Säsongen 14/15

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
sensei
Kontakt:

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av sensei »

Den eviga frågan om hur man meningsfullt skall betygsätta spelare.. Relativt (lön/förväntning) eller ett absolut betyg?

Håller också med om det mesta, skulle kanske tom bumpa upp AF och DR till en 4:a. Det enda jag inte håller med om är MS "onödiga utvisningar" men det är en helt annan diskussion.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Rix

Inlägg av Rix »

Vill ändå ge Trucken en 2:a, han är forumets okrönkte hjälte. Sällan blir forumet så positivt när Ryssen trucken gör mål.

Det som är svårt är om man ska bedöma spelarna efter lön kontra prestation. Då blir det genast svårare för de etablerade spelarna att nå sina krav medan visa spelare kan smyga i bakgrunden för att det tjänar mindre och få ett okej betyg.

Däremot tycker jag det är klockren analys av Deilert och Alvarez, ingen av dem två har på den här nivån att göra.
Användarvisningsbild
minalman
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av minalman »

Så här långt har alla överraskat genom att bidra till vår högst oväntade fjärdeplats. Plus ett på alla betygen.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Högst personligen bedömer jag alltid en spelare sett till mina förväntningar av densamma. Självfallet spelar också spelarnas faktiska prestation in, men resultat i förhållande till förväntning sätter jag som det absolut viktigaste.

I övrigt tycks det på mig som ett en genomgående tendens på våra nyförvärv är att äldre spelare som "producerat" i Allsvenskan inte direkt verkar lyckas i Elitserien t ex Trucken, Deilert och Alvarez.
Användarvisningsbild
seppuko
Kontakt:

Inlägg av seppuko »

Kall-El skrev:Högst personligen bedömer jag alltid en spelare sett till mina förväntningar av densamma. Självfallet spelar också spelarnas faktiska prestation in, men resultat i förhållande till förväntning sätter jag som det absolut viktigaste.

I övrigt tycks det på mig som ett en genomgående tendens på våra nyförvärv är att äldre spelare som "producerat" i Allsvenskan inte direkt verkar lyckas i Elitserien t ex Trucken, Deilert och Alvarez.
Vi får inte glömma Djurgårdslogiken. Att första året är de allra flesta ganska bleka i Djurgården. Skölden på bröstet medför enorm publik, tryck och press från alla håll och kanter. Något till och Med Janne K i SSK ser som bidragande faktor till deras underpresterande spelare i år.

Jag tror personligen detta har stor effekt på många spelare, även hos äldre. De som bara oavsett lag och press kan gå in och råprestera, de är ju i grunden grymma spelare och det ser man troligen på deras lönecheck också. Att spelare som Deilert, Alvarez och Trucken kanske behöver en säsong till för att lyckas ser jag som ganska troligt. Ett bra exempel i närtid är ju Ljunghs första och andra säsong i Djurgården.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Kan ligga något i detta, men Ljungh hade i detta fall åldern på sin sida.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Mina betyg

Mikael Tellqvist 4+
Vår bästa och absolut viktigaste spelare denna säsong. Killen har gjort mer än vad jag förväntade mig till och med.

Mantas Armalis 2
Fullt godkänd start på sin tid i DIF

Daniel Fernholm 2-

Är han värvad som defensiv back eller som backlippan att bygga laget kring? Är det det förstnämnda har han gjort en bra säsong fram till skadan och förtjänar en trea. Är det det sistnämnda kan betyget inte bli annat än en etta. Därför får väl slutbetyget hamna på en ytterst svag tvåa.

Markus Nordlund 2-

Tycker inte alls om denna typ av back. Puckskicklighet för mig är en bonus. Det viktiga är att en back positionerar sig rätt, gör få misstag i egen zon samt klarar av att hålla rent framför kassen. Hittills har Nordlund med nöd och näppe lyckats med detta. Borde dessutom inte Nordlund kunna utnyttja sin fysik bättre? Fortsatt väldigt tveksam till den värvningen. Hade varit bättre om dessa pengar lagts på en renodlad PP-back istället.

Alexander Deilert 1-

Fanns ju en del personer härinne som menade att denna värvning var obegriplig redan i somras. Inte ter den sig mer begriplig nu.

Mikael Samuelsson 3+
Har skött sig bra och är antagligen väldigt viktig för vårt orutinerade gäng.

Vyacheslav Trukhno 1+
Typexemplet på en dyr spelare om man sätter kostnad i relation till prestation. Antagligen precis som Deilert en spelare som hör hemma i Allsvenskan.

David Rundqvist 3-
Tycker Rundqvist har skött sig med den äran hittills.

Alexander Fällström - 3
Se Rundqvist

Robin Alvarez 1+
Se Truchno

Sebastian Lauritzen

Kan omöjligen bedömas på ett rättvist sätt med tanke på skadorna. Alla skador gör ju dock värvningen till en mindre bra sådan. Frågan är dock om han inte skadefri kan bidra med en hel del offensiv kvalité till laget.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Kall-El skrev:
Markus Nordlund 2-

Tycker inte alls om denna typ av back. Puckskicklighet för mig är en bonus. Det viktiga är att en back positionerar sig rätt, gör få misstag i egen zon samt klarar av att hålla rent framför kassen. Hittills har Nordlund med nöd och näppe lyckats med detta. Borde dessutom inte Nordlund kunna utnyttja sin fysik bättre? Fortsatt väldigt tveksam till den värvningen. Hade varit bättre om dessa pengar lagts på en renodlad PP-back istället.
Herregud.
Säg den glädje som varar
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Du får gärna vurma för den backtypen.
Jag gör det inte.
Manijock

Inlägg av Manijock »

Nordlund har när han spelat varit vår bäste back efter Arnesson. Fortsätter han så så kan man inte kalla det något annat än en succévärvning från Challes sida. Han har en lite klen spelstil i grunden jaa, men han har visat en helt annan sida ifrån sig. Nämligen just dem bra värderingarna och den spelförstående sidan. Lite som Arnesson fast tvärtom, där man förväntade sig en grymt stabil defensiv back på förhand, men som helt plötsligt blommar ut till en fantastiskt skicklig tvåvägsspelare.

Arnesson har blommat ut till den solklara stjärnan i vår backuppsättning. Grymt glad för hans skull!
BigJ

Inlägg av BigJ »

minalman skrev:Så här långt har alla överraskat genom att bidra till vår högst oväntade fjärdeplats. Plus ett på alla betygen.
Helt rätt, inte kan man sätta underkänt på någon när laget ligger 4:a, samtliga har ju fått speltid och då bidragit till vår placering, vissa har ju dock visat framfötterna lite mer.

När det gäller Trukhno så har ju han varit suverän sedan han "slapp" vara center och fick Fällström och Rundkvist som lekkamrater. Att han placerades i centerrollen från början var ju inte så lyckat dock.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Inlägg av SirDIFalot »

BigJ skrev:
minalman skrev:Så här långt har alla överraskat genom att bidra till vår högst oväntade fjärdeplats. Plus ett på alla betygen.
Helt rätt, inte kan man sätta underkänt på någon när laget ligger 4:a, samtliga har ju fått speltid och då bidragit till vår placering, vissa har ju dock visat framfötterna lite mer.

När det gäller Trukhno så har ju han varit suverän sedan han "slapp" vara center och fick Fällström och Rundkvist som lekkamrater. Att han placerades i centerrollen från början var ju inte så lyckat dock.
Inte ens Deilert?
Expert.
BigJ

Inlägg av BigJ »

SirDIFalot skrev:
BigJ skrev:

Inte ens Deilert?
Under relativt lång tid fick han ju inte ens byta om vilket naturligtvis är ett underkänt betyg men nu på slutet har han ju fått en hel del speltid och inte alls varit dålig och som sagt, iom att han spelat så har han bidragit till vår placering men visst har övriga backar visat mer hittills. Hoppas det lossnar för Deilert också, jag håller med den som skrev ovan att det säkert kan vara tufft första tiden/året när man kommer till DIF.
Användarvisningsbild
diftobbe89

Inlägg av diftobbe89 »

BigJ skrev:
SirDIFalot skrev:
BigJ skrev:

Inte ens Deilert?
Under relativt lång tid fick han ju inte ens byta om vilket naturligtvis är ett underkänt betyg men nu på slutet har han ju fått en hel del speltid och inte alls varit dålig och som sagt, iom att han spelat så har han bidragit till vår placering men visst har övriga backar visat mer hittills. Hoppas det lossnar för Deilert också, jag håller med den som skrev ovan att det säkert kan vara tufft första tiden/året när man kommer till DIF.
Ser inte hur Deilert har påverkat att vi ligger där vi ligger, tar nästan emot att säga att Deilert är dålig match efter match, han gör vad han kan, men han ska helt enkelt inte vara i SHL, han är en allsvensk back.
Spela fult
BigJ

Inlägg av BigJ »

diftobbe89 skrev:
BigJ skrev:
SirDIFalot skrev:
BigJ skrev:

Inte ens Deilert?
Ser inte hur Deilert har påverkat att vi ligger där vi ligger, tar nästan emot att säga att Deilert är dålig match efter match, han gör vad han kan, men han ska helt enkelt inte vara i SHL, han är en allsvensk back.
För er Deilerthatare så tycker uppenbarligen tränarna precis som jag att han blivit betydligt bättre. Sista matchen fick han över 19 minuter, i nivå med Arne och Holm och sett till de 5 senaste har han fått mer och mer istid. Kul om det lossnar ordentligt.
Låst