Att låna ut Press och Norell säsongen ut skulle inte stressa mig nämnvärt, vi har den mest lovande backen i hela J20 och Westlund att kalla hem om det krisar (undantaget JVM). Jag följer inte alls Allsvenska matcher i år, har nöjt mig med SHL och NHL, men av de som gör det låter det som om han kan vara den vi saknar i topp 6 medan Fällström är borta och är så pass bra att det vore värt att helt köra över en samarbetsklubb för att få in honom redan i år. Spelar han på den nivån känns det som om Hage + åtminstone en back av hög allsvensk kvalite är vad som skulle kunna få Almtuna att släppa honom utan att samarbetet behöver kollapsa. Är han inte på den nivån vet jag i ärlighetens namn inte vad vi ska med honom till, vi behöver inte fler som konkurrerar om bottom 6 nästa år.Praetori skrev:En eller två skadade backar och vi skulle vara riktigt illa ute med en sådan uppställning.Puckey skrev:För att fortsätta Haga-temat, finns det någon möjlighet till en gemensamt gynnsam manöver? Föreställer mig att Hage, Press och Norell (om chicago inte lägger veto) mot Haga kan vara en resonabel deal för båda parter. Vi får eventuellt en fungerande topp 6, de får tre spelare som håller hög klass i allsvenskan.
Thoresen - Sallinen - Brodin
Sörensen - Anderson - Haga
Alvarez - Ljungh - Vejdemo
Lundberg - Eriksson - Ahlén
(Davidsson - Bernhardt)
Högström - Holm
Falk - Hultström
Englund - O.Mattsson
Bernhardt d.y.
Starkare eller svagare trupp för oss? För Almtuna?
Svårt men jag tycker både Norell och Press har utvecklingspotential, de är bara småglin än så länge och behöver få spela på nivå för att bli ännu bättre. Högström som jämförelse är 26 och verkar bara bli bättre så jag tror att det kan vara ett misstag att skicka ner backar till Almtuna för att få en forward som vi inte ens vet om han kan leverera på den här nivån.
Speciellt att byta Hage mot Haga skulle kännas väldigt märkligt med tanke på att båda är spelare som levererat i AS men som troligen behöver spela en del matcher i SHL för att komma upp i nivå (jämför med Kung Ljungh).
Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägget
Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg
- Jim Morrison
Haga ska självfallet in till nästa säsong, inte denna. Men kontraktera honom gärna omedelbart.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Fatta den centersidan vi kan besitta då om Engqvist vill hem. Sallinen, Engan, Ljungh, Haga. Om vi behåller Hage får någon av de ovanstående spela forward. Inte direkt checkinglinematerial.Jim Morrison skrev:Haga ska självfallet in till nästa säsong, inte denna. Men kontraktera honom gärna omedelbart.
- Remy Lebeau
Hur många har sett Haga spela matcher?
Overklig hype på en spelare som jag tvivlar många ens sett spela.
Inget tvivel om att han är duktig, men är en helt sinnessjuk hype.
"Jag älskar Sverige och Djurgården" - José Theodore
- Jim Morrison
Ja. Och han är bra. Snudd på överlägsen i många matcher. Förvisso HA men ändå.Remy Lebeau skrev:Hur många har sett Haga spela matcher?
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Jag har sett honom en hel del. Förra säsongen live, gick med folk som kontinuerligt ser Almtuna och fick lovord om honom redan då. Denna säsong har jag sett via Cmore och han ser ännu bättre ut.Jim Morrison skrev:Ja. Och han är bra. Snudd på överlägsen i många matcher. Förvisso HA men ändå.Remy Lebeau skrev:Hur många har sett Haga spela matcher?
Han är dominant och skulle ha fler poäng om hans lagkamrater kunde sätta lägena han sätter upp. Har en pucktransport från egen zon som liknar Sörensens och Sallinens. Står även upp bra trots sin något ringa storlek.
Hage var också bra i AS. Kanske inte SÅ dominant men det var betydligt hårdare motstånd då än nu. Fatta att det är en kille som är ett huvud kortare och kanske 10-15kg lättare än Hage. Jag är inte övertygad.Jim Morrison skrev:Ja. Och han är bra. Snudd på överlägsen i många matcher. Förvisso HA men ändå.Remy Lebeau skrev:Hur många har sett Haga spela matcher?
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Absolut så är det en stort steg han måste ta. Samtidigt är Haga i längd med Ljungh. Samma vikt som Ljungh hade när han kom till DIF. Men mycket mer framträdande i spelet.Praetori skrev:Hage var också bra i AS. Kanske inte SÅ dominant men det var betydligt hårdare motstånd då än nu. Fatta att det är en kille som är ett huvud kortare och kanske 10-15kg lättare än Hage. Jag är inte övertygad.Jim Morrison skrev:Ja. Och han är bra. Snudd på överlägsen i många matcher. Förvisso HA men ändå.Remy Lebeau skrev:Hur många har sett Haga spela matcher?
- Remy Lebeau
Tror inte längden spelar större roll här, utan mer om han är så talangfull som vissa säger.
Går ju ganska bra för en Norrman som är 171cm lång i New York Rangers...
"Jag älskar Sverige och Djurgården" - José Theodore
Nej det säger inte allt, absolut inte. Men det vårat lag behöver i dagsläget är mer tyngd, inte mindre.Remy Lebeau skrev:Tror inte längden spelar större roll här, utan mer om han är så talangfull som vissa säger.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Det är rätt att vara skeptisk till en lätt (och rätt kort) spelare som flyger fram i Hockeyallsvenskan. I SHL kan det plötsligt ta stopp mot starka backar. Sportsliga ledningen måste vara skeptisk och scouta bra. Sedan handlar det om hur man använder sina kilon. Efter att Haga kaxat och tryckt bort hundra kilo Jonas Frögren när de mötte Leksand sist, är jag åtminstone övertygad om att med äkta SHL-försäsongsträning och en rätt roll i laget kan denna spelare bli väldigt nyttig.Praetori skrev:Nej det säger inte allt, absolut inte. Men det vårat lag behöver i dagsläget är mer tyngd, inte mindre.Remy Lebeau skrev:Tror inte längden spelar större roll här, utan mer om han är så talangfull som vissa säger.
Han är ganska unik. En riktig pitbull. På ytan ser han ut som Tim Eriksson men det totala paketet är en milsvidd skillnad.Remy Lebeau skrev:Tror inte längden spelar större roll här, utan mer om han är så talangfull som vissa säger.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Mer tyngd? Kan omöjligen vara ett attribut vi letar efter.Praetori skrev:Nej det säger inte allt, absolut inte. Men det vårat lag behöver i dagsläget är mer tyngd, inte mindre.Remy Lebeau skrev:Tror inte längden spelar större roll här, utan mer om han är så talangfull som vissa säger.
Född till sportchef.
- Jim Morrison
Vad betyder "mer tyngd" ens? Någon som är lång? Väger mycket? Borde inte hur bra man är på hockey vara den huvudsakliga frågan?
Nej, däremot är kombinationen av båda väldigt åtrovärt.Jim Morrison skrev:Vad betyder "mer tyngd" ens? Någon som är lång? Väger mycket? Borde inte hur bra man är på hockey vara den huvudsakliga frågan?
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel