Nån turnering i februari!seppuko skrev:Lite samma anledning jag inte är troende. Jag är agnostiker och ganska nyfiken. Men den chansen man hade att bli något mer utplånades i tonåren då tre av mina bästa polare gick bort med ett års mellanrum.
Aja, Rönnberg har påbörjat arbetet inför nästa JVM. Han skrev det på twitter idag
JVM
Re: JVM
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
-
Å andra sidan handlar inte religion om att bli belönad. Protestantismen är nästan löjlig i sitt predestinationstänk, som framförallt förfäktades av Martin Luther. Jean Calvin var om möjligt ännu mer extrem på den punkten.
Det är också väldigt svårt att historiskt utröna vad som är religion och politik i sammanhanget. När Gustav Vasa påskyndade reformationen i Sverige - som senare ledde fram till Det trettioåriga kriget - var det knappast p.g.a. hans religiösa övertygelse. Det är något som de flesta historiker är överens om. Snarare såg Vasa sin chans att tillskansa sig större makt på kyrkans bekostnad, eftersom Luthers anhängare var betydligt mer tillmötesgående i det avseendet. Men den här diskussionen kan pågå i all evighet... Min åsikt är att religionen kan vara positiv för individen när det gäller att hitta styrka i vardagen. Framförallt när allting känns som mest hopplöst. Bara det är anledning nog att respektera den och inte kategoriskt avfärda allt som kan härledas därtill.
Det är också väldigt svårt att historiskt utröna vad som är religion och politik i sammanhanget. När Gustav Vasa påskyndade reformationen i Sverige - som senare ledde fram till Det trettioåriga kriget - var det knappast p.g.a. hans religiösa övertygelse. Det är något som de flesta historiker är överens om. Snarare såg Vasa sin chans att tillskansa sig större makt på kyrkans bekostnad, eftersom Luthers anhängare var betydligt mer tillmötesgående i det avseendet. Men den här diskussionen kan pågå i all evighet... Min åsikt är att religionen kan vara positiv för individen när det gäller att hitta styrka i vardagen. Framförallt när allting känns som mest hopplöst. Bara det är anledning nog att respektera den och inte kategoriskt avfärda allt som kan härledas därtill.
- -daniel-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Jag håller med dig Metal Machine om det du skriver om att religionen skall respekteras för att svaga individer kan finna styrka genom den, och det belyste jag tidigare också när jag listade "fördelarna". Men i det stora hela ger jag, enligt tidigare förklaringar, inte mycket för religionen som fenomen.
Förresten, du som kallar dig Metal Machine borde inte argumentera för en positiv (eller kanske mer neutral) syn på religion, om nu ditt nick syftar på vilken musikstil du anammar (har förövrigt lyssnat på all sorts metal sen jag var 5-7 år så det är långt i från kritik).
Förresten, du som kallar dig Metal Machine borde inte argumentera för en positiv (eller kanske mer neutral) syn på religion, om nu ditt nick syftar på vilken musikstil du anammar (har förövrigt lyssnat på all sorts metal sen jag var 5-7 år så det är långt i från kritik).

- DIF_Soldier
Säg den glädje som varar
-
Jag noterade det.-daniel- skrev:Jag håller med dig Metal Machine om det du skriver om att religionen skall respekteras för att svaga individer kan finna styrka genom den, och det belyste jag tidigare också när jag listade "fördelarna". Men i det stora hela ger jag, enligt tidigare förklaringar, inte mycket för religionen som fenomen.
Visst har även jag varit stark religionskritiker när jag var mer inskränkt och omogen.

Metal Machine syftar på Sabatons låt med samma namn. Andra band som går varma för närvarande är Nokturnal Mortum, Kroda, Temnozor, Watain, Dimmu Borgir, Raubtier, From Autumn to Ashes, Alestorm, Disiplin etc. Ni som är insatta inser att jag därmed har en ganska bred musiksmak, men att det är en inriktning som sticker ut. Och nej, inget av dessa band är direkt förenlig med en positiv syn på religion och kristendom...
Band som Burzum, Mayhem, Emperor och Gorgoroth tillhörde favoriterna under gymnasiet och spelas därför fortfarande då och då. Intresseklubben antecknar, förstår jag?
- SirDIFalot
- DIF_Soldier
Chosen by god or a coward insane - stand up and show me your face!Metal Machine skrev:Jag noterade det.-daniel- skrev:Jag håller med dig Metal Machine om det du skriver om att religionen skall respekteras för att svaga individer kan finna styrka genom den, och det belyste jag tidigare också när jag listade "fördelarna". Men i det stora hela ger jag, enligt tidigare förklaringar, inte mycket för religionen som fenomen.
Visst har även jag varit stark religionskritiker när jag var mer inskränkt och omogen.Faktum är att jag fortfarande är ganska omogen - jag brukar säga att jag stannade av i den mentala utvecklingen då jag fyllde 17 - men det är en annan femma. Samma musiksmak har jag i stort sett haft sedan 13/14-årsåldern, d.v.s. i snart tio år. Mina åsikter har dock skiftat under denna period.
Metal Machine syftar på Sabatons låt med samma namn. Andra band som går varma för närvarande är Nokturnal Mortum, Kroda, Temnozor, Watain, Dimmu Borgir, Raubtier, From Autumn to Ashes, Alestorm, Disiplin etc. Ni som är insatta inser att jag därmed har en ganska bred musiksmak, men att det är en inriktning som sticker ut. Och nej, inget av dessa band är direkt förenlig med en positiv syn på religion och kristendom...
Band som Burzum, Mayhem, Emperor och Gorgoroth tillhörde favoriterna under gymnasiet och spelas därför fortfarande då och då. Intresseklubben antecknar, förstår jag?
Mayhem - Dawn of the Black Hearts... Mysigt skivomslag. De är fan inte kloka.
Säg den glädje som varar
- -daniel-
Själv är jag inne på en extrem Graveland kick för närvarande. Mums. Watain är inte dåliga heller, även om jag föredrar deras tidiga material. Nokturnal Mortum gillar jag skarpt också.
Annars är jag allätare när det gäller musik (allt från jazz till blackmetal), men skall jag välja en genre så är det helt klart dödsmetall som ligger mig närmast om hjärtat. Immolation, The Chasm, Arghoslent...men listan kan göras lika lång som min skivsamling.
Annars är jag allätare när det gäller musik (allt från jazz till blackmetal), men skall jag välja en genre så är det helt klart dödsmetall som ligger mig närmast om hjärtat. Immolation, The Chasm, Arghoslent...men listan kan göras lika lång som min skivsamling.

Provlyssnade på "Immolation" på spotify och är chockad. Gillar du verkligen denna "musik" innerst inne eller är det någon slags positionering eller stil du kör med?-daniel- skrev: Immolation

Har för övrigt en kollega som lyssnar på oljud från Merzbow:
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
-
Suicidal in a trance, a religious armyDIF_Soldier skrev:Chosen by god or a coward insane - stand up and show me your face!
Fight without a uniform, and hide in the crowd
Call it holy, call it just - authorized by heaven
Leave your wounded as they die, and call it Gods will!
Sabaton - In the name of God
Daniel: Du har väldigt bra musiksmak, må jag säga!
- -daniel-
Haha, självfallet älskar jag musiken - vad fan tror du jag skall svara på den frågan.sensei skrev:Provlyssnade på "Immolation" på spotify och är chockad. Gillar du verkligen denna "musik" innerst inne eller är det någon slags positionering eller stil du kör med?-daniel- skrev: Immolation

EDIT: förövrigt så är det lika komiskt varje gång någon får reda på vad jag lyssnar på för musik, känns inte riktigt som det går ihop med min personlighet / stil i övrigt. Men det bjuder jag på.

- DIF_Soldier
Jag vet inte om du skrev så för att jag trodde att det var en Mayhem-låt. Så var inte fallet. Det stycket var separat.Metal Machine skrev:Suicidal in a trance, a religious armyDIF_Soldier skrev:Chosen by god or a coward insane - stand up and show me your face!
Fight without a uniform, and hide in the crowd
Call it holy, call it just - authorized by heaven
Leave your wounded as they die, and call it Gods will!
Sabaton - In the name of God
Daniel: Du har väldigt bra musiksmak, må jag säga!
Säg den glädje som varar
Såg precis detta på twitter:
"U18-landslaget har 3-1 på ryssarna efter två perioder. Hattrick av Sebastian Wennberg från #DIF, målen gjorda på JVM-monstret Vasiljevskij."
Mycket trevligt!
"U18-landslaget har 3-1 på ryssarna efter två perioder. Hattrick av Sebastian Wennberg från #DIF, målen gjorda på JVM-monstret Vasiljevskij."
Mycket trevligt!
Jag är inte arg, och inte besviken.
Alexander Wennberg. Grymt irriterande när media skriver/säger fel namn inom idrotten.Stulle skrev:Såg precis detta på twitter:
Mycket trevligt!
- SirDIFalot
Sweden d pairings v USA: Lindholm-Bengtsson; Arnesson-Djuse; Vikstrand-Nilsson; Djoos-Pettersson ... Lundstrom starts in goal
Sweden lines v USA: Karlsson-Forsberg-Rakell; Froberg-Molin-Collberg; Rask-Wennberg-Sandberg; Boyce Rotevall-Gortz-Sorensen; de la Rose
Första träningsmatchen mot USA.
Sweden lines v USA: Karlsson-Forsberg-Rakell; Froberg-Molin-Collberg; Rask-Wennberg-Sandberg; Boyce Rotevall-Gortz-Sorensen; de la Rose
Första träningsmatchen mot USA.
Expert.