Hylla hockeygrabbarna här!

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Erik I

Re: Hylla hockeygrabbarna här!

Inlägg av Erik I »

Trots viss bitter eftersmak - så nära ändå - känns detta som en finalförlust som kommer kännas lättare att smälta än tidigare. Varför? För att hela säsongen varit helt fantastisk och gått från en vag men hyfsat realistisk dröm om slutspel till att pressa seriesegraren ända in på mållinjen, och då vill jag faktiskt också få sagt att HV inte är oförtjänta mästare heller. Klart, DIF har haft en hel del oflyt, men:

- att HV vinner 99% av sina suddenmatcher är INGEN slump, det har i mitt tycke märkts att HV haft en växel till / större bredd / mer kraft i övertidsperioderna.

- DIFs seger i match 4 fattar jag fortfarande inte hur det gick till, det om nån var en match HV borde vunnit klart under 60m. Otur hit och dit, DIF har haft en hel del tur också.

- att DIF tappade 3-0 i match 5 svider ju, men inse samtidigt att den ledningen kom alldeles för lätt (HV pressade dessutom rejält i första utan utdelning). Surare då att man inte kunde hålla 4-3 ända in, men betänk samtidigt kvitteringen i match 2 i sista minuten.

DIF har kort sagt gjort enmästerlig säsong, en säsong som dessutom förhoppningsvis bara är början på en mer framgångsrik era (som brukar infinna sig varje decennieskifte i DIFs fall), och jag håller för detta framförallt ansvariga:

*Hardy Nilsson, som jag inte finner ord för. Kan en tränare passa bättre för ett lag?

*Gustaf Wesslau, som tystade alla tvivel tidigt och visade att han "tagit klivet" (och, därtill, Stefan Ridderwall som tog vara på de tillfällen han fick stå)

*Jimmie Ölvestad, som bytte katastrof mot succé och borde vara en man för VM; dessutom min Årets Järnkamin, i skarp konkurrens med

*Marcus Nilson, som jag kanske mest unnat ett guld i år; visade fullt ut att han kunde ersätta Linkan (även om det gick trög i början). Hoppas du blir kvar, Marcus!

Dessutom plus både till Zigomanis och Klubertanz som inte gjort mig besviken!

Kan avslutningsvis säga att jag inte varit så stolt över mitt DIF sen slutspelet under lockoutsäsongen. Hoppas det rullar på nästa säsong, att inte alla nyckelspelare försvinner och nya, strategiska nyförvärv görs, men där litar jag fullt på Hardy (också). Plus att Solnaklubben är tillbaka i ES, det är bra både för DIF, Stockholm och hela hockeysverige - i mina ögon kan de få bli överkörda av DIF men lugnt vinna över resten ;)

Stort Tack för i år allihop!
Användarvisningsbild
andersson013

Inlägg av andersson013 »

Vet inte hur jag ska summera säsongen med ett mer passande ord än UNDERBART!

Underbar säsong att starta försäsongen genom att ta hem nordic trophey och redan där började jag fundera. Kan det va så att denna säsong kommer bli något extra.

Underbart att tysta kritiker som pratade om Linkan/Anger vs Mackan o co.

Underbart gung från första början som sent igår kväll tystnade för att ligga kvar som ett susande brus tills säsongen börjar nästa säsong. Frågan är om det ännu slutat eka mellan hovets väggar.

Underbart att sluta tvåa i serien som ingen riktigt vågade hoppas på innan säsongen.

Underbart att få ett silver och vara såååå nära att guld.

Underbart att klara av att slippa kvalserien som Rögle och Södertälje trillade ner i. Eller vänta nu, va vi verkligen inblandad i någon bottenstrid? Anrell....

Det känns inte som om vi är förlorare, det känns som om vi har vunnit. Denna säsong är helt klart våran även om äckliga HV satte käppar i hjulet för oss nu i slutet så va vi så nära, så jäääävla nära att det är sinnessjukt!

Älskar er Djurgårdens IF
Djurgårdare på landsbyggden
Användarvisningsbild
Acke83

Inlägg av Acke83 »

Minns Nyströms twitter inlägg efter 15min in i första mot HV i elitrserie premiären 24e september när dom ledde med 3-0. Det stod:
"Välkommen till elitserien Hardy".

Matchen slutade sedan 7-6 till HV som ni alla kanske minns efter 2 mål och 3 assist av KRÜGER!

Åh vilken härlig säsong, att vi hände med hela vägen men ett lag som vi alla kommigt att älska
DIFDIF
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av DIFDIF »

andersson013 skrev:Det känns inte som om vi är förlorare, det känns som om vi har vunnit. Denna säsong är helt klart våran även om äckliga HV satte käppar i hjulet för oss nu i slutet så va vi så nära, så jäääävla nära att det är sinnessjukt!Älskar er Djurgårdens IF

Kunde inte ha sagt det bättre! UNDERBART!
Användarvisningsbild
warrant
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av warrant »

Något som är värt att nämnas är att DIF spelade nio slutspelsmatcher.
Av dessa var sju slutsålda. Har nog aldrig hänt förut här i Stockholm.
Användarvisningsbild
Heaty

Inlägg av Heaty »

Man märker hur mycket vi - supportrar, spelare, ledare och läkare har berört i år.
Kärleken mellan oss supportrar och spelarna är obeskrivlig, och har aldrig skådats i ett annat lag i Svensk ishockey.
Att se Reinfeldt, Challe och Särkijärvi och många fler visar hur stor Djurgårdsfamiljen är, oavsett vad dem påstår att dem är eller inte är. Jävligt luddigt inlägg, men man är ju så full av känslor.
Guldet ska hem till Djurgården nästa år!

PS: Även jävligt skönt att veta att Djurgår'n satsar på Guld 10/11. Och fyfan vad vi ska spöa gnaget!

Vi ses då, kära familj!
Wainscotting

Inlägg av Wainscotting »

För att låna budskapet från ett gammalt tifo från Stadion när det också var nära, nära:

ALLTID, OAVSETT - FÖR OSS ÄR NI GULD VÄRDA

Det har varit en absolut fantastisk säsong.
Att gå från förra årets många tunga förluster, jobbiga resultat och ingenmansland till att vinna Nordic Trophy, i princip leka sig genom grundserien med en fantastiskt rolig hockey, köra över Brynäs i kvarten, köra över Linköping i semin och att bara vara stolpe ut och fruktansvärt, otroligt nära mot HV i kanske den jämnaste finalserien någonsin är makalöst!

Jag vill tacka alla som varit med och gjort den här säsongen till vad den blev;
Tack till spelarna - NI ÄR VÅRA HJÄLTAR!
Tack till tränarna.
Tack till ledningen.
Tack till styrelsen.
Tack till alla kring laget.
Tack till spelarnas familjer.
Tack till alla som jobbar i butiken, på Hovet och Globen.
Tack till publikvärdar.
Tack till ordningsvakter.
Tack till de poliser som varit på plats.
Tack till alla matchknattar.
Tack till de juniorer som spelat hockey i pauserna.
Tack till alla ideella.
Tack till de trevliga bortasupportrar jag träffat under året.
Tack till alla i publiken.
Tack till alla på familjeläktaren som tar med nya små djurgårdare på hockey.
Tack till sittplats.
Tack till aktiv sittplats.
Tack till alla som sjunger i klacken.
Tack till Fabriken.

TACK TILL HELA DJURGÅRDSFAMILJEN FÖR ATT VI TILLSAMMANS GJORT HELA DEN HÄR SÄSONGEN TILL EN LÅNG FEST!

Det här borde ha varit fruktansvärt tungt med finalförlust på hemmaplan, men sanningen är att det är så långt från förlusten 98 man kan komma, stolthet och glädje överskuggar allt annat. Svenska språket räcker inte till för att beskriva hur otroligt stolt jag är över det här laget. Jag tror inte att jag hade kunnat vara stoltare ens om det hade gått hela vägen.

Kära hockeyhjältar, så som jag ser det är era medaljer av ädlaste valör!

”Suffering is permanent, obscure and dark, And shares the nature of infinity.”

William Wordsworth visste vad det innebär att vara supporter.
Användarvisningsbild
Tessan

Inlägg av Tessan »

Wainscotting skrev:För att låna budskapet från ett gammalt tifo från Stadion när det också var nära, nära:

Det har varit en absolut fantastisk säsong.
Att gå från förra årets många tunga förluster, jobbiga resultat och ingenmansland till att vinna Nordic Trophy, i princip leka sig genom grundserien med en fantastiskt rolig hockey, köra över Brynäs i kvarten, köra över Linköping i semin och att bara vara stolpe ut och fruktansvärt, otroligt nära mot HV i kanske den jämnaste finalserien någonsin är makalöst!

Jag vill tacka alla som varit med och gjort den här säsongen till vad den blev;
Tack till spelarna - NI ÄR VÅRA HJÄLTAR!
Tack till tränarna.
Tack till ledningen.
Tack till styrelsen.
Tack till alla kring laget.
Tack till spelarnas familjer.
Tack till alla som jobbar i butiken, på Hovet och Globen.
Tack till publikvärdar.
Tack till ordningsvakter.
Tack till de poliser som varit på plats.
Tack till alla matchknattar.
Tack till de juniorer som spelat hockey i pauserna.
Tack till alla ideella.
Tack till de trevliga bortasupportrar jag träffat under året.
Tack till alla i publiken.
Tack till alla på familjeläktaren som tar med nya små djurgårdare på hockey.
Tack till sittplats.
Tack till aktiv sittplats.
Tack till alla som sjunger i klacken.
Tack till Fabriken.

TACK TILL HELA DJURGÅRDSFAMILJEN FÖR ATT VI TILLSAMMANS GJORT HELA DEN HÄR SÄSONGEN TILL EN LÅNG FEST!

Det här borde ha varit fruktansvärt tungt med finalförlust på hemmaplan, men sanningen är att det är så långt från förlusten 98 man kan komma, stolthet och glädje överskuggar allt annat. Svenska språket räcker inte till för att beskriva hur otroligt stolt jag är över det här laget. Jag tror inte att jag hade kunnat vara stoltare ens om det hade gått hela vägen.

Kära hockeyhjältar, så som jag ser det är era medaljer av ädlaste valör!

Allt är skrivet - vad kan man lägga till?!?! Tack för en obeskrivlig känsla på läktaren igår - från början till slut!
Djurgårn

Inlägg av Djurgårn »

Jag vet inte ens vad jag ska säga....en heeeeelt makalös säsong! Jag är så stolt över detta gäng så det finns inte ord för det. Fansen - vad ska man säga? Helt enkelt underbara!

DJURGÅRDSFAMILJEN <3
Puttes

Inlägg av Puttes »

Jag kan inte göra något annat än att hålla med alla andra underbara Djurgårdare, Denna säsong har varit helt otroligt sjukt jävla grym! Fyfan vad jag älskar DIFhockey,stämningen, publiken, klacken, och viktigast av allt, spelarna och tränarna. Även fast vi inte tog hem guldet är ni ändå våra hjältar! Älskar er alla!
Så när börjar nästa säsong? saknar redan hockeyn!
Användarvisningsbild
Silverminken

Inlägg av Silverminken »

Jadu det finns inte mycket nytt att skriva. En helt makalös säsong är slut och jag kan inte annat än att tacka spelarna och alla fans för att ha fått uppleva den här säsongen. Är grymt stolt och kan bara hoppas att nästa säsong blir lika bra
"Ett till powerplay mål skulle smaka fisk, eller vad säger man? tårta?" - Niklas Wikegård
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

En grym säsong från så gott som alla inblandade. Kommer komma ihåg den bra länge, och jag är tveksam till att vi någonsin kommer få uppleva ett sånt uppsving igen i hockeyn som den här säsongen...

Kommer dock minnas de vinnarskallar (och dåliga förlorare) som vi har i laget mest av allt. Lider fortfarande fruktansvärt med Mackan; så sjukt mycket grabben har förlorat under åren så måste det här ändå komma där uppe i toppen över tunga förluster. Om jag såg rätt så tog han inte ens emot sin silvermedalj vilket man kanske kan tycka lite si & så om... Lider också fruktansvärt med Andreas Engqvist, DIFs bästa forward i slutspelet, som fick uppleva "sista kvällen med gänget" och avsluta den med stolpe-ribba-ut i Sudden. Tungt. Också lite imponerad av den vinnarskalle Wesslau visar upp i intervjuer direkt efter matchen - visar att han inte enbart är nöjd med säsongen utan vill mer. Om han inte får ett bra kontraktsförslag och blir överplockad till NHL (hemska tanke, vill inte att vi står utan en första målis igen....då kan det bli tungt i nästa säsong) så bådar det gott inför nästa säsong.

Hoppas på positiva besked om Mackan, Ekman, Tjärna men även Falken härnäst. Vore också fantastiskt om både Krüger & Josefson kunde tänka sig att stanna en säsong till.

Sammanfattningsvis vill jag tacka SAMTLIGA som var på Hovet igår för en fantastisk inramning. Jag vart lite tårögd när man först ser att HELA jävla Hovet står upp och sjunger fram 2-2 pucken som min favoritspelare genom tiderna får klämma dit i 3:e perioden. Och sen de fantastiska hyllningarna till våra hjältar efter slutsignalen som de allra flesta gav.... Sjukt stolt när man gick ut från vår borg - trots att vi förlorade. Lycka är att vara Djurgårdare. Väl mött igen i september. Längtar redan.
dekman

Inlägg av dekman »

Som HV-supporter räknar jag med att de flesta här kommer hata mig. Men jag har inte reggat mig här för att vare sig provocera eller håna, tvärtom.

Även om jag är sjukt lycklig över HVs guld så måste jag berömma Djurgården, värdigare finalmotståndare spelmässigt är svårt att hitta. Tror det var Stefan Liv som sa att detta Dif var det bästa laget HV hade spelat mot. Så ni ska med rätta vara stolta över era spelare som gjort en skitbra säsong och bjudit upp till dans i finalen och varit med att göra finalen 2010 till kanske tidernas främsta SM-final. Det är bra för svensk hockey att båda finallagen har spelat positiv hockey SAMT haft stommar med hjärtat i respektive lag/stad.

Så ett stort grattis till Djurgården för en mycket bra säsong och väl mött i framtida slutspel - tror ni är tillbaka på riktigt nu!
Användarvisningsbild
Kentta

Inlägg av Kentta »

dekman skrev:Som HV-supporter räknar jag med att de flesta här kommer hata mig. Men jag har inte reggat mig här för att vare sig provocera eller håna, tvärtom.

Även om jag är sjukt lycklig över HVs guld så måste jag berömma Djurgården, värdigare finalmotståndare spelmässigt är svårt att hitta. Tror det var Stefan Liv som sa att detta Dif var det bästa laget HV hade spelat mot. Så ni ska med rätta vara stolta över era spelare som gjort en skitbra säsong och bjudit upp till dans i finalen och varit med att göra finalen 2010 till kanske tidernas främsta SM-final. Det är bra för svensk hockey att båda finallagen har spelat positiv hockey SAMT haft stommar med hjärtat i respektive lag/stad.

Så ett stort grattis till Djurgården för en mycket bra säsong och väl mött i framtida slutspel - tror ni är tillbaka på riktigt nu!
Tom en moderator vågar sig hit :) Bra skrivet, håller med dig i det du skriver!
dekman

Inlägg av dekman »

Kentta skrev:Tom en moderator vågar sig hit :) Bra skrivet, håller med dig i det du skriver!
Tack, man måste ju föregå med gott exempel :)
Var en Djurgårdare som grattade oss på HVs forum, så då vill man vara en ödmjuk vinnare och gratta tillbaka och tacka för motståndet!
Skriv svar