Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
AMMC
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av AMMC »

Bild

Det här var det roligaste jag sett. En bild säger mer än tusen ord. Hahahahah!
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

Man är inte en bra målvakt när man spelar uselt under seriens första del och kastar bort många viktiga poäng för laget och sedan "spelar upp sig" efter jul och till slit vinner målvaktsligan för att man spelat många färre matcher än övriga målvakter. Att våra målisar är i topp i räddningsprocenten år efter år beror till stor del på att de delar sysslan med någon annan, det är mycket lättare att hålla en jämn nivå om man spelar få matcher.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Användarvisningsbild
Daniel942

Inlägg av Daniel942 »

AMMC skrev:Bild

Det här var det roligaste jag sett. En bild säger mer än tusen ord. Hahahahah!
Hahahahaha!

Den där bilden gjorde min dag.
DIF!
sportfåne

Inlägg av sportfåne »

Att inte plocka in Linkan borde man ha fått sparken för.. nu väljer man att inte plocka hem Tellan... Fan säg nej när Douglas och N.Kronwall när dom vänder hem när vi ändå på gång...

Inget ont om Wesslau... Hade inte Tellqvist varit aktuell hade jag hoppat av glädje... nu känner jag bara *aha*
DIF <3
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Mäklaren skrev:Man är inte en bra målvakt när man spelar uselt under seriens första del och kastar bort många viktiga poäng för laget och sedan "spelar upp sig" efter jul och till slit vinner målvaktsligan för att man spelat många färre matcher än övriga målvakter. Att våra målisar är i topp i räddningsprocenten år efter år beror till stor del på att de delar sysslan med någon annan, det är mycket lättare att hålla en jämn nivå om man spelar få matcher.
Visserligen har ju Tellan också bara spelat 20 matcher den gångna säsongen. Och spelat upp sig i ett slutspel under hela karriären. För mig kommer alltid slutspelsmålvakter vara att föredra. Wesslau har visserligen också bara ett slutspel bakom sig. Men det skedde för ett år sedan. Till skillnad från Tellans för 11 år sedan. Jag gillar Stefan Liv typerna helt enkelt. OK i grundserien med 91.5% typ och sen upp i slutspelet. Och personligen känner jag att Wesslau är närmare en sån målvakt än Tellqvist. Framför allt sett till pris och dylikt. Men det där har vi redan gått igenom.
Expert.
Användarvisningsbild
Billx

Inlägg av Billx »

SirDIFalot skrev:
Mäklaren skrev:Man är inte en bra målvakt när man spelar uselt under seriens första del och kastar bort många viktiga poäng för laget och sedan "spelar upp sig" efter jul och till slit vinner målvaktsligan för att man spelat många färre matcher än övriga målvakter. Att våra målisar är i topp i räddningsprocenten år efter år beror till stor del på att de delar sysslan med någon annan, det är mycket lättare att hålla en jämn nivå om man spelar få matcher.
Visserligen har ju Tellan också bara spelat 20 matcher den gångna säsongen. Och spelat upp sig i ett slutspel under hela karriären. För mig kommer alltid slutspelsmålvakter vara att föredra. Wesslau har visserligen också bara ett slutspel bakom sig. Men det skedde för ett år sedan. Till skillnad från Tellans för 11 år sedan. Jag gillar Stefan Liv typerna helt enkelt. OK i grundserien med 91.5% typ och sen upp i slutspelet. Och personligen känner jag att Wesslau är närmare en sån målvakt än Tellqvist. Framför allt sett till pris och dylikt. Men det där har vi redan gått igenom.
Är det någon som har koll på hur lång tid det brukar ta innan NHL/AHL spelarna bestämmer sig ? typ Klasen/Möller och sådana...
– Finns bara Djurgården eller ingenting, säger Douglas Murray säkert.
stolpskott

Inlägg av stolpskott »

sportfåne skrev:Att inte plocka in Linkan borde man ha fått sparken för.. nu väljer man att inte plocka hem Tellan... Fan säg nej när Douglas och N.Kronwall när dom vänder hem när vi ändå på gång...

Inget ont om Wesslau... Hade inte Tellqvist varit aktuell hade jag hoppat av glädje... nu känner jag bara *aha*
Exakt som jag känner. Men men, vad ska man göra...
Användarvisningsbild
Caveman

Inlägg av Caveman »

Salas skrev:
Raus skrev:Tappar verkligen all respekt för dig när du vräker ur dig något såntdär, varför skulle vi åka ner i allsvenskan för att Gustaf Wesslau gör comeback? Jävla pajas.
Inte för att jag värdesätter din respekt för mig särskilt högt, men jag ska väl ändå hjälpa dig in på tågspåret igen:
Jag är inte alls nöjd med värvningen, men man måste väl få vara ironisk för det?
COYS skrev:Det är väl ganska självklart att Wesslau fortfarande kan utvecklas. Viktor Fasth debuterar i elitserien som 28-åring och nu spelar han VM.
Alla spelare når sin toppnivå vid ett visst stadie, och Fasth har nått sin toppnivå, precis som Wesslau. Skillnaden mellan Fasth och Wesslau är att Fasth spelar jämnt och i närheten av sin toppnivå nästan hela tiden, medan Wesslau är som en jojjo som åker upp och ner.

Bild

Därav är jag inte nöjd med Wesslau som förstemålvakt när vi har en trisslott som reservmålvakt i form av Sandberg. Det kan bli miljonvinst, och sannolikheten är minimal, men troligtvis blir det en nitlott.

Ha ha, vilka skojare det finns på detta forum.... Ska det där visa att Fasth spelar jämnare än Wesslau?? (Avdelning; Glasklart)
Det där var riktigt jävla komiskt.
rikkard

Inlägg av rikkard »

Wesslau vs Tellqvist fortsätter märker jag. Med tanke på Wesslaus lön har vi råd att plocka in en målvakt om han skulle krakulera. Om vi däremot signar Tellqvist på 4 år med hög lön får vi svårt att rent ekonomiskt klara av en bra andremålvakt. Wesslau blir bra, hoppas dock fortfarande på att man letar en andramålvakt också. Jag gillar det system vi haft tidigare år med två (från början) jämnstarka målvakter som slåss om förstaspaden, för att mot slutet av serien utse en klar förstemålvakt som får förstoende i slutspelet.
rikkard

Inlägg av rikkard »

Möllers agent öppnade för spel i Sverige om det inte blir fortsättning i Kings. Vi borde ligga bra till med tanke på att vi kan erbjuda en plats i förstalinan och en hyffsat bra lön. Det är definitivt en spelare som skulle passa bra. Snabb, spelskicklig och har en vinnarskalle.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Just ja, det är ju enbart på målvakterna det hänger.... :|

Det har liksom genomgående varit så att DIF varit praktusla på hösten för att framåt jul lyfta sig. När backarna är mer samspelta är det något lättare att vara målvakt också jämfört i början när ingenting satt sig och det mer eller mindre kan se ut som en hönsgård. Du kan ju lika gärna ge ett hölass med kritik åt försvarsspelet rent generellt (avd. "Kasta bort poäng"), men även anfallarna.

Hela den här debatten börjar bli rätt patetisk. Fasth vs Wesslau bilden tog förövrigt priset!
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Allvarligt talat nu.

Det är en sak att såga spelare som är praktusla under pågående säsong - inte 100% OK men ändå klart försvarbart som t ex Marks vansinnigt ofokuserade spel, eller Bomboms katastrofala spel i egen zon eller Mackans hjärnsläpp etc - men...

Det är inte OK att såga Gustaf Wesslau innan han ens snört på sig grickerna, det är lågt och ovärdigt. Jag tycker att ni helt enkelt ger fan i det, eller uttrycker er på ett sätt som inte är kränkande för de personer som får utstå era ofantligt låga påhopp.

Jag vill inte leka forumpolis men fan, skärp er.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

SirDIFalot skrev:
På vilket sätt bevisar att de spelat lika många slutspel fast Wesslan gjort det senare att Wesslan är em mer rutinerad och bättre "slutspelsmålvakt" Ditt resonemang håller inte.

Varför har Tellan inte spelat fler slutspel - jo på grund av att han under sex sässonger spelat i NHL och AHL medan Wesslau harvat i storklubbar som Borås, Malmlös juniorer och gjort ett misslyckat försök att slå sig in i AHL.

Jag respekterar att du av någon anledning anser Wesslau vara en gudabedådad och framför allt Tellan överlägsen målvakt, men get real när du försöker bevisa något genom att jämföra dessa båda herrars slutspel i Elitserien.

Den verkliga statistiken visar något helt annat:

Tellqvist (Wesslau inom parantes):

Matcher i nationel högsta liga
Elitserien 79 matcher (77)
Finska högsta ligan 26 matcher (0)
KHL 31 matcher (0)

TOTALT 136 (77)

NHL matcher
NHL 114 matcher (0)

Landskamper
Tre kronor 31 landskamper (0)
Meriter OS guld, VM-silver, VM-brons (inga)

Där har du den verkliga statistiken....

Jag vidhåller fortfarande att Wesslau är en bra målvakt och att han är välkommen till DIF. Jag vidhåller också att Tellqvist vilken dag som helst är att föredra framför Wesslau och att Tellqvist på alla punkter överträffar Wesslau.

Med detta sagt behöver man inte ens dra upp att Tellqvist är urdjurgårdare och Wesslau ur AIKare eller att Tellqvist skulle kunna bli den stabila, trygga långsiktiga lösning vi så väl behöver mellan stolparna i DIF.

Nu verkar det ju dessutom som att Tellqvist varken kräver någon astronomisk lön eller har krävt långtidskontrakt....
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Användarvisningsbild
starvin_marwin

Inlägg av starvin_marwin »

Salas skrev:
Raus skrev:Tappar verkligen all respekt för dig när du vräker ur dig något såntdär, varför skulle vi åka ner i allsvenskan för att Gustaf Wesslau gör comeback? Jävla pajas.
Inte för att jag värdesätter din respekt för mig särskilt högt, men jag ska väl ändå hjälpa dig in på tågspåret igen:
Jag är inte alls nöjd med värvningen, men man måste väl få vara ironisk för det?
COYS skrev:Det är väl ganska självklart att Wesslau fortfarande kan utvecklas. Viktor Fasth debuterar i elitserien som 28-åring och nu spelar han VM.
Alla spelare når sin toppnivå vid ett visst stadie, och Fasth har nått sin toppnivå, precis som Wesslau. Skillnaden mellan Fasth och Wesslau är att Fasth spelar jämnt och i närheten av sin toppnivå nästan hela tiden, medan Wesslau är som en jojjo som åker upp och ner.

Bild

Därav är jag inte nöjd med Wesslau som förstemålvakt när vi har en trisslott som reservmålvakt i form av Sandberg. Det kan bli miljonvinst, och sannolikheten är minimal, men troligtvis blir det en nitlott.
Klassiskt försök att använda sina MS Paint-kunskaper för att styrka sitt resonemang :D :D.

En fråga till alla Wesslau-kritiker, har ni sett Wesslan spela i AHL i år? Jag själv följer lite smått AHL, genom mina amerikanska polare, och har sett ett antal riktigt bra matcher med honom (efter hans operation). Personligen ser jag mycket hellre Tellan i DIF-tröjan igen, men Wesslau är absolut ingen dålig keeper i mitt tycke.
Användarvisningsbild
starvin_marwin

Inlägg av starvin_marwin »

Andy skrev:
SirDIFalot skrev:
På vilket sätt bevisar att de spelat lika många slutspel fast Wesslan gjort det senare att Wesslan är em mer rutinerad och bättre "slutspelsmålvakt" Ditt resonemang håller inte.

Varför har Tellan inte spelat fler slutspel - jo på grund av att han under sex sässonger spelat i NHL och AHL medan Wesslau harvat i storklubbar som Borås, Malmlös juniorer och gjort ett misslyckat försök att slå sig in i AHL.

Jag respekterar att du av någon anledning anser Wesslau vara en gudabedådad och framför allt Tellan överlägsen målvakt, men get real när du försöker bevisa något genom att jämföra dessa båda herrars slutspel i Elitserien.

Den verkliga statistiken visar något helt annat:

Tellqvist (Wesslau inom parantes):

Matcher i nationel högsta liga
Elitserien 79 matcher (77)
Finska högsta ligan 26 matcher (0)
KHL 31 matcher (0)

TOTALT 136 (77)

NHL matcher
NHL 114 matcher (0)

Landskamper
Tre kronor 31 landskamper (0)
Meriter OS guld, VM-silver, VM-brons (inga)

Där har du den verkliga statistiken....

Jag vidhåller fortfarande att Wesslau är en bra målvakt och att han är välkommen till DIF. Jag vidhåller också att Tellqvist vilken dag som helst är att föredra framför Wesslau och att Tellqvist på alla punkter överträffar Wesslau.

Med detta sagt behöver man inte ens dra upp att Tellqvist är urdjurgårdare och Wesslau ur AIKare eller att Tellqvist skulle kunna bli den stabila, trygga långsiktiga lösning vi så väl behöver mellan stolparna i DIF.

Nu verkar det ju dessutom som att Tellqvist varken kräver någon astronomisk lön eller har krävt långtidskontrakt....
Med den logiken är alltså Tellan att föredra framför t.ex. Michal Neuvirth ?
Låst