Silly season 2007/08 - nyförvärv, förluster och lagbygget
-
Vad jag inte förstår är varför Ericson behålls framför Deilert. Värvningen av Frylén ska nog ses utifrån att TJ och Ronnie kommer att pensioneras efter årets säsong. Köp ut Ericson från kontraktet nu! Han har inte erfarenheten från flera år i ES - vidare har han inte framtiden för sig. Problemet med backbesättningen är felsatsningarna från föregående år där DIF satsade på Liwing, Lindman och Ericsson.Therocket1 skrev:Som sagt, att Deilert inte har fått debutera än är inte pga. att han väger för lite, är för dålig eller har för dålig inställning. Det är något annat som ligger bakom. Vad det är tänker jag inte avslöja, utan det får DIF eller Deilert själv gå ut med om de känner för det.
En sak förstår jag inte riktigt. Deilert gjorde 1 mål på 35 matcher i J20 SuperElit ifjol. Hur kan det komma sig om han har hela organisationens bästa skott?Therocket1 skrev:Alexander Deilert har ett av de bästa skotten i DIFs organisation, tillsammans med väldigt fina passningar, väldigt fin blick för spelet, hyfsad skridskoåkning och helt ok i egen zon. Deilert är ett dessutom högerskytt.
Anledningen till att jag "gnäller" är för att värvningsansvariga har gjort ett horribelt misstag, vi har endast EN högerskytt på backsidan som DESSUTOM missar de 15 första omgångarna. Värvningen av Frylén känns omotiverad. Varför ska en 31 årig gubbe stå i vägen för en av de största backtalangerna när Deilert är minst lika bra som Frylén? Deilert har dessutom tillräckligt med pondus att styra ett PP från blå, vilket inte Frylén har.
Han kanske har ett bra styrskott?Stambert skrev:En sak förstår jag inte riktigt. Deilert gjorde 1 mål på 35 matcher i J20 SuperElit ifjol. Hur kan det komma sig om han har hela organisationens bästa skott?Therocket1 skrev:Alexander Deilert har ett av de bästa skotten i DIFs organisation, tillsammans med väldigt fina passningar, väldigt fin blick för spelet, hyfsad skridskoåkning och helt ok i egen zon. Deilert är ett dessutom högerskytt.
Anledningen till att jag "gnäller" är för att värvningsansvariga har gjort ett horribelt misstag, vi har endast EN högerskytt på backsidan som DESSUTOM missar de 15 första omgångarna. Värvningen av Frylén känns omotiverad. Varför ska en 31 årig gubbe stå i vägen för en av de största backtalangerna när Deilert är minst lika bra som Frylén? Deilert har dessutom tillräckligt med pondus att styra ett PP från blå, vilket inte Frylén har.

-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Vem sa att han hade det bästa skottet? Jag sa att han hade ett av organisationens bästa skott. Detta tyder bara på en sak, eller hur? Att vi saknar duktiga offensiva backar! Om vi ska ranka backarnas skott så blir det nånting sånt här, ungefär:
Jiri Marusak
Thomas Johansson
Timmy Pettersson
Alexander Deilert
Edvin Frylén
Linus Kjell
Dennis Persson
Som jag har sagt tidigare, det finns en orsak till varför Deilert inte har fått debutera, samt att han bara gjorde 1 mål på 35 matcher. Vad det är kan jag inte säga. Deilert är en av Sveriges talangfullaste offensiva backar, just nu är endast Johan Motin bättre än honom, om man ser till offensiva backar. Ska man kolla in alla junior-backar så hamnar han tyvärr längre ner. Jag försöker inte höja Deilert till skyarna på något sätt, men känns som att DIF sänder dubbla budskap. De satsar på juniorerna men när det finns juniorer som är redo att ta steget upp så får de inte det, och det gäller inte bara Deilert. Lundh är ett annat exempel.
Jiri Marusak
Thomas Johansson
Timmy Pettersson
Alexander Deilert
Edvin Frylén
Linus Kjell
Dennis Persson
Som jag har sagt tidigare, det finns en orsak till varför Deilert inte har fått debutera, samt att han bara gjorde 1 mål på 35 matcher. Vad det är kan jag inte säga. Deilert är en av Sveriges talangfullaste offensiva backar, just nu är endast Johan Motin bättre än honom, om man ser till offensiva backar. Ska man kolla in alla junior-backar så hamnar han tyvärr längre ner. Jag försöker inte höja Deilert till skyarna på något sätt, men känns som att DIF sänder dubbla budskap. De satsar på juniorerna men när det finns juniorer som är redo att ta steget upp så får de inte det, och det gäller inte bara Deilert. Lundh är ett annat exempel.

- Remy Lebeau
Lundh var ett mycket speciellt fall. Malmö erbjöd ett väldigt fint kontrakt för en så pass ung spelare, tillräckligt för att han skulle lämna. Dessutom garanterades han inte samma speltid i DIF som i Mif.Therocket1 skrev:Vem sa att han hade det bästa skottet? Jag sa att han hade ett av organisationens bästa skott. Detta tyder bara på en sak, eller hur? Att vi saknar duktiga offensiva backar! Om vi ska ranka backarnas skott så blir det nånting sånt här, ungefär:
Jiri Marusak
Thomas Johansson
Timmy Pettersson
Alexander Deilert
Edvin Frylén
Linus Kjell
Dennis Persson
Enkelt val. Mer pengar, och speltid.
"Jag älskar Sverige och Djurgården" - José Theodore
-
- Remy Lebeau
-
-
Vi har Ronnies naturliga ersättare i Oscar Eklund, om han fortsätter sin utveckling på samma sätt. Vi har även Johanssons ersättare i Deilert alternativt Persson, vilket gör mig ännu mer förbryllad över värvningen av Frylén. Johansson är en top-3 back i dagens DIF, Frylén på sin höjd en top-5 back. Ska vi alltså ersätta en top-3 back med en top-5 back inom de närmaste säsongerna?Östgöten skrev:Vad jag inte förstår är varför Ericson behålls framför Deilert. Värvningen av Frylén ska nog ses utifrån att TJ och Ronnie kommer att pensioneras efter årets säsong. Köp ut Ericson från kontraktet nu! Han har inte erfarenheten från flera år i ES - vidare har han inte framtiden för sig. Problemet med backbesättningen är felsatsningarna från föregående år där DIF satsade på Liwing, Lindman och Ericsson.Therocket1 skrev:Som sagt, att Deilert inte har fått debutera än är inte pga. att han väger för lite, är för dålig eller har för dålig inställning. Det är något annat som ligger bakom. Vad det är tänker jag inte avslöja, utan det får DIF eller Deilert själv gå ut med om de känner för det.

Problemet har med sammansättningen av truppen görs mindre lyckat. Föregående år värvades lovande seniorer utifrån som inte höll måttet såsom Ericsson och Liwing. Tyvärr verkar det som vi kan räkna in Danielsson i samma kategori. Hade inte kontrakt skrivits med Danielsson hade det varit lättare att garantera Lundh matchtid. Eventuellt hade DIF även kunnat behålla Thörn framför Danielsson. Problemet är inte att Lindman ersattes av en etablerad elitseriespelare utan att seniorer såsom Ericsson behålls framför lovande juniorer - som kan blomma ut när Linkan försvinner. Hoppas att Danielsson kan visa mer kommande säsong för annars får även den värvningen betraktas som misslyckad om konsekvensen blev att DIF tappade Lundh. Brister i DIF:s övergripande strategi gällande truppen hindrar klubben från att bli ett stabilt elitserielag. Vill inte gå in i detalj - men bristen gäller framförallt planeringen av truppen över två till tre säsonger - något som skapar ryckighet och inte lika väl balanserade trupper. DIF:s problem är därför inte bara finansiella utan även kunskapsrelaterade - något får stora konsekvenser och märks eftersom DIF har en så pass svag ekonomi.Therocket1 skrev:..., men känns som att DIF sänder dubbla budskap. De satsar på juniorerna men när det finns juniorer som är redo att ta steget upp så får de inte det, och det gäller inte bara Deilert. Lundh är ett annat exempel.
Jag håller med Therocket1 i att klubben ekonomiskt satsar på juniorerna för att därför inte riktigt tro på satsningen. Tyvärr verkar det som att DIF inte riktigt förstår vikten att vara konsekventa i satsningen på ett sätt att unga spelare får ett incitament att tidigt komma in i organisationen så att klubben får information om hur spelaren fungerar både på och utanför isen.
Har svårt att bedöma den exakta klassen på Frylén. Jag har sett honom för få matcher för att kunna bedöma honom eftersom jag bara följer DIF och i stort sätt aldrig tittar på andra lag. Osäkerheten om Fryléns status är även hög på grund av att Malmö var riktigt usla föregående säsong. Generellt anser jag att en gammal landslagspelare såsom TJ åtminstone ska ersättas av en yngre spelare som ofta spelar i landslaget. En väl meriterad tjeck eller slovak på ett fleraårigt kontrakt hade jag därför gillat. Mina förutfattade meningar är att Finska backar suger liksom tjeckiska och slovakiska forwards - eftersom de bara tänker på sig själva. Finska forwards är helt ok att värva till DIF liksom en till två tjeckiska eller slovakiska offensiva backar. Bra defensiva tjeckiska och slovakiska backar är en myt - de finns bara i teoretiska laguppställningar.Therocket1 skrev:Vi har Ronnies naturliga ersättare i Oscar Eklund, om han fortsätter sin utveckling på samma sätt. Vi har även Johanssons ersättare i Deilert alternativt Persson, vilket gör mig ännu mer förbryllad över värvningen av Frylén. Johansson är en top-3 back i dagens DIF, Frylén på sin höjd en top-5 back. Ska vi alltså ersätta en top-3 back med en top-5 back inom de närmaste säsongerna?
-
Är inte riktigt beredd att hålla med i dina fördomar om tjeckiska och slovakiska forwards. Du har rätt, i 95% av fallen. 
Men bland de övriga 5%-en kan man hitta en del guldkorn, t.ex. Petr Sykora i Pardubice, som spelar med ett STORT hjärta. Sen när det gäller defensiva backar i den regionen, det finns en väldigt liten skara som är bra, resten är som du säger, de finns bara på pappret.

Men bland de övriga 5%-en kan man hitta en del guldkorn, t.ex. Petr Sykora i Pardubice, som spelar med ett STORT hjärta. Sen när det gäller defensiva backar i den regionen, det finns en väldigt liten skara som är bra, resten är som du säger, de finns bara på pappret.

Undantagen bekräftar regeln. Tror tyvärr att värvningen av en toppforward - helst center - är ett absolut måste. Jag skulle gärna vilja få en kommentar om hur Danielsson har spelat i träningsmatcherna.Therocket1 skrev:Är inte riktigt beredd att hålla med i dina fördomar om tjeckiska och slovakiska forwards. Du har rätt, i 95% av fallen.
-