SHL Omgång 49: Djurgårdens IF - Växjö 19/2 2015

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
DIFwishes
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL Omgång 49: Djurgårdens IF - Växjö 19/2 2015

Inlägg av DIFwishes »

Magnutz skrev:
RiddareWall skrev:
Magnutz skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:
android skrev: Jämför våra senaste 15 poster och bitterhetsnivån i dessa.

Jag har suttit och asgarvat åt vår konversation. Tack :D behövs sådana här kvällar.

Hur jag framstår vet ju du bättre.
Ska jag vara ärlig så har jag stunder då jag har svårt att förlika mig med DIF s situation. Det skulle förvåna mig om inte min besvikelse framgår rätt tydligt mellan varven.
Jag har verkligen svårt att njuta av vår tid i shl när jag mår illa av att se dessa belgian blue-typ-lag som möter oss. Där förutsättningarna inte kunde vara mer olika. Det är vad som stör mig. Det är vad som gör mig besviken. Hur fan shl ens kunde komma på tanken att ge uppstigande lag 7mkr mindre än övriga under föresatsen att "de har en mindre organisation" etc. Sedan skäms ju inte kommunerna runt omkring när de subventionerar hockeyn och stöttar på ett sätt som vi bara kan drömma om. Jag mår dåligt av att se fbk m fl komma till Hovet och vinna. Det är ett trippelt hån.
Det känns väldigt futtigt att skylla på att kommunerna stöttar andra klubbar. Hur många invånare har Skellefteå? 30000? Inte hälften av t.ex. Solna kommun. Hur många invånare har Stockholm jämfört med Växjö, Karlstad eller Leksand? Lägg ner bortförklaringarna och stötta våra spelare vidare och fokusera på hockey istället!
Hur är ditt inlägg relevant? I Stockholm bor det 1.3 miljoner människor. I Växjö bor det drygt 85000 i hela kommunen.

Djurgården Hockey har ingen egen arena. Har inget stöd (förutom LOK-stödet till ungdomsverksamheten då) från kommunen. Det har Växjö med flera. Dessa fakta ingår i förklaringsmodellen. Dessa fakta måste användas för att få vissa individer att kanske, möjligtvis, förstå varför Sajk, Lakers, fbk med flera har så mycket bättre lag än vi har. Fattar man inte ovanstående blir inläggen därefter. Krav ställs på laget, krav som är så orimliga att man får svindel. Om vi fortsätter att basunera ut verklighetens fakta om varför vi får stryk av SHLs topp8-lag så kanske det hjälper.

Växjö, fbk med flera har kunnat dammsuga transferborden på de fetaste namnen. Vi har fått arbeta annorlunda. (Om Linkan hade varit sportchef hade han, enligt sin twitter, gjort sig av med 2-3 spelare och lagt pengarna på Pesonen. Avdelningen för vinfylla och dagdrömmeri)

När vi bedömer vår klubb måste detta vara klarlagt och ingå i förståelsen. Annars blir det ju galet.

Någon gnäller på våra spelares inställning. Orimligt. De sliter sig sönder och samman. De har en galet bra attityd/inställning.

Andra gnäller på värvningarna. Kom igen. Vi har inte de pengarna som andra klubbar har och går vi minus får VI ENSAMMA stå för notan eftersom vi inte har en kommun som tar notan åt oss Lex Karlstad.

Så. För att öka förståelsen för varför vi inte vinner hela tiden..

Tack.

Detta, det ovanstående, är ingen Brask-lapp. Ingen bortförklaring. Däremot är det en del som behövs för att kunna greppa varför Växjö, saik och andra lag är som de är och varför det går som det går just nu.

Jag vill, precis som alla andra Djurgårdare, att laget ska vinna. Det är självklart och jag blir nedstämd och besviken när vi förlorar. Det jag gör är att jag skiljer på "sak och person". Jag blir besviken på resultatet. Inte på klubben/laget eftersom jag VET att de gör allt de kan. (Jag har troligtvis bättre insyn än de flesta andra tack vare dokumentär-arbetet och det underlättar förståelsen.)
+1

Om MojDo och Lyxfällan åker ur SHL är det en stor vinst för hockeyn, och ett berättigat slag mot kommundopingen
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Jim Morrison skrev:Fast bara för att man inte kan värva Pesonen betyder ju inte det att man inte hade kunnat värva bättre. Flera allsvenska breddspelare som vi tog in hade ju kunnats skippats för en bra förstacenter, typ Zackrisson. Tror det hade hjälpt oss enormt. Jocke hade fått styra en tredjekedja och andra-PP istället. Och på breddspelarnas plats hade vi kunnat lyfta upp Vejdemo, Bernhardt och Davdisson. Jag tror absolut att vi hade haft en bättre säsong i ryggen till samma pris då.
Det har sagts att flera namn har varit intressanta för oss men vi har inte klarat av att landa dessa. Det mest tråkiga är ju att så många verkar tro att vi värvat de vi värvat utan att ha kollat ordentligt och gjort relevanta avvägningar/anpassningar.

I teorin håller jag med dig. Vi hade kunnat offra flera av de sk breddarna till förmån för en stark 1a center. I teorin stämmer det.

Vi hade också kunnat fylla på med ett par starka j20-spelare om sådana hade varit redo före säsongen. Visst. Frågan är om det fanns några då.

Det är tyvärr inte så enkelt har det visat sig. Efterklokheten är en bitter klokhet och hade vi haft tillgång till framtidens info i uppbyggnadsfasen så hade vi kunnat försöka välja annorlunda.

Vi har haft mindre pengar att erbjuda. Vi har inte kunnat "lova" slutspel. Vi har inte kunnat erbjuda top of the line-möjligheter gällande träningsanläggningar. Så, vad har vi kunnat erbjuda? Lite lägre lön än de övriga. Varför skulle då toppnamnen välja oss?

Orimligheten i mångas förväntningar på vårt lag är katastrofal och jag undrar hur långt gemene person verkligen tänker innan sågen åker fram.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
bastis7

Inlägg av bastis7 »

Alla nyförvärv vi har gjort i vinter är ju bredd inte bara HA-spelarna! Hade gärna slopat alla och tagit två stycken spets ist! Även om marknaden va tunn så fanns ju ändå en del spets!
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Tror definitivt vi hade haft råd med en förstacenter om vi hade prioriterat den. Tar du bort 3-4 löneposter och även lägger på dom pengarna vi faktiskt hade kvar rätt länge i budgeten så hade du kunnat landa en bra 1C. Speciellt eftersom att det var i somras och inte under säsong. Någon efterklokhet är det väl egentligen inte, utan samma melodi har sjungits sedan dom allsvenska breddvärvningarna klargjordes. Det har skrikits efter en 1C sedan vi gick upp. Hade vi låtit bli vissa spelare hade vi inte förlorat budgivningen mot Skellefteå ang. Zackrisson.

Sedan hade vi haft juniorer som hade kunnat utvecklas under säsong och klättrat successivt i hierarkin. Det hade dessutom gjort dom mer redo för SHL-spel nästa säsong.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

bastis7 skrev:Alla nyförvärv vi har gjort i vinter är ju bredd inte bara HA-spelarna! Hade gärna slopat alla och tagit två stycken spets ist! Även om marknaden va tunn så fanns ju ändå en del spets!
Det gjorde det men tydligen var vi inte intressanta.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
Godnoken

Inlägg av Godnoken »

SirDIFalot skrev:Det där lät inte särskilt logiskt tycker jag. Går skottet på mål så föredrar ju målvakten definitivt att inte ha några spelare i skottlinjen utan mycket hellre fri sikt. Om dom inte blockeras förstås. Men det har dom ju inte gjorts om dom går på mål.
Du missförstår. Står det 3 spelare i skottriktningen vid högerstolpen så tror jag att 8/10 spelare som kommer mot mål väljer att skjuta i andra hörnet. Målvakten får då fördel (givet att den har syn på pucken). Därmed blir skott på mål högt och samtidigt för det mesta ofarligt. En bra försvarsspelare täcker vinklar i samarbete med målvakt.
Det finns ingen större Djurgårdare än Marcus Nilson - Wikegård
Skriv svar