Välkommen Petr Kalus

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
-daniel-
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Välkommen Petr Kalus

Inlägg av -daniel- »

Jag tycker Tim precis varit som han alltid är; bra i ungefär var 7:e match och osynlig resten. Men back to topic, den här tråden skall ändå handla om Mr.Kalus.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Morwin skrev:
Manijock skrev:Asså menar Challe allvar i artikeln? Eller är han ironisk?

"Vi har många skickliga forwards men vill nu ha mer power i laget"

Nog för att vi kanske inte har mycket power(undantaget Ölvestad) men var är de skickliga forwardsen? Jag ger honom Wennberg och Otto. Sen har vi en skadad icke producerande Linkan, en underprestrerande Johner och en för stunden rätt blek Tim.

Sen har vi bara utfyllnadslirare ungefär som denne Kalus. Åberg, Sörensen, Hank, Fimpen, Honken och nu Söder är alla ren utfyllnad. Vi behöver någon som kan sätta dit puckarna inte ytterligare en 0-0 spelare.

Sen är prio ett en jävla back i nuläget. Agera!

Aja välkommen är du fortfarande och hoppas du kommer överraska mig...
Blek Tim ?`Har du ens tittat på matcherna :O?
Manijock är förmodligen den största supportern som Tim Eriksson någonsin kommer att ha. Jock menar bara att han hade förväntade sig att Tim skulle få ut mer av sitt spel i poäng på allsvensk nivå.
Expert.
Manijock

Inlägg av Manijock »

SirDIFalot skrev:
Morwin skrev:
Manijock skrev:Asså menar Challe allvar i artikeln? Eller är han ironisk?

"Vi har många skickliga forwards men vill nu ha mer power i laget"

Nog för att vi kanske inte har mycket power(undantaget Ölvestad) men var är de skickliga forwardsen? Jag ger honom Wennberg och Otto. Sen har vi en skadad icke producerande Linkan, en underprestrerande Johner och en för stunden rätt blek Tim.

Sen har vi bara utfyllnadslirare ungefär som denne Kalus. Åberg, Sörensen, Hank, Fimpen, Honken och nu Söder är alla ren utfyllnad. Vi behöver någon som kan sätta dit puckarna inte ytterligare en 0-0 spelare.

Sen är prio ett en jävla back i nuläget. Agera!

Aja välkommen är du fortfarande och hoppas du kommer överraska mig...
Blek Tim ?`Har du ens tittat på matcherna :O?
Manijock är förmodligen den största supportern som Tim Eriksson någonsin kommer att ha. Jock menar bara att han hade förväntade sig att Tim skulle få ut mer av sitt spel i poäng på allsvensk nivå.
Jag menade precis som jag skrev i mitt senaste inlägg, att Tim skulle behöva släppa lös mera. Poängkung kommer han aldrig bli, även om jag tycker att han skulle få ut lite mera även där på denna nivå. Han är fortfarande en av få som kan bryta mönster i en matchbild och är på så sätt en av våran viktigaste spelare. Men de senaste veckorna har han varit lite för osynlig.

Trodde aldrig att jag skulle bli påhoppad för att jag hyllar Tim för lite :wink:
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

Petr Kalus... Snacka om oväntat på olika sätt och vis.

För det första, en powerforward. Vem hade trott det?
För det andra, det är värvning som är så långt borta ifrån en "äkta" Djurgården Hockey-värvning som man bara kan komma. Utländsk spelare (tjeck dessutom), med noll anknytning till klubben.

Det andra som jag nämnde, är det som intresserar mig mest. Petr Kalus är inte här för att han vill spela upp Djurgården i elitserien. Han är här för att han inte har rosat marknaden, och för att genom bra prestationer kunna stärka sina aktier inför kommande säsong. Jag tycker tanken om det hela är kittlande. Jag har länge klagat på den "incest" som pågår, och har pågått länge inom Djurgården Hockey. Där avgående styrelsepersonal ersätts med dess lärjungar, och där spelare som med "hjärta för klubben" underpresterar grovt, lämnar, men lik förbannat ersätts med spelare med "hjärta för klubben". Petr Kalus skiter i Djurgården, han är här för att visa upp sig själv, och inget annat. Han har inget intresse egentligen av att spela i hockeyallsvenskan, som för hans del dock blev ett av få vettiga alternativ pga den rådande lockouten som garanterat har resulterat i uteblivna erbjudande för honom, betydligt mer attraktiva än det vi gav honom, utan att ha någon som helst insyn i kontraktet som skrevs.

Jag har sett Jimmie underprestera snart tre säsonger i rad. Jag har sett Henrik Eriksson bli en av de största besvikelserna på länge. Två powerforwards som inte alls gett laget vad som hade förväntats. Jag kan inte tänka mig att det blir så med Petr Kalus, som har något att spela för till skillnad från till exempel Jimmie Ölvestad. Kalus har flera år kvar på sin karriär, och om inte han visar framfötterna inom kort kommer attraktiva erbjudanden för hans del bli lika avlägset som sm-guldet är för vår del. Därför kommer vi få se en krigare i honom, en som ger allt i så gott som varje byte. Av det lilla jag minns från hans tid i Modo, så gjorde han precis detta. Nu har han mer att spela för, mot sämre motstånd. Han kanske inte var just den spelartypen som vi på pappret behövde mest, men jag tror på en riktig succé för Petr Kalus.
Rix

Inlägg av Rix »

Salas skrev:Petr Kalus... Snacka om oväntat på olika sätt och vis.

För det första, en powerforward. Vem hade trott det?
För det andra, det är värvning som är så långt borta ifrån en "äkta" Djurgården Hockey-värvning som man bara kan komma. Utländsk spelare (tjeck dessutom), med noll anknytning till klubben.

Det andra som jag nämnde, är det som intresserar mig mest. Petr Kalus är inte här för att han vill spela upp Djurgården i elitserien. Han är här för att han inte har rosat marknaden, och för att genom bra prestationer kunna stärka sina aktier inför kommande säsong. Jag tycker tanken om det hela är kittlande. Jag har länge klagat på den "incest" som pågår, och har pågått länge inom Djurgården Hockey. Där avgående styrelsepersonal ersätts med dess lärjungar, och där spelare som med "hjärta för klubben" underpresterar grovt, lämnar, men lik förbannat ersätts med spelare med "hjärta för klubben". Petr Kalus skiter i Djurgården, han är här för att visa upp sig själv, och inget annat. Han har inget intresse egentligen av att spela i hockeyallsvenskan, som för hans del dock blev ett av få vettiga alternativ pga den rådande lockouten som garanterat har resulterat i uteblivna erbjudande för honom, betydligt mer attraktiva än det vi gav honom, utan att ha någon som helst insyn i kontraktet som skrevs.

Jag har sett Jimmie underprestera snart tre säsonger i rad. Jag har sett Henrik Eriksson bli en av de största besvikelserna på länge. Två powerforwards som inte alls gett laget vad som hade förväntats. Jag kan inte tänka mig att det blir så med Petr Kalus, som har något att spela för till skillnad från till exempel Jimmie Ölvestad. Kalus har flera år kvar på sin karriär, och om inte han visar framfötterna inom kort kommer attraktiva erbjudanden för hans del bli lika avlägset som sm-guldet är för vår del. Därför kommer vi få se en krigare i honom, en som ger allt i så gott som varje byte. Av det lilla jag minns från hans tid i Modo, så gjorde han precis detta. Nu har han mer att spela för, mot sämre motstånd. Han kanske inte var just den spelartypen som vi på pappret behövde mest, men jag tror på en riktig succé för Petr Kalus.
Väl skrivet Salas, måste säga att jag håller med dig. Skönt att få in spelare utifrån utan tidigare DIF koppling. Tror faktiskt att vi skulle må bra av att ha färre spelare som spelat i DIF tidigare.
Missförstå mig inte nu, att ha en bra juniorverksamhet i Sverige är väldigt viktigt, vi ska vara stolta över våra juniorer och även att flera av våra äldre rävar stannar så länge och gärna kommer tillbaka. Problemet med dessa spelare som vi har haft i några år är att dem känns lite som de glider på gamla meriter. Linkan borde med facit i hand aldrig värvats tillbaka, 39 år och två mindre lyckade säsonger i HV71 och Timrå (vet att han gjorde det bra i Kvalserien). Kan säga att jag jubla dock likt många andra när Linkan kom tillbaka.

Ölvestad har mycket kampvilja i sig, men han får bara ut det när vi spelar matcher hemma med stort tryck känns det som. Hans två bästa matcher i år är SSK hemma och Leksand hemma. Men man måste kunna kräva mer av Jimmie, han ska vara en riktigt järnkamin år ut och år in, inte vara kvar för att han gjorde det bra 09/10 och gör det bra ibland.

Nu säger jag inte att jag vill att DIF ska vara någon legoknekt förening där alla spelare bara spelar för sig själv och skiter i klubben. Men faktum är att du behöver 1-3 sådana spelare i varje klubb. Spelare som bara har kontrakt på 1 år, som är unga och hungriga och gärna vill visa att dem hör hemma i bättre ligor. Man måste blanda helt enkelt, en del hungriga juniorer, en del rutinerade rävar med DIF hjärta och en del spelare som kommer utifrån utan tidigare anknytning som egentligen bara spelar för att komma högre upp och bli bättre.

Ledsen om mitt inlägg blev lite svamligt, kom nyss hem från gymmet så hjärnan är inte på topp.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Samtidigt har vi redan några spelare som har noll anknytning till DIF som samtliga torde vilja framåt i sina karriärer:
Johner
Ljungh
Lidström
Granath

...och alla dessa har (i mitt tycke) underpresterat. Det är / blir per automatik en jävligt stor press att spela i en storklubb.

Men visst mår ett lag bra av att en mix av eget material och utomstående.
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

-daniel- skrev:Samtidigt har vi redan några spelare som har noll anknytning till DIF som samtliga torde vilja framåt i sina karriärer:
Johner
Ljungh
Lidström
Granath

...och alla dessa har (i mitt tycke) underpresterat. Det är / blir per automatik en jävligt stor press att spela i en storklubb.

Men visst mår ett lag bra av att en mix av eget material och utomstående.
Fast jag tycker inte riktigt att någon av de ovan nämnda, förutom Johner, ens är lika på det sättet.

Ljungh är ännu väldigt ung och orutinerad. Hans tid kommer komma senare, men vill dock givetvis vidare, utan att känna någon panik dock.
Granath är en högst begränsad spelare vars högstanivå inte är särskilt hög. Ser inte Djurgården som en passage för att komma till en bättre liga (även om han inte tackar nej om förslag kommer förstås).
Lidström hade egentligen inte bevisat något överhuvudtaget, och bara att få komma till Djurgården för hans del är nog stort i sig. Jag kan inte tänka mig att han själv ens tror att han kan komma mycket högre upp spelmässigt än vart han är. Han har nog inte ens en tanke på att frivilligt röra sig vidare.
Johner är lite annorlunda dock. Han är ingen spelare vars högstanivå är kolossalt hög, och han ser nog inte heller Djurgården som en passage för att nå toppen, likt många juniorer. Men han har däremot en baktanke att komma längre i karriären, som den professionella vinnarskallen som han verkar vara.

Petr Kalus kommer inte spela i Djurgården nästa säsong om vi stannar i allsvenskan, det kan jag lova er alla redan nu. Han är inte nöjd med det, utan vet om att han kan så mycket bättre, vilket han därför har skäl att visa. Har man en gång gjort 4 mål och en assist på 9 framträdande i Boston Bruins, och man fortfarande är ung som Kalus är, så vet man att ens högstanivå är avsevärt mycket högre än den generella snittnivån i hockeyallsvenskan. Kalus är inget NHL-proffs, men en spelare för bättre ligor än hockeyallsvenskan är han definitivt, och det tror jag att han kommer att visa i Djurgårdströjan.
GamleGarpen

Inlägg av GamleGarpen »

Välkommen!
Senast redigerad av GamleGarpen den 2013-01-21 18:59:58, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Oj vilken debatt vi kommer få nu angående att hålla på två olika lag samtidigt...
Expert.
Användarvisningsbild
Jepe

Välkommen Petr Kalus

Inlägg av Jepe »

SirDIFalot skrev:Oj vilken debatt vi kommer få nu angående att hålla på två olika lag samtidigt...
Värsta är väl att hålla på två lag OCH samtidigt kalla sig något med Garpen... Autoban! :)
2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
JohanPez

Välkommen Petr Kalus

Inlägg av JohanPez »

Jepe skrev:
SirDIFalot skrev:Oj vilken debatt vi kommer få nu angående att hålla på två olika lag samtidigt...
Värsta är väl att hålla på två lag OCH samtidigt kalla sig något med Garpen... Autoban! :)
Eller säga "oss" om sitt, vad jag antar är personens andralag..
Användarvisningsbild
Rocky3000

Inlägg av Rocky3000 »

Om Challe nu var tvungen att dra hit en tjeck, (Djurgårdens första?) varför inte då slå på den stora trumman på en gång?

Han har som bekant mycket fin kontakt med Modo. Som sin tur sitter på Markus Näslund och Ulf Samuelsson som har en sak gemensamt under deras tid i Pittsburgh Penguins. Ska man någon gång i sitt liv värva en tjeck till sitt lag under en pågående lockout så finns det bara en = Jaromír Jágr!

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Godnoken

Inlägg av Godnoken »

Äh.

Finns många som håller på två lag.
Dock så tror jag ej att det är många som håller på två elitlag samtidigt.
Jag som bor på Gotland håller på den klubben jag lirade i som ung. Och så håller jag självklart på Djurgår'n. Lite som att hålla på en elitserie klubb och en NHL klubb. Jag har rötter i Stockholm och jag har blivit uppfostrad som Djurgårdare sedan barnsben.
Hade en vild "diskussion" med en kille på DIF's IRC chatt. Han påstod att alla som är Djurgårdare bor i Stockholm. Ack så fel. Hatar alla bönder gör han tydligen också.

Nåja. Vill inte direkt gå off-topic i den här tråden.

Välkommen Petr! :)
Det finns ingen större Djurgårdare än Marcus Nilson - Wikegård
Pogue Mahone

Inlägg av Pogue Mahone »

Det är konstigt att hålla på modo och DIF samtidigt . slut
- "Det finns bara två slags kvinnor här i världen. Kvinnor som alltid talar och kvinnor som aldrig tiger"
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

Att alltid Tim ska få en massa skit, oavsett vad tråden handlar om, måste folk flika in med en massa Tim-kritik. Och då blir jag tvungen att kontra... :wink:

Tim Eriksson är en av få som kan hålla i pucken, hitta smarta passningar och lugna ner spelet. Det tycker jag räcker som motivering till att han är given i startuppställningen.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Låst