Säsongen 2024/25

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
klintan85
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 2024/25

Inlägg av klintan85 »

Jag har tittat tillbaka lite på kvartsfinalerna och det är ett under att Mora hängde med så länge som de gjorde. Särskillt de två första matcherna där det blev 43-17 och 44-20 i skott. Sammanlagt över alla fyra var skotten 147-79. Aldrig sett maken till utklassning i spelet.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Säsongen 2024/25

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

klintan85 skrev: 2025-03-26 13:17:21 Jag har tittat tillbaka lite på kvartsfinalerna och det är ett under att Mora hängde med så länge som de gjorde. Särskillt de två första matcherna där det blev 43-17 och 44-20 i skott. Sammanlagt över alla fyra var skotten 147-79. Aldrig sett maken till utklassning i spelet.
Tycker vi var stabila utan att glänsa. Vi spelade säkert (riskminimerade) på bekostnad av att skapa heta lägen.
Vi var trubbiga men borde gjort fler mål.
Ett styrkebesked.
Hade vi ställts för tuffare prov (de hade tagit en 2-målsledning) hade vi säkert kunnat flytta fram positionerna.

Jag är däremot oroad för Kruger/Thoresen. Att vi kommer kunna steppa upp mot bättre motstånd ser jag som en självklarhet.
Men utan de 2 herrarna (eller hoppandes in och ut ur laget och presterandes på lägre nivå) kan det bli riktigt svårt.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Boven

Säsongen 2024/25

Inlägg av Boven »

Manijock skrev: 2025-03-26 12:51:43
Rojk skrev: 2025-03-26 12:23:23
Manijock skrev: 2025-03-26 12:10:56
Rojk skrev: 2025-03-26 12:08:58
Manijock skrev: 2025-03-26 12:02:42

Björklöven är inte Djurgården. Aik har handen så långt upp i röven på DIF att det är löjligt för närvarande. Aik växer mot oss och vi sjunker genom isen.
Kanske på matcher utspridda över en hel säsong. Vete tusan om det är samma känsla när derbyna duggar så tätt som varannan match. Ser det som trolig normalisering där derbynerver minskar ju längre in i serien man skulle komma.
En till som inte följer fotbollen märker jag :lol: Inte sabbad av åratal av förnedring både socialt och på plan. Hoppas du har rätt. Oerhört skeptisk dock! Vi ska hursomhelst inte utsätta oss för risken. Som sagt, det är vi supportrar som får betala priset.
Fotbollen spelar inte heller varannan dag, så jag förstår inte hur det är relevant i min tes om en normalisering utifrån många derbyn på kort tid.
Och jag förstår inte hur frekvensen av matcher ska påverka heller. Snarare att det är en till fördel för Aik. Psykologin är ju där likförbannat.
Boven skrev: 2025-03-26 12:44:37
Manijock skrev: 2025-03-26 12:02:42
Boven skrev: 2025-03-26 11:54:55
Manijock skrev: 2025-03-26 11:19:29

Det där "mittenlaget" är en seger från att slå oss i bäst av 7 redan? På 4 matcher har de fullt rättvist 3-1 i matcher. Rent objektivt!

Sluta dra alla slutsatser från elite prospects och inse att helt andra krafter och spöken drar igång vid en sådan serie än bara "bäst lag på pappret vinner"....
Rent objektivt är "mittenlaget" 1 förlust från att åka ur en riktig bäst av 7 serie.
Björklöven är inte Djurgården. Aik har handen så långt upp i röven på DIF att det är löjligt för närvarande. Aik växer mot oss och vi sjunker genom isen.
Ja och inte så konstigt heller kanske med tanke på hur vi supportar eldar på skiten. Spelar ingen roll att aik spelar mediokert och ligger under i sin serie, dom är ändå favoriter att gå upp och är helt oslagbara.
Skulle dom krångla sig vidare och ställas mot oss så kommer vi inte ha en chans. Allt är redan förlorat på förhand och vi kommer bli svepta.

Tror knappast att det hjälper att vi redan nu ältar hur omöjligt det är att slå aik och tar ut förlusten på förhand.
Helt övertygad om att all skit sipprar ner till laget och är en stor del av problemet. Tillslut genomsyrar det hela föreningen och blir en självuppfyllande profetia, precis som i fotbollen.

För det första kan vi väl se om aik ens lyckas ta sig förbi sin kvart, för det andra se om vi ens kommer möta dom och för det tredje spela en match mot dom innan vi konstaterar att allt är över.
Det kan mycket väl vara en vettig poäng. Supportrarna är absolut en del i det. Men det är omöjligt att inte bli ärrad också. Det går inte att bara stänga av och inte bry sig.
Säger inte att jag är opåverkad av det heller, menar bara att vi kan försöka tänka (så gott det går) på vilken stämning och inställning vi sprider runt oss.
Användarvisningsbild
Vikas

Säsongen 2024/25

Inlägg av Vikas »

Bara jag som anser att vi var bättre spelmässigt än Solna i 3 av 4 matcher?

De vann 3 p.g.a ruggigt målvaktsspel och att de i princip gjorde mål på varenda målchans.
Heraklion

Säsongen 2024/25

Inlägg av Heraklion »

Vikas skrev: 2025-03-26 14:41:52 Bara jag som anser att vi var bättre spelmässigt än Solna i 3 av 4 matcher?

De vann 3 p.g.a ruggigt målvaktsspel och att de i princip gjorde mål på varenda målchans.
Precis så. Sedan dess har deras målvakter tappat mycket, medan Hugo höjt sig. Därför ligger de nu under mot formsvaga Löven.

Djurgår'n skulle köra över ett tröttkört Ajk.
dr111DIF

Säsongen 2024/25

Inlägg av dr111DIF »

Vikas skrev: 2025-03-26 14:41:52 Bara jag som anser att vi var bättre spelmässigt än Solna i 3 av 4 matcher?

Ja vi var klart bättre 3 första och 4 :e var vi slarviga men inte så att de hade något spelövertag direkt. Om deras målvaktsspel är som mot löven har vi inget att frukta.
Heraklion

Säsongen 2024/25

Inlägg av Heraklion »

Heraklion skrev: 2025-03-26 09:55:54
Eriksson skrev: 2025-03-26 09:23:23 Mitt tips har varit AIK i SHL, står kvar vid det. Tror inte det spelar roll om vi möter AIK i semi eller final, det lär bli torsk i båda.
Min gissning är att AIK vinner nästa mot IFB, och sen kliver vanlijpsykena in hos IFB och de torskar hemma.

Hoppas dock innerligt att jag har fel på alla punkter
Förstår inte för allt smör i Småland hur du kan se ajk, med sitt mittenlag till trupp, som segrare mot t.ex. Karlskoga eller Södertälje i bäst av sju. Ännu mindre oss, som är bättre på alla punkter (numera inkl. målvakt), och dessutom utvilade?

Det måste ju vara en känslomässig reaktion på tidigare derbytorskar? För kvaliteten finns inte i Ajks trupp.

Rent objektivt så ligger aik rättvist under med 3-2 mot ett bättre men slarvigt lag. Och ajk kommer - så som kvartsfinalserien utvecklats hittills - sannolikt torska med 4-2 eller 4-3.
Det där "mittenlaget" är en seger från att slå oss i bäst av 7 redan? På 4 matcher har de fullt rättvist 3-1 i matcher. Rent objektivt!

Sluta dra alla slutsatser från elite prospects och inse att helt andra krafter och spöken drar igång vid en sådan serie än bara "bäst lag på pappret vinner"....
Värst vad du komplicerar. Mittenlaget Ajk är en match från att åka ut i kvarten, vilket mittenlag tenderar att göra. Men nu har ajk vunnit en match mot Löven och då känner alla starkt.

Jag har sett alla Ajks senaste tio matcher, inte tittat på ngt elite prospects. Tippade redan före kvarten att Löven skulle vinna med 4-2 eller 4-3. Jag kommer att få rätt.
Användarvisningsbild
Eriksson

Säsongen 2024/25

Inlägg av Eriksson »

Heraklion skrev: 2025-03-26 15:01:34
Eriksson skrev: 2025-03-26 09:23:23 Mitt tips har varit AIK i SHL, står kvar vid det. Tror inte det spelar roll om vi möter AIK i semi eller final, det lär bli torsk i båda.
Min gissning är att AIK vinner nästa mot IFB, och sen kliver vanlijpsykena in hos IFB och de torskar hemma.

Förstår inte för allt smör i Småland hur du kan se ajk, med sitt mittenlag till trupp, som segrare mot t.ex. Karlskoga eller Södertälje i bäst av sju. Ännu mindre oss, som är bättre på alla punkter (numera inkl. målvakt), och dessutom utvilade?

Det måste ju vara en känslomässig reaktion på tidigare derbytorskar? För kvaliteten finns inte i Ajks trupp.

Rent objektivt så ligger aik rättvist under med 3-2 mot ett bättre men slarvigt lag. Och ajk kommer - så som kvartsfinalserien utvecklats hittills - sannolikt torska med 4-2 eller 4-3.

Värst vad du komplicerar. Mittenlaget Ajk är en match från att åka ut i kvarten, vilket mittenlag tenderar att göra. Men nu har ajk vunnit en match mot Löven och då känner alla starkt.

Jag har sett alla Ajks senaste tio matcher, inte tittat på ngt elite prospects. Tippade redan före kvarten att Löven skulle vinna med 4-2 eller 4-3. Jag kommer att få rätt.
Komma femma i serien och rada upp 16? raka vinster skulle jag i alla fall inte kalla för ett mittenlag. 3-2 till IFB just nu och vinner AIK hemma så är ångestspöket nog ett faktum hos IFB, medans AIK har momentum och allt att vinna vid en sjunde match

Man jag hoppas att du får rätt och jag fel
Never argue with stupid people. They will drag you down to their level and beat you with experience
Heraklion

Säsongen 2024/25

Inlägg av Heraklion »

Eriksson skrev: 2025-03-26 15:11:18
Heraklion skrev: 2025-03-26 15:01:34

Komma femma i serien och rada upp 16? raka vinster skulle jag i alla fall inte kalla för ett mittenlag. 3-2 till IFB just nu och vinner AIK hemma så är ångestspöket nog ett faktum hos IFB, medans AIK har momentum och allt att vinna vid en sjunde match

Man jag hoppas att du får rätt och jag fel
Mittenlag, övre mittenlag - potato, potato.

Visst, 16 raka, det är inte dåligt! Men det speglar inte deras förmåga i slutspel. Statistiker talar om regression toward the mean - att det som påverkas av det okontrollerbara, det slumpmässiga (t.ex. hockey) kommer att röra sig mot genomsnittet. Det är vad Ajk gör nu. Vi ser inte Ajk med 16 raka. Vi ser genomsnittliga AJk, där 2-3 mot Löven är helt logiskt sett till kvaliteten i deras trupp som är lägre än topplagen.

En avgörande faktor är att Brattström och Stålberg nu presterar mer genomsnittligt. Istället för att stå på huvudet som under Melins segersvit.
Donkels-3.0
Säsongskort: Ja

Säsongen 2024/25

Inlägg av Donkels-3.0 »

Håller med till 100 procent
tadaa123

Säsongen 2024/25

Inlägg av tadaa123 »

Ja jag håller med. Men om Hugo ska kissa i byxorna varje gång vi möter råttorna så vill jag undvika dem...
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Säsongen 2024/25

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Donkels-3.0 skrev: 2025-03-26 15:41:09

Håller med till 100 procent
Synd bara att SHL biljetten går till det lag som först vinner 12 matcher och inte till de som spelat bäst i 12 matcher. :)
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Praetori

Säsongen 2024/25

Inlägg av Praetori »

Nej. Det är en massa supportrar med fotbollsvaniljpsyken som är livrädda för kolsäckarna.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Vikas

Säsongen 2024/25

Inlägg av Vikas »

Kan Oskarshamn tvinga fram en Game 7 ikväll?

Tror tyvärr det tar slut här - de har sett rejält slutkörda ut de senaste matcherna.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 2024/25

Inlägg av Mattias_87 »

Vikas skrev: 2025-03-26 18:51:01 Kan Oskarshamn tvinga fram en Game 7 ikväll?

Tror tyvärr det tar slut här - de har sett rejält slutkörda ut de senaste matcherna.
Tror också det tar slut ikväll. Men hoppas på annat...
Avskaffa tre mot tre.
Skriv svar