Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Edin
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Edin »

Kentta skrev:
Edin skrev:
Andy skrev:Jag fattar inte att det finns folk här inne som på fullaste allvar tycker att det är bra att DIF inte kontaktat Tellan för att man hellre vill se Wesslau vakta kassen.
DIF har ju varit i kontakt med Tellan, men av någon anledning har man inte valt att ge honom ett kontraktserbjudande. Förmodligen är det som SirDIFalot tror, att Tellan vill ha runt 300k i månaden i 3-5 år, och att DIF inte varit villiga att ge honom det.
Tänkte även på det som skrevs på Sportbladet:
Istället verkar det som att Tellqvist blir kvar i KHL. Men inte Dynamo Riga, som han spelade i den här säsongen.
– Nej, de verkar ha lite problem med ekonomin
Kan man tolka det som att Tellan kräver för mycket för att kunna vara kvar? Han kanske inte är beredd att lira så billigt som folk tror.
Å andra sidan, när ryssarna har problem med pengar så har dom problem. :wink:

Men visst, jag håller med dig. Bara för att Tellan är en stor DIF-ikon och har ett stort Djurgårdshjärta så betyder det inte att han ska spela gratis.

Edit: SirDIFalot var lite snabbare.
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
Användarvisningsbild
Hawk
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Hawk »

Jag bara väntar på att "bomben" ska slå ner... För Mattias var väl inte bomben hoppas jag.

Sen känns det som om Mattias är ersättare för en annan Mathias. Vilket jag inte hoppas..
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

Alltså vi kan glömma Möller. Han ska slå sig in i NHL... Hur gammal är han? 21? Helt fel att gå till DIF för hans karriär.
DIFRobbex

Inlägg av DIFRobbex »

Hawk skrev:Jag bara väntar på att "bomben" ska slå ner... För Mattias var väl inte bomben hoppas jag.

Sen känns det som om Mattias är ersättare för en annan Mathias. Vilket jag inte hoppas..
Ja, tror man kan få vänta länge ja.
Dock är väl "bomben" en back?
Användarvisningsbild
David1891

Inlägg av David1891 »

pulverapa skrev:Alltså vi kan glömma Möller. Han ska slå sig in i NHL... Hur gammal är han? 21? Helt fel att gå till DIF för hans karriär.
Att folk ens har minsta lilla förhoppning förvånar mig.. Har för mig att han fick spela lite i Stabley Cup nu och så förväntar man sig att han vänder hem till Sverige och Djurgården.. Tyvärr, jag tror verkligen inte det händer!
Man föds som Djurgårdare, allt annat är förlossningsskador!
SirLeas

Inlägg av SirLeas »

David1891 skrev:
pulverapa skrev:Alltså vi kan glömma Möller. Han ska slå sig in i NHL... Hur gammal är han? 21? Helt fel att gå till DIF för hans karriär.
Att folk ens har minsta lilla förhoppning förvånar mig.. Har för mig att han fick spela lite i Stabley Cup nu och så förväntar man sig att han vänder hem till Sverige och Djurgården.. Tyvärr, jag tror verkligen inte det händer!
Har för mig att han har fått spela mindre och mindre ju längre tid han har vart i LA Kings och har utgående kontrakt. Sen sa ju hans agent i någon intervju att KHL nog inte var något alternativ då Oscar hellre ville spela i Sverige. Men om han inte får något vidare kontrakt där borta i Nordamerika så kanske det inte är helt omöjligt att han vänder hemmåt, i alla fall någon säsong?

Sen ser man ju allt med väldigt optimistiska ögon under denna tiden av året och hoppet är ju det sista som överger en. ;)
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Mycket möjligt att han är trött på Kings som inte ger honom en ärlig chans. Och dom har rättigheterna till honom. Så han kan förmodligen inte gå till någon annan klubb i NHL.
Expert.
jensa85

Inlägg av jensa85 »

Andy skrev:Jag fattar inte att det finns folk här inne som på fullaste allvar tycker att det är bra att DIF inte kontaktat Tellan för att man hellre vill se Wesslau vakta kassen.

Det finns inte ett enda argument som håller i detta resonemang.

Och nej - Tellan är ingen barndomsidol - faktiskt inte ens någon idol alls. Under mina första år på Hovet hette målvakterna saker som Reino Sundberg och Riddarn.

TELLAN

- Stabil år från år
- En klubb någonsin i Sverige - DJURÅGRDEN (ok - utlånad till Huddinge 11 matcher)
- Urdjurgårdare
- Tunga meriter från NHL (sex sässonger och 124 NHL matcher)
- Vill hem till Sverige och avsluta sin karriär i klubben han älskar - DJURGÅRDENS IF
- Beredd att bli den långsiktiga lösning vi så väl behöver och signa up för många år

WESSLAN

- Upp och ner som en jojo under åren och under sässongerna.
- Fem klubbar i Sverige (varav huvuddelen av sin karriär i en viss förortsklubb från Solna) samt med ett kort mellanspel i Djurgården
- Uraikare
- Tunga meriter från Borås, Almtuna och Malmös juniorer (samt 31 matcher i den transatlatiska andraligan).
- Vi snackar om en kille som inte ens spelat 80 matcher i den svenska elitsierien (jämför med Stefan Ridderwall som är tre år yngre och gjort över 90 elitseriematcher)!
- Kommer skriva på för ett par år och sedan försvinna när det luktar pengar någon annanstans.

Självklart är Wesslau välkommen och självklart skall vi ta emot honom med öppna armar om Tellans knän inte håller.

Men självklart måste Tellan vara vårt förstaval - allt annat är ju hål i huvudet!

Allt detta du skriver är för mig så fruktansvärt självklart att det egentligen inte ens ska behöva påpekas.

Tar man medvetet Wesslau eller ett lån av Owuya före Tellqvist är det KATASTROF. Motargumenten att han skulle vara för dyr, kanske floppa eller inte vara motiverad är så jävla löjliga att det inte finns. Kan man punga 300k för Widing kan man nog pröjsa Tellan vad han är värd också. Tellqvist är KLASS och STABILITET, Wesslau och Owuya är det INTE.

Sorgligt att vissa här inne inte förstår att det är just på målvaktssidan som det är bra med kontinuitet. Och med Tellqvist får vi det i flera flera år framöver och har då en stabil defensiv grund att stå på, likt HV hade med Stefan Liv i kassen.
Istället vill man tydligen ha ett jävla hattande mellan halvbra ocj ojämna unga målvakter utan hjärta för klubben som drar så fort dom får chansen. Tellan VILL hem för att han VILL spela med DIF. Att inte tro att han är motiverad är ju snudd på efterblivet.

End of discussion.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

tomten skrev:Förra säsongen är ett bevis på att det inte går att bygga ett lag på namnkunniga spelare. Värvningarna så här långt ser inte jätte heta ut men de kanske passar in bättre i laget.
Håller inte med alls. Kolla igenom de senaste årens mästarlag så ser du att de haft en hög av namnkunniga spelare.
Visst kan ett lag bestående av mestadels krigare nå långt ibland och överraska. Fanns ju ett lag som slog ut oss i år och som anser sig ha gjort en strålande säsong. Men några sm-guld vinner de inte.

För mig som är uppväxt med ett DIF som alltid gick för guldet så har det varit jobbigt att följa de senaste årens lagbyggen. Resurser har bevisligen funnits, kolla bara på årets lag. Men laget var alldeles för felbalanserat för att nå framgång. Det var problemet och inte att vi "var för namnkunniga".
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Rix

Inlägg av Rix »

När kommer denna bomb egentligen?
Mindrocker

Inlägg av Mindrocker »

Ska vi alltså dras med Lassen en säsong till?
Avgå DJ Yes!
Användarvisningsbild
Daniel942

Inlägg av Daniel942 »

Mindrocker skrev:Ska vi alltså dras med Lassen en säsong till?
Ja, vi skrev ju inte ettårskontrakt :)
DIF!
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

jensa85 skrev: Allt detta du skriver är för mig så fruktansvärt självklart att det egentligen inte ens ska behöva påpekas.

Tar man medvetet Wesslau eller ett lån av Owuya före Tellqvist är det KATASTROF. Motargumenten att han skulle vara för dyr, kanske floppa eller inte vara motiverad är så jävla löjliga att det inte finns. Kan man punga 300k för Widing kan man nog pröjsa Tellan vad han är värd också. Tellqvist är KLASS och STABILITET, Wesslau och Owuya är det INTE.

Sorgligt att vissa här inne inte förstår att det är just på målvaktssidan som det är bra med kontinuitet. Och med Tellqvist får vi det i flera flera år framöver och har då en stabil defensiv grund att stå på, likt HV hade med Stefan Liv i kassen.
Istället vill man tydligen ha ett jävla hattande mellan halvbra ocj ojämna unga målvakter utan hjärta för klubben som drar så fort dom får chansen. Tellan VILL hem för att han VILL spela med DIF. Att inte tro att han är motiverad är ju snudd på efterblivet.

End of discussion.
Detta inlägg är kanske de tydligaste beviset på supporter förblindade av deras kärlek för Tellqvist. Försökt se nykter på situationen.

Argumenten som "Kunde vi punga ut 300k för Widing.." bara för att han blev en flopp.... I så fall kan vi ju punga ut 300k till varje spelare på ES-nivå med det argumentet.

Om målvakten inte hette Tellqvist, hade det varit logiskt att dänga upp ett 4-års avtal med hög lön till en 31-årig målvakt från KHL?

Och att han är Djurgårdare och hans historik kommer ALLTID i andra hand. Kompetens går alltid före.
Expert.
Användarvisningsbild
Struten

Inlägg av Struten »

Daniel942 skrev:
Mindrocker skrev:Ska vi alltså dras med Lassen en säsong till?
Ja, vi skrev ju inte ettårskontrakt :)
Vem vet. Får han en bra sommarträning och en bra start på säsongen kanske han kan överraska. Ibland kan lite betyda mycket.
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

Och Tellans kompetens är högre än Wesslaus. Det finns inga vettiga argument till DIF:s dissande av Tellan.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Låst