Total bojkott av AEG nästa säsong?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Leksand

Re: Total bojkott av AEG nästa säsong?

Inlägg av Leksand »

Metal Machine skrev:Jag är mer kritisk till honom i avseendet att han förmodligen inte har någon förståelse för vår situation. Han verkar inte vilja kännas vid det faktum att vi förfördelas jämfört med vad vi brukar kalla för landsortsklubbarna.
Förmodligen? Varför förmodar du istället för att ta reda på hur det ligger till?

Jag har mer än en gång skrivit om detta på forumet. Har säkert mer koll på det än de flesta, eftersom många länge har trott att Leksand är ensamma om det. Landsortsklubbarna har en gigantisk fördel i detta. Kolla Växjö t ex. 250 miljoner i lån av kommunen till en ny ishall. Ränte- och amorteringsfritt de första åren och därefter kommer de få bidrag av kommunen som motsvarar kostnaderna för räntor och amortering (och ja, Leksand får också pengar av kommunen, men det är det nog INGEN här som inte vet).

Det är givetvis ett faktum att Stockholmklubbarna förfördelas i det avseende att de inte få ekonomiskt stöd av sida kommuner. Är det orättvist? Ja. Är det orimligt? Inte alltid. Ser man det ur t ex Leksands kommuns perspektiv, är det en rätt bra investering att satsa på att ha ett ES-lag, med tanke på att hockeyturismen är värd rätt mycket för kommunen. Över hundra miljoner per år i intäkter, vilket är mycket för lilla Leksand. Man ska inte satsa Leksands IF till vilket pris som helst, givetvis, men om Leksands kommun satsar X kr på Leksands IF och får tillbaka X+Y, är det fullt naturligt att de gör det.

Men bra affär för landsortskommunerna eller ej så har jag full förståelse för att det svider i ögonen på storstadslagen. Tror dock ändå inte att offerkoftan värmer er långsiktigt och inte är den klädsam på mesta mästarna heller. Är väl DIF-tröjan som ska värma er när det blåser snålt, inte offerkoftan?
Metal Machine skrev:Sedan är jag uppriktigt nyfiken på vad en leksing ens har för intresse av att hänga på vårt forum och lägga sig i diskussionerna. Att dialogen med AEG måste vara sansad och saklig behöver väl heller knappast påpekas, ty det torde varje normalbegåvad människa begripa alldeles på egen hand.
Tyckte iofs att det behöver påpekas eftersom jag inte tyckte att diskussionen var sansad och saklig.

Och varför jag skriver på forumet? Tja, för att det är kul, antar jag, för att nivån på forumet rent hockeykunnandemässigt är rätt hög. Givetvis är det också så att det som har hänt i DIF de senaste två åren berör vem som helst som är intresserad av svensk hockey, och det är dessutom extremt lätt för oss Leksingar att relatera till.

Men visst, jag håller inte på DIF, utan erkänner att jag håller på motståndaren nästan oavsett vem ni möter (det är så vi från landsorten gör med Stockholmslagen, även vi som lämnat landsorten för länge sedan och varken har något emot Stockholm eller stockholmare), men det är inte samma sak som att man önskar er död och förbannelse.

Det sagt om det. Är det inte OK har jag full förståelse för om jag blir bannad, vilket jag har skrivit tidigare också.
isolerad

Inlägg av isolerad »

Att bojkotta AEG lär ju snarare stjälpa en hjälpa... Bättre att starta en dialog med AEG istället. Påpeka för dem att om DIF konkar så förlorar de en del intäkter alternativt att intäkterna ökar om DIF går upp till elitserien igen.
Leksand skrev: Det sagt om det. Är det inte OK har jag full förståelse för om jag blir bannad, vilket jag har skrivit tidigare också.
Det hoppas jag verkligen inte att du blir! Du uttrycker dig bättre och verkar mer påläst än de flesta här inne. Dessutom är det kul att diskutera med andra supportrar utan att det förvandlas till pajkastning.
i
Leksand

Inlägg av Leksand »

isolerad skrev:Att bojkotta AEG lär ju snarare stjälpa en hjälpa... Bättre att starta en dialog med AEG istället. Påpeka för dem att om DIF konkar så förlorar de en del intäkter alternativt att intäkterna ökar om DIF går upp till elitserien igen.
Precis. Klokare att göra tvärtom, d v s få försäljningen att ÖKA. Förutom att det ger er mer pengar, även givet samma procentandel av försäljningen, skapar det bättre förhandlingsutrymme gentemot AEG.

Alltid lättast att få igenom en förändring som gynnar båda parter, istället för att bråka om hur kakan ska fördelas på klassiskt sosse-manér. Det egentliga syftet här är rimligen inte att skada AEG, utan att gynna ert eget lag.

En busenkel grej vore att börja sälja supporter-varianter av alla produkter. En vanlig popcorn fortsätter kosta X kr, men den som vill kan istället välja en Supporter-popcorn som kostar X+10 kr. Tian går oavkortat till DIF. Poff, så får ni in nya pengar, utan att det kostar EAG ett smack, förutom lite admin (kan möjligen finnas någon momsfråga där också, men det borde kunna hanteras).

Vill AEG bjuda till lite och skaffa sig lite goodwill, vilket de garanterat vill om villkoren är rätt och de tror sig få något för det, står de för en del av pengarna. Popcornköparen köper en popcorn för X+5 och sedan skjuter AEG till ytterligare en femma.
isolerad skrev:Det hoppas jag verkligen inte att du blir! Du uttrycker dig bättre och verkar mer påläst än de flesta här inne. Dessutom är det kul att diskutera med andra supportrar utan att det förvandlas till pajkastning.
Håller med.
Användarvisningsbild
pulverapa
Säsongskort: Ja

Inlägg av pulverapa »

Det spelar ingen roll vilka siffror det handlar om och det spelar ingen roll om en annan specifik klubb inte har det här problemet. Alla förstår att situationen vi har med driften i arenan är katastrof just nu.

Det här gäller vår klubbs existens. Det är det enda jag bryr mig om.

Jag tycker att diskussionen har varit saklig och bra!

Just nu så är det upp till var och en att få bestämma om man vill köpa saker inne på arenan eller inte. Om man är rädd för att utåt hävda att man bojkottar driftföretaget så kan man alltid säga att man inte har råd att spendera pengar.

Leksand får väl hänga här om han vill.
Metal Machine

Inlägg av Metal Machine »

Arkju skrev:
Metal Machine skrev:Jag är mer kritisk till honom i avseendet att han förmodligen inte har någon förståelse för vår situation. Han verkar inte vilja kännas vid det faktum att vi förfördelas jämfört med vad vi brukar kalla för landsortsklubbarna. Sedan är jag uppriktigt nyfiken på vad en leksing ens har för intresse av att hänga på vårt forum och lägga sig i diskussionerna. Att dialogen med AEG måste vara sansad och saklig behöver väl heller knappast påpekas, ty det torde varje normalbegåvad människa begripa alldeles på egen hand.
Så åkte offerkoftan på direkt iaf!
Att "vi förfördelas" jämfört med andra klubbar är inte något som sakligt går att ta upp med
AEG då det handlar om helt utomstående parters affärsuppgörelser som inte har någon som helst bäring på vår situation. Andra lag, andra företag, andra förutsättningar osv, osv.
För övrigt är mitt intryck att "Leksand" verkar fullt medveten om att situationen är olika för olika klubbar men det kanske är jag som tolkat övriga tidigare inlägg fel?

Det enda som är intressant att diskutera med AEG och Eventhouse (?) eller vilka det är som driver kioskerna/barerna är det affärsmässiga i de avtalen som man skrivit på. Att komma med att den klubben får si eller så mycket är totalt meningslöst och ger INTE ett seriöst intryck, man framstår bara som en gnällig fjortis.
AEG och Eventhouse är vinstdrivande företag och deras enda uppgift är att ge en vinst till ägarna. Då gäller det att kunna visa att det är en bättre affär i det långa loppet för AEG och Eventhouse att ge en större del av kakan till Djurgården än vad fallet är idag.
Kan du hänvisa till var jag har gnällt över situationen eller påstått att vi skulle använda vår ofördelaktiga situation i förhandlingarna med AEG? Jag gör ett konstaterande som tusentals andra människor har gjort före mig. Det är så det ser ut och jag har inte fått uppfattningen att Leksand är fullt införstådd med detta. Mer än så är det inte.
Leksand skrev:
Metal Machine skrev:Jag är mer kritisk till honom i avseendet att han förmodligen inte har någon förståelse för vår situation. Han verkar inte vilja kännas vid det faktum att vi förfördelas jämfört med vad vi brukar kalla för landsortsklubbarna.
Förmodligen? Varför förmodar du istället för att ta reda på hur det ligger till?

Jag har mer än en gång skrivit om detta på forumet. Har säkert mer koll på det än de flesta, eftersom många länge har trott att Leksand är ensamma om det. Landsortsklubbarna har en gigantisk fördel i detta. Kolla Växjö t ex. 250 miljoner i lån av kommunen till en ny ishall. Ränte- och amorteringsfritt de första åren och därefter kommer de få bidrag av kommunen som motsvarar kostnaderna för räntor och amortering (och ja, Leksand får också pengar av kommunen, men det är det nog INGEN här som inte vet).

Det är givetvis ett faktum att Stockholmklubbarna förfördelas i det avseende att de inte få ekonomiskt stöd av sida kommuner. Är det orättvist? Ja. Är det orimligt? Inte alltid. Ser man det ur t ex Leksands kommuns perspektiv, är det en rätt bra investering att satsa på att ha ett ES-lag, med tanke på att hockeyturismen är värd rätt mycket för kommunen. Över hundra miljoner per år i intäkter, vilket är mycket för lilla Leksand. Man ska inte satsa Leksands IF till vilket pris som helst, givetvis, men om Leksands kommun satsar X kr på Leksands IF och får tillbaka X+Y, är det fullt naturligt att de gör det.

Men bra affär för landsortskommunerna eller ej så har jag full förståelse för att det svider i ögonen på storstadslagen. Tror dock ändå inte att offerkoftan värmer er långsiktigt och inte är den klädsam på mesta mästarna heller. Är väl DIF-tröjan som ska värma er när det blåser snålt, inte offerkoftan?
Metal Machine skrev:Sedan är jag uppriktigt nyfiken på vad en leksing ens har för intresse av att hänga på vårt forum och lägga sig i diskussionerna. Att dialogen med AEG måste vara sansad och saklig behöver väl heller knappast påpekas, ty det torde varje normalbegåvad människa begripa alldeles på egen hand.
Tyckte iofs att det behöver påpekas eftersom jag inte tyckte att diskussionen var sansad och saklig.

Och varför jag skriver på forumet? Tja, för att det är kul, antar jag, för att nivån på forumet rent hockeykunnandemässigt är rätt hög. Givetvis är det också så att det som har hänt i DIF de senaste två åren berör vem som helst som är intresserad av svensk hockey, och det är dessutom extremt lätt för oss Leksingar att relatera till.

Men visst, jag håller inte på DIF, utan erkänner att jag håller på motståndaren nästan oavsett vem ni möter (det är så vi från landsorten gör med Stockholmslagen, även vi som lämnat landsorten för länge sedan och varken har något emot Stockholm eller stockholmare), men det är inte samma sak som att man önskar er död och förbannelse.

Det sagt om det. Är det inte OK har jag full förståelse för om jag blir bannad, vilket jag har skrivit tidigare också.
Fair enough.

Du har rätt i sak när det gäller Leksands kommuns syn på hockeylaget som en potentiell inkomstkälla och följaktligen sponsorpengarna som en investering. Det är förmodligen inte en ren förlust för dem att satsa pengar i den lokala föreningen. När det gäller vår situation får jag fortfarande uppfattningen att du inte riktigt är fullt införstådd i hur det ligger till. Detta genom att du avfärdar min kritik mot detta som "gnäll" och "offermentalitet". Man kan säkert se det så, men frågan är fortfarande viktig att ta upp för diskussion. Bespara mig därför gärna ad hominem-argumenten, är du snäll.

Men även om det kan vara fördelaktigt för kommuner att sponsra sina lag skapar detta orättvisa förutsättningar. Det är där vi har grundproblematiken. Djurgårdens IF är förmodligen en av de klubbar i Sverige som omsätter mest pengar, kanske den främsta i detta avseende, men likväl är vår ekonomi långt ifrån den bästa. När detta sedan bygger på ett systemfel, som tillåter vad vi kallar "kommunal doping", är det av stor relevans att diskutera systemets rättfärdighet. Jag tycker att detta är ett problem. Känslan jag får är att du inte håller med. Därav mitt ifrågasättande.
Leksand

Inlägg av Leksand »

Metal Machine skrev:Fair enough.

Du har rätt i sak när det gäller Leksands kommuns syn på hockeylaget som en potentiell inkomstkälla och följaktligen sponsorpengarna som en investering. Det är förmodligen inte en ren förlust för dem att satsa pengar i den lokala föreningen. När det gäller vår situation får jag fortfarande uppfattningen att du inte riktigt är fullt införstådd i hur det ligger till. Detta genom att du avfärdar min kritik mot detta som "gnäll" och "offermentalitet". Man kan säkert se det så, men frågan är fortfarande viktig att ta upp för diskussion. Bespara mig därför gärna ad hominem-argumenten, är du snäll.

Men även om det kan vara fördelaktigt för kommuner att sponsra sina lag skapar detta orättvisa förutsättningar. Det är där vi har grundproblematiken. Djurgårdens IF är förmodligen en av de klubbar i Sverige som omsätter mest pengar, kanske den främsta i detta avseende, men likväl är vår ekonomi långt ifrån den bästa. När detta sedan bygger på ett systemfel, som tillåter vad vi kallar "kommunal doping", är det av stor relevans att diskutera systemets rättfärdighet. Jag tycker att detta är ett problem. Känslan jag får är att du inte håller med. Därav mitt ifrågasättande.
Jag är både fullt införstådd och håller med. Samtidigt är det svårt att göra någonting åt, utan att införa något slags gemensam planekonomi för alla klubbar.

Tycker dock absolut att detta förtjänar att diskuteras, men istället blev det en hetsjakt på just Leksand (även om jag fattar varför vi är en tacksam måltavla). I skuggan av det kan nu t ex mora med hjälp av kommunen nu genomföra en rekonstruktion på 90 %, samtidigt som sportchefen äskar mer pengar till spelare och jagar nyförvärv som andra AS-lag får säga nej till för att de är för dyra.

Samtidigt är det ingen, förutom ni, som diskuterar detta som ett systemfel. Från de andra landsortklubbarnas håll vill man, av naturliga skäl, får det att framstå att det är problem som är specifikt för Leksand, och hittills har man lyckats ganska bra. Men om det knappt går att bedriva elithockey i huvudstaden, så ÄR det ett systemfel, som behöver åtgärdas.

På tal om mora så får de bjuda på veckans fredagshumor: http://www.supporterliraren.se/redovisning.php
Användarvisningsbild
Tessan
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Tessan »

Är just nu i Malmö arena och fy faan vad fräscht det är. Jag älskar Hovet men nog är den sunkig. En sån här arena lockar definitivt mer folk. Stockholm: bygg ny arena eller rusta upp Hovet NU!
Metal Machine

Inlägg av Metal Machine »

Fan, Leksand, då är vi ju ganska överens trots allt då. :wink:
Leksand

Inlägg av Leksand »

OK, nu ska vi snacka systemfel, och de RIKTIGA skälen till att DIF är där ni är.
Tessan skrev:Är just nu i Malmö arena och fy faan vad fräscht det är. Jag älskar Hovet men nog är den sunkig. En sån här arena lockar definitivt mer folk. Stockholm: bygg ny arena eller rusta upp Hovet NU!
Rusta upp Hovet, i så fall. Det finns pengar att göra där. Vi snittade stabilt runt 4 000 åskådare de sista åren i ES. I år snittade vi ganska exakt 5 000, i AS. Helt och hållet beroende på arenan.

Tvivlar på att det kommer byggas så många nya arenor framöver. Det är ett systemfel det också. Klubbarna bygger arenor för 150 till 250 miljoner och någon stackars jävel ska borga för det. I pant får man arenan, som har ett marknadsvärde på ungefär noll kronor om det skulle gå åt helvete. Fullständigt vansinne, för vad gör man man då när klubben hamnar på obestånd? Man har som borgenär för arenan inget val vid en rekonstruktion.

I normala fall skulle man kunna välja att försätta obeståndsgeldenären i konkurs, få tillgångarna utmätta och dela upp dem mellan fordringsägarna, men det går inte här, eftersom panten man har, arenan, är värd noll kronor om klubben försvinner. Det blir ett moment 22 och en fordringsägare som borgat för en ishockeyhall kan aldrig sätta klubben i konkurs. Det är bara att ta skeden i vacker hand.

Tvärtemot vad många tror var det inte stat och kommun som räddade Leksand. Staten fick tillbaka sina pengar nästan omedelbart och för kommunen är det en enkel ekvation. De pengar som försvann i rekonstruktionen tar man igen hur lätt som helst på att Leksand överlever. Bara spelarnas kommunalskatt täcker det. Det hade varit direkt oansvarigt av kommunen att INTE medverka till att Leksand överlever. Hela Janne Josefsson-vinklingen är rent trams. Kommunen har gjort helt rätt i detta baserat på intresse för medborgarnas bästa.

De som tog den riktiga smällen var Leksands Sparbank, som finansierade arenan. Det var de som satt med Svarte Petter, arenan. På samma sätt ser det ut överallt i Hockey-Sverige, fast värre på många ställen, eftersom kommunerna står som garant för lånen till arenorna på många ställen (så var det inte i Leksand).

Växjö, som jag nämnde tidigare, är ett exempel. Ett annat är Brynäs, som i praktiken fick arenan av kommunen i utbyte mot att bygga en träningshall för 50 miljoner som kommunen kunde nyttja. Nu skiter man i att bygga träningshallen, blåser kommunen på 50 millar och vad ska kommunen göra? Det kan inte göra någonting. 50 miljoner av skattebetalarnas pengar som ryker där, utan att någon lyfter så mycket som ett ögonbryn. Kommunen säger heller ingenting, för de vill inte berätta för väljarna att de har gjort en dålig affär och blivit blåsta på värden motsvarande 50 miljoner. Brynäs IF skrattar hela vägen till banken.

Er seriekonkurrent mora är ett annat exempel. Där har man medvetet blåst kommunen. Först får man köpa arenan för en krona i utbyte mot att man rustar upp den och får för det ett lån på ~20 miljoner. Dessa 20 miljoner lånar man av kommunen och bränner sedan pengarna på annat. Sedan låter man elitföreningen betala ett gigantiskt underpris för att hyra arenan, för att istället lägga pengarna på stjärnor som Bobby Ryan och Anze Kopitar. Arenabolaget låter man gå i konkurs och kommunen tvingas köpa tillbaka arenan för 12 miljoner. Denna lilla transaktion ger mora 32 miljoner, rätt ner i fickan, rakt ur skattebetalarnas fickor. Och så snackas det om att det har gått dåligt för DIF, som har bränt 25 miljoner på fem år, av privat frivilligt satsade pengar, till skillnad från andra exemplen där pengarna har tagits ut skattebetalarnas fickor. Men det är ni som står där och är en revision från att bli av med elitlicensen, inte mora, Växjö, Brynäs eller Timrå, för de har kommunal borgen.

Nu talar jag givetvis i egen sak i detta, men det är inte samma sak som att jag har fel. Det som har skett i Leksand är en piss i Mississippi i förhållande till vad som pågår på andra ställen, om vi nu ska tala om systemfel. Och det är systemfel som sätter DIF i skiten, inte lilla Leksand.

(Och ifall någon undrar, ja, jag är gräsänkling ikväll och det är därför jag har tid att sitta och skriva hela uppsatser om hockey. ;-) )

EDIT: Samma sak som gäller för Leksand gäller också för Malmö, det näst mest ifrågasatta laget i Sverige vad det gäller ekonomi. De brände 60 millar förra säsongen, på skit som inte gav någonting, men det var privat och frivilligt satsade pengar, och ingen vill ju förbjuda en privat sponsor att gå in med pengar i ett lag.
Sotarn
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Sotarn »

När jag läser detta blir jag bara en mer stolt över att vara Djurgårdare, tycker det är fantastisk bra av oss( och tyvärr även ajk) att överhuvudtaget fortfarande existera som föreningar, herregud snacka om att arbeta i motvind. En gegantisk eloge till dom som sliter. Samtidigt får det mig att fundera över varför lag som Brynäs, Leksand, Mora och kanske framför allt Väksjö jublar över när dom vunnit, gått upp eller vad fan det är, Vad har dom åstadkommit egentligen? Vm i snylterie, mygel och oheder.
Jag hejar på två lag, Djurgården och det lag aik spelar emot.
Leksand

Inlägg av Leksand »

Sotarn skrev:När jag läser detta blir jag bara en mer stolt över att vara Djurgårdare, tycker det är fantastisk bra av oss( och tyvärr även ajk) att överhuvudtaget fortfarande existera som föreningar, herregud snacka om att arbeta i motvind. En gegantisk eloge till dom som sliter. Samtidigt får det mig att fundera över varför lag som Brynäs, Leksand, Mora och kanske framför allt Väksjö jublar över när dom vunnit, gått upp eller vad fan det är, Vad har dom åstadkommit egentligen? Vm i snylterie, mygel och oheder.
Finns massor att vara stolt över, även om ekonomin inte är en de sakerna.

Var inte du stolt över SM-guldet 1989, året efter att ni genomförde en rekonstruktion och skrev av 75 % av era skulder?
Användarvisningsbild
seppuko
Kontakt:

Inlägg av seppuko »

Då handlade det om 12 miljoner och ingen statlig lönegaranti. Självklart inget att vara stolt över, men för att citera dig så var det en piss i ditt piss i mississippi :)
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Användarvisningsbild
JohanPez

Inlägg av JohanPez »

seppuko skrev:Då handlade det om 12 miljoner och ingen statlig lönegaranti. Självklart inget att vara stolt över, men för att citera dig så var det en piss i ditt piss i mississippi :)
Vidare är det väl inte helt korrekt att jämföra när en förtroendevald i en förening stjäl pengar med att en förening värvar och spenderar mer än man har?
Användarvisningsbild
BaronVonDif

Sv: Re: Total bojkott av AEG nästa säsong?

Inlägg av BaronVonDif »

Leksand skrev:
Sotarn skrev:När jag läser detta blir jag bara en mer stolt över att vara Djurgårdare, tycker det är fantastisk bra av oss( och tyvärr även ajk) att överhuvudtaget fortfarande existera som föreningar, herregud snacka om att arbeta i motvind. En gegantisk eloge till dom som sliter. Samtidigt får det mig att fundera över varför lag som Brynäs, Leksand, Mora och kanske framför allt Väksjö jublar över när dom vunnit, gått upp eller vad fan det är, Vad har dom åstadkommit egentligen? Vm i snylterie, mygel och oheder.
Finns massor att vara stolt över, även om ekonomin inte är en de sakerna.

Var inte du stolt över SM-guldet 1989, året efter att ni genomförde en rekonstruktion och skrev av 75 % av era skulder?
Vem är inte stolt över guldet 1989? Vi slog ju Leksand i finalen. ;-)
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
Användarvisningsbild
Arkju

Inlägg av Arkju »

Metal Machine skrev:
Arkju skrev:
Metal Machine skrev:Jag är mer kritisk till honom i avseendet att han förmodligen inte har någon förståelse för vår situation. Han verkar inte vilja kännas vid det faktum att vi förfördelas jämfört med vad vi brukar kalla för landsortsklubbarna. Sedan är jag uppriktigt nyfiken på vad en leksing ens har för intresse av att hänga på vårt forum och lägga sig i diskussionerna. Att dialogen med AEG måste vara sansad och saklig behöver väl heller knappast påpekas, ty det torde varje normalbegåvad människa begripa alldeles på egen hand.
Så åkte offerkoftan på direkt iaf!
Att "vi förfördelas" jämfört med andra klubbar är inte något som sakligt går att ta upp med
AEG då det handlar om helt utomstående parters affärsuppgörelser som inte har någon som helst bäring på vår situation. Andra lag, andra företag, andra förutsättningar osv, osv.
För övrigt är mitt intryck att "Leksand" verkar fullt medveten om att situationen är olika för olika klubbar men det kanske är jag som tolkat övriga tidigare inlägg fel?

Det enda som är intressant att diskutera med AEG och Eventhouse (?) eller vilka det är som driver kioskerna/barerna är det affärsmässiga i de avtalen som man skrivit på. Att komma med att den klubben får si eller så mycket är totalt meningslöst och ger INTE ett seriöst intryck, man framstår bara som en gnällig fjortis.
AEG och Eventhouse är vinstdrivande företag och deras enda uppgift är att ge en vinst till ägarna. Då gäller det att kunna visa att det är en bättre affär i det långa loppet för AEG och Eventhouse att ge en större del av kakan till Djurgården än vad fallet är idag.
Kan du hänvisa till var jag har gnällt över situationen eller påstått att vi skulle använda vår ofördelaktiga situation i förhandlingarna med AEG? Jag gör ett konstaterande som tusentals andra människor har gjort före mig. Det är så det ser ut och jag har inte fått uppfattningen att Leksand är fullt införstådd med detta. Mer än så är det inte.
"...det faktum att vi förfördelas jämfört med vad vi brukar kalla för landsortsklubbarna."

För mig är det ett gnäll över en situation vi inte kan påverka när man börjar blanda in andra klubbar. Den enda andra klubben som är relevant att jämföra med är Solna då vi delar arena och förhoppningsvis har avtal som ser likadana ut.

Fokus ska ligga på sånt som vi faktiskt KAN påverka, dvs vår förenings avtal. Gör man något tillsammans med Solna mot AEG så finns det dessutom ännu lite mer tyngd att lägga i förhandlingen.
”Den grad av kränkthet människor känner, är precis den mängd de förtjänar.”
Skriv svar