Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvakter mm

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
AktivSittplatsare
Säsongskort: Ja

Re: Allsvenskan 2012/2013

Inlägg av AktivSittplatsare »

Det måste ju rensas lite alla led (vi vet alla vilka, diskussionen om det är redan väl etablerad) men att komma tillbaka på två eller kanske till och med (ja, jag vågar säga det) ett år är inte omöjlighet. Marginalerna och skillnaderna mellan HA och ES är inte så stora längre och med rätt rensning, kreativ rekrytering till en stomme av inte bara spelare med hjärta för skölden utan med faktiskt etablerade förmåga så kan det gå. Och för att möta morgondagen måste jag tro det.
"There is no I in team, but there is a U in cunt, so don't be one!"
Kagen

Inlägg av Kagen »

jensa öhling skrev:Blir svårt bara att ta sig till kvalserien. Malmö storsatsar, precis som Örebro och Leksands unga lag blir bättre nästa år.
Om Uppsala Arena får klartecken så kommer ju Almtuna alldeles garanterat få ekonomisk uppbackning också. Investorer, kommun och välgörare vill säkert se en flygande start.

Det kan bli väldigt starka lag i Allsvenskan de närmaste två åren.
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Användarvisningsbild
Buford

Inlägg av Buford »

Staten skrev:Finns det något lag som åkt ur som faktiskt har varit nere och vänt på ett år? Jag tror inte vi kommer bli det första isåfall. Vi kan börja bygga på någonting nytt till nästa säsong, men jag tror inte vi kommer vara framme förrän 2-3 år, förutsatt att vi har en kompetent ledning.
Ja, Leksand åkte ur ES 03/04, spelade HA 04/05 och återvände till ES 05/06. Så visst går det att ta sig tillbaka snabbt.
coolacrille
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av coolacrille »

Buford skrev:
Staten skrev:Finns det något lag som åkt ur som faktiskt har varit nere och vänt på ett år? Jag tror inte vi kommer bli det första isåfall. Vi kan börja bygga på någonting nytt till nästa säsong, men jag tror inte vi kommer vara framme förrän 2-3 år, förutsatt att vi har en kompetent ledning.
Ja, Leksand åkte ur ES 03/04, spelade HA 04/05 och återvände till ES 05/06. Så visst går det att ta sig tillbaka snabbt.
Och vad hände sen...?
Användarvisningsbild
Högdalen

Inlägg av Högdalen »

Rabben skrev:Vad kommer ett säsongskort i klacken gå på tro?

mer än 1300 så kan dom glömma att jag köper, då är det för dyrt med tanke på vilka jävla loosergäng vi ska möta, bönder från alla möjliga jävla hålor i vårt avlånga land. ne

3 kategorier

Klack-1200 kr

Kurvorna samt kanterna- 1800

Långsida, övre-2300 nedre-2000

Vafan, vad är du för en snåljåp?
Så jävla dåligt med pengar kan man inte ha så man räknar på korvören om man inte är bidragstagare..

DIF kommer behöva fortsatt stadigt inflöde av pengar, än mer i AS än tidigare pga att vi tappar 24mille i ES stödet.
Att börja räkna på nån hundralapp hit eller dit, vad fan gör det på en säsong? Vill man se DIF kan man betala för det!

Höj priserna, ge oss ny ledning och satsa pengarna rätt! Skaffa investerare! Han som satsat på mif och lhc borde strö sina pengar över DIF istället.
Mindrocker

Inlägg av Mindrocker »

Historia - 1970-1979

Knackigare spel och "framgångstorka"
Under storhetstiden hade DIF ständigt 8-9 spelare i landslaget "Tre Kronor", och resten av truppen höll också god landslagsklass. Men någon gång brukar det komma en reaktion på framgångar, så även för Djurgården. Efter en "ny typ" av ishockey som fick motståndarna att darra av rädsla, kom man dock underfund med hemligheten och snart var konkurrenterna i fatt. Det blev till och med så illa att DIF fick lämna högsta serien ett tag (1976), vilket skulle visa sig vara gott för föreningen, sett på lite sikt. Efter guldet 1963 skulle DIF få vänta hela 20 år tills man nästa gång skulle få uppleva samma känsla.

DIF ned i Division 1
Efter den massiva dominansen på 50- och 60-talet blev 70-talet rent ut sagt bedrövligt. Faktum är att man aldrig ens var i närheten av ett SM-guld under hela denna period. Det närmaste man kom var finalplatsen 1979 och säsongen 1971/72 kom man på en andra plats i allsvenskan men bara femma i slutspelet.

Inför säsongen 1975/76 beslöt Svenska Ishockeyförbundet att ändra om seriesystemet rejält. Istället för att ha två serier - en sydlig och en nordlig - slogs dessa ihop till Elitserien. 10 lag spelade i 36 omgångar varav de fyra främsta gick vidare till slutspel (semifinal och final). För lag 5-8 var säsongen slut medan lag 9 och 10 degraderades med automatik.

Denna nyordning visade sig till en början inte alls passa DIF, utan laget åkte ur redan första säsongen som Elitserien spelades. Laget kom på en niondeplats och därmed var 28 års högsta serietradition bruten, och några befarade att DIF skulle få harva i ettan under lång tid framöver. Men, icke! Den dåvarande hockeyordföranden - Ulf Adelsohn - drog nämligen igång en särskild kampanj som syftade till att förmå Djurgården att omedelbart avancera till Elitserien. Efter ett stenhårt arbete och god hjälp av bl a Mille Schmidt, John Lindgren Jr, Kisa Magnusson och Ulf Elfving lyckades kampanjen.

Djurgården, som tränades av "Tjalle" Mild, stod nämligen inte bara som seriesegrare i Division 1 östra utan även i Kvalserien till Elitserien. DIF:s återkomst till hockeysocieteten var ett faktum och tillvaron i "gärdsgårdsserien" blev alltså högst tillfällig.

Ny ordförande med stora visioner
I samband med den DIF-främjande kampanjen blev Ulf Adelsohn finansborgarråd i Stockholms Stadshus, och lämnade därför sin ordförandepost i DIF Hockey. Mannen som tog över rodret var Bengt Broberg och han blev en mycket omtalad ordförande (se härom nedan). Elaka tungor menar än idag att han drabbades av storhetsvansinne.

Inför comebacken i Elitserien 1977/78 värvade DIF stort. Etablerade spelare som Bo Berglund och Håkan Dahllöf skrev på för klubben. Värvningarna till trots så kom man bara åtta i serien, vilket innebar att satsningarna inför säsongen 78/79 blev än värre. En ny tränare i Eilert Garvis Mättää värvades, liksom även backkämpen Mats Waltin, skicklige centern Håkan Eriksson och eleganten Anders Kallur. Och, den här gången gav satsningarna resultat. Tredjeplatsen i serien räckte för avancemang till slutspelet men i finalen mot MoDo faller DIF med 2-1 i matcher.
Avgå DJ Yes!
Användarvisningsbild
Buford

Inlägg av Buford »

coolacrille skrev:
Buford skrev:
Och vad hände sen...?
Ja de åkte ur igen. Men det har inte med saken att göra. Både Skellefteå, aik och Växjö har klarat sig kvar i ES sedan de kommit upp, varför skulle inte DIF klara det? Allt handlar om att göra rätt saker, agerar DIF smart nu och inte får panik så är vi tillbaka inom kort.
Nissehult

Inlägg av Nissehult »

Buford skrev:
coolacrille skrev:
Buford skrev:
Och vad hände sen...?
Ja de åkte ur igen. Men det har inte med saken att göra. Både Skellefteå, aik och Växjö har klarat sig kvar i ES sedan de kommit upp, varför skulle inte DIF klara det? Allt handlar om att göra rätt saker, agerar DIF smart nu och inte får panik så är vi tillbaka inom kort.
Tyvärr. DIF har redan nu problem med ekonomin. Vi tappar 28 mille jämfört med ES plats. Lägg till ytterligare 20 i sämre publikintäkter (snitt ca 2500 i AS mot 7 000 i ES och lägre biljettpriser), färre sponsorer och mindre intäkter från souvenirer etc etc.
Inga pengar inga höga löner till spelare ger sämre spelare vilket innebär sämre lag vilket betyder att vi skall vara tacksamma om vi klarar oss kvar i AS näste säsong.
Externa finansiärer skulle behöva gå in med ca 400 miljoner över en 5 års period om vi skall kunna spela i ES igen.
Lägg därtill att varumärket DIF nu fått sig en ordentlig knäck vilket innebär att även fotbollen kommer att få lida.
DIF kommer inte att spela i ES under min livstid, kanske inte alls om inte ES utökas till 20, nej förresten 25 lag.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

squee skrev:Det här känns tomt men samtidigt så är jag en obotlig optimist.

Jag vill INTE att:

1. Vi behåller några vattenbärare med elitserierutin som argument
2. Vi gräver ner oss och slutar gå på matcher
3. Att vi panikvärvar "stora" namn med mål att komma tillbaka nästa säsong
4. Att ES utvidgas till 14 lag

Jag VILL att:

1. Vi krossar publik-rekordet i ES.
2. Värvar spelare som har inställning framför kunnande
3. Knyter näven i fickan och ser det här som en tankeväckare
4. Supportrarna får lov att tycka och tänka från nu och framåt
5. Det blir möjligt att bidra ekonomiskt och möjlighet att se vart pengarna tar vägen.
6. Vi fortsätter att visa kärlek, alltid, oavsett!
Så fantastiskt bra skrivet en kväll som detta.
Jag är helt inne på din linje. Vill bara tillägga att vi nu som prio ett måste hitta en kompetent sportchef. En man som kan bygga lag och som dessutom styr upp en tydlig spelide tillsammans med Challe.
Sedan är jag emot att alla ska bort som en del skriver om här. Finns en hel del spelare jag önskar att vi behåller. Återkommer mer till det när jag får tid. Men att bara sparka ut Nilson, Tjärna sr, Ölve, Otto mfl visar bara på okunskap om idrottspsykologi, de här var ingen plastbåt de skulle vända, det var Titanic.
Den onda spiral vi hamnade i detta år blev till slut omöjlig att komma ur. Självklart har spelarna ett ansvar i detta. Men främst har deras sammanlagda skicklighet inte räckt till. Övertron på våra juniorer har varit horribel. Vi har lirat med tre juniorbackar och dessutom en fjärde "juniorback" (Lennhammer) som sjundeack. Klart som fan att det inte håller. Ingen av dessa backar håller måttet ännu. Vi borde max ha behövt spela in 1 av dem.

Framåt har vi haft två Elitseriemässiga kedjor (Kempe, Eriksson, Eklund o Nilson, Otto, Ölve). Tyvärr har ingen av dessa två kompetens för att vara en ledande kedja. De är andra och tredjefemmor. Vi saknade helt enkelt en ledande femma, eller åtminstonde 2 spetsspelare framåt som kunnat lyfta dessa två.

Jaja, nu är det bara att göra det bästa av det. Stötta DIF för alltid. Jag kommer älska denna ishockeyklubb resten av mitt liv, inget kan ändra på det. Jag blir den förste att förnya mitt medlemskap och jag kommer aldrig att svika.
Kan detta vara den väckarklocka som behövdes för att vi ännu en gång ska få gå en storhetstid till mötes?
Låt oss i denna mörka tid hoppas det.

För alltid oavsett. DIF i mitt hjärta!
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Morwin
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Morwin »

Blir fan ledsen när man ser detta.

http://www.expressen.se/sport/hockey/el ... ll-toppen/
- Espen Knutsen våran gud - Djurgårdens IF Hockey, 1994–1998, 1999–00, 2004–05
Användarvisningsbild
lkpgsödra

Inlägg av lkpgsödra »

Högdalen skrev:
Rabben skrev:Vad kommer ett säsongskort i klacken gå på tro?

mer än 1300 så kan dom glömma att jag köper, då är det för dyrt med tanke på vilka jävla loosergäng vi ska möta, bönder från alla möjliga jävla hålor i vårt avlånga land. ne

3 kategorier

Klack-1200 kr

Kurvorna samt kanterna- 1800

Långsida, övre-2300 nedre-2000

Vafan, vad är du för en snåljåp?
Så jävla dåligt med pengar kan man inte ha så man räknar på korvören om man inte är bidragstagare..

DIF kommer behöva fortsatt stadigt inflöde av pengar, än mer i AS än tidigare pga att vi tappar 24mille i ES stödet.
Att börja räkna på nån hundralapp hit eller dit, vad fan gör det på en säsong? Vill man se DIF kan man betala för det!

Höj priserna, ge oss ny ledning och satsa pengarna rätt! Skaffa investerare! Han som satsat på mif och lhc borde strö sina pengar över DIF istället.
"Strö sina pengar över DIF", stenbäck var allt annat än bra för Linköping. Han ville själv, bara genom att sponsra 1-2 spelare bli delägare i LHC och ta större beslut som inte var på hans bekostnad. Det är mycket strul i Malmö med han just nu, och glad är jag att han inte "sponsrar" Linköping längre då man får en falsk känsla av att man har råd med spelare som man egentligen inte har. När han försvann blev det nästan som en shock och man visste inte hur man skulle ha råd att ha kvar tjeckerna..
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

ludde- skrev:
storpotäten skrev:Håller med Mikael Rehnbergs kommentar i hockeykväll i veckan. "som lag är Djurgården för dåligt tränade denna säsong". Visar sig i dåligt tempo och att vi inte åker tillräckligt mycket skridskor eller krigar ordentlit längs sargerna.
Bort med gamla trötta spelare, in med nytt fräscht blod och bygg upp en ny spelidé kring fart, rakare spel mot mål. Modernare hockey helt enkelt. Bort med snurr och duttspelet utmed sargerna och in med folk och puckar på mål. Finns inget bättre än grismål. Ger så mycket energi.
Jag vill minnas någon artikel inför säsongen så var vi det lag som hade överlägset minst gemensamma träningar på försäsongen, mycket "eget ansvar" och mindre fys än typ... gnaget.
Stämmer bra. Så har vi lallat på i flera säsonger nu. Juniorerna har ofta tränat ihop. Övriga har kört efter eget schema av fystränaren. Har hela tiden tyckt att det låtit idiotiskt. Saik och Luleå, som Renberg var inne på, har kört stentuff träning tillsammans.
Vi har en hel del att lära av båda dessa klubbar.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Nissehult skrev:
Buford skrev:
coolacrille skrev:
Buford skrev:
Och vad hände sen...?
Tyvärr. DIF har redan nu problem med ekonomin. Vi tappar 28 mille jämfört med ES plats. Lägg till ytterligare 20 i sämre publikintäkter (snitt ca 2500 i AS mot 7 000 i ES och lägre biljettpriser), färre sponsorer och mindre intäkter från souvenirer etc etc.
Inga pengar inga höga löner till spelare ger sämre spelare vilket innebär sämre lag vilket betyder att vi skall vara tacksamma om vi klarar oss kvar i AS näste säsong.
Externa finansiärer skulle behöva gå in med ca 400 miljoner över en 5 års period om vi skall kunna spela i ES igen.
Lägg därtill att varumärket DIF nu fått sig en ordentlig knäck vilket innebär att även fotbollen kommer att få lida.
DIF kommer inte att spela i ES under min livstid, kanske inte alls om inte ES utökas till 20, nej förresten 25 lag.
Så, hur klarar sig övriga lag i Allsvenskan? Varför blev vi utslagna mot lag med lägre spelarbudget? Hur tog sig Aik upp?
Tycker du förenklar och vinklar detta onödigt pessimistiskt.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Min åsikt:

Ska DIF/Vi ta oss upp måste uppgiften tas på allvar direkt. Det går inte, bevisligen, att våldföra sig på Allsvenska lag. De måste tas om hand systematiskt. Samtliga HA-lag kommer höja sig ett snäpp eller två när vi kommer på besök. Det ger oönskat resultat emellanåt.

Ödmjukhet inför uppgiften är ett absolut måste. Tror klubben att detta blir enkelt kommer vår sejour i HA se många år komma och gå.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Jag tycker det mest obehagliga med Hockeyallsvenskan är att grundserien har nada, zipp, noll betydelse av hur det går i Kvalserien...det är helt andra förutsättningar som råder där. Leksand är ett lysande exempel; ser hur många grundserier i Allsvenskan som de dominerat för att sen få spaghettiben när det verkligen gäller något i Kvalserien.

Vi behöver ett lag med hungriga juniorer, äldre spelare med rätt inställning, och en styrelse som är beredd att agera istället för att passivt observera.
Skriv svar