Hur kunde det gå så här...?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
janne08

Re: Hur kunde det gå så här...?

Inlägg av janne08 »

Varför ?
Som jag ser det är orsaken rätt enkel att förklara. Det gjordes för lite mål på alla chanser.

Men jag skriver ändå mina personliga åsikter som jag har upplevt säsongen

Vi hade inför starten, i alla fall på pappret ett lag som de flesta tror på ink en del experter.
När man säjer på pappret så menar man oftast gamla meriter, Laget var en hyfsad mix mellan gammalt och ungt.

Men någonstans på vägen slutade maskineriet att fungera och jag tror att en del av orsaken finner man i de gamla och unga spelarnas uppfattning om hur spelsystemet skall spelas.

De unga är ivriga och kom oftast med fart, ett eller två pass genom mittzon och full fart framåt och men nu började problemen uppstå för när ivriga spelare passerar blå linje och närmar sig målet så inskränks synfältet och helt plötsligt så är man ensam, dvs man är inte ensam men man ser inte spelare som tar position snett bakom eller vid sidan för man har ett överfokus på målramarna. Det som händer blir ett skott på mål och så viker man ut mot hörnorna därefter börjar grävandet efter pucken igen. Detta såg man gång på gång.

Den negativa effekt detta får på medspelare som följer med i anfallen och tar position för ett avslut och inte får pucken blir att man bjuder igen vid ett annat tillfälle när det är han som är puckföraren.

Ett anat problem man såg hos vissa spelare gång efter gång är det jag kallar för puckkåthet det vill säga när spelare håller pucken för länge, så länge att det till slut inte finns någon att passa och istället bara kastar pucken åt något håll och så var det anfallet över.

På backsidan hade vi för ojämna backar och till viss del för offensiva men framför allt på tok för klena i närkampsspelet, lägg därtill vissa backars totala oviljan att tackas. Åter igen på pappet såg det bra ut, men man kan inte förlita sig på endast 2 defensiva backar och en skottfintare.

Detta visade sig med all tydlighet i PP som utom allt tvivel var det sämsta PP som jag sätt på åratal. Oförmågan att lägga snabba passningar och ta skott på mål samtidigt som någon eller några skymmer målvakten lyste till stora delar med sin frånvaro.

Statistiken visar sitt tydliga resultat detta är på tok för dålig om man beaktar hur många hundratals minuter som DIF spelades PP

Bara som ett exempel
Grundserien antal mål för Backar ink PP 22 mål = 3,6 mål/spelare

Kyle 7
Honken 5
DT 4
Gustavsson 3
(Claesson)1
(Holm) 2

Om man utan att för den sakens skull hänger ut enskilda spelare bara beaktar två spelares insatts. Den enas totala oflyt att göra mål och en gringubbe som när det verkligen behövs ägnade mer tid att åka omkring och vara tjurig och gnälla på domaren så kanske det inte var så konstigt att det gick som det gjorde.

Det var inte meningen att kasta skit på spelarna, utan detta är mina egna reflektioner

Som slutkläm skulle jag vilja säja att den här säsongen verkar som DIF bestod av 3 läger
Ett ungdomsläger, ett äldreläger och tränarläger.

För mig framstår framtidsjobbet glasklart ENA LAGET.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

-daniel- skrev:Ja, hur kunde det gå så här?

Jag är ledsen men måste ta det här i en egen tråd. Försöka reflektera över vad jag personligen tror är de största anledningarna till att vi nu står här, med två fötter i Hockeyallsvenskan tillsammans med alla andra losergäng. Vore intressant att höra era reflektioner.

1) Lagbygget.
Som vi alla vet värvades en del spelare med den uppenbara filosofin att "nu skall det jobbas hårt och DIF skall bli jobbiga att möta". Stjärnglansen var som bortblåst. Man förlitade sig på att yngre spelare skulle ta några kliv till och att gamla stomspelare skulle bära oss hela vägen, samt att nyförvärven skulle ösa in poäng (nåja). Det gick ju sådär. Jobbar man inte riktigt hårt som ett lag vinner man inga hockeymatcher om man inte individuellt sett är klasser bättre än motståndarna.

2) Coachningen.
Hardy Nilsson må ha varit en duktig tränare men jag är övertygad om att hans engagemang var så gott som helt slut inför den här säsongen. Det smittar av sig. När det väl kom till insikt att "något måste göras" var det minst två månader för sent. Kanske det största felet som begåtts i klubbens historia att byta tränare vid det tillfället... det blev fritt fall & panik.

3) Ledningen.
Att vi har en ledning som inte kan förvalta framgång för fem öre torde väl vara väldigt uppenbart i det här läget. Men jag kunde inte i min vildaste fantasti på förhand tro att de kunde agera så sanslöst inkompetent som man gjort HELA JÄVLA SÄSONGEN. Har skrivit det tidigare, men tar det gärna igen: Har man en ledande position i en styrelse kan man inte köra med "låt gå"-mentalitet och tro att saker och ting fixar sig självt. Det är dagisnivå på det. På allvar allstså. Vår ledning bär ett enormt stort ansvar till den här mardrömssäsongen. Allt ifrån att inte värva in spelare när spelet skriker efter det, strunta i ersättare till en tilltänkt toppback, till att pissa fans - the hand that feeds 'em rätt upp i plytet.

4) Förväntningar.
Uppenbart att inte spelarna klarade de högt ställda förväntningar och krav som sattes, jag tror det var DIF_Soldier och jag som hade en ordväxling om det inför säsongen där han bävade för faktumet att spelarna inte kommer palla trycket, medan jag snarare var positiv till det hela och trodde det skulle bli en sporre. Ja...need I say more?

5) Turbulensen.
All turbulens kring den här klubben den här säsongen har varit helt otrolig, bråk mellan fans / ledning som jag helt ärligt talat tror har påverkat stomspelarna i klubben.

Fem punkter, utan individuell ranking, som jag tycker förklarar läget. Onödig post då det knappast tar upp något nytt men jag var tvungen. Carry on.
Tror punkt 1 och 2 haft störst betydelse.
Övertron på våra juniorer har ställt till det. De har inte utvecklats i den takt man önskat.
Nyförvärven var i överlag helt misslyckade.
Sedan var speliden sönderläst redan förra säsongen. Jag har inte Challe som någon tränarfavorit, hade gärna sett något annat namn. Men det han fick fart på var ändå att spelet MÅSTE byggas via fart från egen zon, gärna via en center.
De långa passens tid fick pågå för länge. Hade Challe kommit in i januari tror jag vi tagit de nödvändiga poängen.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
storpotäten
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av storpotäten »

-daniel- skrev:Ja, hur kunde det gå så här?

Jag är ledsen men måste ta det här i en egen tråd. Försöka reflektera över vad jag personligen tror är de största anledningarna till att vi nu står här, med två fötter i Hockeyallsvenskan tillsammans med alla andra losergäng. Vore intressant att höra era reflektioner.

1) Lagbygget.
Som vi alla vet värvades en del spelare med den uppenbara filosofin att "nu skall det jobbas hårt och DIF skall bli jobbiga att möta". Stjärnglansen var som bortblåst. Man förlitade sig på att yngre spelare skulle ta några kliv till och att gamla stomspelare skulle bära oss hela vägen, samt att nyförvärven skulle ösa in poäng (nåja). Det gick ju sådär. Jobbar man inte riktigt hårt som ett lag vinner man inga hockeymatcher om man inte individuellt sett är klasser bättre än motståndarna.

2) Coachningen.
Hardy Nilsson må ha varit en duktig tränare men jag är övertygad om att hans engagemang var så gott som helt slut inför den här säsongen. Det smittar av sig. När det väl kom till insikt att "något måste göras" var det minst två månader för sent. Kanske det största felet som begåtts i klubbens historia att byta tränare vid det tillfället... det blev fritt fall & panik.

3) Ledningen.
Att vi har en ledning som inte kan förvalta framgång för fem öre torde väl vara väldigt uppenbart i det här läget. Men jag kunde inte i min vildaste fantasti på förhand tro att de kunde agera så sanslöst inkompetent som man gjort HELA JÄVLA SÄSONGEN. Har skrivit det tidigare, men tar det gärna igen: Har man en ledande position i en styrelse kan man inte köra med "låt gå"-mentalitet och tro att saker och ting fixar sig självt. Det är dagisnivå på det. På allvar allstså. Vår ledning bär ett enormt stort ansvar till den här mardrömssäsongen. Allt ifrån att inte värva in spelare när spelet skriker efter det, strunta i ersättare till en tilltänkt toppback, till att pissa fans - the hand that feeds 'em rätt upp i plytet.

4) Förväntningar.
Uppenbart att inte spelarna klarade de högt ställda förväntningar och krav som sattes, jag tror det var DIF_Soldier och jag som hade en ordväxling om det inför säsongen där han bävade för faktumet att spelarna inte kommer palla trycket, medan jag snarare var positiv till det hela och trodde det skulle bli en sporre. Ja...need I say more?

5) Turbulensen.
All turbulens kring den här klubben den här säsongen har varit helt otrolig, bråk mellan fans / ledning som jag helt ärligt talat tror har påverkat stomspelarna i klubben.

Fem punkter, utan individuell ranking, som jag tycker förklarar läget. Onödig post då det knappast tar upp något nytt men jag var tvungen. Carry on.
Punkt 1 och 2 väger tyngst. Hoppas och tror rätt beslut nu kommer tas inom organisationen och att ruttna äpplen plockas bort.
100 % i varje situation!
Anteson

Inlägg av Anteson »

kan säga att på papret har vi ett grymnt nmn kunnigt lag

men som jag ser det

Nr1 hardy har inte tränat killarna tillräkligt alla ser orkeslösa ut har gort det hella sesongen 4 skär efter alla andra
miss i fys träning inte tillräkligt hård me träning ja vem vet

Nr2 sån obalans i back paren ingen back som tar en jävla kamp framför kassen
har man ingen köttare i sin kedja ja då kommer skit målen in

nr3 strelsen hur fan kan man skita i o värva linkan när man ligger jävligt risigt till
har en första kedja som har sämst +- när han e vår bästa poäng skördare me Dif Hjärta
så alsvenskan kanche bekostades på en spelar lön tack strelsen !
Användarvisningsbild
Jepe
Säsongskort: Ja

Inlägg av Jepe »

Som juniorspelare i DIF drillades man under hårda förutsättningar. Satt man inte med ispåse efter match, vare sig vinst eller förlust, så fick man höra att man inte hade gjort tillräckligt.

Vi fick tydligt veta att målvakten var helig, hemmaisen på myren skulle inte en jävel komma och bestämma på.

Vi fick åka på bortamatch, till Gävle tror jag det var, i DIFs A-lags spelarbuss - vi torska och spelade som skit. Det var sista gången vi fick åka i den bussen. "tro inte att ni är några jävla stjärnor för att ni åker i fin buss och bär det där emblemet - det ska ni förtjäna" fick man höra. "den som inte ger allt kan lika gärna lämna in trunken och gå till nått annat lag". Det ställdes även krav på att vi skulle klara skolan. Fick man underkänt i nått ämne fick man inte spela. Full fokus skulle det vara på allt vi gjorde. Det ställdes krav på isen och det ställdes hårda krav utanför isen.

Vi fick sitta och titta och specialstudera vissa spelare i a-laget under matcher. Och lämna in rapporter på bra och mindre bra saker.

Känns som denna säsong var kravlös ingen tog tag i det. Kanske skulle mina gamla juniortränare ha satt kraven inför säsongen. För fan så bra vi var. Vi gick visserligen inte hela vägen i sm men vi hade inget att skämmas för, inget vi ångrade. För alla visste att ALLA hade gjort sitt yttersta.
2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
Husmusen

Inlägg av Husmusen »

Det är anmärkningsvärt att "vanliga" människor med hockeyintresse tidigt såg bristerna i laget och ropade på nyförvärv medan våran bajare till sportchef trodde på laget och väntade sig att dom skulle vända skeppet. Alternativt var pengarna slut och styrelsen vägrade skjuta till mer pengar.

Ansvaret ligger således hos sportchef och styrelse. Hur kan man vara så värdelös på ishockey om man jobbar med det? Avgå nu för fan...
janne08

Inlägg av janne08 »

Jepe skrev:Som juniorspelare i DIF drillades man under hårda förutsättningar. Satt man inte med ispåse efter match, vare sig vinst eller förlust, så fick man höra att man inte hade gjort tillräckligt.

Vi fick tydligt veta att målvakten var helig, hemmaisen på myren skulle inte en jävel komma och bestämma på.

Vi fick åka på bortamatch, till Gävle tror jag det var, i DIFs A-lags spelarbuss - vi torska och spelade som skit. Det var sista gången vi fick åka i den bussen. "tro inte att ni är några jävla stjärnor för att ni åker i fin buss och bär det där emblemet - det ska ni förtjäna" fick man höra. "den som inte ger allt kan lika gärna lämna in trunken och gå till nått annat lag". Det ställdes även krav på att vi skulle klara skolan. Fick man underkänt i nått ämne fick man inte spela. Full fokus skulle det vara på allt vi gjorde. Det ställdes krav på isen och det ställdes hårda krav utanför isen.

Vi fick sitta och titta och specialstudera vissa spelare i a-laget under matcher. Och lämna in rapporter på bra och mindre bra saker.

Känns som denna säsong var kravlös ingen tog tag i det. Kanske skulle mina gamla juniortränare ha satt kraven inför säsongen. För fan så bra vi var. Vi gick visserligen inte hela vägen i sm men vi hade inget att skämmas för, inget vi ångrade. För alla visste att ALLA hade gjort sitt yttersta.

En härlig läsning man blir nästan tårögd och då menar jag på allvar ingen sarkasm.
Då kanske Bom Bom hade rätt när han sa att det inte ställdes tillräckligt höga krav.
Staten

Inlägg av Staten »

Med all respekt så behöver man inte vara Bombom för att lista ut att det ställts alldeles för låga krav och vart alldeles för loja träningspass. Petningarna började komma de två sista matcherna, på tok för sent.
m0ng00se

Inlägg av m0ng00se »

mina 3 främsta orsaker till varför detgick som det gick

Ineffektiviteten
Vi har skjutit rätt mycket skott men vi har inte haft nån killer instikt...inga snajpers...för lite trafik framför mål och säkert för slafsigt och hafsigt på träningarna. Som man tränar spelar man!

Backarna
Om det var Micke Renberg som sa det eller vem det var men vi skulle ha bland ES bästa backar och dom har underpresterat nå så djävulskt. markeringsmissar stup i ett och en djävla massa sull med pucken i viktiga lägen.

Lättja
en av dödssynderna! Tror vi/dom slog sig för bröstet lite när dom blev favorittippade inför sässen och glömde bort att ingridiensen för att vinna matcher är blod svett och tårar. Svårt att komma ur den där "åka in på en skridsko" mentaliteten när man väl är där. Man lixom säger till sig själv att tidningarna tycker ju vi är bra då löser sig det här
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

Kanske den slopade nationalsången spelat in?
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Berra

Inlägg av Berra »

minalman skrev:Kanske den slopade nationalsången spelat in?
Det hade man kanske trott om det var i början av matcherna spelarna inte hängde med. Då de inte fattat att matchen börjat. Men det känns som att det var i slutet av matcherna vi inte hängde med. Dock var slopandet av nationalsången riktigt tråkig, det gjorde det svårare för mig att tagga till inför match. Hade den ersats med SFGD så ok, men ingenting...med motiveringen att det ska gå snabbare att starta matchen...Vem är det egentligen som har så otroligt bråttom då de är på hockey.
Sörensen gör ett fantastiskt mål på egen hand då han trycker sig fram, dribblar av en leksing innan han sprätter upp pucken högt bakom Alsenfelt.
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

Det var menat som skämt men jag köper din seriösa utvikning!
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)

Inlägg av #10 »

Har någon funderat på att bojkotten av derbyt kanske kostade mer än det smakade, vi hade hemmamatch och hade haft ett bra tryck på läktaren med klack, KANSKE hade vi vunnit den matchen med bra publikstöd och inte spelat varken kvalserie eller as.

Bara en reflektion, säger inte att det hade nån betydelse men man vet ju aldrig.
Panna

Inlägg av Panna »

Allt tal om Djurgårdshjärta och stolthet för skölden hos spelarna - men behöver man en ersättning på 250 000/mån för att ha hjärta och stolthet för Djurgården? Finns det inte en risk för "fat and happy" smyger sig på? "Får jag bara mina stålar så struntar jag i resten..."
Ok, man kan säga - utan den ersättningsnivån kan man inte attrahera toppspelare. Men kan man verkligen köpa hjärta och stolthet och orubblig vilja för pengar?
Användarvisningsbild
Edin

Inlägg av Edin »

#10 skrev:Har någon funderat på att bojkotten av derbyt kanske kostade mer än det smakade, vi hade hemmamatch och hade haft ett bra tryck på läktaren med klack, KANSKE hade vi vunnit den matchen med bra publikstöd och inte spelat varken kvalserie eller as.

Bara en reflektion, säger inte att det hade nån betydelse men man vet ju aldrig.
Spelarna har ju haft Elitseriens bästa stöd under hela säsongen utan att det gjort någon skillnad, så varför skulle det ha någon inverkan just den matchen?
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
Skriv svar