Silly season 2007/08 - nyförvärv, förluster och lagbygget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Kan ju då bara upplysa om 2 saker:

* Fallet Frölunda och deras publik är unikt och går därför inte att jämföra med oss. DVS oavsett vilket lag man håller på i fotboll går man och kollar på Frölundas matcher samt att laget lockar folk från hela Västra götaland medan vårt underlag för publik är betydligt sämre då det dels flyttar in massor av bönder till stan samtidigt som AIKare och Hammarby fans inte går på våra matcher i hockey. Frågan som egentligen borde ställas är vilket realistiskt publikunderlag vi har. Skulle gissa att vi då hamnar betydligt lägre än vad t ex Frölunda har.

* Frölunda är numer delägare i det bolag som äger Scandinavium vilket betyder att de i alla fall till viss det "kontrollerar" sin arena.

Dessutom görs det ett tankefel modell enormt om man på fullaste allvar tror att DIF skall ha minsta möjlighet att locka över 10 000 åskådare i snitt med nuvarande serieupplägg. Inte ens då vi hade superstjrärnorna under NHL-strejken lockade vi direkt mycket folk. Vi måste helt enkelt se till att suga ut de kronor vi kan på de besökare vi har svårare än så är det inte. Dessutom har vi haft ett rätt stabilt snitt när det handlar om publik sett över de senaste 7-8 säsongerna tror inte det kommer att öka eller minska i någon större utsträckning heller för den delen så länge som vi fortfarande ligger kvar i elitserien.

För att ta ett litet exempel; Säg att vi hade kontrollen över vår egen arena och vi hade ett snitt på 7000 åskådare. ( Ett fullt realistiskt snitt skulle jag tro. ) Om dessa i snitt spenderade 50 kronor utöver biljetten skulle det innebära en intäkt på 350 000 extra per hemmamatch. Viss vi skulle få en del utgifter extra så det skulle inte bli en ren vinst på 350k, men det skulle bli ett rejäjt tillskott i kassan som vi dessutom skulle få gratis.
pekka21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av pekka21 »

Är helt inne på Kall-El:s linje, att ens tänka för sig själv att DIF borde ha runt 10.000 i snitt i hockey är rent löjleväckande då först och främst vad jag vet Djurgården aldrig varit i närheten av dem siffrorna.

Att ha kontrollen över kringförsäljningen är ett måste väldigt snart annars kan det inte bli särskilt kul att vara Djurgårdare om något eller några år. Äga en arena tycker inte jag är ett måste just nu, det absolut viktigaste är just nämnda kringförsäljningen där det finns mycket att hämta in först då kan vi börja konkurrera på allvar.
"Det känns skitkul. Det finns inget roligare lag att spela i än Djurgården. Jag är Djurgårdare sedan födseln." - Sagt av Niklas Andersson
Användarvisningsbild
Bautabröl
Kontakt:

Inlägg av Bautabröl »

pekka21 skrev:Är helt inne på Kall-El:s linje, att ens tänka för sig själv att DIF borde ha runt 10.000 i snitt i hockey är rent löjleväckande då först och främst vad jag vet Djurgården aldrig varit i närheten av dem siffrorna.

Att ha kontrollen över kringförsäljningen är ett måste väldigt snart annars kan det inte bli särskilt kul att vara Djurgårdare om något eller några år. Äga en arena tycker inte jag är ett måste just nu, det absolut viktigaste är just nämnda kringförsäljningen där det finns mycket att hämta in först då kan vi börja konkurrera på allvar.
Om något är löjeväckande så är det att tro att enkom en "kringförsäljning" kan stabilisera Djurgårns ekonomi utan att det kommer mer supportrar till matcherna. Med nuvrande publiksnitt är det en jäkla massa varmkorv som skall säljas till varje åskådare och hur många matchtröjor och halsdukar kan en person ha?

Den enkla och raka sanningen är den att vi måste sluta upp mangrant på Djurgårns matcher!

Intresse föder intresse!

Bild

My name is Bautabröl, Brutus Bautabröl :D
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Bautabröl skrev:
pekka21 skrev:Är helt inne på Kall-El:s linje, att ens tänka för sig själv att DIF borde ha runt 10.000 i snitt i hockey är rent löjleväckande då först och främst vad jag vet Djurgården aldrig varit i närheten av dem siffrorna.

Om något är löjeväckande så är det att tro att enkom en "kringförsäljning" kan stabilisera Djurgårns ekonomi utan att det kommer mer supportrar till matcherna. Med nuvrande publiksnitt är det en jäkla massa varmkorv som skall säljas till varje åskådare och hur många matchtröjor och halsdukar kan en person ha?

Den enkla och raka sanningen är den att vi måste sluta upp mangrant på Djurgårns matcher!

Intresse föder intresse!

Bild

Jag är inte säker på exakt vad de andra lagen har i publiksnitt, men jag kan tänka mig att HV71s kan vara liknande våra. Ändå går detta lag ekonomiskt hästlängder bättre än oss. Det som skiljer oss åt är att HV har kontrollen över sin egen arena svårare än så är det inte. Samma visa med lag som Brynäs, MoDo, Timrå och FBK. Lagen har inte mycket bättre snitt än oss men likväl flödar kapitalet in. Det är inte direkt svårt att räkna ut var de får in pengar som vi inte får in.

Bara för att ta ett annat exempel. LHC är ett av få lag som inte har kontroll över sin arena. Hade man inte gått så långt som man gjorde i slutspelet hade deras årsresultat inte heller sett bra ut. Kanske inte heller är direkt överraskande att LHC är en av de föreningar som arbetar hårdast för att utöka till än fler omgångar av elitserien de behöver helt enkelt få in mer pengar...

Om man räknar med snittintäkt på 50 kronor per besäkare ger det 350 000 per hemmamatch. Publiksnittet måste upp med 3500 personer för att täcka upp de förlorade "korvpengarna". Om man istället slår ut de 50 kronorna över en hel säsong snackar vi hastigt och lustigt närmare 9.5 miljoner kronor.

Skillanden mellan att gå bra ekonomiskt och att gå sämre ekonomiskt kan mycket väl ligga i kontrollen över kringförsäljningen. Vad tror ni själva är mest troligt; Att vi höjer vårt snitt med 3000 personer eller att snittbesökaren gör av med 50 spänn under sitt besök på Hovet?
LiteOn

publik underlag

Inlägg av LiteOn »

sedan Arenabolaget bildades 1991 fram till åtminstonne 2005 har väl Frölunda haft det på liknande sätt som Djurgården vad beträffar arenan.

Underlaget borde var minst lika stort som Frölundas.
Djurgården Fotboll har ett hemmasnitt i fotboll på 15 060 åskådare,
IFK Göteborg och GAIS totalt ett hemmasnitt på 17 736 åskådare.
Inte så stor skillnad emot båda Göteborgslagen i Allsvenskan mot Djurgården.

jag tror inte publiksiffrorna varit liknande i 7-8 säsonger.
Tyvärr så tror jag att publiksiffrorna är "frisserade" för att inte ge sken om att läget är så allvarligt som det är.
Vad var det i vintras, handlade du för 500:- på bauhaus fick du en Matchbiljett, Ungdomslubbar bjuds in med föräldrar och syskon till en spotstyver.
Har även hört nånstans att man gjort utskick om att FÅ fribiljetter till nånstans runt 3 000 företag och privatpersoner, 350 biljetter gavs iväg, större än så var inte intresset.

Men en snitt på runt 10 000/match skall det enda laget i Huvudstaden som ligger i Huvudstaden ha, minst.

saxat från Stockholmtown.com:___________________
Antal turister som besökte till Stockholm somaren 2004?
Land, ökning i %, antal 2004, (antal 2003 inom parantes)

Sverige +3%, 1 223 394, (1 187 187)
Tyskland +21%, 116 786, (96 405)
USA +13%, 106 422, (94 464)
Storbritannien +2%, 85 374, (83 876)
Norge -24%, 64 315, (85 090)
Italien +38%, 61 613, (44 664)
Finland -5%, 57 620, (60 680)
Danmark +2%, 46 572, (45 622)
Japan +11%, 32 946, (29 640)
Frankrike +/- 0%, 32 682, (32 673)
Ryssland +19%, 28 754, (24 180)
Slut saxat__________________________

Utöver befolkningen på 1 200 000 invånare så besöktes Stockholm år 2004 av 1 505 200 personer, vilket gör ett total på personer i Stockholm under 2004 på 2 705 000 invånare/besökare i Stockholm.

Alla länder nämda ovan har landslag som spelar både A-VM (i allafall då och då) samt att de deltager på OS, så Hockeyintresse hos de som turistar Stockholm borde finnas utöver befolkningsantalet...

Tror mera problemet ligger på utförande och kringarrangemanget.
Svensk fotboll är rankad nånstans mellan 23-28:e serie i EUROPA!?!
ändå drar Djurgården fotboll 15 060 personer i snitt per match.
Elitserien rankas som en av världens 3 bästa serier i ishockey, ändå lockar det inte folk.
tror att det har att göra att på fotboll är åskådaren med och påverkar/deltager i matchen, med TIFO, sånger.
detta gör stämningen hög och intresset hålls kokkande av massan själv.
Hockey i Stockholm har under lång tid gjort supportern till enbart en åskådare, som skall titta och lyssna...
i detta har hejandet och sjungandet försvunnit med minskad stämning som resultat.
Användarvisningsbild
Bautabröl
Kontakt:

Inlägg av Bautabröl »

Kall-El skrev:...men jag kan tänka mig att HV71s kan vara liknande våra. Ändå går detta lag ekonomiskt hästlängder bättre än oss. Det som skiljer oss åt är att HV har kontrollen över sin egen arena svårare än så är det inte.
Det som gör deras ekonomi bättre än vår är inte den övriga försäljningen utan det faktum att de inte behöver erlägga någon hyra för sitt ställe, vilket vi måste göra för Glob och Hov.

Ju mer sedan HV71 amorterar av sina lån för bygget, desto mer pengar kommer dom också att få i kassakistan.

Slutsatsen blir till syvene och sist att "Ju fler som kommer till våra matcher desto mer kulor". Vi lär inte få eller kunna köpa Hovet. Om vi nu mot förmodan skulle få göra det skulle inte AIK och Hammarby gilla detta.

GÅ PÅ SÅ MÅNGA MATCHER NI KAN OCH STÖTTA DÄRMED DJURGÅRN BÅDE EKONOMISKT OCH LJUDLIGT :D

Bild

Användarvisningsbild
Bautabröl
Kontakt:

Re: publik underlag

Inlägg av Bautabröl »

LiteOn skrev:Tror mera problemet ligger på utförande och kringarrangemanget.
Håller med dig i mångt och mycket beträffande din argumentering, men du glömmer en faktor, tid och resor.

Normalt sätt börjar en match kl. 19.00 och ska du då med familj resa från Sollentuna med dina barn till matchen, måste resan börja omkring 17.30. om inte tidigare med tanke på ut- och infartstrafik.

Matchen slutar omkring 21.30 och man är hemma ca. 22.10.

Det blir en lång dag för ungar som ska upp till skolan dagen därpå och för en själv som skall upp och jobba.

Ska man resa kommunalt med det eminenta SL som passar när dom känner för det, är man hemma kanske efter 22.30!

Stockholm har många invånare, det är riktigt, men området är stort också, det bör du ta med i din beräkning av hur många åskådare DIF bör ha på sina matcher.

Bild

Användarvisningsbild
Peterzon

Inlägg av Peterzon »

Linkan stannar i DIF, det ryska transferfönstret stängde sent på fredagen. :D
Linkan kan fortfarande gå till en annan klubb men inte en rysk klubb :lol:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2244&a=687686
Användarvisningsbild
blocco

Inlägg av blocco »

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2244&a=685718

Vi ligger nog ganska bra till med Tjärna också. Om han inte fått några bud från NHL ännu så minskar ju chansen att han får det nu.
Användarvisningsbild
Kid Notorious
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Kid Notorious »

Peterzon skrev:Linkan stannar i DIF, det ryska transferfönstret stängde sent på fredagen. :D
Linkan kan fortfarande gå till en annan klubb men inte en rysk klubb :lol:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2244&a=687686
Det där ska väl ses som goda nyheter, men jag vet inte.
Hittills har jag avfärdat alla rykten med uppfattingen om att allt har varit uppförstorat av media och som ledningen uttryckte det för nån vecka sedan: "Fredrik Bremberg är en otroligt bra spelare, en spelare det skulle vara väldigt svårt att ersätta. Han är under kontrakt i två år till och vi har inte hört någonting från Ryssland."

Nu har det alltså ändå förhandlats med en klubb i Ryssland och man kan ju fråga sej vad denna timeout bottnar i. Han mår dåligt, men varför? Laget och supportrar jublar, men vad hjälper det om Linkan själv inte har nån motivation att stanna kvar?

Nu måste Linkan och DIF snart träda fram och berätta vad som gäller.
Kojak

Inlägg av Kojak »

Fredrik "Linkan" Bremberg kommer spela ishockey med Djurgården IF säsongen 07/08!

Skulle Fredrik "Linkan" Bremberg inte spela med DIF under säsongen kommer han inte spela ishockey överhuvudtaget!

Personliga problem, gott folk! Svåra sådana!
Användarvisningsbild
Bautabröl
Kontakt:

Inlägg av Bautabröl »

Micke Nylander skrev:Personliga problem, gott folk! Svåra sådana!
Linkan - Behöver du någon att snacka med så...

Skämt åt sidan, personliga problem tar sin tid, så ta den tid du behöver och jag tror att jag kan tala för samtliga när jag säger att Djurgårdsfamiljen är med dig till 100 %, så ta den tid du behöver och hoppas att allt ordnar sig.

Bild

Gäst

Inlägg av Gäst »

Bautabröl skrev:
Micke Nylander skrev:Personliga problem, gott folk! Svåra sådana!
Linkan - Behöver du någon att snacka med så...

Skämt åt sidan, personliga problem tar sin tid, så ta den tid du behöver och jag tror att jag kan tala för samtliga när jag säger att Djurgårdsfamiljen är med dig till 100 %, så ta den tid du behöver och hoppas att allt ordnar sig.

Bild

Bra talat..

Du är välkommen tillbaka Linkan när du är redo för det
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

Jag tycker det är jäkligt skumt att Säcken, Garpen med flera går ut och säger att anledningen till att Bremberg är borta är att han har någon form av privata problem. Sedan säger Säcken att det är grymt skönt att Bremberg stannar i laget och inte skriver på för den ryska klubben.
Vafalls? Motsägningar Allan eller vad är det frågan om?
LiteOn

Inte bra detta med Bremberg

Inlägg av LiteOn »

Som poängkung förra säsongen vet motståndaren att det måste bevaka Bremberg extra med allt vad detta innebär i form av tjuvnyp, tacklingar och slashingar.
En Bremberg som inte tränar ordentligt löper stor risk att gå sönder tidigt på säsongen, samt att risken att han inte kommer in rätt i timingen med puck/skridsko och då ej producerar på samma sätt.
Javisst Bremberg är rutinerad och är en listig spelare, men att inte träna är aldrig hållbart i längden.

Varför kan inte Djurgården sy ihop träningspass som passar Bremberg i denna situation han befinner sig, det är han ju värd många ggr om.
Om det inte är så att Bremberg själv är allvarligt sjuk (hoppas vi verkligen inte).
Skriv svar