Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2024-02-13 16:29:03
dr111DIF skrev: 2024-02-13 14:54:58
Robbex skrev: 2024-02-13 14:48:03
mb81 skrev: 2024-02-13 13:50:16
Robbex skrev: 2024-02-13 13:45:08 Blir det inget mer nyförvärv innan deadline tror jag många kommer bli besvikna som swishat massa pengar. Kan bli en jobbig tid framöver mellan förening och supportrar då dom tydligt gick ut med att vi skulle värva. Men än återstår det och se om KG kan vaska fram något bra.
Fast vi har värvat två sen insamlingen började.
Skrev ju, blir de inga fler.
Vi behöver någon som kan göra mål.
Jag förstår vad du menar. Men ändå väldigt tydligt att det var för att kunna agera om något dyker upp och inte uttryckligt löfte att vi minsann skulle värva en spetscenter.

Om våra konkurrenter landar spetscentrar och vi står tomhänta finns såklart fog för kritik. Men man kan ju inte begära att KG ska trolla fram spelare som inte finns.
Precis. Någon form av måtta får det faktiskt vara.
Och bredd har vi i form av våra juniorer. Vi ska inte värva in en 14:e eller 15 :e forward som bara skapar oro i leden.
Så antingen har vi lite flyt och det kommer loss spets, eller så får vi vara nöjda med de 2 värvningar han gjort. 2 riktigt fina Allsvenska värvningar.
I ett slutspel tar jag Hockeyallsvensk rutin före junior alla dagar i veckan.
Typ som när HV71 värvade Oliver Bohm.
mb81
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av mb81 »

Stenkollsåklart skrev: 2024-02-13 15:42:22
Osten östlund skrev: 2024-02-13 11:27:47
mb81 skrev: 2024-02-13 11:00:43
Stenkollsåklart skrev: 2024-02-13 10:50:35
robin_dif skrev: 2024-02-13 09:43:39 Tingsryd verkar inte vara sugna på att sälja spelare enligt deras sportsliga ledning.
Så Felix olsson och Åkerström kan vi nog glömma.
Detta är nog inget annat än ett sätt att trycka upp priset. Att man går ut och pratar så här, är ju inget ovanligt och behöver inte betyda någonting. Sen tycker inte jag att Felix Olsson är rätt för oss ändå… jag förstår att det är lätt att gå in och kolla vem som gjort mest poäng och så går man på honom… han har gjort en hel del poäng och är en solid spelare, men enligt tidigare uttalanden så är man ute efter en spelfördelare som även kan spela pp. Tveksam… att man gör mycket poäng i ett sämre lag är enklare än att göra det i ett topplag. Jag tycker inte att han är bättre än de alternativ vi har. Bättre att plocka in en Harju som kommer ta sig på mål och peta in lite puckar. Åkerström är väldigt bra dock, men jag tror inte att vår plånbok räcker tyvärr…

Ekmark från Almtuna är ett bättre alternativ på centersidan. Han kommer spela shl igen inom ett par år, stor uppsida och fint spelsinne. Kommer att kunna vara en tillgång även nästa säsong, ifall man lyckas lösa honom helt från sitt kontrakt dvs….
Är det verkligen lättare att göra mycket poäng i bottenlag än i topplag? Ser inte så ut i poängligan.
Bra fråga.... 2 exempel Gradin och Kopacka förra säsongen. Kontra denna säsong.

Förövrigt så var Kopacka en sjukt bra värvning!
Haha, men det beror väl kanske mer på att de bra lagen har bättre spelare :) Vad jag menar är att det är lättare för mediokra spelare att göra mer poäng i lag där de får betydligt mer istid än i ett bra lag. Gradin är väl ett utmärkt exempel... Kopacka är onekligen så pass bra att han är en toppspelare även i Brynäs, och med största sannolikhet kommer att spela i SHL nästa år. Hade Felix Olsson spelat i Brynäs så hade han varit kanske 4:e center och inte spelat PP. Och då hade han inte gjort över 30p. Jag tycker inte han är tillräckligt bra för att vara en topp 2 center i ett topplag i allsvenskan. Och med det sagt så blir han heller inte en producerande spelar på den nivån. Så, är man inte bra nog att vara en riktig toppspelare i allsvenskan, så är det lättare att göra 30 pinnar i det lag man får mycket förtroende, snarare än i ett lag där man får mindre istid och mindre förtroende. Så att tro att Felix Olsson ska gå in hos oss och fortsätta att producera på samma nivå som i Tingsryd tror jag inte. Jag kan ha fel, men jag har oftast rätt ;)
Drygade mig mest. Sry.

Men en spelare som producerar så pass bra som Felix Olsson gör i Tingsryd skulle nog med rätt roll göra det i DIF också. Han skulle inte få samma tunga minuter men ändå PP2 och en andra eller tredjekedja. Där skulle han kunna ligga på över 0,5ppg iaf. Skulle också göra att vi får fler kedjor som ska kunna producera.

Ekmark är också intressant men tror han gå till SHl eller blir extra dyr med tanke på att han har ett år kvar på kontraktet också som jag skrev för nån dag sen. Men tar gärna in honom om möjligheten finns. Blir vi hyfsat friska och får in den där spetscentern ska vi kunna ha 4 kedjor som hotar. Typ så här:
Klasen-Krüger-Wiktor
Norman-Ny(Felix O/Ekmark)-Dahlström
Blomgren-Linus-Liss
Gradin-Rensfeldt-Brodin
Berglund

Sen dessutom Grewe/Wersäll/Fimpen/Schlyter som kan hoppa in vid behov. En styrka om det blir ett långt slutspel.

Kul fakta. Wiktor har gjort överlägset mest poäng hos oss(och tvåa i hla serien!) i lika styrka. 33 poäng. Klasen tvåa på 19. Borde kanske matcha honom mer i PP1 istället för Brodin?
Osten östlund

Inlägg av Osten östlund »

Djurgården har varit med i jakten på två nordamerikanska backar. Dels amerikanske Les Lancaster, 29, som förra säsongen öste in poäng för toppklubben Ilves. Men högerskytten valde Red Bull München istället för Djurgården.

Dels Tingsryds kanadensiske back Trent Bourque, 25.

– Det är klart att jag har varit på och förlorat några budgivningar, säger K-G Stoppel till Hockeynews.
Användarvisningsbild
Eriksson

Inlägg av Eriksson »

mb81 skrev: 2024-02-13 17:09:51
Kul fakta. Wiktor har gjort överlägset mest poäng hos oss(och tvåa i hla serien!) i lika styrka. 33 poäng. Klasen tvåa på 19. Borde kanske matcha honom mer i PP1 istället för Brodin?
Är det inte Klasen som gjort flest poäng 38? Och Wiktor på 36 De ligger på 8e respektive 12e plats i hockeallsvenskan.
Eller kikar jag på nån galen stats månne
Never argue with stupid people. They will drag you down to their level and beat you with experience
Användarvisningsbild
Henkos
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Henkos »

Eriksson skrev: 2024-02-13 17:27:02
Är det inte Klasen som gjort flest poäng 38? Och Wiktor på 36 De ligger på 8e respektive 12e plats i hockeallsvenskan.
Han pratar om 5vs5.
mb81

Inlägg av mb81 »

Vid lika styrka. Imponerande siffror av Wiktor!
Användarvisningsbild
Eriksson

Inlägg av Eriksson »

mb81 skrev: 2024-02-13 17:30:08
Vid lika styrka. Imponerande siffror av Wiktor!
Ja då trillar kronan ner hos mig, Kaaaaatjing :wink: Sen så underlättar det också när jag har glasögonen på mig och läser ordentligt DOH
Never argue with stupid people. They will drag you down to their level and beat you with experience
Användarvisningsbild
Philly Flu

Inlägg av Philly Flu »

Robbex skrev: 2024-02-13 13:45:08 Blir det inget mer nyförvärv innan deadline tror jag många kommer bli besvikna som swishat massa pengar. Kan bli en jobbig tid framöver mellan förening och supportrar då dom tydligt gick ut med att vi skulle värva. Men än återstår det och se om KG kan vaska fram något bra.
Jag kommer inte bli besviken. Finns inte rätt spelare så är det dumt att kanske förstöra gruppdynamiken vi har just nu med en (dyr) felvärvning.

Men det är klart, för rätt peng kan jag tänka mig att skaffa ett par nya gricker. Men ni kommer bli sjukt besvikna :D
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Osten östlund skrev: 2024-02-13 17:21:14 Djurgården har varit med i jakten på två nordamerikanska backar. Dels amerikanske Les Lancaster, 29, som förra säsongen öste in poäng för toppklubben Ilves. Men högerskytten valde Red Bull München istället för Djurgården.

Dels Tingsryds kanadensiske back Trent Bourque, 25.

– Det är klart att jag har varit på och förlorat några budgivningar, säger K-G Stoppel till Hockeynews.
Tack och lov att vi förlorade den budgivningen om Trent Bourque.

Någon kanske inte sett honom spela. Grymt nonchalant, var inte särskilt poppis bland deras supportrar. Säkerhetsrisk deluxe.

Puh….. :)
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Vilken jävla rövsits KG satt i oss med både Andrén och Hävelid på avtal över nästa säsong också för övrigt. Dessutom ett 2-års förlängning med Ytterell trots en enorm skadehistorik.
Expert.
Flunk

Inlägg av Flunk »

SirDIFalot skrev: 2024-02-13 19:28:56 Vilken jävla rövsits KG satt i oss med både Andrén och Hävelid på avtal över nästa säsong också för övrigt. Dessutom ett 2-års förlängning med Ytterell trots en enorm skadehistorik.
Jag tycker Hävelid har spelat upp sig.
Torpeden

Inlägg av Torpeden »

SirDIFalot skrev: 2024-02-13 19:28:56 Vilken jävla rövsits KG satt i oss med både Andrén och Hävelid på avtal över nästa säsong också för övrigt. Dessutom ett 2-års förlängning med Ytterell trots en enorm skadehistorik.
Speciellt med Andren som inte klarade pressen psykiskt att spela i Brynäs. Att med den historiken ta honom till DIF med ännu större press på ett 2-årskontrakt. Ok om man chansat med 1 år men KG körde sitt standard 2 år.
benganfs

Inlägg av benganfs »

Philly Flu skrev: 2024-02-13 17:52:15
Jag kommer inte bli besviken. Finns inte rätt spelare så är det dumt att kanske förstöra gruppdynamiken vi har just nu med en (dyr) felvärvning.

Men det är klart, för rätt peng kan jag tänka mig att skaffa ett par nya gricker. Men ni kommer bli sjukt besvikna :D
Jag är en av dom som kommer bli besviken dels har jag det med Costmar i bakhuvudet att laget kom upp 1 nivå till med han som center. Sen med gruppdynamiken vet ja inte vi har ju inte spelat skit bra i 5mot5 därmed behövs lite värvningar att få in ett annat "go" i laget.
thelinho

Inlägg av thelinho »

Det är för dåligt. Däremot kanske det är lättare att hitta en klubb som vill ta över Hävelids kontrakt om vi, mot förmodan, skulle vilja satsa på Lidö istället.

Helst av allt hade man velat gå på Hävelid/Lidö-spåret men blir väl tufft. Det skulle väl vara genom att köra en ”Hedda-lösning” på Andrén där någon tar honom billigt och betalar en del av lönen.
Sväva i det blå
Osten östlund

Inlägg av Osten östlund »

thelinho skrev: 2024-02-13 20:24:42
Det är för dåligt. Däremot kanske det är lättare att hitta en klubb som vill ta över Hävelids kontrakt om vi, mot förmodan, skulle vilja satsa på Lidö istället.

Helst av allt hade man velat gå på Hävelid/Lidö-spåret men blir väl tufft. Alternativt köra en ”Hedda” på Andrén där någon betalar en del av lönen.
Om vi nu blir kvar i HA och med Andren. Så ställer jag hoppet till Kimby. Fixk igång honom i Almtuna.
Låst