SHL 2017/18

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2017/18

Inlägg av Mattias_87 »

minalman skrev:
Mattias_87 skrev:Jag ogillar Aik lika mycket som er andra. MEN fakta är att 1/3 av alla hockeyspelare kommer ifrån Stockholm och det är helt sjukt mycket. Kan konsekvenserna bli att Aik-föräldrar slutar sätta sina barn i hockeyskola i framtiden och gör att hela svensk hockey skadas rejält på sikt? Det är det jag är rädd för.
De absolut flesta kommer från någon av alla andra duktiga hockeylag vi har i Stockholm.
Om killarna utvecklas väl så finns det knappast ingen gnagarpappa som inte skickar sonen till DIF den dagen ajk inte finns längre.
Tror du missuppfattar mig. Detta är vad jag enkelt förklarat oroar mig för: Man och fru är Aikare sedan barnsben och dom funderar på att sätta sin 6-åriga son i någon idrott. Dom går ofta på Aik fotbolls matcher eftersom dom är bra och deras dröm är att någon gång få se sin son spela där. Dom kommer knappast tycka det är ballt att se sonen i Aik hockey av förklarliga anledningar. Tänker föräldrar såhär?
DIFtomppa skrev:Och hur ser det ut, kommer någon match bli i globen?
Jag läste faktiskt en kommentar på Instagram av DIFhockey och där öppnade man för det "Beroende på hur många hemmamatcher vi får". Man vill väl inte ha en halvfull glob helt enkelt. Men om vi får chans att avgöra hemma i kvartsfinal 5 så finns det säkert en möjlighet/risk för Globen beroende på vem man frågar.
Praetori skrev:
Mattias_87 skrev: Däremot är det ju inget snack om att det för Stockholmshockeyn (och Svensk hockey som helhet) skulle vara suveränt med mer drag kring klubbarna. Nu saknar jag verkligen inte stöket kring AIK/DIF och all dålig reklam som det ger men det skulle vara bra för Svensk hockey med åtminstone ett till lag i högsta serien (eller typ Bajen och SSK tillsammans med AIK i Allsvenskan).
Det är ju också ett problem att det snackas för lite om hockey i Stockholm. Ingen av mina arbetskamrater som håller på de två andra stora stockholmslagen snackar hockey. Det är bara jag. Dom pratar om att äntligen få se Aik fotboll och vad det kan vara. Är det bra för våran sport? Nej det är det inte.
Avskaffa tre mot tre.
Praetori
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Praetori »

Mattias_87 skrev: Det är ju också ett problem att det snackas för lite om hockey i Stockholm. Ingen av mina arbetskamrater som håller på de två andra stora stockholmslagen snackar hockey. Det är bara jag. Dom pratar om att äntligen få se Aik fotboll och vad det kan vara. Är det bra för våran sport? Nej det är det inte.
Så är det ju. Hockey är något som man inte snackar om i fikarummet om det inte råkar vara hockeynördar eller folk med lagtillhörighet i SHL (typ Leksingar verkar finnas precis överallt).
Känner typ en eller två kolsäckar som bryr sig om AIK hockey. Ingen av de Bajare jag känner bryr sig om hockeyn och sånt är ju dåligt.
Problemet är ju att ingen som ens halvt om halvt håller på AIK eller Bajen i fotboll någonsin kommer gå på hockey för att se Djurgården spela. Där har ju klubbar som är "ensamma" det bättre förspänt. Malmöfans i fotboll håller ofta på Redhawks och IFK och Frölunda är ju goa-gubbar rakt igenom.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Skidlöparn

Inlägg av Skidlöparn »

Praetori skrev:
Mattias_87 skrev: Det är ju också ett problem att det snackas för lite om hockey i Stockholm. Ingen av mina arbetskamrater som håller på de två andra stora stockholmslagen snackar hockey. Det är bara jag. Dom pratar om att äntligen få se Aik fotboll och vad det kan vara. Är det bra för våran sport? Nej det är det inte.
Så är det ju. Hockey är något som man inte snackar om i fikarummet om det inte råkar vara hockeynördar eller folk med lagtillhörighet i SHL (typ Leksingar verkar finnas precis överallt).
Känner typ en eller två kolsäckar som bryr sig om AIK hockey. Ingen av de Bajare jag känner bryr sig om hockeyn och sånt är ju dåligt.
Problemet är ju att ingen som ens halvt om halvt håller på AIK eller Bajen i fotboll någonsin kommer gå på hockey för att se Djurgården spela. Där har ju klubbar som är "ensamma" det bättre förspänt. Malmöfans i fotboll håller ofta på Redhawks och IFK och Frölunda är ju goa-gubbar rakt igenom.
Bara att starta Stockholm Royals då, enda möjligheten till att få ett lag för hela Stockholm :wink:
Praetori

Inlägg av Praetori »

Skidlöparn skrev:
Praetori skrev:
Bara att starta Stockholm Royals då, enda möjligheten till att få ett lag för hela Stockholm :wink:
Nej det som måste hända är att AIK går och självdör.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
crike1

Inlägg av crike1 »

Praetori skrev:
Som hel förening, ja. Annars hjälper det oss inte.

Vilket idrottsår man hade haft om dom två andra föreningarna varit uppe i SHL. Det hade gynnat alla då staden (för oss och bajen) behövt satsa mer på ungdomshockeyn och bra ungdomar hade med stor sannolikhet stannat kvar i stan i större utsträckning mot vad dom gör idag.
Praetori

Inlägg av Praetori »

crike1 skrev:
Praetori skrev:
Som hel förening, ja. Annars hjälper det oss inte.

Vilket idrottsår man hade haft om dom två andra föreningarna varit uppe i SHL. Det hade gynnat alla då staden (för oss och bajen) behövt satsa mer på ungdomshockeyn och bra ungdomar hade med stor sannolikhet stannat kvar i stan i större utsträckning mot vad dom gör idag.
Med risk att gå lite OT. Situationen i Stockholm är lite komplicerad eftersom det är så många kommuner inblandade. SHL som professionell produkt är ju egentligen en helt egen verksamhet jämfört med det som skattepengarna jobbar med i idrottsförvaltningen.

Det sjuka i kråksången är att kommunerna (som är de som oftast äger eller på ett eller annat sätt står som ansvariga för driften av idrottsanläggningarna) i Stockholmsregionen sällan har drivkraften eller ekonomin att förbättra situationen. De hallar som kommit till eller renoverats har haft lokala eldsjälar och företag som sponsrat och gjort verksamheten till verklighet (kommunerna har inte musklerna eller viljan att fylla de enorma behoven). Sen finns det ett par hockeyprofiler som donerat till sina moderklubbar och agerat dragplåster och ishockeyförbundet med Tre Kronors hockeyskolor bidrar ju med sitt, men överlag så känns hockeyns varande som ett mirakel i Stockholm (sett till förutsättningarna från kommunerna). Det är helt enkelt dyrt och det finns mer angelägna ekonomiska bryderier som skola och omsorg för kommunerna att ta hand om.

De lokala kommunerna i Stockholmsregionen skulle liksom inte få bättre förutsättningar (annat än möjligen på lång sikt) bara för att det finns potential för 3 Stockholmsklubbar i SHL.
Medlemsavgifterna i de lokala föreningarna med barn och ungdomar (framtidens hockeyproffs) är ingenting som betalar nya hallar eller knappt ens renoveringar av befintliga (och klubbarna äger väldigt sällan egna hallar, om det ens finns en enda sådan i länet). Det är möjligen intresset för Hockeyn som sport som ökar. MEN med tanke på att problemet inte är mängden utövare utan snarare en brist på ishallar och träningstider så skulle det inte gör särskilt mycket skillnad ändå.

DIF, AIK och Bajens egen hockeyverksamhet matas ju av föreningar som Lidingö, Huddinge, Värmdö, Trånkan, Sollentuna mfl (det finns MÅNGA föreningar i Stockholm) och deras förutsättningar och ekonomiska vardag påverkas inte av SHL-klubbarna i stan. Visst blir det synergier med tränare och dylikt (som jag skrev tidigare) men det regnar inte manna från SHL ner till gräsrotsnivån (annat än inom just SHL-klubbarnas egna verksamheter).

Det som blir problematiskt är ju att kommunerna (i vårat fall Stockholms Stad) dels har att göra med sitt eget idrotts och friluftsliv (här snackar vi ideella föreningar) och dels med vinstdrivande proffsverksamhet (som Djurgården Hockey). Den senare har ju egna inkomster från rent kommersiella kontrakt. Föreningar som AIK och Djurgården skall ju klara av att stå på egna ben men samtidigt kan man inte förvänta sig att Sollentuna eller Väsby skall göra det. Alla är dock beroende av ishallar och istider men vår verksamhet inom DIF Hockey tjänar ju pengar på att plocka upp spelare från föreningar som Farsta, Huddinge, Järfälla mfl som dock inte får mycket för besväret, om alls något. Det är främst eldsjälar och hängivna hockeyföräldrar som drar runt verksamheten (även om det, som jag tidigare skrev, självklart kommer ut talang i form av tränare och annat till stöd för gräsrotsföreningarna).
Användarvisningsbild
Think if...
Kontakt:

Inlägg av Think if... »

Det är någonting med huvuden och Luleå, jag tror att dom saknas...
Using Tapatalk
Användarvisningsbild
Henke95

Inlägg av Henke95 »

Tydligen utsågs Viktor Fasth till vinnare av Honken Trophy (ligans bästa målvakt under grundserien).

Varför då?
Victory is sweetest when you've known defeat.
daaviid

Inlägg av daaviid »

Henke95 skrev:Tydligen utsågs Viktor Fasth till vinnare av Honken Trophy (ligans bästa målvakt under grundserien).

Varför då?
Ställer precis samma fråga. Löjligt att ge honom priset bara för att dom tog hem serielunken. Priset ska gå till målvakten som har varit bäst, nu blir priset bara patetiskt.
Skidlöparn

Inlägg av Skidlöparn »

daaviid skrev:
Henke95 skrev:Tydligen utsågs Viktor Fasth till vinnare av Honken Trophy (ligans bästa målvakt under grundserien).

Varför då?
Ställer precis samma fråga. Löjligt att ge honom priset bara för att dom tog hem serielunken. Priset ska gå till målvakten som har varit bäst, nu blir priset bara patetiskt.
Rent patetiskt. Vinner enbart på namnet.

Edit: Sam Hallam kommer garanterat vinna årets coach på samma merit.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Mattias_87 »

Kul med en intervju med Växjös sportchef på Expressen: https://www.expressen.se/kvallsposten/s ... felaktigt/

"– Jag sticker ut hakan och säger att ingen kommer i närheten av att betala 16 miljoner kronor i hyra och istider, av de klubbar som inte äger arenorna själva. Så jag skulle säga tvärtom. Vi har nog en sämre ekonomisk sits på grund av det."

Och sedan ska dom inte ha ligans högsta budget heller utan dom betalar lägre än vad folk tror. Offentliga löner hade verkligen varit trevligt.
Avskaffa tre mot tre.
Donkels-2.0

Inlägg av Donkels-2.0 »

Fan vad han ljuger det där fyllot Evertsson
Ceterum censeo Solna esse delendam
Praetori

Inlägg av Praetori »

Donkels-2.0 skrev:Fan vad han ljuger det där fyllot Evertsson
Eller glider på sanningen iaf. 13 miljoner är tydligen inte kommundoping. Och han är ju noga med att bara prata om lag som äger sina egna arenor (som Växjö i princip FÅTT av kommunen).

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Användarvisningsbild
Lewyn

Inlägg av Lewyn »

Praetori skrev:
Donkels-2.0 skrev:Fan vad han ljuger det där fyllot Evertsson
Eller glider på sanningen iaf. 13 miljoner är tydligen inte kommundoping. Och han är ju noga med att bara prata om lag som äger sina egna arenor (som Växjö i princip FÅTT av kommunen).
Jag kan tänka mig att man kan dra in ganska mycket på att äga arenan och därmed få full kontroll av allt krimskrams runtomkring. Då kan man ju även ta lite av kakan även när det inte är a-laget som spelar. Jag vet inte hur mycket andra event Växjö har i sin arena, men det bygger ju såklart på. Han är tydlig med att skylta hur mycket arenan kostar i drift, men han berör knappt de "osynliga" vinsterna av att äga arenan.

För övrigt köper jag inte att de skulle ha en så billig trupp som han pratar om. Nog för att man kan göra någon deal här och där, men på honom låter det ju som att de hittat alla spetsspelare i rea-hyllan.
AirQ

Inlägg av AirQ »

Såg att SHL har anställt Abbe som säkerhetschef, fick han inte kicken från difhockey för han bussade snuten på alla fans typ? O_o

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Skriv svar