DIF i Media

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
sensei
Kontakt:

Re: DIF i Media

Inlägg av sensei »

Magnutz skrev:
-daniel- skrev:
captcash skrev:Men shit.. är det verkligen någon av er som skulle säga "ähfan, jag tycker om Telenor så mkt att de kan behålla mina stålar nu när Telia ändå pejjar rätt bra!"

Allvarligt, vakna upp och inse att hockey är ett JOBB, hjärta hit och dit.. det är bara vi supporters som sätter laget före vår egen familj.. för de som spelar är det ett jobb och jävligt sällan något annat!

Bra jobbat MN, helt sjukt att du ens bryr dig att vara lite bussig, det hade jag ALDRIG gjort mot en fd arbetsgivare som sparkat mig! Cudos till dig!
Jag tycker faktiskt det är en skillnad i det här fallet jämfört med knegar-Benke eller liknande. Nilson fick en stor del av sin hockeyuppfostran i den här klubben, och den har utan tvivel bidragit till att han så småningom slog igenom och fick lukrativa NHL-kontrakt där han tjänat kring 50 MSEK under karriären. Att "betala tillbaka" till klubben som gav honom chansen att slå igenom genom en stämning när det som allra minst behövs stinker rätt illa i min bok...

Visst är hockey ett jobb, men någonstans handlar det också om att kunna låta udda vara jämnt och inte bete sig som ett praktarsle i alla situationer.
Årets inlägg. +1
Knappast. Ni ser det från fel håll. Faktum är att ju mer MN älskade sitt DIF, desto mer sviken blir han under en situation som denna och därmed mer "stridslysten" att få rätt. Psykologin fungerar alltså på omvänt sätt än vad ni antar, om man är den som drabbbas.

Att bli sviken av någon/något man har emotionella band till gör ont och framkallar ilska. Att bli det av någon man ger blanka fan i, ja det ger man också blanka fan i.

Hade MN alltså inte haft några speciella "känslomässiga" band med DIF, så hade han mycket sannolikt bara sagt "fuck it" och gått vidare med någon annan klubb och glömt hela historien.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
-daniel-
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av -daniel- »

sensei skrev:
Magnutz skrev:
-daniel- skrev:
captcash skrev:Men shit.. är det verkligen någon av er som skulle säga "ähfan, jag tycker om Telenor så mkt att de kan behålla mina stålar nu när Telia ändå pejjar rätt bra!"

Allvarligt, vakna upp och inse att hockey är ett JOBB, hjärta hit och dit.. det är bara vi supporters som sätter laget före vår egen familj.. för de som spelar är det ett jobb och jävligt sällan något annat!

Bra jobbat MN, helt sjukt att du ens bryr dig att vara lite bussig, det hade jag ALDRIG gjort mot en fd arbetsgivare som sparkat mig! Cudos till dig!
Jag tycker faktiskt det är en skillnad i det här fallet jämfört med knegar-Benke eller liknande. Nilson fick en stor del av sin hockeyuppfostran i den här klubben, och den har utan tvivel bidragit till att han så småningom slog igenom och fick lukrativa NHL-kontrakt där han tjänat kring 50 MSEK under karriären. Att "betala tillbaka" till klubben som gav honom chansen att slå igenom genom en stämning när det som allra minst behövs stinker rätt illa i min bok...

Visst är hockey ett jobb, men någonstans handlar det också om att kunna låta udda vara jämnt och inte bete sig som ett praktarsle i alla situationer.
Årets inlägg. +1
Knappast. Ni ser det från fel håll. Faktum är att ju mer MN älskade sitt DIF, desto mer sviken blir han under en situation som denna och därmed mer "stridslysten" att få rätt. Psykologin fungerar alltså på omvänt sätt än vad ni antar, om man är den som drabbbas.

Att bli sviken av någon/något man har emotionella band till gör ont och framkallar ilska. Att bli det av någon man ger blanka fan i, ja det ger man också blanka fan i.

Hade MN alltså inte haft några speciella "känslomässiga" band med DIF, så hade han mycket sannolikt bara sagt "fuck it" och gått vidare med någon annan klubb och glömt hela historien.
Vilket dravvel för att rättfärdiga ett dassigt beteende.

Notera att jag tycker det stinker minst (om inte än mer) att DIF har en så urusel ledning som inte skriver vattentäta kontrakt, men på det vis Nilson visar sin "kärlek" är ju verkligen briljant och fullständigt lysande. Hade han haft några känslor för klubben och allt den gett honom genom åren hade han släppt det här från början och gått vidare.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

-daniel- skrev:
sensei skrev:
Magnutz skrev:
-daniel- skrev:

Årets inlägg. +1

Vilket dravvel för att rättfärdiga ett dassigt beteende.

Notera att jag tycker det stinker minst (om inte än mer) att DIF har en så urusel ledning som inte skriver vattentäta kontrakt, men på det vis Nilson visar sin "kärlek" är ju verkligen briljant och fullständigt lysande. Hade han haft några känslor för klubben och allt den gett honom genom åren hade han släppt det här från början och gått vidare.
Du får kalla det vad du vill men det är så människor fungerar, på gott och ont.

Sen känns det lite småfånigt att slå upp öppna dörrar med att kalla DIF för urusla som inte har "vattentäta" kontrakt. Ett kontrakt blir självklart aldrig helt vattentätt och dessutom är det snudd på omöjligt att förutse nya typer av konflikter som aldrig tidigare har skett.

Men nu har det skett, och sker liknande händelser igen så skulle man däremot kunna klandra kontraktshanteringen, självklart.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

sensei skrev:

Sen känns det lite småfånigt att slå upp öppna dörrar med att kalla DIF för urusla som inte har "vattentäta" kontrakt. Ett kontrakt blir självklart aldrig helt vattentätt och dessutom är det snudd på omöjligt att förutse nya typer av konflikter som aldrig tidigare har skett.

Men nu har det skett, och sker liknande händelser igen så skulle man däremot kunna klandra kontraktshanteringen, självklart.
Inte de människor jag känner.

Jasså, ett kontrakt kan naturligtvis vara vattentätt om man blandar in folk som vet vad det hela handlar om och tar höjd för eventualiteter? Att åka ur ES var liksom inte helt osannolikt...
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

-daniel- skrev:
sensei skrev:

Jasså, ett kontrakt kan naturligtvis vara vattentätt om man blandar in folk som vet vad det hela handlar om och tar höjd för eventualiteter? Att åka ur ES var liksom inte helt osannolikt...
Självklart inte, det nya här är ju att kontrakt faktiskt gäller vid nedflyttning. Standardavtalet, centralt upprättat som en mall, har som titel att avtalet avser spel i en viss liga, och gäller därmed inte i annan liga. Detta har ansetts tillräckligt i alla år (tills nu).

Du får skilja på eventualiteter och eventualiteter som nya, tidigare okända fenomen. Kontrakt brukar hantera det förstnämnda, men inte det andra.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

sensei skrev:
-daniel- skrev:
sensei skrev:

Självklart inte, det nya här är ju att kontrakt faktiskt gäller vid nedflyttning. Standardavtalet, centralt upprättat som en mall, har som titel att avtalet avser spel i en viss liga, och gäller därmed inte i annan liga. Detta har ansetts tillräckligt i alla år (tills nu).

Du får skilja på eventualiteter och eventualiteter som nya, tidigare okända fenomen. Kontrakt brukar hantera det förstnämnda, men inte det andra.
Du har fel, för detta var uppe till diskussion för flera år sen. Dvs INNAN Djurgården åkte ur Elitserien, vill minnas att det var när SSK trillade ur högsta serien. Borde således kunnat förutspåtts och undvikits.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

-daniel- skrev:
sensei skrev:
-daniel- skrev:
sensei skrev:

Du har fel, för detta var uppe till diskussion för flera år sen. Dvs INNAN Djurgården åkte ur Elitserien, vill minnas att det var när SSK trillade ur högsta serien. Borde således kunnat förutspåtts och undvikits.
Absolut, om detta var känt och liknande tolkningar/domar hade skett innan Mackans kontrakt skrevs så har jag absolut fel och det borde ha täppts till.

Om någon har en källa till detta så skulle det vara intressant att läsa.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

sensei skrev:
-daniel- skrev:
sensei skrev:
-daniel- skrev:
sensei skrev:

Absolut, om detta var känt och liknande tolkningar/domar hade skett innan Mackans kontrakt skrevs så har jag absolut fel och det borde ha täppts till.

Om någon har en källa till detta så skulle det vara intressant att läsa.
Vill minnas det gällde Patric Carlsson och SSK, men situationen var något omvänd då Södertälje ville att kontraktet skulle gälla. Men jag tycker att det är samma princip. Googlar du på det hittar du förmodligen någon info.
Henke_F
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Henke_F »

pulverapa skrev:Jag har svårt att tycka så illa om Mackan som ni säger att ni gör. Han vinner ju tvisten och bevisar att han har haft rätt - samtidigt som han är beredd att avstå pengarna. Det är bara en principsak för honom.
Bara det att han inte ställde upp som en lagkapten bör göra i spelarintervjuer och "förde talan" utan lät Otto fick bära hundhuvudet oftast när förlusterna skulle förklaras i mediaintervjuer, redan där räknade jag honom till bottenskiktet och började ogilla "den onämnbara" rätt starkt.

Avstår han från några pengar så har han ändå bränt alla broar och förtjänar väl knappt människostatus.

Men visst, kontraktet verkar ju varit väldigt pissigt utformat så Karel och endel andra skall nog avgå om dom har någon skam i kroppen.
Sotarn

Inlägg av Sotarn »

Henke_F skrev:
pulverapa skrev:Jag har svårt att tycka så illa om Mackan som ni säger att ni gör. Han vinner ju tvisten och bevisar att han har haft rätt - samtidigt som han är beredd att avstå pengarna. Det är bara en principsak för honom.
Bara det att han inte ställde upp som en lagkapten bör göra i spelarintervjuer och "förde talan" utan lät Otto fick bära hundhuvudet oftast när förlusterna skulle förklaras i mediaintervjuer, redan där räknade jag honom till bottenskiktet och började ogilla "den onämnbara" rätt starkt.

Avstår han från några pengar så har han ändå bränt alla broar och förtjänar väl knappt människostatus.

Men visst, kontraktet verkar ju varit väldigt pissigt utformat så Karel och endel andra skall nog avgå om dom har någon skam i kroppen.
Nilson har lika rätt till pengarna som till det hat o förakt han nu får från 10000 tals Djurgårdare.
Jag gratulerar dig till båda Marcus.
Jag hejar på två lag, Djurgården och det lag aik spelar emot.
Rolv

DIF i Media

Inlägg av Rolv »

Denna teori är bara ett möjligt scenario utan som helst någon skildring av verkligheten:
M.N kanske inte kunde leva med att han skulle efterskänka pengar till klubben i hans hjärta utan att det kom upp till ytan och ingen hade fått reda på det. I kombinationen med sättet han blev behandlad.
Om det nu blir någon typ av "deal", så har M.N satt DIF på plats, bringat klarhet i villkoren i framtida hockyekontrakt samt så han gör klart för hela media-Sverige, att han efterskänker att antal kronor till klubben i sitt hjärta. M.N =hjälte! ;)
Användarvisningsbild
Mattebo

Inlägg av Mattebo »

Jag sitter och funderar på hur kontrakten såg ut 05/06 och kanske de 2-3 efterföljande säsongerna. Då hade vi verkligen en lågbudgettrupp. Var det klausuler i de kontrakten? Även om säkert många var ettårskontrakt så hade vi några fleraårskontrakt vad jag minns med typ Tim Eriksson, Micke H osv.

Om vi hade "trillarurklausuler" då, varför togs de bort? Om vi inte hade det, var ledningen så tvärsäker på att André Mattsson och co skulle greja biffen?

Lite off-topic, sorry.
Sotarn

Inlägg av Sotarn »

Rolv skrev:Denna teori är bara ett möjligt scenario utan som helst någon skildring av verkligheten:
M.N kanske inte kunde leva med att han skulle efterskänka pengar till klubben i hans hjärta utan att det kom upp till ytan och ingen hade fått reda på det. I kombinationen med sättet han blev behandlad.
Om det nu blir någon typ av "deal", så har M.N satt DIF på plats, bringat klarhet i villkoren i framtida hockyekontrakt samt så han gör klart för hela media-Sverige, att han efterskänker att antal kronor till klubben i sitt hjärta. M.N =hjälte! ;)
Herregud på riktigt alltså herregud!
Jag hejar på två lag, Djurgården och det lag aik spelar emot.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Råder väl ingen tvekan om att MN uppförande i denna soppa är allt annat än ok. Om samtliga andra spelare accepterar lönesänkningar eller att lämna klubben står han där ensam som en sur gammal gubbe och skall minsann ha ut 100% av sin lön. En lön som dessutom med största säkerhet tillhört de högsta i hela laget. Att han dessutom, obegripligt nog med tanke på sina prestationer, lyckas få ett nytt kontrakt värt runt 200k i månaden gör honom fortfarande lika girig och skall minsann ha ut mellanskillnaden mellan kontrakten.

Hade detta rört sig om en vanlig "arbetarlön" hade jag kunnat ha full förståelse för att man inte "har råd" att sänka sin lön, men att detta skulle vara fallet för MN håller jag som helt uteslutet. Den enkla slutsatsen är att personen i fråga är en penningkåt snubbe utan minsta kärlek eller förståelse för klubben som fostrat honom.

Med detta sagt har han och hans agent antagligen rent lagligt agerat helt rätt i denna fråga men det kommer inte hindra mig från att sudda ut spelaren MN från vårt lags stolta historia. För mig existerar han helt enkelt inte längre.

Att det sedan borde göras åtskillnad på idrottskontrakt och arbetsregler för "vanliga" yrken är uppenbart för min del men uppenbarligen inte för svenska politiker.

Avslutningsvis finns det ytterligare bovar i denna soppa och det är självfallet de ansvariga inom DIF som återigen med all önskvärd tydlighet visat att de inte är kompetenta nog för att utföra denna typ av jobb.
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

Anledningen till att han inte accepterade det här jämfört med de andra killarna var väl att de (Ölvestad, Fimpen, Tim, Otto?) fortfarande var välkomna att träna (deras access-kort fungerade etc) medan Mackan inte var välkommen. Det här har DIF försökt släta över genom att säga att allas kort slutade fungera vid ishockey-VM, men det var väl egentligen långt efter det här... Mackans situation är inte exakt densamma som för de andra spelarna i de här fallet. Det är så han upplever det.
Skriv svar