Pinsamt av Leksand. Känner en del leksingar och de snackar alltid hur fantastisk publik de har och hur många de är på bortamatcherna. Snittar inte ens 6000 när de gör sin första säsong i elitserien på evigheter. Och ännu färre på bortamatcherna. När ska deras publikmyt dödas bara för de fyller globen en gång/decenniumIsabo skrev:Ja och det är egentligen bara Frölunda som sticker iväg i publiksnittet (8800) av de fem lag som har bättre snitt än DIF hittills.Mattias_87 skrev:Kanske. Tur att swestats inte döljer iallafall:Isabo skrev:Nej i sådana fall är jag också blind.Mattias_87 skrev:Är det jag som är blind eller har SHL tagit bort publiksiffrorna ifrån sin hemsida?
http://shl.se/statistics/standings/summary/2013/All
Är det så dåliga publiksiffror att de skäms, eller?
http://stats.swehockey.se/Teams/Statist ... dance/3905
Linköpings har högre snitt än vad jag förväntat mig och HV och FBK floppar ju mot tidigare år.
SHL 13/14
Re: SHL 13/14
Samtidigt som Myten om Bajen dör en gång för alla. En myt som verkar överleva det mesta tyvärr.mb81 skrev:Pinsamt av Leksand. Känner en del leksingar och de snackar alltid hur fantastisk publik de har och hur många de är på bortamatcherna. Snittar inte ens 6000 när de gör sin första säsong i elitserien på evigheter. Och ännu färre på bortamatcherna. När ska deras publikmyt dödas bara för de fyller globen en gång/decenniumIsabo skrev:Ja och det är egentligen bara Frölunda som sticker iväg i publiksnittet (8800) av de fem lag som har bättre snitt än DIF hittills.Mattias_87 skrev:Kanske. Tur att swestats inte döljer iallafall:Isabo skrev:Nej i sådana fall är jag också blind.Mattias_87 skrev:Är det jag som är blind eller har SHL tagit bort publiksiffrorna ifrån sin hemsida?
http://shl.se/statistics/standings/summary/2013/All
Är det så dåliga publiksiffror att de skäms, eller?
http://stats.swehockey.se/Teams/Statist ... dance/3905
Linköpings har högre snitt än vad jag förväntat mig och HV och FBK floppar ju mot tidigare år.
- DIF_Soldier
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Vill så sjukt gärna möta Wesslau och Nilson i kvalserien i ett kokande Hovet.
Jag vill jag vill jag vill!
Säg den glädje som varar
- Lee Harvey Oswald
Verkligen, har potential att bli ett psykologiskt drama utöver det vanliga.DIF_Soldier skrev:Vill så sjukt gärna möta Wesslau och Nilson i kvalserien i ett kokande Hovet.
-what goes around comes around
Tror iofs att hv sprattlar till lagom mycket för att undvika kval och med det nya "för-play-off-systemet" tar man sig säkert till slutspel iaf.
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
- -daniel-
- Säsongskort: Ja
Förmodligen får väl Ulf Dahlén kicken i veckan och jag tror att de redan snart kommer få ett lyft. Men visst vore det mysigt att möta HV i en kvalserie.
- Mattias_87
- Medlem: Ja, ständig medlem
http://www.expressen.se/sport/hockey/sh ... tendensen/
Nu kom första varningen om SHL's publikkris. Vad tror ni det beror det på? Har folk tröttnat på att SHL bara är en transportstrecka till slutspelet för 10/12 lag? Kanske är det fel lag också? Örebro och Växjö är kanske inte så intressant.
Nu kom första varningen om SHL's publikkris. Vad tror ni det beror det på? Har folk tröttnat på att SHL bara är en transportstrecka till slutspelet för 10/12 lag? Kanske är det fel lag också? Örebro och Växjö är kanske inte så intressant.
Avskaffa tre mot tre.
- -daniel-
Flera faktorer som samtidigt börjar få ett större utfall. Fler "ointressanta" lag (DIF saknas i högsta serien!), för stort TV-utbud, för dyrt att gå på matcher, fler möjligheter att se matcher på sportbarer etc. Men kanske framförallt att gemene man är rätt ointresserad av hockey så här års...
Sen är det trots allt färre matcher som betyder något i grundserien, oavsett vad vissa vill göra gällande. Egentligen finns det bara ett streck som är riktigt intressant och det är det mellan slutspel och kvalserie. ALLA lag spelar vidare efter grundserien. Och med 55 omgångar är det inte så konstigt om ingen bryr sig så här i början när de inledande omgångarna betyder ännu mindre än tidigare.-daniel- skrev:Flera faktorer som samtidigt börjar få ett större utfall. Fler "ointressanta" lag (DIF saknas i högsta serien!), för stort TV-utbud, för dyrt att gå på matcher, fler möjligheter att se matcher på sportbarer etc. Men kanske framförallt att gemene man är rätt ointresserad av hockey så här års...
HAs upplägg är ju i och med det betydligt mer spännande, med både kvalserie- playoff- och nedflyttningskval-streck att hålla reda på, samt att bara 7 av 14 lag har någon form av uppflyttningschans när serien är färdigspelad. 5 lag har spelat färdigt efter grundserien. Därmed inte sagt att lagen drar storpublik, men ändå...
- -daniel-
Ja, jag håller med dig. Det är ytterligare en faktor.Isabo skrev:Sen är det trots allt färre matcher som betyder något i grundserien, oavsett vad vissa vill göra gällande. Egentligen finns det bara ett streck som är riktigt intressant och det är det mellan slutspel och kvalserie. ALLA lag spelar vidare efter grundserien. Och med 55 omgångar är det inte så konstigt om ingen bryr sig så här i början när de inledande omgångarna betyder ännu mindre än tidigare.-daniel- skrev:Flera faktorer som samtidigt börjar få ett större utfall. Fler "ointressanta" lag (DIF saknas i högsta serien!), för stort TV-utbud, för dyrt att gå på matcher, fler möjligheter att se matcher på sportbarer etc. Men kanske framförallt att gemene man är rätt ointresserad av hockey så här års...
HAs upplägg är ju i och med det betydligt mer spännande, med både kvalserie- playoff- och nedflyttningskval-streck att hålla reda på, samt att bara 7 av 14 lag har någon form av uppflyttningschans när serien är färdigspelad. 5 lag har spelat färdigt efter grundserien. Därmed inte sagt att lagen drar storpublik, men ändå...
Ehh, nej. Inget av detta är positiva faktorer. Som Lindgren säger, så har hockeyn här i Sverige vart för dåligt på att ställa om till upplevelseindustrin. Jag menar att det är en klockren analys, som om den vore plockad direkt ur mina inlägg här faktiskt.
Sömniga och tråkiga matcher gör att folk stannar hemma. Ångeststreck ger fler tråkiga matcher. Do the math..
Sömniga och tråkiga matcher gör att folk stannar hemma. Ångeststreck ger fler tråkiga matcher. Do the math..
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Vad han (Lindgren) däremot missar är att jag tror att ligor som NHL är en betydligt större konkurrent till arenapubliken än någon teater som det hänvisas till. Om man kommer till korrekt insikt så kanske äntligen hockeyligan vågar börja driva lite regelfrågor..
- SirDIFalot
Hur förklarar du då att det allt som oftast blir fullsatt kring de "ångestfyllda streckmatcherna"? Det är ju dom enda matcherna under hela grundserien som verkligen blir riktigt intressanta.sensei skrev:Ehh, nej. Inget av detta är positiva faktorer. Som Lindgren säger, så har hockeyn här i Sverige vart för dåligt på att ställa om till upplevelseindustrin. Jag menar att det är en klockren analys, som om den vore plockad direkt ur mina inlägg här faktiskt.
Förstår mig inte på ditt resonemang överhuvudtaget.
Expert.
Va? Visa gärna siffror på det. Jag menar att det i verkligheten är helt omvänt.SirDIFalot skrev:Hur förklarar du då att det allt som oftast blir fullsatt kring de "ångestfyllda streckmatcherna"? Det är ju dom enda matcherna under hela grundserien som verkligen blir riktigt intressanta.sensei skrev:Ehh, nej. Inget av detta är positiva faktorer. Som Lindgren säger, så har hockeyn här i Sverige vart för dåligt på att ställa om till upplevelseindustrin. Jag menar att det är en klockren analys, som om den vore plockad direkt ur mina inlägg här faktiskt.
Förstår mig inte på ditt resonemang överhuvudtaget.
När vi spelade i ES så hade vi ju riktigt låga siffror när vi mötte just de lagen som var under hot om kvalspel. Rögle, Timrå var aldrig populära matcher på hovet och en väldigt rimlig förklaring till det är ju deras enormt tråkiga ångestspel där de genom att spela enbart på motståndarens misstag försökte få någon poäng om de hade tur.
När vi hade chans att gå upp genom att vinna mot Örebro så kommer det pinsamma 6000 per på hovet, medan en random match mot Björklöven ger över 7000. Behöver jag verkligen ge fler exempel på att folk (gemene man) främst vill ha roligt när de avsätter 4 timmar av dagen från familj osv?
Trots att jag är "hardcore-fan" så kan jag ta mig ur min lilla bubbla och sätta mig in gemene mans överväganden, det är lite kul att se att jag verkar vara ganska ensam om det här.
Rivalitet, hetta och familjära lag med historik skapar sug och intresse. Det vi håller på med i sverige är direkt vansinne, om det är höga publiksiffror vi vill ha i arenorna.
- -daniel-
Hur fan kan du dra slutsatsen att ångestmatcher är "sömniga och tråkiga"? Fullkomligt obegripligt.sensei skrev:Ehh, nej. Inget av detta är positiva faktorer. Som Lindgren säger, så har hockeyn här i Sverige vart för dåligt på att ställa om till upplevelseindustrin. Jag menar att det är en klockren analys, som om den vore plockad direkt ur mina inlägg här faktiskt.
Och sen vet jag fortfarande inte vad du menar skulle förbättras med en stängd liga. Hur skulle det förbättra upplevelsen? Genom att bara de "största" lagen möts, det köper jag. Men sen då?
Jamen vad drar du för slutsatser då? Att publiken dalar när SHL verkligen får nya lag pg a den öppna ligan, två år -- med tre nya lag. Borde det inte koka av översålda arenor om det är så jäkla härligt med öppen serie?-daniel- skrev:Hur fan kan du dra slutsatsen att ångestmatcher är "sömniga och tråkiga"? Fullkomligt obegripligt.sensei skrev:Ehh, nej. Inget av detta är positiva faktorer. Som Lindgren säger, så har hockeyn här i Sverige vart för dåligt på att ställa om till upplevelseindustrin. Jag menar att det är en klockren analys, som om den vore plockad direkt ur mina inlägg här faktiskt.
Och sen vet jag fortfarande inte vad du menar skulle förbättras med en stängd liga. Hur skulle det förbättra upplevelsen? Genom att bara de "största" lagen möts, det köper jag. Men sen då?
Vad drar du för slutsatser av att inte kvalserien är i närheten av att vara utsålt hos oss ens i superviktiga matcher?
Vad drar du för slutsatser av att en random serielunksmatch mot björklöven med publikfriande jippon drar mycket mer folk än en direkt avgörande kvalmatch rörande vår uppflyttning i kvalserien?
Folk vill ha kul. Folk vill ha det bekvämt. Folk vill se fredjigt spel i roliga och heta matcher. Det är prio ett, två och tre.
Nu när till och med VD för hockeligan inser det, är det inte dags för dig också snart?