Säsongen 17/18

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Buford

Re: Säsongen 17/18

Inlägg av Buford »

mb81 skrev:Precis. Vi är på rätt väg i både spel, ekonomi och trupp. Dessutom bra juniorlag där vi kommer kunna lyfta upp bra spelare de närmaste åren också.
Detta är den första riktiga svackan denna säsong. Och då har vi ändå bättre corsi i de flesta matcherna vi förlorat. Vi är spelförande men har svårt att göra mål samtidigt som målvakterna inte spikat igen som tidigare under säsongen.
Poängen borde komma om vi fortsätter så här och utgångsläget är trots allt väldigt bra för resten av säsongen. Men det blir sjukt tajt.

Jag skulle ändå gärna se att man spetsar med en riktigt skicklig offensiv spelare för toppkedjorna rätt snart. För att verkligen kunna utmana om guldet i år. För jag tror verkligen vi kan det! Sen får man hoppas att Ante kommer tillbaka om några veckor men jag tror inte på det. Cehlin är tex inte tillbaka än(allt är individuellt såklart).
Märks att det börjar gå dåligt, då dammar vi av den gamla hederliga corsin igen :wink:
Trodde man skulle slippa höra det ordet den här säsongen :lol:
mb81
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av mb81 »

Buford skrev:
mb81 skrev:Precis. Vi är på rätt väg i både spel, ekonomi och trupp. Dessutom bra juniorlag där vi kommer kunna lyfta upp bra spelare de närmaste åren också.
Detta är den första riktiga svackan denna säsong. Och då har vi ändå bättre corsi i de flesta matcherna vi förlorat. Vi är spelförande men har svårt att göra mål samtidigt som målvakterna inte spikat igen som tidigare under säsongen.
Poängen borde komma om vi fortsätter så här och utgångsläget är trots allt väldigt bra för resten av säsongen. Men det blir sjukt tajt.

Jag skulle ändå gärna se att man spetsar med en riktigt skicklig offensiv spelare för toppkedjorna rätt snart. För att verkligen kunna utmana om guldet i år. För jag tror verkligen vi kan det! Sen får man hoppas att Ante kommer tillbaka om några veckor men jag tror inte på det. Cehlin är tex inte tillbaka än(allt är individuellt såklart).
Märks att det börjar gå dåligt, då dammar vi av den gamla hederliga corsin igen :wink:
Haha.

Vi har varit bättre andra halvan än första enligt denna. Dock vet jag inte hur det ser ut sen Ante blev skadad exakt.
AlltidoavsettDIF

Inlägg av AlltidoavsettDIF »

Buford skrev:

Dock visar det ju på att det inte är spelsystemet det är fel på utan snarare målskyttet.
EspenK

Inlägg av EspenK »

Sjukt roligt när Ahlén spexar i Lundhs intervju.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Corsi hit och corsi dit. :D
Nästan så att en blind kan se att vi är ett mer spelförande lag i år.
Men statistiken kan ju se bra ut även om Ante är borta.
Bortser vi från statistiken och istället ser till verkligheten så gjorde ju Ante en matchavgörande sak var och varannan match.
Det är ju bara 1-2 extra skott i statistiken eller 1-2 extra passningar. Men matchutgången är en helt annan.

Så, tyvärr betyder Ante lika mycket (om inte mer) som Ragge gjorde. Vår bredd är för svag och kan ej täcka upp då den absoluta spetsen saknas.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

Egentligen måste vi vara ett i grunden fantastiskt lag genom alla åren. Det saknas bara spets för att vi ska kunna vinna allt.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Khk saknar spets och är ett i grunden ännu sämre lag.

Växjö har bättre spets och är ett i grunden något lite bättre lag.

Saik är ett i grunden nästan lika bra lag men har bättre spets.

Luleå är ett i grunden bättre lag men har sämre spets.

Malmö har ibland en bättre grund och ibland bättre spets.

Slutsats: Det krävs en god ekonomi för att nå framgång. Man kan ha god ekonomi och ändå misslyckas. DIF behöver bättre ekonomi och då kan vi skaffa mer spets.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

BOMBOM BOUCHARD skrev:Khk saknar spets och är ett i grunden ännu sämre lag.

Slutsats: Det krävs en god ekonomi för att nå framgång. Man kan ha god ekonomi och ändå misslyckas. DIF behöver bättre ekonomi och då kan vi skaffa mer spets.
Med bättre ekonomi så kan vi:
Vi kan behålla juniorer ett år till.
Vi kan få hem ”veteraner” ett år tidigare.
Men eftersom nya TV-pengar bara ökar den allmänna löneglidningen så blir det lika svårt som nu att skaffa spets utanför Djurgårdsfamiljen.
Vi måste alltså fortsätta vara starka på ungdoms- och juniorhockeyn, vilket skapar grunderna. Bra grund ger bra spets om det finns pengar.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

minalman skrev:

Men eftersom nya TV-pengar bara ökar den allmänna löneglidningen så blir det lika svårt som nu att skaffa spets utanför Djurgårdsfamiljen.
Vi måste alltså fortsätta vara starka på ungdoms- och juniorhockeyn, vilket skapar grunderna. Bra grund ger bra spets om det finns pengar.
Absolut.
Tycker mycket ser ut att vara på rätt väg inom föreningen. Vi tar fram många duktiga juniorer och har så gjort ett antal säsonger nu.
Sedan vill jag ge Jocke och Tjomme en hel del cred. Lagbygget och spelet är utifrån budget väl genomarbetat.
Vi hade fått hem en spelare som vi verkligen kunnat bygga ett potentiellt guldlag runt.

Antes skada var en riktig käpp i hjulet som rullade på åt helt rätt håll. Hoppas vi hittar en bra lösning. Helst att Ante blir snabbt återställd.
Henke_F
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Henke_F »

minalman skrev:

Det vi får hoppas på är ju att våran budget blir bättre som inte får kommunbidrag och att landsortsklubbarnas kommuner inser att dom inte "behöver" hålla sina hockeylag under armarna.

Då skulle det utjämna klyftan åt vår fördel. Men har vi mest tittare på våra matcher så bör ju vi få större del av TV-stålarna än de andra.
gaspo

Inlägg av gaspo »

DIF mot Haugen idag!
Men fan Burken måste snäppa upp sig rejält. För helvete va loj han e därute.
Men fy fan va bra Bergfors e. Han bär ju hela laget.
Avslutningsvis,Hultan och Högström måste steppa upp. Ser fasen nonchalant ut många gånger. Gör dom detta så kanske vi klarar av det tuffa schemat vi har framför oss

Btw,Burken kommer säkert bli anmäld och få 7 matchers avstängning. Det kommer media se till!
Donkels-2.0

Inlägg av Donkels-2.0 »

Vi är ju i grund och botten överlägsna kaffeburkarna och om Ryno blir uttagen till OS så är det en skandal
Ceterum censeo Solna esse delendam
gaspo

Inlägg av gaspo »

Inget förvånar mig när det gäller Grönborg.
Henke_F
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Henke_F »

Detta var i Silly-tråden men svarar här:
Praetori skrev:
gaspo skrev:
williams skrev:
AlltidoavsettDIF skrev:Vad har Håkanson gjort för att förtjäna den där förlängningen?
Jag tycker det sett bättre ut i denna säsong. Kanske lossnar helt nästa. Alla tränare får mer erfarenhet år efter år. Förra var ett se och lära år för han. Även för Robban. Bra med kontinuitet också.
3,e säsongen nu!!
Musse gör bevisligen ett bra jobb med forwards för 5v5.
Det är PP det brister i men jag vet inte om det är Musse, Robban eller spelarna som är problemet.

Possler Davidssons är ju lirare så att vi inte har dem i PP med Högga/Hulta alternativt Riddarn (extra forward istället för en back) är för mig ett mysterium.

Kommande andra PP borde ha Peppe, LJ/Ljungh, Bergfors, Högga/Hulta och Brodin på kassen.
Övriga kan få vila. Burken (standard in tills Brodin är tillbaka) och Ante gör sig inte i PP och är långt viktigare i 5v5 och kan få vila.

Sent from my XT1580 using Tapatalk
Är den kassa utdelningen i PP Musses fel så bör ju huvudtränaren styra upp det hela, är det Robbans fel, bör övriga säga ifrån och är det helt enkelt att spelarna är för dåliga för att sätta teorin i praktiken så bör ju vi förenkla PP:t till någon äldre skolboks/junis-variant på PP så vi iaf får in pucken i anfallszon och några skott på mål.

Ta bara uppspelen i PP, omständigt och det passas aldrig ut på kant till den som har fart (som när vi kan göra uppspel i 5 vs 5). Kommer vi över blå så gör vi nästan aldrig en avlastnings-drop till den bakom på kant fast det hade köpt oss tid. Fast det görs fan tio drop-pass på väg upp och burskydd kan nog vara ~30sek av ett PP ibland.

Var ju ett tag här det såg något bättre ut men sen Ante försvann så är det ju kattskit igen.
AlltidoavsettDIF

Inlägg av AlltidoavsettDIF »

Henke_F skrev:Detta var i Silly-tråden men svarar här:
Praetori skrev:
gaspo skrev:
williams skrev:
AlltidoavsettDIF skrev:Vad har Håkanson gjort för att förtjäna den där förlängningen?
Jag tycker det sett bättre ut i denna säsong. Kanske lossnar helt nästa. Alla tränare får mer erfarenhet år efter år. Förra var ett se och lära år för han. Även för Robban. Bra med kontinuitet också.
3,e säsongen nu!!
Musse gör bevisligen ett bra jobb med forwards för 5v5.
Det är PP det brister i men jag vet inte om det är Musse, Robban eller spelarna som är problemet.

Possler Davidssons är ju lirare så att vi inte har dem i PP med Högga/Hulta alternativt Riddarn (extra forward istället för en back) är för mig ett mysterium.

Kommande andra PP borde ha Peppe, LJ/Ljungh, Bergfors, Högga/Hulta och Brodin på kassen.
Övriga kan få vila. Burken (standard in tills Brodin är tillbaka) och Ante gör sig inte i PP och är långt viktigare i 5v5 och kan få vila.

Sent from my XT1580 using Tapatalk
Är den kassa utdelningen i PP Musses fel så bör ju huvudtränaren styra upp det hela, är det Robbans fel, bör övriga säga ifrån och är det helt enkelt att spelarna är för dåliga för att sätta teorin i praktiken så bör ju vi förenkla PP:t till någon äldre skolboks/junis-variant på PP så vi iaf får in pucken i anfallszon och några skott på mål.

Ta bara uppspelen i PP, omständigt och det passas aldrig ut på kant till den som har fart (som när vi kan göra uppspel i 5 vs 5). Kommer vi över blå så gör vi nästan aldrig en avlastnings-drop till den bakom på kant fast det hade köpt oss tid. Fast det görs fan tio drop-pass på väg upp och burskydd kan nog vara ~30sek av ett PP ibland.

Var ju ett tag här det såg något bättre ut men sen Ante försvann så är det ju kattskit igen.
Nja snarare sportchefsduon ansvar tycker jag.
Skriv svar