Urklund skrev: ↑2026-09-18 12:52:49
Enligt Expressen är vi och rödhökarna redan nu och nosar på Max Lindholm för nästa säsong. Känns som en perfekt profil långsiktigt för oss och oavsett bra att vi rycker i spelare på högre SHL-hyllan.
Någon som vet var han står i Stockholmsrivaliteten? Är han Djurgårdare?
Spelat i både DIF och gnägget junior, samt gnäggets A-lag mycket.
Vill han återigen komma ännu närmare har vi nog goda chanser att hugga honom.
Förmodligen som de flesta i spel rätt neutrala, såg att det var någon släkting på eliteprospects som även den vart i Djurgårdens juniorer som kanske säger något.
Sen finns det flertalet av våra egna fostrade talanger och spelare väldigt associerade till oss som egentligen har sympatierna hos rivaler, så behöver nog inte dra alltför stora växlar vid det när de väl är stöpta i klubben.
Så skönt att Silly Season är över och att truppen är spikad och att vi nu kan fokusera på matcherna. Jag gillar värvningen av Oliver Wahlström, precis den nivån på spelare som behövde komplettera den här truppen.
Tre bästa grejerna från sommarens Silly:
1 Att Josefson och Krüger känner sig redo att satsa minst en säsong till. Otroligt viktigt.
2 Att vi fått in två hungriga 26-åringar i Åman och Wahlström som kan ta ytterligare kliv.
3 Att vi vann dragkampen om Lukas Vejdemo.
Tre sämsta grejerna från sommarens Silly:
1 Att Viggo Björck stack ett år tidigare än beräknat och gjorde att vi behövde öppna upp plånboken enormt för att hitta bra ersättare (Åman).
2 Att Lucas Carlsson anslöt skadad och inte verkar varit helt öppen med det. Görs inte läkarkontroller när man skriver på?
3 Att Erik Gustafsson skulle återvända hem, men ändrade sig och stannar kvar i Nordamerika.
Jag har varit orolig under sommaren med tanke på ett vi har en hel del tunga tapp, men tycker att Wikegård och MDB lyckats både lappa ihop det och kunnat förstärka det. Vi går in i säsongen med ett bättre lag nu än det som avslutade säsongen i våras. Framförallt betydligt bättre bredd. Men det har kostat mycket. Hur har vi råd?
Jag tror vi kan ta en slutspelsplats även denna säsong. Bakom storlagen Skellefteå, Brynäs, Frölunda, Färjestad, Luleå, Rögle och Växjö tror jag också Örebro är ett givet slutspelslag. Så två platser kvar som jag tror vi får slåss med Linköping och Malmö om. Björklöven, HV71 och Timrå blir lagen bakom oss.
Med tanke på att kedjan med Hartmann - Åman - Snively sett så bra ut på försäsongen kanske det är dumt att ändra i början och i stället sprida ut stjärnorna i kedjorna. Här även med mina subjektiva betyg på spelarna i skala 1-10.
Andrealdo skrev: ↑2026-09-19 07:06:40
1 Att Viggo Björck stack ett år tidigare än beräknat och gjorde att vi behövde öppna upp plånboken enormt för att hitta bra ersättare (Åman).
2 Att Lucas Carlsson anslöt skadad och inte verkar varit helt öppen med det. Görs inte läkarkontroller när man skriver på?
3 Att Erik Gustafsson skulle återvända hem, men ändrade sig och stannar kvar i Nordamerika.
Jag tror du har fel på alla tre punkter här faktiskt.
1) Vi var på Åman redan förra säsongen: Stockholmsklubben hade nämligen inte väntat till sommaren med att visa sitt intresse.
– Det har funnits intresse från lite överallt. Men jag känner väl att Djurgården var jävligt tidiga på bollen där. De började redan förra säsongen att de hörde av sig. De var jävligt intresserade om jag skulle vända hem.
Källa: https://hockeynews.se/nyheter/amans-nya ... a-nhl-igen
Vi kunde alltså haft en centersida med:
Åman
Björck
Josfesson
Krüger
2) DIF har varit öppna hela tiden med att man vetat om att han kommer missa matcher i början, detta är en framtidssäkrad rekrytering. Hans rehab går t.o.m. över förväntan.
Självklart har DIFs läkare undersökt honom.
3) EG har alltid varit öppen med att om han får NHL-kontrakt kommer han stanna. Tråkigt för oss men han har aldrig lovat att vända hem inför denna säsong.
Andrealdo skrev: ↑2026-09-19 07:06:40
Jag tror du har fel på alla tre punkter här faktiskt.
1) Vi var på Åman redan förra säsongen: Stockholmsklubben hade nämligen inte väntat till sommaren med att visa sitt intresse.
– Det har funnits intresse från lite överallt. Men jag känner väl att Djurgården var jävligt tidiga på bollen där. De började redan förra säsongen att de hörde av sig. De var jävligt intresserade om jag skulle vända hem.
Källa: https://hockeynews.se/nyheter/amans-nya ... a-nhl-igen
Vi kunde alltså haft en centersida med:
Åman
Björck
Josfesson
Krüger
2) DIF har varit öppna hela tiden med att man vetat om att han kommer missa matcher i början, detta är en framtidssäkrad rekrytering. Hans rehab går t.o.m. över förväntan.
Självklart har DIFs läkare undersökt honom.
3) EG har alltid varit öppen med att om han får NHL-kontrakt kommer han stanna. Tråkigt för oss men han har aldrig lovat att vända hem inför denna säsong.
Även om björck är björck så är jag otroligt nöjd med Åman och vejdemo att bygga kontinuitet runt över tid