

Inlägg av HomeOfSvenTumba »

mb81 skrev:Om nu Otto och Ljungh kommer så skulle jag nog vilja ha kedjorna såhär.
Linkan-Otto-Åberg
Ölvestad-Johner-Tim
Hank-Ljungh-Sörensen
Honken-Fimpen-Blomstrand

Weigel, Wennberg som extra. Skulle gärna ha in Weigel också men inte i en fjärdekedja, kanske om man flyttar ner Hank i fjärde och petar Honken men det här var det bästa jag har tänkt ut. 3 producerande kedjor och en bra checking line! Weigel kommer ändå få mycket speltid med skador osv. Hoppas iaf han kan få sitt genombrott.

I de två första kedjorna bör alla ligga på minst 40 poäng men några måste upp på minst 50-55 poäng!
Även den tredje ska producera en del. Gärna 30+/spelare! Borde vara realistiskt iaf!
Tycker du att det är realistiskt att Tim ska göra minst 40p?
Jag ser ett mönster...
Skriv svar