JVM

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Skriv svar
Magnutz
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: JVM

Inlägg av Magnutz »

seppuko skrev:Lite samma anledning jag inte är troende. Jag är agnostiker och ganska nyfiken. Men den chansen man hade att bli något mer utplånades i tonåren då tre av mina bästa polare gick bort med ett års mellanrum.

Aja, Rönnberg har påbörjat arbetet inför nästa JVM. Han skrev det på twitter idag :)
Nån turnering i februari!
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Metal Machine

Inlägg av Metal Machine »

Å andra sidan handlar inte religion om att bli belönad. Protestantismen är nästan löjlig i sitt predestinationstänk, som framförallt förfäktades av Martin Luther. Jean Calvin var om möjligt ännu mer extrem på den punkten.

Det är också väldigt svårt att historiskt utröna vad som är religion och politik i sammanhanget. När Gustav Vasa påskyndade reformationen i Sverige - som senare ledde fram till Det trettioåriga kriget - var det knappast p.g.a. hans religiösa övertygelse. Det är något som de flesta historiker är överens om. Snarare såg Vasa sin chans att tillskansa sig större makt på kyrkans bekostnad, eftersom Luthers anhängare var betydligt mer tillmötesgående i det avseendet. Men den här diskussionen kan pågå i all evighet... Min åsikt är att religionen kan vara positiv för individen när det gäller att hitta styrka i vardagen. Framförallt när allting känns som mest hopplöst. Bara det är anledning nog att respektera den och inte kategoriskt avfärda allt som kan härledas därtill.
Användarvisningsbild
-daniel-
Säsongskort: Ja

Inlägg av -daniel- »

Jag håller med dig Metal Machine om det du skriver om att religionen skall respekteras för att svaga individer kan finna styrka genom den, och det belyste jag tidigare också när jag listade "fördelarna". Men i det stora hela ger jag, enligt tidigare förklaringar, inte mycket för religionen som fenomen.

Förresten, du som kallar dig Metal Machine borde inte argumentera för en positiv (eller kanske mer neutral) syn på religion, om nu ditt nick syftar på vilken musikstil du anammar (har förövrigt lyssnat på all sorts metal sen jag var 5-7 år så det är långt i från kritik). ;)
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Säg den glädje som varar
Metal Machine

-daniel- skrev:Jag håller med dig Metal Machine om det du skriver om att religionen skall respekteras för att svaga individer kan finna styrka genom den, och det belyste jag tidigare också när jag listade "fördelarna". Men i det stora hela ger jag, enligt tidigare förklaringar, inte mycket för religionen som fenomen.

Förresten, du som kallar dig Metal Machine borde inte argumentera för en positiv (eller kanske mer neutral) syn på religion, om nu ditt nick syftar på vilken musikstil du anammar (har förövrigt lyssnat på all sorts metal sen jag var 5-7 år så det är långt i från kritik). ;)
Jag noterade det.

Visst har även jag varit stark religionskritiker när jag var mer inskränkt och omogen. ;-) Faktum är att jag fortfarande är ganska omogen - jag brukar säga att jag stannade av i den mentala utvecklingen då jag fyllde 17 - men det är en annan femma. Samma musiksmak har jag i stort sett haft sedan 13/14-årsåldern, d.v.s. i snart tio år. Mina åsikter har dock skiftat under denna period.

Metal Machine syftar på Sabatons låt med samma namn. Andra band som går varma för närvarande är Nokturnal Mortum, Kroda, Temnozor, Watain, Dimmu Borgir, Raubtier, From Autumn to Ashes, Alestorm, Disiplin etc. Ni som är insatta inser att jag därmed har en ganska bred musiksmak, men att det är en inriktning som sticker ut. Och nej, inget av dessa band är direkt förenlig med en positiv syn på religion och kristendom...

Band som Burzum, Mayhem, Emperor och Gorgoroth tillhörde favoriterna under gymnasiet och spelas därför fortfarande då och då. Intresseklubben antecknar, förstår jag?
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

JVM/Religions-tråden :)
Expert.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Metal Machine skrev:
-daniel- skrev:Jag håller med dig Metal Machine om det du skriver om att religionen skall respekteras för att svaga individer kan finna styrka genom den, och det belyste jag tidigare också när jag listade "fördelarna". Men i det stora hela ger jag, enligt tidigare förklaringar, inte mycket för religionen som fenomen.

Jag noterade det.

Visst har även jag varit stark religionskritiker när jag var mer inskränkt och omogen. ;-) Faktum är att jag fortfarande är ganska omogen - jag brukar säga att jag stannade av i den mentala utvecklingen då jag fyllde 17 - men det är en annan femma. Samma musiksmak har jag i stort sett haft sedan 13/14-årsåldern, d.v.s. i snart tio år. Mina åsikter har dock skiftat under denna period.

Metal Machine syftar på Sabatons låt med samma namn. Andra band som går varma för närvarande är Nokturnal Mortum, Kroda, Temnozor, Watain, Dimmu Borgir, Raubtier, From Autumn to Ashes, Alestorm, Disiplin etc. Ni som är insatta inser att jag därmed har en ganska bred musiksmak, men att det är en inriktning som sticker ut. Och nej, inget av dessa band är direkt förenlig med en positiv syn på religion och kristendom...

Band som Burzum, Mayhem, Emperor och Gorgoroth tillhörde favoriterna under gymnasiet och spelas därför fortfarande då och då. Intresseklubben antecknar, förstår jag?
Chosen by god or a coward insane - stand up and show me your face!

Mayhem - Dawn of the Black Hearts... Mysigt skivomslag. De är fan inte kloka.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Själv är jag inne på en extrem Graveland kick för närvarande. Mums. Watain är inte dåliga heller, även om jag föredrar deras tidiga material. Nokturnal Mortum gillar jag skarpt också.

Annars är jag allätare när det gäller musik (allt från jazz till blackmetal), men skall jag välja en genre så är det helt klart dödsmetall som ligger mig närmast om hjärtat. Immolation, The Chasm, Arghoslent...men listan kan göras lika lång som min skivsamling. :wink:
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

-daniel- skrev: Immolation
Provlyssnade på "Immolation" på spotify och är chockad. Gillar du verkligen denna "musik" innerst inne eller är det någon slags positionering eller stil du kör med? :)

Har för övrigt en kollega som lyssnar på oljud från Merzbow:
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Metal Machine

DIF_Soldier skrev:Chosen by god or a coward insane - stand up and show me your face!
Suicidal in a trance, a religious army
Fight without a uniform, and hide in the crowd
Call it holy, call it just - authorized by heaven
Leave your wounded as they die, and call it Gods will!

Sabaton - In the name of God

Daniel: Du har väldigt bra musiksmak, må jag säga!
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

sensei skrev:
-daniel- skrev: Immolation
Provlyssnade på "Immolation" på spotify och är chockad. Gillar du verkligen denna "musik" innerst inne eller är det någon slags positionering eller stil du kör med? :)
Haha, självfallet älskar jag musiken - vad fan tror du jag skall svara på den frågan. :shock: Jag var en sådan som började lyssna på Metallica / Megadeth mot slutet av 80-talet (som alla andra) och sen har det bara med åren blivit mer och mer extremt. Men som jag skrev ovan är jag en allätare; kan lika gärna uppskatta en countrylåt som den mest skrikiga blackmetallen som finns. Det beror alldeles på vilket humör jag är för stunden...också rätt säsongsbetonat, vintern hör blackmetal till.

EDIT: förövrigt så är det lika komiskt varje gång någon får reda på vad jag lyssnar på för musik, känns inte riktigt som det går ihop med min personlighet / stil i övrigt. Men det bjuder jag på. :mrgreen:
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Metal Machine skrev:
DIF_Soldier skrev:Chosen by god or a coward insane - stand up and show me your face!
Suicidal in a trance, a religious army
Fight without a uniform, and hide in the crowd
Call it holy, call it just - authorized by heaven
Leave your wounded as they die, and call it Gods will!

Sabaton - In the name of God

Daniel: Du har väldigt bra musiksmak, må jag säga!
Jag vet inte om du skrev så för att jag trodde att det var en Mayhem-låt. Så var inte fallet. Det stycket var separat.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Stulle
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Stulle »

Såg precis detta på twitter:

"U18-landslaget har 3-1 på ryssarna efter två perioder. Hattrick av Sebastian Wennberg från #DIF, målen gjorda på JVM-monstret Vasiljevskij."

Mycket trevligt!
Jag är inte arg, och inte besviken.
Användarvisningsbild
Struten

Inlägg av Struten »

Stulle skrev:Såg precis detta på twitter:

"U18-landslaget har 3-1 på ryssarna efter två perioder. Hattrick av Sebastian Wennberg från #DIF, målen gjorda på JVM-monstret Vasiljevskij."

Mycket trevligt!
Alexander Wennberg. Grymt irriterande när media skriver/säger fel namn inom idrotten.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Sweden d pairings v USA: Lindholm-Bengtsson; Arnesson-Djuse; Vikstrand-Nilsson; Djoos-Pettersson ... Lundstrom starts in goal

Sweden lines v USA: Karlsson-Forsberg-Rakell; Froberg-Molin-Collberg; Rask-Wennberg-Sandberg; Boyce Rotevall-Gortz-Sorensen; de la Rose

Första träningsmatchen mot USA.
Expert.
Skriv svar