Förmodligen? Varför förmodar du istället för att ta reda på hur det ligger till?Metal Machine skrev:Jag är mer kritisk till honom i avseendet att han förmodligen inte har någon förståelse för vår situation. Han verkar inte vilja kännas vid det faktum att vi förfördelas jämfört med vad vi brukar kalla för landsortsklubbarna.
Jag har mer än en gång skrivit om detta på forumet. Har säkert mer koll på det än de flesta, eftersom många länge har trott att Leksand är ensamma om det. Landsortsklubbarna har en gigantisk fördel i detta. Kolla Växjö t ex. 250 miljoner i lån av kommunen till en ny ishall. Ränte- och amorteringsfritt de första åren och därefter kommer de få bidrag av kommunen som motsvarar kostnaderna för räntor och amortering (och ja, Leksand får också pengar av kommunen, men det är det nog INGEN här som inte vet).
Det är givetvis ett faktum att Stockholmklubbarna förfördelas i det avseende att de inte få ekonomiskt stöd av sida kommuner. Är det orättvist? Ja. Är det orimligt? Inte alltid. Ser man det ur t ex Leksands kommuns perspektiv, är det en rätt bra investering att satsa på att ha ett ES-lag, med tanke på att hockeyturismen är värd rätt mycket för kommunen. Över hundra miljoner per år i intäkter, vilket är mycket för lilla Leksand. Man ska inte satsa Leksands IF till vilket pris som helst, givetvis, men om Leksands kommun satsar X kr på Leksands IF och får tillbaka X+Y, är det fullt naturligt att de gör det.
Men bra affär för landsortskommunerna eller ej så har jag full förståelse för att det svider i ögonen på storstadslagen. Tror dock ändå inte att offerkoftan värmer er långsiktigt och inte är den klädsam på mesta mästarna heller. Är väl DIF-tröjan som ska värma er när det blåser snålt, inte offerkoftan?
Tyckte iofs att det behöver påpekas eftersom jag inte tyckte att diskussionen var sansad och saklig.Metal Machine skrev:Sedan är jag uppriktigt nyfiken på vad en leksing ens har för intresse av att hänga på vårt forum och lägga sig i diskussionerna. Att dialogen med AEG måste vara sansad och saklig behöver väl heller knappast påpekas, ty det torde varje normalbegåvad människa begripa alldeles på egen hand.
Och varför jag skriver på forumet? Tja, för att det är kul, antar jag, för att nivån på forumet rent hockeykunnandemässigt är rätt hög. Givetvis är det också så att det som har hänt i DIF de senaste två åren berör vem som helst som är intresserad av svensk hockey, och det är dessutom extremt lätt för oss Leksingar att relatera till.
Men visst, jag håller inte på DIF, utan erkänner att jag håller på motståndaren nästan oavsett vem ni möter (det är så vi från landsorten gör med Stockholmslagen, även vi som lämnat landsorten för länge sedan och varken har något emot Stockholm eller stockholmare), men det är inte samma sak som att man önskar er död och förbannelse.
Det sagt om det. Är det inte OK har jag full förståelse för om jag blir bannad, vilket jag har skrivit tidigare också.