Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
MarcusDaze
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av MarcusDaze »

Blöö. Har en känsla av att vi inte kommer att ha samma kvalité i laget som vi har idag på många år.
Ser inte fram emot att "X lämnar, X provar lyckan där, X har skrivit på för den där klubben" osv.
Användarvisningsbild
diftobbe89

Inlägg av diftobbe89 »

Vore ju väldigt trevligt om man kunde få ett höra ett par ord från Jocke här på hemsidan om lagbygget, han verkar ju rätt öppen med sånt inför fans och annat, kan ju tänka mig att man redan kommit en bit in på nästa säsongs trupp.

Högström var ju väntat för övrigt, han är redan körd.
Spela fult
Användarvisningsbild
captcash

Inlägg av captcash »

Benjamin L. Willard skrev:http://www.expressen.se/sport/hockey/sh ... jurgarden/

Högström förmodligen förlorad men det var ju rätt väntat. Blir en tung pjäs att ersätta.
Påpekade detta rätt tidigt att han signar för antingen ett av Moskva-lagen eller Chicago, det är de han haft kontakt med hela säsongen i stort sett och var ju 99% säkert att han skulle dra... vår chans satt ju i att pga att sambon är gravid så fanns möjligheten att de ville stanna i Sthlm men så blev det inte.

Nåja, skeppa honom till KHL så tar vi Kronwall i utbyte, please? :wink:

EDIT: Och med hur taggad Sallinen verkar så är ju han def körd också. Håller bara tummarna att Thore vill köra lite gratis-boost åt oss ett tag till!
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
Användarvisningsbild
TheForsa

Inlägg av TheForsa »

Modo har anmält intresse för Erik Christensen hans kontrakt går ut i år.. Jag bara har på känn och tror att det skulle kunna vara något som Jocke också hör sig för. Någon annan som delar den uppfattningen?
En möjlig ersättare kostnadsmässigt och kvalitetsmässigt till Sallinen eller Anderson om nu någon av dom kommer sticka.

http://www.expressen.se/sport/hockey/sh ... angkungen/

REN SPEKULATION av mig ska dock tilläggas.
Användarvisningsbild
Malto

Inlägg av Malto »

Benjamin L. Willard skrev:http://www.expressen.se/sport/hockey/sh ... jurgarden/

Högström förmodligen förlorad men det var ju rätt väntat. Blir en tung pjäs att ersätta.
Nja, låter lite som en löneförhandling också. I det fall han stannar i Sverige lär nog föreningen slanta, problemet är väl helt enkelt att han är så bra att han får mycket bättre betalt utomlands.
Användarvisningsbild
Rocky3000

Inlägg av Rocky3000 »

Dessa lirare står utan kontrakt när säsongen avklarad är i KHL:

Calle Ridderwall http://www.eliteprospects.com/player.php?player=4554

och

Oscar Möller http://www.eliteprospects.com/player.php?player=5504

Kan DIF ha någon chans att värva någon av dem?
Bild
Stavhoppet
Säsongskort: Ja

Inlägg av Stavhoppet »

Tänkte försöka summera vad jag tror och hoppas på.
Så ta inte detta som något mer än mina personliga tankar.

MV:
Armalis
Tellqvist

Jag tror att vi kommer att ha kvar samma målvaktspar under nästa säsong. Där Armalis möjligtvis skriver ett NHL-kontrakt och blir utlånad en säsong för att fortsätta att utvecklas.

B:
Hultström - Holm
NY(Niklas Lundgren) - Press
AOM - NY(Borgman)
Westlund

Kommentar: En backbesättning som på pappret kanske ser mindre spännande ut än årets där det krävs en hel del av Robin Press som ska axla Högströms mantel i den offensiva zonen.
De nya som jag skrivit in är ju dels Borgman som alla verkar räkna in som klar dessutom en defensiv back som kan styra upp spelet i egen zon.

FW:

Thoresen - Anderson - Brodin
Possler - NY (Travis Morin) - Norman
Lundh - Ljungh - Vejdemo
Ahlen - Linus J - Lundberg
Davidsson/Lundin

Kommentar:
Hoppas att man kan övertyga Thoresen och Anderson att stanna kvar och dessutom fortsätta sammarbetet de har inlett, Brodin som tredjelänk känns som ett bra val.

En andrakedja som består av nya spelare rakt igenom. Ersätta Sörensen, Sallinen, Lehtonen är inget enkelt jobb men tror att Norman/Possler kan göra det rätt bra. Som tredjelänk i den kedjan skulle jag vilja se en AHL-spelare som visat att han kan producera ordentligt. Travis Morin är säkert inte billig då han har visat i flera säsongen i AHL att han kan producera men han verkar inte få så mkt chanser i NHL, ingen hittills iår.

Tredjekedjan behåller Ljunh och Vejdemo och byter ut Alvarez mot Lundh, känns som ett byte som inte bör göra kedjan sämre i alla fall. Hur kemin funkar mellan dem är det viktigaste där känns det som.

Fjärdekedjan har kvar Ahlen och Lundberg då dessa gör ett ok hockeyarbete och får dessutom uppbackning av den spelare som vann Allsvenskans tekningsstatistik samt har en ordentligt hydda att kunna utnyttja i en fjärdekedja.

Extraspelare:
Jag tror att Lundin är den som passar bäst då han kan gå in och spela på de flesta positioner. Men även Davidsson tror jag kommer att få en hel del chanser.

Vill se en C på Thoresen och ett A på Ljung och Brodin/Holm
Benjamin L. Willard

Inlägg av Benjamin L. Willard »

Stavhoppet skrev:Tänkte försöka summera vad jag tror och hoppas på.

MV:
Armalis
Tellqvist

Jag tror att vi kommer att ha kvar samma målvaktspar under nästa säsong. Där Armalis möjligtvis skriver ett NHL-kontrakt och blir utlånad en säsong för att fortsätta att utvecklas.

B:
Hultström - Holm
AOM - NY(Borgman)
Westlund

Kommentar: En backbesättning som på pappret kanske ser mindre spännande ut än årets där det krävs en hel del av Robin Press som ska axla Högströms mantel i den offensiva zonen.
De nya som jag skrivit in är ju dels Borgman som alla verkar räkna in som klar dessutom en defensiv back som kan styra upp spelet i egen zon.

FW:

Lundh - Ljungh - Vejdemo
Davidsson/Lundin

Kommentar:
Hoppas att man kan övertyga Thoresen och Anderson att stanna kvar och dessutom fortsätta sammarbetet de har inlett, Brodin som tredjelänk känns som ett bra val.

En andrakedja som består av nya spelare rakt igenom. Ersätta Sörensen, Sallinen, Lehtonen är inget enkelt jobb men tror att Norman/Possler kan göra det rätt bra. Som tredjelänk i den kedjan skulle jag vilja se en AHL-spelare som visat att han kan producera ordentligt. Travis Morin är säkert inte billig då han har visat i flera säsongen i AHL att han kan producera men han verkar inte få så mkt chanser i NHL, ingen hittills iår.

Tredjekedjan behåller Ljunh och Vejdemo och byter ut Alvarez mot Lundh, känns som ett byte som inte bör göra kedjan sämre i alla fall. Hur kemin funkar mellan dem är det viktigaste där känns det som.

Fjärdekedjan har kvar Ahlen och Lundberg då dessa gör ett ok hockeyarbete och får dessutom uppbackning av den spelare som vann Allsvenskans tekningsstatistik samt har en ordentligt hydda att kunna utnyttja i en fjärdekedja.

Extraspelare:
Jag tror att Lundin är den som passar bäst då han kan gå in och spela på de flesta positioner. Men även Davidsson tror jag kommer att få en hel del chanser.

Skulle inte förvåna mig om om man väljer att flytta upp Lundberg från 4e kedjan. Tycker killen ser bra mycket bättre ut när han inte behöver släpa på Ahlen och Hank. Får säkert ersätta Alvarez eller Vejdemo om någon av dom försvinner. Tror tyvärr vi kommer ha ett sämre lag på pappret nästa säsong.
mb81

Inlägg av mb81 »

Länge sen man hörde nån skriva nåt om Åberg. Rätt lökiga siffror i AHL. Jag har ju dålig koll på NHL/AHL men känns som han är långt ifrån att få spela för Nashville. Borde vara aktuellt att flytta hem.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Benjamin L. Willard skrev: Skulle inte förvåna mig om om man väljer att flytta upp Lundberg från 4e kedjan. Tycker killen ser bra mycket bättre ut när han inte behöver släpa på Ahlen och Hank. Får säkert ersätta Alvarez eller Vejdemo om någon av dom försvinner. Tror tyvärr vi kommer ha ett sämre lag på pappret nästa säsong.
Jag tycker precis tvärtom, när Lundberg får spela med Ahlén och Hank så lyfter han sig. Är ju smått oduglig i andra kedjekonstellationer.
Benjamin L. Willard

Inlägg av Benjamin L. Willard »

-daniel- skrev:
Benjamin L. Willard skrev: Skulle inte förvåna mig om om man väljer att flytta upp Lundberg från 4e kedjan. Tycker killen ser bra mycket bättre ut när han inte behöver släpa på Ahlen och Hank. Får säkert ersätta Alvarez eller Vejdemo om någon av dom försvinner. Tror tyvärr vi kommer ha ett sämre lag på pappret nästa säsong.
Jag tycker precis tvärtom, när Lundberg får spela med Ahlén och Hank så lyfter han sig. Är ju smått oduglig i andra kedjekonstellationer.
Killen har faktiskt inte gjort ett enda poäng när han kört tillsammans med Ahlen och Hank. Senaste gången Lundberg gjorde mål spelade han till exempel med med Forsberg och Lundin. När han har fått chansen med lite bättre kedjekamrater har han lyckats få in en puck eller två. Har ju även sett betydligt bättre ut när han fått köra tillsammans med Hage och Ahlen, hade nog satt Hank som extra forward när Hage väl är tillbaka.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Benjamin L. Willard skrev:

MV:
Armalis
Tellqvist

B:
Hultström - Holm
AOM - NY(Borgman)
Westlund

FW:

Lundh - Ljungh - Vejdemo
Davidsson/Lundin

Kommentar:

Extraspelare:

Skulle inte förvåna mig om om man väljer att flytta upp Lundberg från 4e kedjan. Tycker killen ser bra mycket bättre ut när han inte behöver släpa på Ahlen och Hank. Får säkert ersätta Alvarez eller Vejdemo om någon av dom försvinner. Tror tyvärr vi kommer ha ett sämre lag på pappret nästa säsong.
Håller med om mycket som båda skriver. Tycker också att Lundberg har utvecklats väldigt fint i år. Han är trots allt också rätt ung fortfarande. Lite orolig för hans skridskoåkning bara. Personligen ser jag honom gärna i en tredje/fjärdekedja nästa säsong till en billig peng.

På backsidan så tycker jag att Norell också har gått framåt i år efter en rätt dålig inledning. Lätt att glömma att killen är 20 bast då han har varit med ett tag. Kommer att ha nästan 100 SHL-matcher plus ett par dussin HA-matcher i kroppen. Ser gärna att DIF försöker lösa ett lån till nästa säsong om han väljer/får ett kontrakt i Nordamerika. Förlänger gärna med Holm, AOM och ger Westlund en rejäl chans. Hoppas Hultström stannar.

Hultström
Holm
Norell
AOM
Westlund
Press

Kan man få in en till vass back där (som jag inbillar mig Claesson är) så ser det ut som en potentiellt rätt ok backuppsättning för en rimlig peng.

Framåt så håller Ljungh för att centra andrakedjan. Hoppas och tror att Linus Johansson kan centra tredje och att Hages skadehistorik inte är värre än att han kan ta hand om fjärde. Sen in med en riktigt vass center till förstakedjan.

Jag är sugen på att testa Possler med Thoresen i första. Sen hoppas jag på Norman till andra tillsammans med Brodin och Ljungh. I tredje hoppas jag Vejdemo stannar en säsong till och tar ett steg till. Peppe Lundh kliver in där. Fjärde är rätt svår då jag gärna petar in Davidsson där med Lundberg och Hage.

Thoresen - X - Possler
Norman - Ljungh - Brodin
Peppe - Johansson - Vejdemo
Lundberg - Hage - Davidsson

Hultström - Holm
X - Norell
AOM - Westlund
Press - J20

UT
Fällström
Sallinen
Sörensen
Högström
Anderson
Falk
Englund
Ahlen
Hank

IN
Possler
Norman
Lundh
Johansson
X (center)
X (back)

Oklart om detta blir för dyrt med tanke på kontraktsförlängningar. Tycker att det blir ett speedigt och spelskickligt lag som borde passa våran spelfilosofi rätt bra. Backsidan kanske ser rätt svag ut. Jag tycker ju dock att Holm är rätt underskattad, att Norell är redo att ta ett steg till och att Westlund kommer hålla fint i SHL. Sedan kommer vi ju med våran nya filosofi inte spendera någon tid i egen zon så det är ju inget problem.
Född till sportchef.
Stavhoppet

Inlägg av Stavhoppet »

android skrev:

MV:
Armalis
Tellqvist

B:
Hultström - Holm
AOM - NY(Borgman)
Westlund

FW:

Lundh - Ljungh - Vejdemo
Davidsson/Lundin

Kommentar:

Extraspelare:

Håller med om mycket som båda skriver. Tycker också att Lundberg har utvecklats väldigt fint i år. Han är trots allt också rätt ung fortfarande. Lite orolig för hans skridskoåkning bara. Personligen ser jag honom gärna i en tredje/fjärdekedja nästa säsong till en billig peng.

På backsidan så tycker jag att Norell också har gått framåt i år efter en rätt dålig inledning. Lätt att glömma att killen är 20 bast då han har varit med ett tag. Kommer att ha nästan 100 SHL-matcher plus ett par dussin HA-matcher i kroppen. Ser gärna att DIF försöker lösa ett lån till nästa säsong om han väljer/får ett kontrakt i Nordamerika. Förlänger gärna med Holm, AOM och ger Westlund en rejäl chans. Hoppas Hultström stannar.

Hultström
Holm
Norell
AOM
Westlund
Press

Kan man få in en till vass back där (som jag inbillar mig Claesson är) så ser det ut som en potentiellt rätt ok backuppsättning för en rimlig peng.

Framåt så håller Ljungh för att centra andrakedjan. Hoppas och tror att Linus Johansson kan centra tredje och att Hages skadehistorik inte är värre än att han kan ta hand om fjärde. Sen in med en riktigt vass center till förstakedjan.

Jag är sugen på att testa Possler med Thoresen i första. Sen hoppas jag på Norman till andra tillsammans med Brodin och Ljungh. I tredje hoppas jag Vejdemo stannar en säsong till och tar ett steg till. Peppe Lundh kliver in där. Fjärde är rätt svår då jag gärna petar in Davidsson där med Lundberg och Hage.

Thoresen - X - Possler
Norman - Ljungh - Brodin
Peppe - Johansson - Vejdemo
Lundberg - Hage - Davidsson

Hultström - Holm
X - Norell
AOM - Westlund
Press - J20

UT
Fällström
Sallinen
Sörensen
Högström
Anderson
Falk
Englund
Ahlen
Hank

IN
Possler
Norman
Lundh
Johansson
X (center)
X (back)

Oklart om detta blir för dyrt med tanke på kontraktsförlängningar. Tycker att det blir ett speedigt och spelskickligt lag som borde passa våran spelfilosofi rätt bra. Backsidan kanske ser rätt svag ut. Jag tycker ju dock att Holm är rätt underskattad, att Norell är redo att ta ett steg till och att Westlund kommer hålla fint i SHL. Sedan kommer vi ju med våran nya filosofi inte spendera någon tid i egen zon så det är ju inget problem.
Jag hoppas på att man kan byta ut Hage mot Linus då Hade har varit lite ojämn i sin prestation (kanske beroende på kedjekompisar...) samt hans skadesituation. Hage har idag 49% i tekningar. Linus ligger på 62.1% visserligen i HA men ändå.
Jag skulle gärna vilja ha in honom i 4:e kedjan och kunna vinna mkt tekningar och transportera puck, samt i PK.
I övrigt så anser jag Ljungh hålla för en 2:a kedja men är imponerad över hur han har burit en tredjekedja iår och skulle gärna se att han får fortsätta med det så vi får 3 vassa enheter framåt.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

-daniel- skrev:
Killen har faktiskt inte gjort ett enda poäng när han kört tillsammans med Ahlen och Hank. Senaste gången Lundberg gjorde mål spelade han till exempel med med Forsberg och Lundin. När han har fått chansen med lite bättre kedjekamrater har han lyckats få in en puck eller två. Har ju även sett betydligt bättre ut när han fått köra tillsammans med Hage och Ahlen, hade nog satt Hank som extra forward när Hage väl är tillbaka.
Senaste matcherna har ju den kedjan (Lundberg - Hank - Ahlén) dock varit väldigt mycket bättre än vad de varit tidigare, så känns snett att ta upp det här nu.

Jag tycker Lundberg sänkt den kedja han varit i annars, framförallt när man försökte få det till att Sören och han skulle kampera ihop. Blev ju riktigt uselt, förutom i den där bortamatchen mot Brynäs...

EDIT: Sorry, har ingenting med silly 16/17 att göra.
Gman

Inlägg av Gman »

[quote="android"][quote="Benjamin L. Willard"][quote="Stavhoppet"]Tänkte försöka summera vad jag tror och hoppas på.

UT
Fällström
Sallinen
Sörensen
Högström
Anderson
Falk
Englund
Ahlen
Hank

Smärtar att läsa dessa namn under Ut :shock:
Låst