Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Praetori
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Praetori »

ciirree skrev:Jag är usel på kontrakten i NHL/AHL och jag har säkert frågat förut.
Men vi kollar igen.

Om Krüger på riktigt ville hem, kan han lånas ut till oss då även fast han har 1 år kvar på sitt kontrakt? Tänkte i och med att han fått spela AHL på sistone.
Ja iom att han sattes upp på waivers-listan så borde det gå att ordna en utlåning (om alla parter tycker det är en bra idé dvs).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
DRC

Inlägg av DRC »

Praetori skrev:
ciirree skrev:Jag är usel på kontrakten i NHL/AHL och jag har säkert frågat förut.
Men vi kollar igen.

Om Krüger på riktigt ville hem, kan han lånas ut till oss då även fast han har 1 år kvar på sitt kontrakt? Tänkte i och med att han fått spela AHL på sistone.
Ja iom att han sattes upp på waivers-listan så borde det gå att ordna en utlåning (om alla parter tycker det är en bra idé dvs).
Lär väl snarare handla om en buy out isåfall. Känns otroligt dock.
Praetori

Inlägg av Praetori »

DRC skrev:
Praetori skrev:
Men vi kollar igen.

Nä det lär inte hända. Men det är inte orimligt att NHL-klubbarna hellre ser att hyggliga namn spelar i SHL snarare än farmarligan. Speciellt om vi kan garantera istid. AHL-lagen sparar en massa omkostnader om spelarna inte lirar där (och de vill hellre ge istid till yngre förmågor på väg uppåt än att försöka nöta igång en etablerad spelare som inte presterat).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
DRC

Inlägg av DRC »

Praetori skrev:
DRC skrev:
Praetori skrev:
Men vi kollar igen.

Nä det lär inte hända. Men det är inte orimligt att NHL-klubbarna hellre ser att hyggliga namn spelar i SHL snarare än farmarligan. Speciellt om vi kan garantera istid. AHL-lagen sparar en massa omkostnader om spelarna inte lirar där (och de vill hellre ge istid till yngre förmågor på väg uppåt än att försöka nöta igång en etablerad spelare som inte presterat).
Har det någonsin hänt med en spelare +27 år, envägs och med ordentligt caphit?
Praetori

Inlägg av Praetori »

DRC skrev:
Praetori skrev:
DRC skrev:
Praetori skrev:
Men vi kollar igen.

Så bra koll har jag inte. Det är klart att de säkert helst skulle vilja bli av med kontraktet helt men det lär ju inte hända, men de tjänar ju ingenting på att ha honom sittandes i AHL heller. Bättre i så fall om han får profilera sig i SHL så de kan få till en trade. Om de inte kommer överens om att bryta kontraktet då. Sen är ju frågan om hur sugen MK är på att komma hem. Vissa rykten gör ju gällande att så är fallet men om det sedan stämmer eller inte har jag ingen susning om.
ciirree

Inlägg av ciirree »

Praetori skrev:
DRC skrev:
Praetori skrev:
DRC skrev:
Praetori skrev:
Så bra koll har jag inte. Det är klart att de säkert helst skulle vilja bli av med kontraktet helt men det lär ju inte hända, men de tjänar ju ingenting på att ha honom sittandes i AHL heller. Bättre i så fall om han får profilera sig i SHL så de kan få till en trade. Om de inte kommer överens om att bryta kontraktet då. Sen är ju frågan om hur sugen MK är på att komma hem. Vissa rykten gör ju gällande att så är fallet men om det sedan stämmer eller inte har jag ingen susning om.
Det lilla rykte som finns är att MK tröttnat och vill hem. Så det känns nog inte aktuellt såvidare inte Jocke går ut och bekräftar eller nåt. Men jag ville bara veta hur det ligger till med kontrakten iom att han "klarade" waivers.
Användarvisningsbild
Caveman
Säsongskort: Ja

Inlägg av Caveman »

Angående MK; anledningen till waivers och att ingen vill ta honom är kontraktet han sitter på, som han fick retroaktivt i belöning av Hawks för att han hade tagit flera snälla kontrakt tidigare. Till sommaren hamnar han på marknaden och tror att betydligt fler än ett lag kommer ge honom minst en miljon dollar´ i årslön.
Användarvisningsbild
KnoxBlue

Inlägg av KnoxBlue »

Ny målvakt bör vara prio ett.

Vilka är lediga?
Wrong one - Andrén out
mb81

Inlägg av mb81 »

KnoxBlue skrev:Ny målvakt bör vara prio ett.

Vilka är lediga?
Kanske ska kolla större sample-size än typ 5 slutspelsmatcher. Om du ser över en hel säsong har Adam varit seriens bästa målvakt.
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

mb81 skrev:Kanske ska kolla större sample-size än typ 5 slutspelsmatcher. Om du ser över en hel säsong har Adam varit seriens bästa målvakt.
Är det viktigt att vara bra i grundserien eller i slutspelet? Det här är knappast första gången Adam kollapsar när mycket är på spel. Han gjorde det när Modo åkte ur, han gjorde det ifjol mot Färjestad, och nu gör han det igen.

Allt handlar om att vara som bäst när det gäller. Fasth var inget monster i grundserien, men nu är han det. Adam var ett monster i grundserien, nu håller han knappt som andremålvakt i hockeyallsvenskan. Det är en väsentlig skillnad och knappast någon tillfällighet. Om vi ska kunna utmana om guldet kommande två säsonger så måste vi ha en bättre målvakt än Adam.
Puckey

Inlägg av Puckey »

Vilka är lediga?
Det skeppet har redan seglat. Reideborn har visat att han kan, nu gäller det att gjuta mod i honom eftersom han redan signats på nytt kontrakt. Inför säsongen trodde jag att han var ett hopplöst fall, men fy fan vad bra han är när nerverna är på plats. Vi har inte råd att ersätta spelare när de visar sina brister, även om det varit tydligt i slutspelet att Adams ligger i nerverna.

Kämpa Adam!
mb81

Inlägg av mb81 »

Salas skrev:
mb81 skrev:Kanske ska kolla större sample-size än typ 5 slutspelsmatcher. Om du ser över en hel säsong har Adam varit seriens bästa målvakt.
Är det viktigt att vara bra i grundserien eller i slutspelet? Det här är knappast första gången Adam kollapsar när mycket är på spel. Han gjorde det när Modo åkte ur, han gjorde det ifjol mot Färjestad, och nu gör han det igen.

Allt handlar om att vara som bäst när det gäller. Fasth var inget monster i grundserien, men nu är han det. Adam var ett monster i grundserien, nu håller han knappt som andremålvakt i hockeyallsvenskan. Det är en väsentlig skillnad och om vi ska kunna utmana om guldet kommande två säsonger så måste vi ha en bättre målvakt än Adam.
Jag tycker det är för få matcher för att dra en slutsats. Vi vet att Adam är en av seriens bästa målvakter och har potential. Däremot har han inte kommit upp i samma nivå under slutspelet men det är 5 matcher så svårt att dra någon slutsats.
Han var tex grym i slutet på förra säsongen när varje match var som ett slutspel och han var bra när vi gick upp.
Jag tror verkligen inte det handlar om att han inte klarar att vara bäst när det gäller utan mer är en slump.
Men även jag är missnöjd över hans insats framförallt idag. Men man ska också tänka på att vi inte skulle vara där vi är nu utan honom.
Användarvisningsbild
KnoxBlue

Inlägg av KnoxBlue »

Puckey skrev:

Vilka är lediga?
Det skeppet har redan seglat. Reideborn har visat att han kan, nu gäller det att gjuta mod i honom eftersom han redan signats på nytt kontrakt. Inför säsongen trodde jag att han var ett hopplöst fall, men fy fan vad bra han är när nerverna är på plats. Vi har inte råd att ersätta spelare när de visar sina brister, även om det varit tydligt i slutspelet att Adams ligger i nerverna.

Kämpa Adam!

Han var jätteduktigt i grundserien, men om han så höll nollan varje match där spelar mindre roll när han faller som ett korthus så fort det gäller något. Det är ju inte bara detta slutspel han darrat som ett asplöv, tiden i Modo, mot Fbk och med handen på hjärtat så gjorde han faktiskt några mindre bra insatser i kvalserien med oss som höll på att kosta oss SHL-platsen.

Jag menar hur många år ska vi vänta på att hans nerver blir bra även i slutspel? Tveksamt om dom någonsin blir det.
Wrong one - Andrén out
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

mb81 skrev:Han var tex grym i slutet på förra säsongen när varje match var som ett slutspel och han var bra när vi gick upp.
Det stämmer att han var bra när vi gick upp, men han var knappast bra i slutet av förra säsongen. I grundserien, sure. Men mot Färjestad i play-in så var det han som såg till att Färjestad slog ut oss genom att släppa in väldigt billiga puckar i avgörande lägen.

Jag hoppades att Adam skulle visa sig vara en av seriens bästa målvakter, men det är dessvärre långt ifrån sanningen. Ortio, Fasth och Alsenfelt är alla tre klasser bättre. Ska man ta sig till final och utmana om guldet behövs sådana målvakter, såvida man inte heter Växjö och blir dopade med 20+ miljoner varje säsong.
mb81

Inlägg av mb81 »

Salas skrev:
mb81 skrev:Han var tex grym i slutet på förra säsongen när varje match var som ett slutspel och han var bra när vi gick upp.
Det stämmer att han var bra när vi gick upp, men han var knappast bra i slutet av förra säsongen. I grundserien, sure. Men mot Färjestad i play-in så var det han som såg till att Färjestad slog ut oss genom att släppa in väldigt billiga puckar i avgörande lägen.

Jag hoppades att Adam skulle visa sig vara en av seriens bästa målvakter, men det är dessvärre långt ifrån sanningen. Ortio, Fasth och Alsenfelt är alla tre klasser bättre. Ska man ta sig till final och utmana om guldet behövs sådana målvakter, såvida man inte heter Växjö och blir dopade med 20+ miljoner varje säsong.
Jag menade typ sista tredjedelen när vi riskerade kval och varje match var viktigare än alla matcher vi spelat i år.
Men du drar slutsatsen på typ 7 matcher. Det är på tok för liten sample-size. Sen är jag också besviken att han inte kommit upp i sin potential i semifinalserien.
Adam har visat att hans potential är hög och det ska vi jobba vidare på.
Låst