SHL 2017/18

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
mb81
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2017/18

Inlägg av mb81 »

Praetori skrev:
minalman skrev:Har svårt att ogilla Falk. Han gör ett fantastiskt jobb i box play och sliter alltid för lönen i sitt jobb i defensiven. Hans svaghet är att han inte kan räkna och ger sig iväg när han inte ska och står still när han ska ge sig iväg. Men han gör mycket bra jobb som är svårt att se om man bara alltid fokuserar på sekunderna före ett baklängesmål. Men vi har släppt in näst minst mål av alla lag, så vi borde vara nöjda med Nymans coachande av de backar vi har.
Jag håller med. Falk är nyttigare än vad han är farlig. Hur man kan såga en BP back med +6 i protokollet är för mig obegripligt.
Fast +/- säger väl mer om hur laget har presterat. Dessutom får man inga minus i BP. Falk har näst sämst +/- utav backarna(som är ordinarie). Bara Urbom har sämre. Så just att framhäva +/-(som är en rätt usel statistik) i Falks fall är väl knappast till hans fördel?
Praetori

Inlägg av Praetori »

mb81 skrev: Fast +/- säger väl mer om hur laget har presterat. Dessutom får man inga minus i BP. Falk har näst sämst +/- utav backarna(som är ordinarie). Bara Urbom har sämre. Så just att framhäva +/-(som är en rätt usel statistik) i Falks fall är väl knappast till hans fördel?
+/- säger ju en del om hur kedjorna presterat som man är inne som samtidigt och här brukar Falk och Urbom ha rätt otacksamma uppgifter, bara att de axlar det ansvaret så pass bra gör att jag förstår Nyman. BP har ju egen +/- och det är i princip alltid Urbom och Falk som är inne och grötar och där är Urbom sämre (enligt statistiken) än Falk men folk kallar inte Urbom för dålig för det. På plus-sidan i BP är det bara Vejdemo som har varit inne på fler mål än Falk.

Det är ingen av de ordinarie backarna som har minusstatistik i 5v5 vilket är enormt jävla bra. Jag håller med om att Falk kanske är det svagare kortet jämfört med Lagesson, Pettersson och Urbom men att folk tycker att han är dålig begriper jag faktiskt inte. Det finns, borträknat Djurgården, kanske tjugo tjugofem backar i SHL som i år är "bättre" och Falk har, mätt efter istid, bättre defensiv statistik och +/- än Rasmus Dahlin (som exempel). Jag tycker han får oförtjänt mycket kritik.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Skidlöparn

Inlägg av Skidlöparn »

Praetori skrev:
mb81 skrev: Fast +/- säger väl mer om hur laget har presterat. Dessutom får man inga minus i BP. Falk har näst sämst +/- utav backarna(som är ordinarie). Bara Urbom har sämre. Så just att framhäva +/-(som är en rätt usel statistik) i Falks fall är väl knappast till hans fördel?
+/- säger ju en del om hur kedjorna presterat som man är inne som samtidigt och här brukar Falk och Urbom ha rätt otacksamma uppgifter, bara att de axlar det ansvaret så pass bra gör att jag förstår Nyman. BP har ju egen +/- och det är i princip alltid Urbom och Falk som är inne och grötar och där är Urbom sämre (enligt statistiken) än Falk men folk kallar inte Urbom för dålig för det. På plus-sidan i BP är det bara Vejdemo som har varit inne på fler mål än Falk.

Det är ingen av de ordinarie backarna som har minusstatistik i 5v5 vilket är enormt jävla bra. Jag håller med om att Falk kanske är det svagare kortet jämfört med Lagesson, Pettersson och Urbom men att folk tycker att han är dålig begriper jag faktiskt inte. Det finns, borträknat Djurgården, kanske tjugo tjugofem backar i SHL som i år är "bättre" och Falk har, mätt efter istid, bättre defensiv statistik och +/- än Rasmus Dahlin (som exempel). Jag tycker han får oförtjänt mycket kritik.
Man kan inte jämföra med Dahlin som har en offensiv backroll och dessutom är typ 18 bast. Stänga nere motståndarnas lina är det enda Falken har att arbeta mot, och då oftast en andra/tredje till skillnad mot typ Lage, Pettersson och Högga som matchas mot motståndarnas toppkedja.

Tycker inte han är så genomusel som vissa vill framställa honom som. Däremot är han nummer 8 i vår backhierarki, och vill vi fortsätta ta steg nästa säsong så har vi inte råd att låta honom vara med, tyvärr.
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

Någon måste alltid vara sämst. Men Falk är inte sämst alltid.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
Ohddan

Inlägg av Ohddan »

Någon som sitter på en lista över dump och förvärv slutspelslagen gjort under säsongen?
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Mattias_87 »

https://www.aftonbladet.se/a/4dXAjE/wen ... -shls-tapp

Wennerholm har iallafall rätt här. Att vi har fått upp KHK, Mora och Rögle till SHL istället för Modo, Leksand och Aik gör att publiksnittet till hela ligan dras ner rejält.

"Ja, i alla fall när det gäller tv-pengarna.

De kan fördelas på ett betydligt vettigare sätt, där placeringen i tabellen, publiksiffror och exponering i tv avgör hur mycket pengar respektive klubb ska få.

Så gör man i brittiska Premier League som är den liga i världen som drar in överlägset mest i tv-pengar.

Där är det en självklarhet att Manchester United får en större bit av kakan än Swansea.

På samma sätt borde Växjö, Djurgården och Frölunda få mer än Rögle, Karlskrona och Mora."

Skrattar dock åt Växjö i slutet.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
Think if...
Kontakt:

Inlägg av Think if... »

Växjö, drar väl dock rätt risigt med folk både hemma och borta. Men du kanske menar HV?
Råttorna drar möjligen på marginalen lite mer folk ute i landet och i matcher mot oss. Men jag ställer mig väldigt tveksam till om dom skulle höja snittet i serien. Leksand är väl däremot ett givet jättetapp i publiksammanhang.

Men snart har vi väl Pantern i SHL, då får vi betala TV-bolagen för att sända matcherna...
Using Tapatalk
altsich

Inlägg av altsich »

Think if... skrev:Växjö, drar väl dock rätt risigt med folk både hemma och borta. Men du kanske menar HV?
Råttorna drar möjligen på marginalen lite mer folk ute i landet och i matcher mot oss. Men jag ställer mig väldigt tveksam till om dom skulle höja snittet i serien. Leksand är väl däremot ett givet jättetapp i publiksammanhang.

Men snart har vi väl Pantern i SHL, då får vi betala TV-bolagen för att sända matcherna...
Allting är ett citat från Wennerholm

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Benjamin L. Willard

Inlägg av Benjamin L. Willard »

Mattias_87 skrev:https://www.aftonbladet.se/a/4dXAjE/wen ... -shls-tapp

Wennerholm har iallafall rätt här. Att vi har fått upp KHK, Mora och Rögle till SHL istället för Modo, Leksand och Aik gör att publiksnittet till hela ligan dras ner rejält.

"Ja, i alla fall när det gäller tv-pengarna.

De kan fördelas på ett betydligt vettigare sätt, där placeringen i tabellen, publiksiffror och exponering i tv avgör hur mycket pengar respektive klubb ska få.

Så gör man i brittiska Premier League som är den liga i världen som drar in överlägset mest i tv-pengar.

Där är det en självklarhet att Manchester United får en större bit av kakan än Swansea.

På samma sätt borde Växjö, Djurgården och Frölunda få mer än Rögle, Karlskrona och Mora."

Skrattar dock åt Växjö i slutet.
Förstår inte varför dom nämner aik hela tiden. Dom har flera gånger bevisat att dom inte hör hemma i högsta ligan. Ser hellre att de försvinner helt från svensk hockey. Tror inte Stockholmshockeyn är tillräckligt stor för två klubbar i högsta serien.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

Benjamin L. Willard skrev:
Förstår inte varför dom nämner aik hela tiden.
När ”dom” är Wennerholm står det något positivt om ajk i varenda djävla krönika han skriver.
Användarvisningsbild
Mattias_87

Inlägg av Mattias_87 »

Jag ogillar Aik lika mycket som er andra. MEN fakta är att 1/3 av alla hockeyspelare kommer ifrån Stockholm och det är helt sjukt mycket. Kan konsekvenserna bli att Aik-föräldrar slutar sätta sina barn i hockeyskola i framtiden och gör att hela svensk hockey skadas rejält på sikt? Det är det jag är rädd för.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

Mattias_87 skrev:Jag ogillar Aik lika mycket som er andra. MEN fakta är att 1/3 av alla hockeyspelare kommer ifrån Stockholm och det är helt sjukt mycket. Kan konsekvenserna bli att Aik-föräldrar slutar sätta sina barn i hockeyskola i framtiden och gör att hela svensk hockey skadas rejält på sikt? Det är det jag är rädd för.
De absolut flesta kommer från någon av alla andra duktiga hockeylag vi har i Stockholm.
Om killarna utvecklas väl så finns det knappast ingen gnagarpappa som inte skickar sonen till DIF den dagen ajk inte finns längre.
Användarvisningsbild
DIFtomppa

Inlägg av DIFtomppa »

Blir det fullsatt på söndag? Fan vad underbart om vi skulle få ett rött hav som vi hade silveråret, med t-shirt till alla i klacken iallafall. Kan vi få fixat något sånt?

Och hur ser det ut, kommer någon match bli i globen?
ciirree

Inlägg av ciirree »

DIFtomppa skrev:Blir det fullsatt på söndag? Fan vad underbart om vi skulle få ett rött hav som vi hade silveråret, med t-shirt till alla i klacken iallafall. Kan vi få fixat något sånt?

Och hur ser det ut, kommer någon match bli i globen?
Fullsatt blir det säkerligen. Frågan är hur stämningen blir. Under all kritik hela säsongen. Kan detta förbättras när det äntligen är dags för Kvartsfinal?
Jag minns inte hur klacken var i kvartsfinalen mot Frölunda för två säsonger sedan.
Praetori

Inlägg av Praetori »

Mattias_87 skrev:Jag ogillar Aik lika mycket som er andra. MEN fakta är att 1/3 av alla hockeyspelare kommer ifrån Stockholm och det är helt sjukt mycket. Kan konsekvenserna bli att Aik-föräldrar slutar sätta sina barn i hockeyskola i framtiden och gör att hela svensk hockey skadas rejält på sikt? Det är det jag är rädd för.
De hockeyföräldrarna skulle vara hyfsat störda. Då jag själv varit i svängen och dessutom är hockeyförälder så vill jag påstå att jag aldrig hört någon (som är frisk i knoppen) som snackat DIF eller AIK i val av förening (hockeygymnasium är ju en annan femma men då är det ju ungdomarna själva som måste ha motivationen).
Majoriteten av plantskolorna i Stockholmstrakten är dessutom ett sammelsurium av lagtillhörigheter med profiler och gamla spelare från en rad olika proffsföreningar som tränare eller medlemmar. Kolsäckar, Brynäsare, FBKare, Bajare, HV folk och Djurgårdare ja mixen är total.

De som bryr sig mest är nog ungarna.

Däremot är det ju inget snack om att det för Stockholmshockeyn (och Svensk hockey som helhet) skulle vara suveränt med mer drag kring klubbarna. Nu saknar jag verkligen inte stöket kring AIK/DIF och all dålig reklam som det ger men det skulle vara bra för Svensk hockey med åtminstone ett till lag i högsta serien (eller typ Bajen och SSK tillsammans med AIK i Allsvenskan).

Synergieffekterna som proffsklubbarna bidrar med på gräsrotsnivå kan inte underskattas för det är genom kunskaperna och utbildningarna som aktiva skaffar sig som tränare och ledarfunktionärer som gräsrotsföreningarna blir något annat än Åshöjdens BK. Föreningar som Huddinge, Hanviken, Spånga, Järfälla, Lidingö, Hammarby mfl har producerat enormt många talanger (och utan att egentligen få en spänn för det) utan de drivs på grund av ett enormt engagemang för Hockey och ett gäng eldsjälar. På den ekonomiska sidan skulle SHL och Allsvenskan faktiskt kunna göra enorm skillnad (och för fler föreningar än bara de i Stockholm).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Skriv svar