Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrigt

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
brsk
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av brsk »

Varför inte börja med att lämna in en motion till årsmötet?

Namninsamlingar, banderoller och svarta tifon i all ära. Men det absolut enklaste sättet att påverka en styrelse(oavsett organisation) är att skicka in en välformulerad motion.

Blir nog svår för en sittande styrelse att avslå en sådan motion med tanke på vad som står som syfte i stadgar.
Användarvisningsbild
Arkju
Säsongskort: Ja

Inlägg av Arkju »

brsk skrev:Varför inte börja med att lämna in en motion till årsmötet?

Namninsamlingar, banderoller och svarta tifon i all ära. Men det absolut enklaste sättet att påverka en styrelse(oavsett organisation) är att skicka in en välformulerad motion.

Blir nog svår för en sittande styrelse att avslå en sådan motion med tanke på vad som står som syfte i stadgar.
Såja, nu börjar det likna något. Tjatade lite grann om det innan senaste årsmötet.
Vill man påverka så är det, precis som du skriver, välformulerade motioner baserade på stadgarna som gäller. Finns inte en styrelse som kan stå emot i det läget om folk sen också tar sig till mötet och röstar. Hoppas verkligen att det är några fler som inser att det är den vägen man måste gå om något ska hända.

Frågan om Abbes vara eller inte vara var uppe under frågestunden på senaste årsmötet helt kort och svaret då från Karel var att DIF Hockey hade gjort en upphandling och därefter skrivit avtal men att man skulle titta på allting (vilket borde innebära att man tittar på hur kontraktet är skrivet och hur man kan säga upp det/köpa sig loss från det).
Att köpa ut sig från ett befintligt och korrekt tecknat avtal handlar inte om några småpengar och som läget är just nu så är i alla fall jag väldigt klar över var jag vill att DIF Hockey ska lägga sina pengar och det är INTE på att köpa ut Abbe. De pengarna behövs otroligt mycket bättre på andra ställen enligt mig.
Jag tror däremot att man kan vara rätt säker på att vid nästa upphandling så kommer Styrelsen att ha det här i bakhuvudet, särskilt om vi som supportrar sköter vår sida av det hela på ett bra sätt. Ge inte Abbe den ammunition han vill ha/behöver för att få kontraktet en gång till genom att bete er som lågpannor.
”Den grad av kränkthet människor känner, är precis den mängd de förtjänar.”
Användarvisningsbild
emilin

Inlägg av emilin »

Arkju skrev:
brsk skrev:Varför inte börja med att lämna in en motion till årsmötet?

Såja, nu börjar det likna något. Tjatade lite grann om det innan senaste årsmötet.
Vill man påverka så är det, precis som du skriver, välformulerade motioner baserade på stadgarna som gäller. Finns inte en styrelse som kan stå emot i det läget om folk sen också tar sig till mötet och röstar. Hoppas verkligen att det är några fler som inser att det är den vägen man måste gå om något ska hända.

Frågan om Abbes vara eller inte vara var uppe under frågestunden på senaste årsmötet helt kort och svaret då från Karel var att DIF Hockey hade gjort en upphandling och därefter skrivit avtal men att man skulle titta på allting (vilket borde innebära att man tittar på hur kontraktet är skrivet och hur man kan säga upp det/köpa sig loss från det).
Att köpa ut sig från ett befintligt och korrekt tecknat avtal handlar inte om några småpengar och som läget är just nu så är i alla fall jag väldigt klar över var jag vill att DIF Hockey ska lägga sina pengar och det är INTE på att köpa ut Abbe. De pengarna behövs otroligt mycket bättre på andra ställen enligt mig.
Jag tror däremot att man kan vara rätt säker på att vid nästa upphandling så kommer Styrelsen att ha det här i bakhuvudet, särskilt om vi som supportrar sköter vår sida av det hela på ett bra sätt. Ge inte Abbe den ammunition han vill ha/behöver för att få kontraktet en gång till genom att bete er som lågpannor.
Nu tycker även jag att diskussionen bedrivs helt rätt, och kan det gå tillväga på detta sätt så visar även vi supportrar att man kan bedriva denna fråga på ett proffsigt sätt.
Allt annat känns bara som det gör mer skada än nytta.
Konflikter av de flesta slag skall lösas bakom stängda dörrar, inte offentligt där tolkningen uppfattas olika från individ till individ.
Kan det nu gå till på detta sätt så kommer alla att vinna på detta.
Manijock

Inlägg av Manijock »

Tyvärr tror jag att många av dem som röstar på bojkott, avgå styrelsen-ramsor osv inte ens vet vad en motion är... Men håller med gillar tänket som börjar komma nu, där har vi rätt väg att gå om man nu vill få fram en lösning!
laxen

Inlägg av laxen »

Ja verkligen. En motion är ju den vägen man gå om man menar allvar med att få till en förändring. De andra tillvägagångssätten känns mer som ett rop mig hjälp att man inte känner sig sedd i samhället.

På möten så är det sällan folk som sätter sig emot motioner om man känner att den är väl genomförd och att det finns ett brett stöd. Skulle gissa att om det dyker upp 20 pers som vill få till en förändring på mötet så kan det räcka. Om det är seriöst genomfört och seriösa människor på plats som gärna talar öppet för mötets deltagare om vad motionens syfte är.

Helt rätt väg att gå. Framförallt ett snyggt sätt att genomföra det på.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Manijock skrev:Tyvärr tror jag att många av dem som röstar på bojkott, avgå styrelsen-ramsor osv inte ens vet vad en motion är... Men håller med gillar tänket som börjar komma nu, där har vi rätt väg att gå om man nu vill få fram en lösning!
Lägg ner det där. Och folk tycker mina kommentarer är "respektlösa"...
Expert.
Manijock

Inlägg av Manijock »

SirDIFalot skrev:
Manijock skrev:Tyvärr tror jag att många av dem som röstar på bojkott, avgå styrelsen-ramsor osv inte ens vet vad en motion är... Men håller med gillar tänket som börjar komma nu, där har vi rätt väg att gå om man nu vill få fram en lösning!
Lägg ner det där.
För åldern syftar jag på naturligtvis, inte intelligensen! Står fortfarande för att bojkott eller att trycka ner laget när vi spelar inte är riktigt är rätt väg att gå för att åstadkomma en förändring. Minns med fasa hur det lät förra säsongen när en klick på 10-15 personer skrek "avgå Abbe" medan kanske 8075 personer buade ut lilla klicken så det dånade i arenan. Personligen stod jag tyst och betraktade medan några personer stampade och viftade i kvicksanden. Tvättade knappast bort den där felaktiga riskgruppsstämpeln de där personerna har fått.

Tråkigt läge är det!
Manijock

Inlägg av Manijock »

Men nu tycker jag detta sätts på hold så taggar alla galet till säsongens kanske största match på Hovet. Dagen då vi passerar Bik Karlskoga, dagen då Djurgården på allvar visar vart fan skåpet ska stå.

Ingen viker ner sig
Staten

Inlägg av Staten »

Låter mycket klokt!
tramspelle

Inlägg av tramspelle »

Manijock skrev:Tyvärr tror jag att många av dem som röstar på bojkott, avgå styrelsen-ramsor osv inte ens vet vad en motion är...
Mupp.
Manijock

Inlägg av Manijock »

tramspelle skrev:
Manijock skrev:Tyvärr tror jag att många av dem som röstar på bojkott, avgå styrelsen-ramsor osv inte ens vet vad en motion är...
Mupp.
God dag jag heter Manijock
erik_dif

Inlägg av erik_dif »

Leker du efterbliven? Finns nog få supportrar i hela Sverige som är så aktiva och engagerade i föreningens demokrati som UCS.
Manijock

Inlägg av Manijock »

erik_dif skrev:
Leker du efterbliven? Finns nog få supportrar i hela Sverige som är så aktiva och engagerade i föreningens demokrati som UCS.
Men lugn och fin det var ett skämt, Jesus det här forumet är lika humorlöst som Cecilia Frode! Tycker det är på sin plats att driva lite med en del som faktiskt är mer dedikerade till vissa supportergrupper än vad de det fakto är till Djurgårdens IF...
Användarvisningsbild
Don66-2

Inlägg av Don66-2 »

Manijock skrev:
erik_dif skrev:
Men lugn och fin det var ett skämt, Jesus det här forumet är lika humorlöst som Cecilia Frode! Tycker det är på sin plats att driva lite med en del som faktiskt är mer dedikerade till vissa supportergrupper än vad de det fakto är till Djurgårdens IF...
Word!
brsk

Inlägg av brsk »

Trevligt att höra att det finns en del medhåll i frågan!

Jag vill poängtera att jag tror att UCS* är fullt kapabla att skriva och driva sina motioner på ett årsmöte. Men en motion ifrån supportrar som inte tillhör UCS kan sätta en helt annan press och ibland kan det helt enkelt vara bra med nytt blod/påtryckningar utifrån när ett samarbete kört ihop sig.

Jag kan mer än gärna ställa upp och driva en motion. Jag vill ha tifon på Hovet och jag vill ha tillbaka UCS i klacken.

Finns det någon här med kontakter, eller rent av medlem, i UCS som vet hur dom kan ställa sig till det här?

* Med UCS avses i texten ovan samtliga olika supportergrupperingar som blivit bortjagade från Hovets läktare, dvs även Fabriken med flera.
Skriv svar